Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
uudenmaansooda
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 29.07.2010 01:05
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja uudenmaansooda »

Uudenmaan Soodapuhdistus tekee etelä-suomessa soodapuhalluksia
Pienistä isoihin hommiin

Toimipiste Pornaisissa, toimin myös liikkuvalla kalustolla asiakkaan luokse sekä minulle voi lähettää postitse osia puhallettavaksi...

Puhdistaa esim.
Korit, koneet, pohjasta massat, maalit pois, ym.
Nopea ympäristöystävällinen sekä hellä varainen keino monilla materiaaleille...


Hinta arviot
info@uudenmaansooda.fi
040-58410404 Tero Tyyskä
Lisätietoja
www.uudenmaansooda.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Minulla on tarkotus viedä ensi viikolla 2 sarjaa pulverimaalaukseen, pitääkin yrittää tehdä pohjatöitä itse. 16" 15-reikäset on lasikuulapuhallettu joka otti siis jarrupölyt ym pois - jätän ne vanhat maalit alle ja vielä aion nyt tämän nähtyäni hioa pintaa sileämmäksi.

Sain viime viikolla L-Weldiltä kotiin oikaistut ja korjatut 15" barokit jotka oli puhallettu hiekalla. L-Weldin korjaamat huulet on nyt hiottu sileeksi siellä kun taas muu vanne on karkealla pinnalla. Näitä pitää ehdottomasti siloitella jotta saisi kauniin pinnan niihin.
No niin. R129 vanteet on katastrofi. Se mistä poistin maalin tuli ihan OK mutta kolmesta missä orkkismaalia alla kiehui alta läpi ja ne on pilalla. Maalari varoitti tästä joten minun piikkiin meni tämä kokeilu :twisted: . Vien ne teräsraepuhallukseen ja uudelleen maalataan sitten, elämä on...

Hiekkapuhalletut barokit tuli kohtuu hyviksi, mutta joku saatana siellä alla korkkasi vanteiden huulesta läpi. Nämähän oli suomisuolatut ja jokainen kieroksi ajettu setti joten olisiko paska päässyt linkoutumaan sinne huulen kohdalle perusalumiinin sisään, eikös se ole huokosta. Vanteet pestiin asianmukaisilla kemikaaleilla ennen pulverimaalausta. Laitoin setin myyntipalstalla ja siellä on linkki kuviin, silvuplee.

EDIT: tässä kuva barokeista, ihan siistit - eiks je !

Kuva
Viimeksi muokannut karra, To 26.08.2010 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Sinällään mielenkiintoinen topiksi, että itsellä on justiinsa työn alla 420 E:n 16-tuuman kasireiät. Olivat niin älyttömän törtteiset jarrupolystä, että tuomitsin ne uudelleen maalattavaksi. Tällä hetkellä on ensimmäisestä vanteesta maalit poistettu (suurimmalta osin). Pitää katsoa, minä vuonna nuo valmistuvat. :? :D

Puhallettiinko / maalattiinko nuo vanteet ympäriinsä vai ainoastaan se "näkyvä osa"?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

uudenmaansooda kirjoitti:Hinta arviot
info@uudenmaansooda.fi
040-58410404 Tero Tyyskä
Lisätietoja
www.uudenmaansooda.fi
Otin vapauden lainata teidän omilta sivuilta hintaesimerkkiä. Ei minusta kuulosta kamalan kalliilta.
Alumiinivanteet 4 kpl

työaika noin 0,5 h x 65 €/h + alv 23 %
sooda noin 25 € + alv 23 %
Yhteensä noin 65 € + alv 23 %
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

on kohtuu hintanen toi sooda, sikäli mikäli se on koko vanne ympäriinsä, ja karra tosta pesusta kun omia kaivonkansia teetin tässä t:reellä
pulverissa niin sanovat että se normaali pesu pitäis tehdä 2 tai 3 kertaa tommosille vanhoille paskasille osille, niis on aina rasvaa, suolaa ja muuta epäpuhtautta mitä toi maali ei siedä
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Voisipa melkein paikallisistakin soodapuhaltamoista kysyä tarjousta. Tällä tahdilla jos kertyy noiden vanteiden kanssa tunteja ja vähänkään laskisi omalle työlle hintaa, niin tulee kalliit kasireiät. :lol:

Näillä main taitaa toimia ainakin Pohjolan Soodapuhallus ja Oulun Soodapuhallus. Jos nuo puhaltaa ihan puhtaiksi, niin sitten voisi miettiä myös muualla maalautusta.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

135€ otti soodapuhallus hintaa mersun 18" kasireijille.
Maali oli todella tiukassa ja meni 2 säkkiä soodaa.
Molemmin puolin puhallettiin ja vanteet odottaa maalausta kun löytyy oikea maalauspaikka.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Roisto kirjoitti:Puhallettiinko / maalattiinko nuo vanteet ympäriinsä vai ainoastaan se "näkyvä osa"?
Kyllä nuo ihan kokonaan maalattiin. Ja oli siis lasikuulapuhallettu ja hiomapaperilla siloiteltu ennen maalausta.

No, ei kerinny olla maali päällä kuin 18 tuntia (siis noudosta) kun sain jo ne teräsraepuhalluksesta pois.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva191.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uva192.jpg

Vieläkin huuliin oli jäänyt jäämiä maalista. Nyt vien ne pulverimaalaamon naapurissa olevaan hiekkapuhaltamoon jossa puhaltavat luonnonhiekalla niin kauan kunnes pinta on tarpeeksi puhdas ja hieman sileämpi. Maalari hakee ne ja alkaa maalaamaan vasta kun puhallettu pinta on niin hyvä ja siisti että lopputulioksesta tulisi hyvä.

Pitää tuosta pesusta vielä mainta, kiitti vinkistä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

taisivat jopa uunittaa ja pestä niitä vuoron perään
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Otin sen yhden onnistuneen ja parhaan pieleen menneistä pulverimaalatuista ja vesihioin pinnan sileäksi. Maalasin paukkupullolla 735 sävyllä ja päälle kirkaslakkaa. Nämä menee E420 alle ja saan siitä edestä pois orkkiskuntoiset joten saan sarjan orkkiksia kasaan :P .

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280502.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280503.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280504.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 280505.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ei tää nyt oikein onnistu, vituiks menee koko ajan...´

Sain nyt 4 kpl kotiin pulverimaalauksesta ja kahdessa oli "rokkoa", ei nyt paljon mutta harmi siihen nähden mitä tämä lysti on tullut maksamaan ja aikaa uhrattu. Ja oli tyyris se "välipuhalluskin", ei auta jos paskaa on päässyt imeytymän alumiiniin.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 130544.jpg

Onhan ne tavallaan siistit, mutta kuitenkin. Jos ottais nuo itelle ja ostais uudet talvinullit niille (jos ois rahaa :( ).

Kuva

Maalaaamo ei ota vastuuta koska he vaan maalaavat (ja pesevät + väliuunittavat). Teräsvanteita maalattu kymmenittäin ilman ongelmia.

Itse lopetan nyt tuolla maalaamisen jos ei keksitä kunnos pohjustusta :evil:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
huihai321
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 30.11.2009 03:24
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja huihai321 »

ILMOITUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Foorumilaisella nyt omat soodapuhalluslaitteet ja maaliruiskukin pysyy kädessä.

Tänne vaan vanteita näin hinta ja laatu kohtaavat.

GSM:040-5648 321 ja Sp: ss600.r6@gmail.com
Taivas kattona
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

noniin, mitäs sitten on veloitus, 4x pulverimaalattuja vanteita?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Tömö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 28.11.2006 18:19

Viesti Kirjoittaja Tömö »

Käytin vanteet tuolla Uudenmaansoodassa hinta-arvio oli 65€+alv. kun hain vanteet niin oikea hinta olikin 180€+alv. eikä ollut edes koko vanne puhallettu.
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Joissakin vanteissa on niin sairaasti maalia että ei sitä saa kokonaan pois, edes puhaltamalla
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Tömö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 28.11.2006 18:19

Viesti Kirjoittaja Tömö »

Ei ollut edes yrittänyt puhaltaa, siis jäi tarkoituksella puhaltamatta.
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sama juttu oli mulla, vaikka kuinka sanoin että kokonaan maalit pois. Onko se oikeesti niin piukassa vaiko vain rahan ahneita puhaltajia ?
Tömö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 28.11.2006 18:19

Viesti Kirjoittaja Tömö »

Ei kait se ulkokehällä oo sen kovenpaa kiinni ku sisäkehällä. Tahi muualla vannetta.
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kaverin vanteita ei meinannut hiekkapuhaltaja puhaltaa, kun sanoi heti että näissä on maali niin piukassa että ei tule kesää. Noh 18e se vaan ottikin ja maalit about puoliks pois, sitten hieman käsipelillä ja uuniin :roll: Ihan hyvät kyllä tuli
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Halppisvanteissa väriä on vähemmän, sen ihan näkeekin. Puolien "sisäpuolilla" ei ole väriä, ruisku vain ruiskuttanu päältä. Ja vaikka ihan käsin hioo, niin johan alumiini tulee heti näkyviin jos vähänkin voimakkaammin hioo.

Laatuvanteissa taas sitä tavaraa on enemmän, joten luonnollisesti puhallus on vaativampaa.

Sekin riiippuu onko vanne pulveri/jauhe maalattu vaiko 2k tavaraa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nj^ kirjoitti:Kaverin vanteita ei meinannut hiekkapuhaltaja puhaltaa, kun sanoi heti että näissä on maali niin piukassa että ei tule kesää. Noh 18e se vaan ottikin ja maalit about puoliks pois, sitten hieman käsipelillä ja uuniin :roll: Ihan hyvät kyllä tuli
no entäs soodapuhalluksessa...
Avatar
Rempsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: La 18.10.2008 11:06
Paikkakunta: Inkeroinen

Viesti Kirjoittaja Rempsu »

Onko sellanen mahollista että puhaltaa ja maalaa pulverilla pelkästään sen keskiosan eikä huulta joka on kiillotettu? Ois vaan kiva saada vanteet siistin näkösiks ku on kilikalilla menty maalaamaan se vanne
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Toki, mutta pulverimaali on yleensä kovin paksua, joten teipillä suojatessa voi tulla hieman ongelmia kun niitä ruvetaan poistamaan. Helpompaa ja fiksumman näköistä on suojata ne reunat, tehdä pohjasta kunnollinen ja sitten ruiskulla
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

epk kirjoitti:
nj^ kirjoitti:Kaverin vanteita ei meinannut hiekkapuhaltaja puhaltaa, kun sanoi heti että näissä on maali niin piukassa että ei tule kesää. Noh 18e se vaan ottikin ja maalit about puoliks pois, sitten hieman käsipelillä ja uuniin :roll: Ihan hyvät kyllä tuli
no entäs soodapuhalluksessa...
En suosittele vannepuhallukseen jos ei ole takuulupausta että puhalletaan puhtaaksi.

Itse testasin 120e edestä soodalla puhallusta ja ei se pysty pulveriin tai puhaltaja ei jaksanut puhallella. Vanteessa olevasta uramallisesta tekstistä jäi reunat maaliseksi, eli joko hutiloitu tai se sooda on enempi ladon seinästä maalin poistoa varten sopiva. Ainakin puhaltajan pihassa oli paljon tarkempaan puhallettu hirsiseinä kuin ne vanteet oli puhallettu. Huono laatu paljastui kotona kun pesin vanteista soodan pois ja rupsein ihan valossa katselemaan.

Vois laittaa kuvaa jos tähän sais liitettyä suoraan omalta koneelta.
Viimeksi muokannut AK47, Ma 11.10.2010 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Lucifer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 29.09.2010 18:57

Viesti Kirjoittaja Lucifer »

En jaksanut koko viestiketjua lukea. Mutta sen neuvon annan koti nikkareille että jos puhallatte vanteenne niin hienolla hiomapperilla sen jälkeen ja ainoasteen paineilmalla puhallus päälle. Ei millää enttereillä tai liuottimilla saa mennä alumiiniä hieromaan, tarttuvuus loppuu. Omat vanteet puhallin hiekalla ja hioin ohkasella paperilla ja puhalsin ilmanpainella puhtaaksi. Sitten pohjamaalia ja pinta päälle ja on pysynyt hyvin.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Mulla on alkamassa 3-osaisten löwenharttien kunnostus. Mitä mieltä olette uskallanko pelkät sisäkehät puhalluttaa hiekalla ? , kun takovanteet kyseessä, ettei muutu muoto/kestävyys. Sitten onko olemassa mitään kumiteippiä tms. millä olisi hyvä rajata puhallettava pinta ja ei puhallettava pinta(pitäisi saada suht tarkasti) ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Turmelo kirjoitti:Stten onko olemassa mitään kumiteippiä tms. millä olisi hyvä rajata puhallettava pinta ja ei puhallettava pinta(pitäisi saada suht tarkasti) ?
On, sellasta mustaa :) , joku millin paksua suht sitkosta teippiä, mikä on tarkotettu just tohon.

Valmistajaa en nyt just muista, pitänee huomen kattoo mitä töis on.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
satakunnansooda
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 17.09.2009 20:03
Paikkakunta: Kokemäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satakunnansooda »

Kyllä sooda alumiinivanteelle on todella hyvä vaihtoehto ja pystyy kyllä pulveriinkin hyvin. ehkä on ollut sitten laiska puhaltaja jos maalia on vielä jäänyt. Tämän käsittelyn jälkeen on hieno vaikka kiillottaa vanne suht pienellä työllä.

mikäli vanne on tarkoitus pulverimaalata, niin paras on kun puhaltaa hienolla lasikuulalla joka sekin meillä onnistuu. Maalari on ollut oikein tyytyväinen pohjiin ja niin myös asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, tasainen pinta tulee, ei tarvitse mitään hiontoja.

Terveisin soodapuhaltaja Kokemäeltä
Satakunnan Soodapuhallus

http://www.satakunnansoodapuhallus.fi
044-3060126
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

laiska ja laiska. epäilemättä se lähtee mutta jos aikaa menee 2 tuntia per vanne, niin se o aika hintavaa, harvemmin kannattaa, ellei ole kyseessä uniikit JA arvokkaat vanteet.

käytin yhden Lorinser 8x18 vanteen kokeilumielessä paikallisella soodapuhalluttajalla. ko. vanteet on pulverilla(?) kirkaslakattu ja kun oli 1h menny, niin alko jo alumiinikin vähitellen näkymään. ei maksanu mitään ku ei se ollu ikin nähny nii sitkeetä maalia, se maali vaan ikäänkuin siirtyi siinä alumiinipinnalla niiku oikein sitkeä liima, eikä irronnu kunnolla. ei ollu kamera mukana, mutta tuli vaa mieleen ku joku laavavirta.

toiset, valkoiseksi pulverimaalatut tuli puhtaaksi 4kpl 30 minuutissa...

tää paikallinen: www.fmahellstrom.com mies on puhallushommia tehny useamman kymmentä vuotta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Tömö kirjoitti:Käytin vanteet tuolla Uudenmaansoodassa hinta-arvio oli 65€+alv. kun hain vanteet niin oikea hinta olikin 180€+alv. eikä ollut edes koko vanne puhallettu.
vai että kolomella kerto hinnan, itte en olis maksanu jos kerta sovittu hinta etukätteen ja vielä jättäny osan puhaltamatta, no tässähän tais käyvä samanlailla kun mullekki Virroilla :shock:
miten musta tuntuu että tämä Tömö tietää näistä vanne pinnotuksista enemmän mitä me muut yhteensä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin