124srj Ylijännitereleen kokonaisvaikutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

124srj Ylijännitereleen kokonaisvaikutus

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Useat viat 124-sarjan autoissa johtuvat viallisesta tai ajoittain toimivasta ylijännireleestä. Tämän releen kautta käsittääkseni saa ohjausvirran, kylmäkäynnistyspiiri, tyhjäkäyntimoottori, ABS, ASD, ehkäpä vielä muitakin toimintoja, johon ko.kikkare saattaa vaikuttaa. Mutta voiko auto jäädä tienpäälle ko.kikkareen vuoksi? Voiko se estää moottorin toiminnan kokonaan kesken ajon? Näin ei ole käynyt, mutta pohdiskelin, että onko niiinkin radikaali vaikutus kyseisellä releellä.

Käsittääkseni tämä rele epäkunnossa ollessaan estää moottorin joutokäynnin myös lämpimänä, mutta miksi? Mitä kautta se estää moottorin tyhjäkäynnin myös lämpimänä?

Lueskeskelin kyllä aiempia viestiketjuja, mutta nämä kysymykset silti jäivät mieleen.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 124srj Ylijännitereleen kokonaisvaikutus

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nuffield56 kirjoitti:Useat viat 124-sarjan autoissa johtuvat viallisesta tai ajoittain toimivasta ylijännireleestä. Tämän releen kautta käsittääkseni saa ohjausvirran, kylmäkäynnistyspiiri, tyhjäkäyntimoottori, ABS, ASD, ehkäpä vielä muitakin toimintoja, johon ko.kikkare saattaa vaikuttaa. Mutta voiko auto jäädä tienpäälle ko.kikkareen vuoksi? Voiko se estää moottorin toiminnan kokonaan kesken ajon? Näin ei ole käynyt, mutta pohdiskelin, että onko niiinkin radikaali vaikutus kyseisellä releellä.

Käsittääkseni tämä rele epäkunnossa ollessaan estää moottorin joutokäynnin myös lämpimänä, mutta miksi? Mitä kautta se estää moottorin tyhjäkäynnin myös lämpimänä?

Lueskeskelin kyllä aiempia viestiketjuja, mutta nämä kysymykset silti jäivät mieleen.
Eipähän tuo tien päälle jätä eikä tyhjäkäyntiä estä, mutta voi toki huonontaa sitä. Kylmäkäynnistysongelmia voi kyllä tulla, mutta ajoon saadulla autolla luultavasti nilkuttaa kotiin asti kyllä -- tosin ilman absia ja kierroslukumittaria. Tosin mitäs sillä jälkimmäisellä tekeekään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: 124srj Ylijännitereleen kokonaisvaikutus

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Aku P kirjoitti:
Nuffield56 kirjoitti:Useat viat 124-sarjan autoissa johtuvat viallisesta tai ajoittain toimivasta ylijännireleestä. Tämän releen kautta käsittääkseni saa ohjausvirran, kylmäkäynnistyspiiri, tyhjäkäyntimoottori, ABS, ASD, ehkäpä vielä muitakin toimintoja, johon ko.kikkare saattaa vaikuttaa. Mutta voiko auto jäädä tienpäälle ko.kikkareen vuoksi? Voiko se estää moottorin toiminnan kokonaan kesken ajon? Näin ei ole käynyt, mutta pohdiskelin, että onko niiinkin radikaali vaikutus kyseisellä releellä.

Käsittääkseni tämä rele epäkunnossa ollessaan estää moottorin joutokäynnin myös lämpimänä, mutta miksi? Mitä kautta se estää moottorin tyhjäkäynnin myös lämpimänä?

Lueskeskelin kyllä aiempia viestiketjuja, mutta nämä kysymykset silti jäivät mieleen.
Eipähän tuo tien päälle jätä eikä tyhjäkäyntiä estä, mutta voi toki huonontaa sitä. Kylmäkäynnistysongelmia voi kyllä tulla, mutta ajoon saadulla autolla luultavasti nilkuttaa kotiin asti kyllä -- tosin ilman absia ja kierroslukumittaria. Tosin mitäs sillä jälkimmäisellä tekeekään.
Minä taas olen käsittänyt, että viallinen ylijänniterele voi viedä tyhjäkäynnin kokonaan?
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Ylijännitereleen kautta menee ruiskun sähköt käsittääkseni.
Avatar
esme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 29.03.2009 21:27

Viesti Kirjoittaja esme »

Jossain täällä foorumilla oli kuva yj-releestä, mistä oli jäljellä pelkät kuoret. Siis ihan ajokuntoisesta autosta.

edit: taas aika kultasi muistot..oli siinä vähän muutakin:
http://jysal.pp.fi/mersu/rele/rele3.JPG
Avatar
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 11.07.2005 19:13

Viesti Kirjoittaja Groove »

Itellä vaihdettiin juuri ylijänniterele. Syynä oli se, että auto sammuili joskus risteyksiin hidastettaessa. Korjaamolla tutkivat, että se ei aina antanut signaalia tyhjäkäyntimoottorille, jolloin moottori sammui. Nyt kun rele on vaihdettu, auton ei pitäisi enää yllättäen sammua.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Mulla epäkuntoinen rele aiheutti seuraavat oireet: ABS-häiriö, tyhjäkäynti 1500 kierrosta, päästöt "korkeahkot". Omani lähti kuitenkin lämpöisenä kohtalaisen hyvin käyntiin, kylmänä ei välttämättä olleskaan, eli ei uskaltanut ennen releen vaihtoa pitemmäksi aikaa pysähdellä.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Groove kirjoitti:Itellä vaihdettiin juuri ylijänniterele. Syynä oli se, että auto sammuili joskus risteyksiin hidastettaessa. Korjaamolla tutkivat, että se ei aina antanut signaalia tyhjäkäyntimoottorille, jolloin moottori sammui. Nyt kun rele on vaihdettu, auton ei pitäisi enää yllättäen sammua.
Joskus auttaa kun putsaa sen tyhjäkäyntimoottorin.
Mulla teki äskettäin samanmoista että pärähti sammua ihan tyhjäkäynnillä risteyksiin.
Puhdistusspräyllä sen putsailin puhtaaksi niin johan pelas. (siis sisäpuolelta).
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin