Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

saa ku poistat tuon elämää sitkeämmän lakan ensin kokonaan ja sit hiontaa ja kenties kiillotusta. Lakka päälle jos sua huvittaa. Mä en laittais ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Äläs nyt sergey, oon kuullu juttuu et kun laittaa jtn muovitartuntamaalia alle, ja lakka päälle, kiilto ei häviä eikä kellastu.
Tätä täytyy tesmii johonkin alumiinin palaan joskus.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin, oha noi alkuperäisetkin melko hyviä vuosikausia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti: OD foorumilta linkkivinkki: http://www.korttianmetalli.fi/k_jauhemaalaus.html Monninkylässä
Onko kellään vielä kokemusta tästä firmasta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Minun ja jackien oli tarkoitus selvittää Ruokolahdella toimivan kalustemaalaamon tilanne jotta voivatko myös puhaltaa vanteita ennen pulverimaalausta. Jos nyt yleensäkään ottavat vanteita sinne kunnostettavaksi. Ei oo vaan keritty :P .

Kuulin että vanteiden värikoodit on mainittu EPC:ssä, eli early-barokit oli RAL9700 ja myöhemmät plus kaikki muut aluvalssit RAL9735. Mersun kielellä Silver Grey ( ? ) ja sitten Astral Silver 735.

Väittivät vaan että MB 700 olisi Silver Grey mutta eikös se ole 140 :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Onko nuo jotakin efektimaaleja? Luulin että RAL taulukko loppuu johonkin 90xx.. Siis ainakin Perinteiset maalit. Onko nämä siis metalli/efektimaaleja nämä 97xx?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

nj^ kirjoitti:Onko nuo jotakin efektimaaleja? Luulin että RAL taulukko loppuu johonkin 90xx.. Siis ainakin Perinteiset maalit. Onko nämä siis metalli/efektimaaleja nämä 97xx?
En tosiaan tiedä tarkemmin. Ja kun itse hain RAL-koodeja netistä niin ei kyllä tuollaisia tullut eteen, ainaostaan noita mainittiin eri foorumeilla juuri MB värien kanssa yhteensopivana.

Jos pääsisi tuonne Ruokolahdelle kysymään niin saisi selvyyttä hommaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Taitaa olla mersutehtaan omia koodeja.

Varmasti joltain maalivalmistajalta löytyy kaavat ko. maalin tekoon.

Normi teollisuusmaalamot tuskin noita koodeja tunnistaa, ellei joku niihin erikseen ole perehtyny.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Pro pinta Lahti, pulverimaalausta peilipinnalla. Puhutaan jo useista kymmenistä osista ellei jopa yli sadan mene mitä olen tuolla maalauttanut ja aina se jaksaa yllättää. nimimerkillä Cadin öljypohjasta saa kattoa onko tukka hyvin. :roll:

Myös vanteet on ollut superlaadukkaita mitä olen maalauttanut..


Niin ja se hinta n. 50-60e/ sarja kaks kerroksisena eli väri + kirkaslakka ..joo kirjoitin oikein hinta on siis hyvin kilpailukykyinen. tosin ei sis. puhallusta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

EVO X kirjoitti:Pro pinta Lahti, pulverimaalausta peilipinnalla. Puhutaan jo useista kymmenistä osista ellei jopa yli sadan mene mitä olen tuolla maalauttanut ja aina se jaksaa yllättää. nimimerkillä Cadin öljypohjasta saa kattoa onko tukka hyvin. :roll:

Myös vanteet on ollut superlaadukkaita mitä olen maalauttanut..


Niin ja se hinta n. 50-60e/ sarja kaks kerroksisena eli väri + kirkaslakka ..joo kirjoitin oikein hinta on siis hyvin kilpailukykyinen. tosin ei sis. puhallusta.
Mutta puhaltavatko myös tuolla?

Autoehoste Savonlinnassa veloittaisi 15-reikäisten puhalluksesta ja maalauksesta (2xvälihionta) n. 110 e/vanne. Kysyin viikolla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kaverille taitaa tulla vanteiden puhallus maksamaan n. 70-90e mun kautta, sisältää puhalluksen.. Ei tosin mitään fiinejä maaleja, eli ihan perus classic ral(+ lakka, en varma).. Omien peepeeässien naamat saan kuulemman ilmaseks väriin, niistäkin saadaan varmaan ensiviikolla kuvaa.. Kuin myös noista kaverin vanteista (ral 7024 muistaakseni), eli voidaan todistetusti sitten väittää että jauheella saa tasasta pintaa :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Joo, kyllä näköjään kunnon jauheilla saa tasaisen pinnan. Yksi tuttu oli juuri vähän aikaa sitten maalauttanut jossain jyväskylän lähellä leppävedellä vanteet, ja täytyy sanoa että semmoinen pinta on vaikea saada normi ruiskumaaleillakin. Itse en meinannut aluksi uskoa että on pulverimaalattu, mutta niin se sano, ja kai se pakko on uskoakkin :!:

Edit:

Mistähän tuo muuten johtuu, kun joissain paikoissa ei meinaa tasasta saada ja joissain sitten on ihan peilipinta?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Timo L. kirjoitti: Mutta puhaltavatko myös tuolla?

Autoehoste Savonlinnassa veloittaisi 15-reikäisten puhalluksesta ja maalauksesta (2xvälihionta) n. 110 e/vanne. Kysyin viikolla.
Ei varsinaisesti, mutta heidän kauttaan saa myös puhallutettua. Itse olen aina puhalluttanut muualla tai puhaltanut osat itse.

Lehmus Vaasassa tekee vanteet puhallus + pulveri 100e/kierros, mutta pinta oli huomattavasti surkeampi ja kiiltoa ei juuri laisinkaan eli ns. "perus pulveri pinta" Maalareilla on näköjään tässäkin hommassa eroa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Lainataas muuten hieman:

Ei kukaan tietäisi halpaa hiekkapuhallusta pori/rauma akselilta?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ruokolahden Asu-Kaluste pulverimaalaa vanteita.

He sanoivat että on puhallettava ihan puhtaaksi, ei saa jäädä mitään jäämiä alle koska voi korkata uunin 200 asteen kuumuudessa.

No, ongelma tuli siinä kun omat 15-reikäiset on lasikuulapuhallettu eli jarrupöly lähti pois ja pinta meni matalle - eli voisi muuten maalata mutta ei pulveri/uuni. Lasikuula ei pysty mersun orkkis maalia poistamaan, naarmun kohdalla alkoi itse alumiini syöpyä ja tehdä koloa mutta maali vaan pysyi.

Asu-Kaluste neuvoi hiekkapuhaltamaan, ei teräsrakeella vaan luonnonhiekalla. Sellaisia ovat kuulemma maalanneet ja pinnasta tulee ihan hyvä loppupelissä.

Otan nyt Nitromorssilla maalia pois, 3 käsittelyä vaati ennen kuin pinta on mlkein puhdas. Pikku koloja täytyy vielä putsatsa. Ottaa noin puolitoista tuntia per vanne about... prkl. Pitää antaa sen takapuolen olla... katsotaan miten käy. Jos se menee vituralleen niin tehään tausta uudelleen, löysin yhden hiekkapuhaltamon ja he voivat sitten vaikka vetää epoksin sinne taustalle. Otetaan nyt näistä harjoituskappale :P .

Vien seuraavan sarjan suoraan sinne hiekkapuhaltamoon, nämä kävi jo (lasikuula) puhalluksessa joten tyydyn Nitromorssaamaan :twisted: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Jep, jäämiä ei saisi olla hirveästi pohjalla. Tosin jos vanteisiin ei koske (ja alla on se vanha jauhemaali), niin siihen voi päälle huitaista suoraan uuden kerroksen pulveria.

edit: arvatkaas muistinko ottaa kuvia?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

nj^ kirjoitti:Jep, jäämiä ei saisi olla hirveästi pohjalla. Tosin jos vanteisiin ei koske (ja alla on se vanha jauhemaali), niin siihen voi päälle huitaista suoraan uuden kerroksen pulveria.
OK. Eli jos on orkkis maali siellä alla mikä on karhennettu lasikuulalla niin voi polttomaalata päälle. Jos se mersun orkkis on samanlaista polttomaalattua pulverimaalia siis niin sittenhän pitäisi onnistua.

On niin saakelinmoinen homma yrittää Nitromorssilla irti :evil: .

Ja se hiekkapuhaltamo jota edellisessä viestissä meinasin, tekee rsakasta kalustoa ja siellä on kuulemma melko järeä se puhalluslaite. Kolleega joka hoitelee sinne päin alihankintahommia sanoi ettei suosittele aluvanteille juuri sen rajuuden takia.

Hitto ku tietäs mitä tehdä. Taidan putsata sen yhden loppuun asti ja viedä ne kaikki sinne pulverimaalaamoon siis.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Porissa Uudessaniityssä JP Palojoki, joka hiekkapuhaltaa, en tie miten vanteet.
http://www.jp-pintakasittely.fi/jppk_yhteystiedot.htm
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

isojoenrannalta löytyi kanssa hiekkapuhallus, maksoko kokonaiset 15e :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Kyllä niitä vanteita voi sillä teräsrakeellakin puhaltaa ei siinä mitään.

Pinta vaan jää sen verran karkeeksi et joutuu pakosta sen 2 kertaa maalata.


Alumiinioksidillakin, joka on siis karkeempaa kuin teräsrae, on puhallettu ja maalattu ja hyviä on tullu.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Loppuviikosta vanteideni pitäisi olla Eleko Oy:ssä. Raportoin sitten kuinka käy. Minä pidin kriteerinä että puhallus ja maalaus tapahtuisi samassa paikassa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Juu tää on loputon suo, tai ei sittenkään jos on lattajalat kuten minulla :P .

OK, siis minua arveluttaa antaa heti puhalluksen jälkeen maalattavaksi itse näkemättä koska jos alta paljastuu jotain mitä pitää fiksata... toisaalta pulverimaalauksen alle ei voi mitään pakkelia laittaa. Korjataan TIGillä jos tarvii... ja voi. Yhden vanteen huulta tässä hitsautin mutta se oli siis jo tiedossa ennen puhallusta.

Sitten, tänään juttelin L-Weldin kanssa ja kehoittivat puhaltamaan aluvanteita suurta varovaisuuutta käyttäen, puhallus saattaa venyttää materiaalia ja aiheuttaa soikeutta/kieroutta. Ensin puhallus, sitten oikaisu.

Lisäksi, jos oikaistu vanne pulverimaalataan niin uunissa saattaa sisäiset jännitteet muuttua ja vanne onkin kiero uunista ulos tullessaan. Tämä on siis mahdollista, ei aina todennäköistä.

Yritä sitten tässä vanteita korjailla kun jokainen vaihe antaa ohjeita miten edellinen/seuraava tulee tehdä... ja se vaikeuttaa hommaa. Automaalari sanoi että ostakaa pojat valmiiksi siistejä vanteita, työ Suomessa maksaa - mikä on totta :!: .

Joku kirjoitti että paukkupullollakin saa siistiä jälkeä, se on muuten totta. Minulla oli 2 kpl hyvää vannetta ja kaksi kaipasi pintamaalin koska ne oli pulverimaalattu mustaksi. Tosin niistä kahdesta hyvästä toisessa oli kanttarinaarmuja ja ne piti siloitella ja se reuna maalata.

Tässä kuvia; kaksi orkkista, toisessa maalasin huulen kantin ensin alumiinipohjustella ja sitten Astralsilberillä ja päälle lakkaa. Samoja käytin myös kahdessa kokonaan maalattavassa eli maalikaupassa täytetty vesiohenteinen purkki, hinta 20,- ja lakaksi tuli Hagmansin kirkaslakkaa, noin 9,- maksoi lakkaspray. Molemmat purkit käytin loppuun hommassa.

Tein pohjia niihin kahteen kunnolla ja huolella ihan vesihioen, näissä oli siis jo siisti musta pulverimaali. Siistin autotallista osan maalausta varten ja sumuttelin suihkepullolla kaiki pinnat jottei pölyä leijaile.

Tässä siis yksi orkkis, toinen orkkis jossa huulen reuna maalattu ja kaksi kokonaan uudelleen maalattua:


http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160113.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160114.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 160115.jpg

Tässä sitten samat vanteet lakattuna, yhteen ei siis tullut mitään.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170126.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170127.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170128.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170129.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 170130.jpg

Eli rautalangasta vielä, noista viimeisistä kuvista kaksi on minun maalamaa ja yksi tehtaan jäljiltä paitsi huulen reunus. Maalaamaton vanne on vaalea kehältään, minun maalamat mustia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Vauhtiin kun on päässyt... no joo ei näissä tuntipalkoille pääse kun kotivälineillä tekee. Neljänä päivänä sain nämä aikaiseksi eli käyttämällä teräsharjaa,
teräsvillaa, pata-pataa, hiomapapereita sekä voimavirta KEW-painepesuria ja uhraamalla useita tunteja.

Kuva

Lähtökohta oli hyvä; kolhuttomat ja suorat vanteet. Pesun ja puunauksen jälkeen näkyi muutama naarmu huulen reunassa mutta ne lähti kevyesti viilalla pois.

Kuva

Pohjustin spraykitillä, sitten pohjamaalia ja päälle Astral Silveriä. Kuorrutus reilulla kiiltävällä lakalla jota ennen aivan kevyt välihionta jolla sai "nöyhdän" pois.

Kuva

Taustat oli OK pesun jälkeen:

Kuva

Siisti setti nyt:

Kuva

Reunassa näkyy vähän jälkiä tasapainoista, mutta en halunnut lähteä sorvaamaan huulta ohuemmaksi niiden takia, ja ei taida pakkeli tuossa hyvin kestää.
No, ei nämä uudet ole etenkään kun osanumero alkaa 108...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

8) jej kyl se viitseliäisyys tulosta aina tuottaa...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

No nyt yhdet vanteet on teräsraepuhallettu ja maalattu kaksikomponenttiepoksimaalilla.

Kuva

Yksi kerros riitti tällä pinnoitetyypillä:

http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/t ... 1475.shtml

Värisävystä tuli liian tumma, pitää miettiä josko jättäisi tuon pohjamaaliksi ja vetäisi pinnan mersun astralsilberillä ja lakka päälle, täytyy katsoa nyt. Pitää tasoittaa ensin koska nyt on appelsiinilla pinta.

Täällä on lisäkuvia:

http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... ax%20rims/
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kävin noutamassa vanteet Tattarisuon Elekosta juhannuksen alla. Vanteiden piti valmistua parissa viikossa, mutta aikaa meni 3-4 viikkoa josta yhden viikon kaveri oli lomalla. No, laatu ei ollut ihan sitä mitä ajattelin. Appelsiinipintaa oli 15-reikäisen tasaisella osuudella huomattavasti, mutta vanteen taustapuoli ja kolot olivat tasaisella pinnalla. Röpelöpintaa oli yhdessä vanteessa enemmän kuin muissa, esimerkkikuvat siitä. Maalari itsekin ihmetteli tuota. Toinen kaveri meinasi että liekö jauhemaalin ominaisuus, epäilen. Näihin vanteisiin ei tehty välihiontaa. Päätettiin kuitenkin tehdä toinen sarja hionnan kanssa. Ja kyllä, sain alennusta tästä työstä. Katsotaan sitten mitä näille tehdään, välttäähän tuo sarja arkiautossa noinkin.

Värinä RAL 9006. Mielestäni aika hyvä. Onko kellään tietoa, onko noissa uutena lakka pinnassa?

Toisessa ketjussa aprikoimaani tasapainotukseen se onnistui liimapainoilla sisäpuolelta.

Kuva
Kuva
Kuva
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Appelsiinipintaa oli 15-reikäisen tasaisella osuudella huomattavasti, mutta vanteen taustapuoli ja kolot olivat tasaisella pinnalla. Röpelöpintaa oli yhdessä vanteessa enemmän kuin muissa, esimerkkikuvat siitä. Maalari itsekin ihmetteli tuota. Toinen kaveri meinasi että liekö jauhemaalin ominaisuus, epäilen. Näihin vanteisiin ei tehty välihiontaa.
Jos vertaa yleensä nähtyihin pulverimaalattuihin pintoihin, esim polkupyörän runko niin onhan nuo aika karkeet :roll: .

Minulla on tarkotus viedä ensi viikolla 2 sarjaa pulverimaalaukseen, pitääkin yrittää tehdä pohjatöitä itse. 16" 15-reikäset on lasikuulapuhallettu joka otti siis jarrupölyt ym pois - jätän ne vanhat maalit alle ja vielä aion nyt tämän nähtyäni hioa pintaa sileämmäksi.

Sain viime viikolla L-Weldiltä kotiin oikaistut ja korjatut 15" barokit jotka oli puhallettu hiekalla. L-Weldin korjaamat huulet on nyt hiottu sileeksi siellä kun taas muu vanne on karkealla pinnalla. Näitä pitää ehdottomasti siloitella jotta saisi kauniin pinnan niihin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Noi näyttäs vähän siltä et ois uunitettu liian alhases lämmös..


Faktahan on se, että ilman lakkausta, perus pulvereilla ei päästä lähellekkään samanlaista pintaa, kuin esim automaaleilla.

Tosin, huonokin pulveri tasottuu hyvin jos pinta on reilusti kaareva,
kuten noissa pyöränrungoissa..


Jos itselle pitäs aluvanteet jauhemaalata niin tekisin sen näin:

Oletetaan, että vanteet on vaikka teräsraepuhallettu.
Näkyville pinnoille kevyt konehionta 120-180 paperilla, paineilmalla pölyt pois ja vanteet 10-15min uuniin lämpeemään.

Sit väriä päälle, näkyvät pinnat ensin, kalvopaksuus ~80my tienoille.
Takapuolelle riittää 'peittävä' 40-60my.

Ja takas uuniin siksi ajaksi, että saa ruiskun putsattua ja lakat koneeseen.

Lakkakin vedetään kuumaan kappaleeseen, 80-100my etu-takapuolelle on ihan jees,
enemmän jos laittaa on vaarana, että lakka lähtee valumaan.

Ja loppuuunitus 20-25min.


Jujuna tossa kuumana maalaamisessa on huomattavasti parempi tasottuvuus, kun verrataan kylmänä maalattuun kappaleeseen,
koska maali lähtee sulamaan samantien kappaleeseen osuttuaan.

Mitä enemmän maalia, sitä tasasempi pinta, tiettyyn rajaan asti.

Ja kun vetäsee lakan ~5min sulaneen maalin päälle, niin itse väri ja lakka sulaa toisiinsa kiinni, jolloin lopputulos on kestävyydenkin kannalta loistava.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuossako on siis selvä taloudellisuusjuttu kysees, äkkii vaan värit päälle ja sil selvä?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Sergey kirjoitti:tuossako on siis selvä taloudellisuusjuttu kysees, äkkii vaan värit päälle ja sil selvä?

No ei välttämättä, jospa uuni ollut vasta lämpeemäs kun vanne on sinne laitettu..?

Kun ei firmaa tahi fasiliteetteja sen kummemmin tunne niin tiiä sitte..


Mutta mun mielestä tuo olis pitäny korjata ennen asiakkaalle luovuttamista.

Tai mikäli asiakas ton hyväksyy niin sitten alennusta kehiin niinkuin tässä.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Vastaa Viestiin