Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joku hyvä kuvaaja ny kehiin ja äkkiä. Nimittäin tuo jos on hyvä, niin ratkeaa se ongelma että kiillotettu vanne ei pysy kiiltävänä ja lakattu ei kiillä kunnolla. tuon kuvan perusteella se olis just ideaali.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti:[ http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3479371.jpg ]

Tuossa tommonen suttunen kuva, mutta antaa kuitenkin aika hyvän kuvan siitä kuinka "kromi" pinnasta tuli. Täytyy kattoa jos sais oikealla kameralla todellisuutta vastaavan kuvan. Tosiaan, pinta on aavistuksen himmeä sen takia että siinä on pulverilakka päällä, ja jos ei sitä olisi niin ei se kromikiilto vannekäytössä siinä kauaa pysyisi. Pinta on vähän niinku aidon kromin ja kiiltävän vannehopean puolestavälistä. Mutta kyllä minä tykkään :thumbup:

Kysäseppä minkä merkkistä tuo sun vanteisiin tullut "kromi" pulveri on? Jotain olen itekkin käyttänyt jossain vanteissa, mutta ei ne nyt tolta näyttänyt.
OT: Pulverilakkaa on myös 90% kiillolla mikä on jo todella hyvä, jos maalari käyttää Teknosta niin se on vain 70% kiiltävää eli käytännössä semiglossia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuva

Tuossa aika hyvä kuva
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

laitappa yhteystietoja missä nuo tehty...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re:

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

JuhaTauno kirjoitti:http://img512.imageshack.us/img512/3949/kuva039.jpg

Miun vanteet on tuonnäköset, jostai ilmaseks tuli. Saako noita kotikonstein hiottua ja kiillotettua jotenki?? Saako niistä vielä vanteet? Olen melko köyhä niin en viittis puhaltamoonka viedä. Mie en maalia meinannu laittaa, jotain lakkaa vaan pintaan.
Minä hioin 600 vesihiomapaperilla ja maalasin vannehopealla useampaan kertaan. Huonommista kohdista ensin maalasin ja hioin uudelleen ja välillä maalaus ja taas hionta, kun "kuopat" oli tasaiset maalasin koko vanteen läpi. Loppuksi kirkas lakka useita kerroksia ja ihan hyvät tuli. :thumbup:
Meseillään
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Sergey kirjoitti:laitappa yhteystietoja missä nuo tehty...
Jalasjärvi

JAPOMA nimisessä polttomaalaamossa. jokipiissä.
http://www.japoma.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Mites ku nykyset alut on edellinen omistaja maalannut paukkumaalilla normaalin vannehopean päälle kultasen maalin ja sitten musta. tos vähä pesin painepesurilla vanteita, niin paukkumaalit lähti pois, mutta joissakin kohdissa aika lujas kiinni.

Auttaako jos vetäs kuumavesipesurilla? lähtiskö semmosella paremmin? tai mitää muita hyviä vinkkkejä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
LauriK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 29.09.2010 16:38
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja LauriK »

Omat vanteet olen Soodapuhalluttanut tuolla http://www.satakunnansoodapuhallus.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; Ja sieltä puhaltaja vei ne huittisiin pulverimaalaukseen. Ja kyseessä oli hunajakennovanteet. Maalaamo teippasi kehät ettei niihin mene maalia. Hintaa koko hommalle/sarjalle vajaa 300e... 26.5 vanteet nähtävillä mersun alla viialassa
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja

Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Jolle kirjoitti:Alkuperäinen väri taitaa olla sterling silver.
Siihen tulee pohjalle musta ja sitten päälle hopea, ja on muuten sairaan kallista maalia.
Pitäisi tässä maalailla 3 sarjaa vanteita. Väriksi haluaisin tuon sterling silverin mutta pitää selvittää sen tämänhetkinen saatavuus. Edelliskesänä sitä sai tilaamalla muutamasta paikasta, hinta tosin oli aika korkea. 1 vanteet on jo maalattu edelliskesänä mutta (kiireessä) maalatessa tuli yhteen vanteeseen valuma niin täytyy fixata nekin vanteet samalla. Voin napsia muutamia kuvia jos jotakuta kiinnostaa asia.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Tomicsh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 03.10.2012 18:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Tomicsh »

Jolle kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Alkuperäinen väri taitaa olla sterling silver.
Siihen tulee pohjalle musta ja sitten päälle hopea, ja on muuten sairaan kallista maalia.
Pitäisi tässä maalailla 3 sarjaa vanteita. Väriksi haluaisin tuon sterling silverin mutta pitää selvittää sen tämänhetkinen saatavuus. Edelliskesänä sitä sai tilaamalla muutamasta paikasta, hinta tosin oli aika korkea. 1 vanteet on jo maalattu edelliskesänä mutta (kiireessä) maalatessa tuli yhteen vanteeseen valuma niin täytyy fixata nekin vanteet samalla. Voin napsia muutamia kuvia jos jotakuta kiinnostaa asia.
Onks tarkkaa tietoo paljo maksaa tälläne "stearling silver" et vastaaks se kromi näköst pintaa? Ja khyl kiinnostaa kuvat si ku o valmist.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja EeKi »

No ei se varmaan paljoo maksa ku tulee muistaakseni 3 eri hopeaa ja valkosta :D

Tällästä sillä tulee, tällä tulen maalaamaan muutkin vanteet missä halutaan kirkas hopea. Viime viikolla vedin 18" AMG:tkin tällä värillä.

Kuva

Voihan siitä niitä alumiikidettä vaihdella niistä, muistaakseni eka alumiini mikä siihen tuli niin on läpikuultavaa. Ainakin Spies Heckerin kaavalla.
Tomicsh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 03.10.2012 18:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Tomicsh »

TUUTTERO kirjoitti:Mites ku nykyset alut on edellinen omistaja maalannut paukkumaalilla normaalin vannehopean päälle kultasen maalin ja sitten musta. tos vähä pesin painepesurilla vanteita, niin paukkumaalit lähti pois, mutta joissakin kohdissa aika lujas kiinni.

Auttaako jos vetäs kuumavesipesurilla? lähtiskö semmosella paremmin? tai mitää muita hyviä vinkkkejä.
Kuumavesipesuril tosiaa kaikki mit lähtee, ei välttämät kaikki lähe mut loput vaikka hio jollai hienol hiomapaperil esim. P500 karkeudel. Onks sul ideana siinä saada pelkästää alkuperäne väri esille ilma uutta maalia pintaa vai mit oot aatellu?
No ei se varmaan paljoo maksa ku tulee muistaakseni 3 eri hopeaa ja valkosta

Tällästä sillä tulee, tällä tulen maalaamaan muutkin vanteet missä halutaan kirkas hopea. Viime viikolla vedin 18" AMG:tkin tällä värillä.

Voihan siitä niitä alumiikidettä vaihdella niistä, muistaakseni eka alumiini mikä siihen tuli niin on läpikuultavaa. Ainakin Spies Heckerin kaavalla.
Joo ei se siin vaihees kallist oo ku perus hopee väri. Onks toi vesiohenteisel maalil + lakal vedetty vai suorakiiltoväril? Nättii pintaa kummiski oot saanu aikaseks!
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Mulla on glasuritin maali. Siihen tulee ekana musta ja sitten sellainen läpinäkyvä hopea litku. Ja oma lakka päälle.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
megamagnum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 10.02.2014 12:50
Paikkakunta: Liminka

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Tietääkö kukaan Oulun seudulta joka puhaltaa ja maalaa vanteita ?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jolle kirjoitti:Mulla on glasuritin maali. Siihen tulee ekana musta ja sitten sellainen läpinäkyvä hopea litku. Ja oma lakka päälle.
Niin onko glasuritilla kaava tuohon sterling silveriin? Että jos kävelen maalikauppaan jossa myydään glasuritin maaleja, ja sanon että sterling silver niin saako sieltä sitä :D
S124 300TE
S211 E500
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja karra »

Millä yhdistetään saksalainen bockwurst ja aasialainen wokkikeittiö, no tietenkin deep dish kennovanteilla:

Kuva

Kuva

Kuva

Tollaisia olen nyt työstänyt, itse asiassa kahdessa oli huuli maalattu todella ohuella maalilla, lähti kevyesti hiomalla pois ja toisessa kahdessa on tiukemmalla; ei ihan helposti lähde. Kennokeskiöt on hyvässä kunnossa, siis maalissa ja lakassa joten peruin suunnitelmani maalata koko vanteet - kannattaisi kiillottaa nuo huulet tai ainakin aluksi nyt poistaa kahdesta tuo maali. Rialin keskimerkit ostettu ebaysta; ostin varmuudeksi kahdet kun en tiedä sopiiko (niistä kummatkaan).

Strategiset mitat ovat 8x16 ET 11 LK112 66.6 8)

Taustalla W126 kaivonkannet käsittelyssä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

S202 kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Mulla on glasuritin maali. Siihen tulee ekana musta ja sitten sellainen läpinäkyvä hopea litku. Ja oma lakka päälle.
Niin onko glasuritilla kaava tuohon sterling silveriin? Että jos kävelen maalikauppaan jossa myydään glasuritin maaleja, ja sanon että sterling silver niin saako sieltä sitä :D
Ei ainakaan täältä suunnalta ole saanut. Automaalaamon kautta on ainakin toistaiseksi saanut.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hain eilen maalit, otin audin LY7W light silver värin. Se on tosi lähellä, vaaleampi ku mersun 744. Hitonmoinen homma vaan ku kiillotan ulkokehät, vaikka sorvissa niitä pyörittelenkin. Saa kauan hinkata että edes se soodan tekemä pienen pieni kolo lähtee pois. Pitäis kyllä olla karkeempi paperi aluksi kuin 240.

Eli BBS:ien lemanssit työn alla, ja maalaan vaan kehät. Lippa kiiltäväksi ja sisäpuoli(siis jarrusatulan puoli) hopeeksi. Lippa soodapuhallettiin ja sisäpuoli puhallettiin lasimurskalla. Aika karkean jäljen teki lasimurska sisäpuolelle, mutta sorvissa antaa vähän santapaperia niin tasoittuu nopeasti. Pohjiksi sain maalikaupasta alumiinille tarkoitetun happoprimerin ja pari spraypurkkia epoksi pohjamaalia. Pintaan toi audin hopee ja kovalakka päälle. Todella paljon huonompi maalipinta bbs:issä kuin vaikkapa mersun vanteissa, sen näki ihan silmällä jo että se on aika ohut. Keskiosissa on sitten kunnolla maalia.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Taustalla W126 kaivonkannet käsittelyssä.
On tämä nyt vaikea saada ostajaa ja myyjän tuotetta kohtaamaan. Myin tänään nämä vanteet pyyntihinnalla ja vielä 85 mm pitkät pultit siihen satasella päälle.

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1776659" onclick="window.open(this.href);return false;

Kotiin päästyään ostaja oli näyttänyt vanteita tutulle automaalarille joka oli todennut että ei noin huonopintaisia vanteita voi kaverin auton (1991 W126 sedan) alle laittaa eli ne menee uudelleen maalauksen. Eihän siinä mitään :D .

Joitaikin vanteita olen raepuhalluttanut, joitakin siten sen päälle epoksimaalauttanut. Joitakin epoksin päälle pintavärilä itse maalannut. Sitten jos kauppaa sellaisenaan niin ei sekään sitten meinaa kelvata. No pääasia että tavara liikkua :mrgreen:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Nozki »

karra kirjoitti:
karra kirjoitti:Taustalla W126 kaivonkannet käsittelyssä.
On tämä nyt vaikea saada ostajaa ja myyjän tuotetta kohtaamaan. Myin tänään nämä vanteet pyyntihinnalla ja vielä 85 mm pitkät pultit siihen satasella päälle.

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1776659" onclick="window.open(this.href);return false;

Kotiin päästyään ostaja oli näyttänyt vanteita tutulle automaalarille joka oli todennut että ei noin huonopintaisia vanteita voi kaverin auton (1991 W126 sedan) alle laittaa eli ne menee uudelleen maalauksen. Eihän siinä mitään :D .

Joitaikin vanteita olen raepuhalluttanut, joitakin siten sen päälle epoksimaalauttanut. Joitakin epoksin päälle pintavärilä itse maalannut. Sitten jos kauppaa sellaisenaan niin ei sekään sitten meinaa kelvata. No pääasia että tavara liikkua :mrgreen:
Juu, vanteiden maalaamisen kanssa touhuaminen on joskus työlästä... Voi hitsin hitsi, mikä jumppa mulla oli niiden yksien vanteiden kanssa. Ne 15-reikäiset, jotka sinulta ostin pari vuotta sitten raepuhalletussa tilassa. Kävivät maalarilla kolmeen kertaan ja itsekin maalasin ja lakkasin ne kertaalleen siinä välissä, ja omaa hiontatyötäkin tuli tehtyä aika tavalla monta tuntia. Tuo show ei tosin ollut myyjän vika pätkääkään, ja toimitetut vanteet olivat juuri sitä, mistä kaupat oli sovittu. En vain arvellut, että sen jälkeen joutuu niinkin työlään prosessin käymään läpi ennen kuin ne ovat kunnolliset. No, mukana oli jokunen odottamaton vastoinkäyminen, mutta mitäpä siitä, sillä nyttemmin ne ovat kuitenkin käytössä ja omasta mielestä hyvän näköiset - se on pääasia. :thumbup:

Oma hommansa oli siinäkin, kun tuommoiset yllä esitetyn kaltaiset Rialin kennovanteet ensin itse hölmöyksissäni hinkkasin maalinpoistoaineella ties kuinka kauan ja lopulta jouduin kuitenkin viemään ne hiekkapuhallukseen + jauhemaalaukseen. Siinä yhteydessä sitten menikin hukkaan kaikki maalinpoistotyö ja samalla huulten kiillottamisen työmäärä pompsahti muutamaa kertaluokkaa rajummaksi. On jokseenkin työlästä kiillottaa mahdollisimman lähelle peilikiiltoa alumiinipinta, joka on karkealla hiekalla ammattivehkeillä puhallettu... Varmaankin samasta syystä en ole vielä saanut aikaiseksi aloittaa yhden Penta-sarjan kunnostusta - on vissiin liian läheisessä muistissa about kolmen vuoden takainen Rial-urakka. :crazy:

Tänään vein siihen hiekkapuhallusfirmaan ruohonleikkurin etuleikkuriosan kaikkine kehikko-osineen. Saapa nähdä, meneekö siinäkin hommassa joku asia totaalisesti päin seiniä vai nou. :lol:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nyt sain vanteet maalattua ja lakattua. Lakkaa laitoin reilusti, 6dl, pelkkiin kehiin siis. Värimassan kanssa maalia on yhteensä n. 1,2 litraa, ja pohjamaalit tietty päälle. Luulis riittävän. Pinnastahan nyt näkyy pohjan epätasaisuus, kun ne puhallettiin lasimurskalla ja pyöräytin vaan vähän niitä 240 paperilla sorvissa, enkä laittanut mitään filleriä vaan 1k epoksispraytä vajaa purkki per vanne. Mutta eipä mua ainakaan haittaa ja tuskin sitä jarrusatulaakaan :D Näkyyhän niissä alunperinkin sorvin työstöjälki metrin päähän.
S124 300TE
S211 E500
Vikki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 23.11.2012 17:52
Paikkakunta: mäntsälä

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Vikki »

nyt ois avut tarpeen.. Puhalsin monoblockit lasikuulalla töissä, pinta jäi hiukan epätasaseksi ja muutamasta kohdasta meni läpi maalin. Vanteet on nyt pulverissa ja kaikkihan ne kraatereina näkyy sitten. onko muuta vaihtoehtoa kun puhaltaa pinta kokonaan puhtaaksi?
Saiskohan niistä siistit vielä jos karhentais pinnan ja kittais kraaterit ja sitten märkämaali päälle?
Mb s210 320cdi avantgarde 2001
Vw kupla 1957
Alluman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 01.02.2013 22:56

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Alluman »

Millä tavalla suosittelisitte vanteiden maalausta? Alkuperäisessä maalissa vielä ja lujassa kiinni, parista kohtaa on maalia halennut pois ja näkyy alumiini. Yritin solmasterilla liuottaa maaleja pois, muttei sanonut mitään. Pitäisikö hioa karkealla tasaiseksi, heittää jokin filleri päälle ja 2K maaleilla maalata päälle?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla tossa aloitin samanlaisen pulveri maalauksen poiston kun ei kestä kolhaisua yhtään ja maalipinta on liian kovaa...minusta vanteisiin tehty pulveri maaluas on täyttä rahan tuhlausta.
Maalimpinnan tulee joustaa ...eihän tämä pulveri paska jousta yhtään ja lohkeilee....toki jos käsittelee silkki hanskoin ja renkaan päälle laitossa kaikki maailman suojaus ja sellaiset vaseliint voiteluun ettei lohkea..entäs kiven iskut?
Eli nämä vanteet lähtee ihan ison kompuran hiekka puhallukseen ja 2h sisällä happopohja ja kun saan ne sitten niin epoxy pohja ja metalli hopea ja lakkaus.
Eli automaalarina en suosittele kellekään ja ton tökötin poistaminen on sitten työläs homma....eikä lohkeilun jälkeen auta mikään automaali pinnan veto tälle kun se lohkeaa silti kolhuista ihan pohjaan saakka.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kai niitä pulverimaalejakin on erilaisia :roll: Tietysti se että tarttuuko se pulveri ylipäänsä siihen alumiiniin, vai vaatiiko se oman pulverin jota kukaan ei tietenkään käytä, kun niitä vanteita maalaillaan siinä samalla jonkun isomman urakan ohella viidellä kympillä :problem:
Ei se perus automaalinkaan lakka sellaista ole millä ne mersun vanteet alunperin on maalattu. Olis hauska tietää mitä se on, kun on niin pirun lujaa maalia. Sitä vissiin saa ostettuakin ja kallista, mutta onko se samaa millä ne on alunperin maalattu :roll:
S124 300TE
S211 E500
pasi89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 12.07.2016 10:27

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja pasi89 »

Jos pulverin pinta halkee niin olikohan pohjat minkälaiset ettei vaan ollu likaset ja pulveri ei oo palanu kunnolla kiinni... pulverin pitäisi pysyä kyllä lujassa. joskus on puhuttu että jos vanne on tulikuuma pulveripalaa hetikiinni että se lähtee lohkeilemalla irti ja toiset väittää et se palaa paremmin.. itse olen odottanut että vanne on jähtynyt ja maalannut vasta sitten ja tässä vanne maalaushommassa on monia työvaiheita ennen pelkkää maalaamista minkäavulla saavuttaa parhaan tuloksen mutta niistä en huutele:D sanotaan että se on ammattisalaisuus...

ja pinnanlaatuun vaikuttavia asioita on esimerkiksi:

Pohjat mielellään puhalettu puhtaaksi/ mutta ei liian karkeaksi koska maali vaan korostaa vikoja
Vannemateriaali pelti/alumiini
pulverin koostumus ja tyyppi
maalikerroksenpaksuus ja maalaamisessa käytetyt virrat
uunituslämpö/aika
maalarin motivaatio ja kokemus
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Olisko kellään tiedossa helsingin lähettyviltä suht halpaa vanteiden puhaltajaa ja maalaaja.
Vanteet sen verran halvat ettei vitsi isoja summia niihin sijoittaa.
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Metallipinnoitus Rajamäellä, sitä uskaltaa käyttää eikä ole kallis.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re:

Viesti Kirjoittaja karra »

EVO X kirjoitti: Pe 09.04.2010 19:00 Pro pinta Lahti, pulverimaalausta peilipinnalla. Puhutaan jo useista kymmenistä osista ellei jopa yli sadan mene mitä olen tuolla maalauttanut ja aina se jaksaa yllättää. nimimerkillä Cadin öljypohjasta saa kattoa onko tukka hyvin. :roll:

Myös vanteet on ollut superlaadukkaita mitä olen maalauttanut..


Niin ja se hinta n. 50-60e/ sarja kaks kerroksisena eli väri + kirkaslakka ..joo kirjoitin oikein hinta on siis hyvin kilpailukykyinen. tosin ei sis. puhallusta.
Onko kellään RAL koodia Pro-Pinnan "vannehopealle". Sellaista kuulemma käyttävät, ei kerrottu RAL-koodia minulle. Millainen mahtaa olla sävy?

120 euroa sis puhallus, maalaus ja lakkaus.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja EVO X »

karra kirjoitti: Ke 12.04.2023 19:02
EVO X kirjoitti: Pe 09.04.2010 19:00 Pro pinta Lahti, pulverimaalausta peilipinnalla. Puhutaan jo useista kymmenistä osista ellei jopa yli sadan mene mitä olen tuolla maalauttanut ja aina se jaksaa yllättää. nimimerkillä Cadin öljypohjasta saa kattoa onko tukka hyvin. :roll:

Myös vanteet on ollut superlaadukkaita mitä olen maalauttanut..


Niin ja se hinta n. 50-60e/ sarja kaks kerroksisena eli väri + kirkaslakka ..joo kirjoitin oikein hinta on siis hyvin kilpailukykyinen. tosin ei sis. puhallusta.

Onko kellään RAL koodia Pro-Pinnan "vannehopealle". Sellaista kuulemma käyttävät, ei kerrottu RAL-koodia minulle. Millainen mahtaa olla sävy?

120 euroa sis puhallus, maalaus ja lakkaus.
Ei ole ral hopea. Se kulkee nimellä BMW hopea eikä ole siis RAL kartasta vaan Prismatixin sekoitesävy. Hinnat on vähän nousseet ja riippuu nykyään vanteen koosta. Ja onhan siellä siis Ral hopeakin Teknokselta, mutta se on ruma ja enemmän metalliharmaa kuin hopea.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vastaa Viestiin