Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Saul »

En ainakaan äkkiä keksinyt vastaavaa viestiketjua, joten aloitin uuden...

Olisiko antaa suosituksia mielellään Uudeltamaalta Espoon seutuvilta tai ympäryskunnista alumiinivanteita puhaltavista ja maalaavista firmoista. Muualtakin voi tietenkin suositella, jos joku muu tarvitsisi samanlaista palvelua.

Pari firmaa on tiedossa. Toinen Lohjalla, joka teräsraesinkoaa, maalaa pohja- ja 2-komponenttivärillä + lakkaa. Toinen on Tuusulassa, joka puhaltaa ilmeisesi erittäin hienolla hiekalla ja polttomaalaa vanteet. Kummassakin taitaa olla vähän liian rankka käsittely?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tosta rankkuudesta, niin ainakin mua peloteltiin, että tulee kauhea pinta kun vein talvivanteet hiekkapuhallukseen. Hiekkapuhalus tehtiin hienolla hiekalla ja aika tasainen pinta jäi, sitten vanteet kaverille pulverimaalaukseen ja lopputulos oli erittäin hyvä.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Kuulin myös Esson baarissa, että polttomaalaus ei olisi hyvä alumiinivanteelle, koska kova lämpö haurastuttaisi, mutta onko perää. Eikös kaikki jauhemaalaus ole lämmön kanssa kiinni sulattamista, vai olenko ihan taas jälleen kerran hakoteillä?

Luulisin, että polttomaalaus on pohja- ja 2-komponenttimaalausta kestävämpi ainakin mekaanista rasitusta vastaan.

Minulla on suht ehjät (pientä syöpymää lakan alla ja teräviä viiltoja, ei kanttarikosketuksia) 211-korisen Elegance- eli Yilduz-vanteet. Ne pitäisi saada mustiksi, ehkä jopa kiiltäviksi, kun kerta kesävanteiksi tulevat. ;)

Talvivanteet on laitettu nimenomaan siellä hiekalla puhaltavassa ja polttomaalaavassa firmassa. Pinta ei ole täysin tasainen, mutta hyvä kuitenkin. Maalipinta on sellainen "puolihimmeä".

Kuva
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no eipä polttomaalattua voi mitenkään maalipintaan verrata, näemmä.

Mikäs juttu se joku "sähköpinnoitus" tms on ?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sähkö eli pulveri?

Soodapuhaltamalla saa valmiiks sellasen mattapinnan jonka voi tarvittaessa sipasta 1200 hiomapaperilla ja sit kiillottaa. Olettaen että pohjat on jees muuten. jää pois siis muut hiontavaiheet, sen verra tasasta jälkee tulee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

aa , no tietenkin :D



käytin yhet vanteet soodapuhalluksessa, mersun omat. Eikö soodalla saa muka kaikkea maalia vanteista pois ? kun niissä oli pohjat vielä osassa vannetta tallella.


edit: siis hetkonen kyllähän pulverimaalilla hyvä pinnan saa, mikäs noissa saulin vanteissa sitten on pieleen mennyt? kun noin appelsiinalla on ?
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

onhan noita teräkselläki puhallettu :roll: :roll:
kannattaa vaan ennen pohja maalausta hioa pinnasta enimmät piikit pois :wink:
ja pohjam. jälkeen uusi hiominen... ja pinta päälle :D
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

epk kirjoitti:edit: siis hetkonen kyllähän pulverimaalilla hyvä pinnan saa, mikäs noissa saulin vanteissa sitten on pieleen mennyt? kun noin appelsiinalla on ?
Ei niitä mielestäni ole siinä mielessä jauhemaalattu kuin vanteita yleensä. Maalipinta on varmaan paljon ohuempi. Mistään jauhemaalauksesta ei puhuttukaan missään vaiheessa, vaan polttomaalauksesta. Varoiteltiin kyllä, ettei tule kiiltävä. Itse olen ihan tyytyväinen noihin, koska oikeastaa juuri tuollainen vähän romuluinen mattalookki olikin hakusessa. Ne kesävanteet kyllä ottaisin mielellään tasaisemmalla pinnalla.

Onkos niitä kohtuuhintaisia osaavia firmoja suositella, vai laitanko Lohjalle teräslinkoon ja maalaukseen? :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
NoGo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 10.01.2010 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NoGo »

On kohtuuhintaisia olemassa. Omia kokemuksia...

Eleko Tattarisuolla teki vuonna -06 tämmöisen pinnan uusiin Anteroihin, kuvassa vanteet on 2 kesää vanhat. Hintaa keskiöiden maalaukselle taisi tulla 100e.
Kuva
Vanteet olivat ihan uudet, niitä ei puhallettu eikä edes hiottu ja hyvin pysyi uusi maali vanhan päällä.
Aamulla vein maalattavaksi ja iltapäivästä hain pois.

Nettisivut: http://www.eleko.fi/eleko/jauhemaalaamo_etusivu.htm

Topio&Topio Nurmijärven kulmilla teki tämmöisen pinnan heikkokuntoisiin S3:n Avuksiin (valkoinen) ja Possun Clubsportteihin (mattamusta).
Kuva
Vanteet hiekkapuhallettiin ja maalausjälki oli erinomainen. Hintaa puhalluksen kanssa tuli reilu 100e/sarja.
Eräänä alkukesän päivänä vein maalattavaksi ja 3 viikon päästä hain pois, oli sesonkiaika.

Nettisivut: http://www.topiooy.com/4.html

Btw. Jauhemaalaus ja polttomaalaus on käsittääkseni sama asia. Eikait se vanne siitä lämmöstä kärsi...alta +200°C. Hiekkapuhallus on suht raaka mutta jos puhaltaja tietää mitä tekee ei ainakaan mulla oo vanteet siitä kärsiny. Toki vanteet voi sooda- tai laskukuulapuhalluttaa jossakin...sehän on hellävaraisempi.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Joo, ainakin itse vertailin silloin kaverin työpaikan uunin lämpötilaa ja lämpötilaa missä alumiinin ominaisuudet muuttuu , ja joitain kymmeniä asteita alhaisempi oli uunin lämpötila. Tuo pulverimaalauksen jälki vaihtelee hirveästi millainen maalari on ja uunitusajoista ja vissiin maaleissakin on eroja. Epätasaiseksi puhalletutkin vanteet tasoittuu pulverimaalilla kun pariinkertaan maalaa osaava kaveri, tästä on kokemusta kun kaverille tuli kromipulverimaalilla maalatut vanteet.

Mutta muistakaa, että ei sitten vanteisiin kromipulveria, metallinhohtopulveria eikä muita semmoisia. Noista lähtee se pintakerros pois, missä on metalli/kromiväri pesussa, jäljelle jää vain perusväri.

Tossa omassa on alla nuo vanteet mitkä kuvassakin, oli maalauksen jälkeen hienot metallihelmiäs kultaiset , pesun jälkeen muistuttaa enemmän ruskeata. Kaverin kromivanteet ekan vannepesun jälkeen olikin ihan mattaharmaat :D
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Maalari sanoi, että 320 olisi sopiva hiontakarkeus, jos vetää ensin
märän pohjamaalin ja sitten pintamaalin ja lakan. Hienompaan pintaan
ei maali tartu kunnolla ja karkeampi ei kiillä.

Jos vanteissa on lakkapinta naarmuilla, niin riittää kai kun varovasti hioo
lakan pois puhkaisematta maalipintaa pohjamaaliin saakka. Ensin 240:lla
ja sitten 320. Sitten uusi maali ja lakka vanhan päälle tai jopa pelkkä lakka,
jos pohja on tasaisen värinen.

Soodapuhallus kyllä poistaa kaiken maalin ja pintaa voi sipaista 320:lla,
jos haluaa. On se aika sileä jo valmiiksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Kiitos vinkeistä. Entäs mitä mieltä raati on kestävyydestä? Onko jauhemaalaus ylivoimainen muihin verrattuna? Se paikka, jossa maalataan 2-komponentti pohjamaali, 2-komponentti väri ja lakka päälle mietityttää edelleen. Luulisin saavani sieltä sopuhinnalla.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

kyllä jauhemaalaus on paljon parenpi vanteille kun normi maalaus,varsinkin jos ne on puhallettu. NoGo kyllä ne maalit jonkun ajan pysyy niissä Anteran vanteissa,mutta ne tulee lähtemään lipareina pois kun niitä vanteita ei ole edes hiottu :shock: vaikka ois ihan uudet vanteet niin aina pitää pinta hinkkasta kun maalaa!
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

jauhe/puverimaalaus on kyllä kestävä, mutta jos joskus jostainsyystä kuprahtaaki jostain kohti ni on sitten tekemätön paikka ottaa se pinta pois :twisted: on tiukassa...joskus kokeiltu puhaltaa pulverimaalattuu peltivannetta teräsrakeilla reiluilla teollisuuspilleillä :twisted:
Avatar
NoGo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 10.01.2010 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NoGo »

kyllä ne maalit jonkun ajan pysyy niissä Anteran vanteissa,mutta ne tulee lähtemään lipareina pois kun niitä vanteita ei ole edes hiottu

Samaa mieltä!
Näin kyllä nuo vanteet viime syksynä ja vielä niissä oli pinta kunnossa vaikka 4 kesää on olleet käytössä.

Ite kyllä jauhemaalauttaisin ennemmin kuin käyttäisin automaaleja + lakkaa. On tuo pinta kyllä sen verran kestävä...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

saako jauheella tasaista pintaa ? jos noi anterat oli uudet ja niissäkin on appelsiini koko pinta.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

saa mutta harvassa on nii hyvät maalaamot. Kaikki polkupyörät yms. nehä o jauhemaalattuja. Niissä käytännös virheetön pinta aina.

Nii monesti kuitenki nähty huonon ja surkean väliltä...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tätä topiccia luen mielenkiinnolla, itsellä on huono tietämys näistä asioista...

Olin töissä Haltonilla Kausalassa aikonaan (20 v sitten) jossa oli ilmanvaihtoventtiilien maalauslinja. Osat ripustettiin radalle langalla ja saivat sähkövarauksella kiinnitettävän maalauksen (en muista oliko kuiva vai märkä) ja sitten rata kulki jonkun uunin läpi jossa maali "kuivui". Oliko tuo sitten poltto- vai jauhemaalaus?

OD foorumilta linkkivinkki: http://www.korttianmetalli.fi/k_jauhemaalaus.html Monninkylässä
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

OHO viel on porvoon kyljessä, taidan viedä mun 407 vanteet sinne.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Turmelo kirjoitti:Joo, ainakin itse vertailin silloin kaverin työpaikan uunin lämpötilaa ja lämpötilaa missä alumiinin ominaisuudet muuttuu , ja joitain kymmeniä asteita alhaisempi oli uunin lämpötila. Tuo pulverimaalauksen jälki vaihtelee hirveästi millainen maalari on ja uunitusajoista ja vissiin maaleissakin on eroja. Epätasaiseksi puhalletutkin vanteet tasoittuu pulverimaalilla kun pariinkertaan maalaa osaava kaveri, tästä on kokemusta kun kaverille tuli kromipulverimaalilla maalatut vanteet.

Mutta muistakaa, että ei sitten vanteisiin kromipulveria, metallinhohtopulveria eikä muita semmoisia. Noista lähtee se pintakerros pois, missä on metalli/kromiväri pesussa, jäljelle jää vain perusväri." Höpö höpö" Tätä kohtaa pakko kommentoida, olen noita alumiinivanteiden pintakäsittelyitä "järjestellyt" jonkun vuoden,opin taasen uuden asian, saisinko jotain faktaa?Mikä on perusväri?ja millä ollaan pesty? Typpihapolla?
Se että on ollut maalari joka ei ole tiennyt mitä tehdä, on aivan eri asia, kuin se että "maalissa" olisi vikaa.Toisaalta katselen noita hintoja , niin vaikeaa on laatua saada, halvalla :wink:

Tossa omassa on alla nuo vanteet mitkä kuvassakin, oli maalauksen jälkeen hienot metallihelmiäs kultaiset , pesun jälkeen muistuttaa enemmän ruskeata. Kaverin kromivanteet ekan vannepesun jälkeen olikin ihan mattaharmaat :D
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

jos pulveri väri pitää poistaa niin kappale kuumennetaan uunissa niin pinnoite ns. laukeaa ja voi taas puhaltaa pois. :mrgreen:
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Ja mersun muistaa aina pysäköidä keulan etelään päin, lähtee helpommin käymään.
On vaan sitten unohtunut pulverin valmistaja kertoa, meidän maalaamolle( mennee jokunen tuhat kiloa vuodessa pulveria) että väri laukeaa, uudelleen lämmityksellä. Oliskos tarkempaa tietoa, esim lämpötilasta ja kauanko pitää paistaa?
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

meillä töissä kokeiltiin pulverillamaalatuille,( merkkiä en muista ), jotain maalinpoustoainetta joka suihkittiin kappaleeseen ennen puhallusta :shock:
ja kyllä se paremmin irtos :wink:
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Iso-Jukka kirjoitti:
Turmelo kirjoitti:." Höpö höpö" Tätä kohtaa pakko kommentoida, olen noita alumiinivanteiden pintakäsittelyitä "järjestellyt" jonkun vuoden,opin taasen uuden asian, saisinko jotain faktaa?Mikä on perusväri?ja millä ollaan pesty? Typpihapolla?
Se että on ollut maalari joka ei ole tiennyt mitä tehdä, on aivan eri asia, kuin se että "maalissa" olisi vikaa.Toisaalta katselen noita hintoja , niin vaikeaa on laatua saada, halvalla :wink:
Itse en ole näitä maalaillut, niin ei tietoa muuta kuin sen verran että kyllä noilla pulveriväreillä on pinta muuttunut, ja varsinkin nuo kaverin "kromi" vanteet kyllä lähti kerrasta melkein pinnoitteet pois. Saattaahan se olla että kun se pesi vannepesuaineella ne, niin jotain happoa niissä seassa taitaa olla. Tarkoitin perusvärillä sitä, että se "kromi" kiilto on vain siinä pinnassa, ja se lähti pois, niin alta paljastui mattaharmaa, eli maali ei ole silloin läpeensä krominvärinen. Samoiten omissa vanteissa oli aluksi vähän semmoinen "helmiäis"tyyppinen pinta ja nyt ne on melkein ruskeat. Maalien merkeistä ei ole tarkempaa tietoa.

Sitten taas mustat ja valkoiset yms. perusvärit on kestäneet erittäinhyvin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Hommasin 280SE Coupeen W108 tuuletetut peltivanteet eli 108-alkuiset 6.5" leveät joissa pyöreät reiät sekä sisäpuolella jäähdytysrivat. Tässä ne on nyt raepuhallettu sekä epoksimaalattu. Komiat on vanteet, pahoittelen kännykäkameran kuvien huonoa laatua.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva145.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva147.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva148.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva149.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Voin varmaan ensiviikolla toimittaa kuvia hiekkapuhalletuista + jauhemaalatuista vanteista. Vien kaverin vanteet toisen kaverin maalaamoon :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Mites, vieläkö nykyään noilla epoxi- pohjaisilla maaleilla on taipumusta auringon vaikutuksesta "mattaantua" ? Vai onko vain tiettyjen epoximaalien ominaisuus, kun niitäkin on aikalailla ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Turmelo kirjoitti:Mites, vieläkö nykyään noilla epoxi- pohjaisilla maaleilla on taipumusta auringon vaikutuksesta "mattaantua" ? Vai onko vain tiettyjen epoximaalien ominaisuus, kun niitäkin on aikalailla ?
Kuulemma edelleen aurinko "haalistaa" . Lakka saattaa pidentää pinnan sävyn kestoa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Sergey kirjoitti:OHO viel on porvoon kyljessä, taidan viedä mun 407 vanteet sinne.
:shock: Sanoppa muuta, hienoa lukea foorumilta kun Lappeenrantalainen kertoo että tommosen liikkeen ohi mä ajan viis kertaa viikossa, ja äijätkin on tutun tuttuja. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
JuhaTauno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 06.05.2009 16:15

Viesti Kirjoittaja JuhaTauno »

http://img512.imageshack.us/img512/3949/kuva039.jpg

Miun vanteet on tuonnäköset, jostai ilmaseks tuli. Saako noita kotikonstein hiottua ja kiillotettua jotenki?? Saako niistä vielä vanteet? Olen melko köyhä niin en viittis puhaltamoonka viedä. Mie en maalia meinannu laittaa, jotain lakkaa vaan pintaan.
- Reiska
Vastaa Viestiin