tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niinpä, tonnin paukkuja vähintään.
Heräämistähän voisi parantaa läppäsysteemillä.
Tuollaisella ahtimellahan kun vnt-alipainekello jää ilman "työtä".
Läppäohjaukseen saisi "järkeäkin", kun voisi vnt-karttaa käyttää, siis kiihdytys/matka-ajo.
No, suunnitelmia pitää olla.

Railpaineanturin vaihdoin vielä myöhällä.
Kardinaalimunaus ...
Ei ollut sopivaa ja kestävää tiivistettä laittaa.
Laitoimpa sitten ohuen peltitiivisteen ...
Auto ja ohjelmanmuutos kyllä toimi, ei siinä mitään.
Muttamutta, kun en sitten malttanut (tietenkään) olla kokeilematta....
Voi herran jestas sitä dieselin määrää konehuoneessa... ja hajua... tiiviste ei kestänyt täyttä painetta kun sen verran että kerkesin "kunnolla kokeilla".
Pumppu kyllä puskettaa dieseliä ja 1600bar painetta levittää sitä sumua suhteellisen tehokkaasti.
No, konehuone on nyt pesty diiselillä ja lensitiilillä ... ja haisee kyllä ...
Kylä sapettaa. :mrgreen:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ai per***
Diseli pesuniile kone huoneen johdoille, ei ole kiva juttu ne kun on
muutenkin eristeiltään murenvaa mallia, onneksi vaikutus aika jäi ilmeisen pienksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, lopulta sain polttoaineen pysymään omalla puolellansa.
Loppujen lopuksi 1600bar on aika hankala pidettävä ahtaassa paikassa, jossa se ei halua olla.
Anturi kävi suoraan entisen paikalle.
Pohjimmaisena railputken kartio.
Sitten kuparinen, käytetty suuttimen pohjatiiviste.
Sitten teräksinen, paksu ahtimen pakopesän prikka.
Sitten taas kuparinen suuttimen pohjatiiviste.
Sitten uusi anturi.
Nyt näyttäisi tosiaankin pitävän ja rakennelma sellaiselta, että uskaltaa luottaa.
Pitoja ei ole, mutta muuten toimii ok.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pakkasen kourissa on kärvötelty ja koetettu vähän ajellakkin.
Tyhjäkäynnillä käryäminen, varsinkin nyt, kun moottorin lämmöt ei näissä pysy ollenkaan.
Häiritsee...

Olen koettanut nyt paneutua asiaan, jollain tavoin.
Railpainetta tyhjäkäynnillä on nostettu lähes kaksinkertaiseksi.
Ruiskutusajat suutinkartassa muutettu oikeiksi, jotta ecun säätämä seoskin olisi oikea.
Ennakkokartat kopioitu AMG,stä.
No, kyllähän tuosta apuja on ollut, mutta ei kyllä kunnossa olevan vakion tasolla olla.
Minkäänlaista savua ei lämpimästä moottorista tule, mutta "erilaisen" hajun vieläkin erottaa.

Ennakoiden muutos palautti karkean käynnin, varsinkin kylmänä.
Lämpimänä tasoittuu.
Ennakon muutos entiseen on aika suuri.
AMGssähän on pidempi isku, miten se vaikuttaa ennakkoon, ...en ole tutustunut aiheeseen.
Enkä ketään suosittele edes kokeilemaan ko. juttua.
Mutta vieläkin karkeammalta käynti kuulostaa.
Huomattava muutos myös moottorin kierrosherkkyydessä.
Nyt ei oikein kehtaa kaasuttaa paikoillaan ollenkaan, ottaa kierroksia oikein "haukkaamalla" rajoittimeen asti.
Pienimmillä vaihteilla vähänkään voimakkaammin kiihdytettäessä oikein pyrkii ryntäämään ->4500rpm, jossa vaihtaa.

Kaiken kaikkiaan, ajaminen ja käytös vielä lähellä vakioita asetuksia, helppo ajaa.
Vaimohan tuolla on nyt ajellutkin.
Jos vaimokin sanoo, että kyllä se toimii, niin toimii se...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja joskami »

Itseä kanssa häiritsi tuo kylmänä käynti aivan hirveästi kuin joku "wolkkari", kun ennakoita muutin amg suuntaan lopuksi palasin takaisin vakio ennakoihin.
Noilla suuttimilla on kanssa mun mielestä kanssa vaikutusta kuinka karkeasti käy kylmänä, mut siihen auttoi juuri kanssa tuo railpaineen nosto tyhjäkäynti alueella ja ruiskutusajan lyhentäminen, nyt ei kärytä mut ääni kylmänä tuntuu et ei uskalla ajella isommilla kierroksilla ollenkaan ennenkuin lämmöt on noussut ja ääni hiljenee.
Pitäisköhäni tuota lämpötilan mukaan muuttuvaa ennakkokarttaa muuttaa niin sais tuon häiritsevän kylmä käynnin aisoihin.

Liikennevaloissa ennen noita muutoksia rupesi ärsyttämään tuo käry joka tuli kabiinin et emäntä ei tuntunut viihtyvän kyydissä.. Muistaakseni jotakin muutakin häiritsi tuo pakokaasun haju kun oli vaihtanut isommat suuttmet.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikö niitä ennakoita saa silleen, että ne muuttuvat vain jos on kaasu 50% tai enemmän ja rpm > 2000 ? Muuten käytössä vakiot.

Muutenhan käytiin ei oikein voi vaikuttaa muu kuin paine ja suuttimen reikäkoko (, eli nopeus jolla polttoaine menee sylinteriin.)
Lisää tietoa: www.skg.fi
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Antaa sen railpaineen olla mutta ennakkoa tyhjäkäynnille ja aivan pintakaasulle lisää ja vain sille kierrosalueelle jolla käryää. Tämä toimii volkkarissa joten toimii mersussakin. Ei sitä yleensä kovin montaa astetta tarvii muuttaa niin vaikuttaa jo paljon käryämiseen.
panorama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 21.01.2006 18:11
Paikkakunta: Mustasaari

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja panorama »

No jos se lämmittää pakkasilla niin käryää se täälläkin, mutta ei se haittaa, tuntuu että kulkee tosi hyvin, paremmin mitä enemmän pakkasta. Taitaa cooleri muuttua vielä kerran. On myös biturbo ostettuna, mutta voi olla hankala mahduttaa....
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin
Viimeisten ohjelman napluiden jälkeen on jo useampi tuhat ajettu.
Ja joitain ajatuksia on tullutkin.

Vetoja on jo talvirenkaille/talvikeliin liikaa.
Tai renkaat on huonot, ajotaito ei kuitenkaan riitä.
Ei niin kovin ketteräkään, tai erityisen hyvä, tai helppo kyllä hallitakkaan tämä Paawo.
Pienikin epäpuhtaus sulan näköisellä asfaltilla aiheuttaa, että lapasesta lähtee, kaikilla nopeuksilla.

Moottorin toimintaan olen tyytyväinen, kaikin puolin.
Kierroksilla käyntiääni menee oikeastaan aika kauniiksi.
Tyhjäkäyntikärytys on sikäli kurissa, että ainoat hajut tulee nyt enää jostain pakopuolen kylmänä vuotavasta tiivisteestä, jonka lämppäri puskee sisään, jos keula on tuuleen nähden huonosti.
Öljyt, nesteet ja polttoaineet näyttää pysyvän omissa tiloissaan, toisistaan erillään.
Savutuksesta on vaikea sanoa mitään, kun renkaat luistaa, niin silloin ei ohjelma anna kaikkea syöttöä.
Luulisin, että savuttaa, niin paljon on nyt max syötöt.
115-120mm^3 max / 1600bar.
Max tehon kohdalla 110mm^3 / 4200rpm.
Max ahdot 2bar
Tälle ahtimelle ei millään uskalla laittaa enempää, ei painetta, eikä syöttöjä.
Kulutus pyörii 8-9 litran välissä, se on ok.

Laatikko luistaa .... tiettyyn pisteeseen asti, apauttiarallaa kolmessa tonnissa sitten tarraa.
Oikeastaan se on aika hyväkin noin.
Rauhoittaa kivasti tuota auton käytöstä, ihan kun vakiolla ajaisi, jos niin haluaa.
En ole oikein varma, mitä haluaisin oikeastaan tuon laatikon kanssa tehdä.
Kun nyt tod. näköisesti tulee kokeiltua sitä hukkaporttiahdintakin, niin ehken jopa olisi eduksi, että laatikko pyrkii päästämään mielellään kierrokset vähän ylemmäs.
Mutta varmaan kuukausi vielä menee ihan ajellessa ... kovasti vahänä on nyt vapaa-aika.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

veskola kirjoitti:Eikö niitä ennakoita saa silleen, että ne muuttuvat vain jos on kaasu 50% tai enemmän ja rpm > 2000 ? Muuten käytössä vakiot.

Muutenhan käytiin ei oikein voi vaikuttaa muu kuin paine ja suuttimen reikäkoko (, eli nopeus jolla polttoaine menee sylinteriin.)
Ennakko säätyy ulkoilman/imuilman lämpötilan mukaan.
Moottorin lämmön mukaan.
Näillä korjaillaan ennakkoa.

Varsinaisissa ennakkokartoissa määräävinä tekijöinä on moottorin kierrokset, ruiskutettu polttoaineen määrä ja esiruiskutus.
Niitä voi säätää, miten haluaa .... tieto ja osaaminen vaan rajoittaa, ei muu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikai sielä muu luista kun muunnin?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

S202 kirjoitti:Eikai sielä muu luista kun muunnin?
Oikeen paljoa ei voi luistaa muu "paitsi renkaat" muusta luistosta tulee laatikon vika tila
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Laatikko luistaa .... tiettyyn pisteeseen asti, apauttiarallaa kolmessa tonnissa sitten tarraa.
Oikeastaan se on aika hyväkin noin.
Rauhoittaa kivasti tuota auton käytöstä, ihan kun vakiolla ajaisi, jos niin haluaa.
En ole oikein varma, mitä haluaisin oikeastaan tuon laatikon kanssa tehdä.
.
Saman lailla tuo munkin laatikko tekee alle 3000rpm onkun kuminauhaa ja sen jälkeen kun turbiini napaa kinni niin rupee kulkua olee.
Hieman pienemmät syötöt mulla ja yksi pytty vähemmän..

Onkohan kellään ylimääräistä EGS52 boxia mistä vois ottaa ohjelman ulos, käsittääkseni siellä 29f800 piiri sisällä jos olen oikein ymmärtänyt..
Jonkun pitäs panostaa tuohon laatikon ohjaukseen ei luulis olevan vaikea laittaa ohjelma samanlaiseksi kuin esim C30 amg:sessa
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

joskami kirjoitti: Onkohan kellään ylimääräistä EGS52 boxia mistä vois ottaa ohjelman ulos, käsittääkseni siellä 29f800 piiri sisällä jos olen oikein ymmärtänyt..
Jonkun pitäs panostaa tuohon laatikon ohjaukseen ei luulis olevan vaikea laittaa ohjelma samanlaiseksi kuin esim C30 amg:sessa
Täällä päin on jonkun verran jo panostettu,
viimeisin siihen liityvä panostos tuli tänään "halpa kun mikä ~500€"
ja tarkoitus on panostaa niin paljon että homma lopulta joskus ratkeaa,
"siitä siteen tulee varmaan laiteltua juttua sammalla tavalla kuin aikaisemmin mootorin ohjaus ohjelmista, saapa nähdä miten tällä kertaa käy voiko sitten laittaa vähiä tietojaan julki jonkun jo aloittamaan ketjuun vai joutuuko uuden aloittamaan ;) "

pikku hiljaa alkaa olla kamat kasassa(yksi paha jarru on ajan puute)
lisäksi kun sitä ohjelmaa joskus pässe muutelemaan, niin pitää jostain löytää testi versioita varten joku joka valmis laatikonsa särkemään,

vaihtaa koko C30 amg vaihteiston ohjaus boxsi voisi olla helpo ratkaisu, mutta vaihteiston ohjaus samanlaiseksi kuin siinä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Niinhän sen täytyy olla, laatikko luistattaa, koska se on sinne ohjelmoitu.
Jos se ei saakkaan luistoa hallittua, niin vikatilahan siitä seuraa.
Kun vikatilaa ei tule, niin varmaankin kaikki toimii melkolailla, kuten valmistaja on määrännyt.

Vaihteiston ohjelman lukulaitetta olen vähän minäkin katsellut.
Periaatteessa pitäisi varmaan ihan kaapelillakin onnistua, silläkeinonhan staarikin sinne yhteyden ottaa.
Oliskohan pytesuutteri jotain , tai onhan tuossa MPPSsäkin generig - ajuri.
Prommerilla nyt varmaankin.
Vähän tosiaan tuntuu siltä, että pitäiskö kuitenkin alkaa noitakin katteleen, jos vaikka alkais jotain ihan älyämäänkin.

Joo, löytyipä sellainen tienpätkäkin, jossa pystyi kaasun painamaan ihan pohjaan asti.
Reilustihan sieltä savua tulee...
Ja kun savutus alkaa, niin tuntuu, että sellainen herkkyys moottorista häviää, meniskö ahtimen pakopuoli heti tukkoon.
Liikaa on kuitenkin syöttöjä ilmamäärään nähden.
Sitä en osaa sanoa, rajoittaako nyt ahdin, vai vielä vakiot imu- ja pakoputkistot.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:.
Niinhän sen täytyy olla, laatikko luistattaa, koska se on sinne ohjelmoitu.
Jos se ei saakkaan luistoa hallittua, niin vikatilahan siitä seuraa.
Kun vikatilaa ei tule, niin varmaankin kaikki toimii melkolailla, kuten valmistaja on määrännyt.

Vaihteiston ohjelman lukulaitetta olen vähän minäkin katsellut.
Periaatteessa pitäisi varmaan ihan kaapelillakin onnistua, silläkeinonhan staarikin sinne yhteyden ottaa.
Oliskohan pytesuutteri jotain , tai onhan tuossa MPPSsäkin generig - ajuri.
Prommerilla nyt varmaankin.
Vähän tosiaan tuntuu siltä, että pitäiskö kuitenkin alkaa noitakin katteleen, jos vaikka alkais jotain ihan älyämäänkin.

Joo, löytyipä sellainen tienpätkäkin, jossa pystyi kaasun painamaan ihan pohjaan asti.
Reilustihan sieltä savua tulee...
Ja kun savutus alkaa, niin tuntuu, että sellainen herkkyys moottorista häviää, meniskö ahtimen pakopuoli heti tukkoon.
Liikaa on kuitenkin syöttöjä ilmamäärään nähden.
Sitä en osaa sanoa, rajoittaako nyt ahdin, vai vielä vakiot imu- ja pakoputkistot.
*:rila alkuun olisi meiniki sitä laatikon ohjelmaa muutella, (olisi ehkä edes jonkulainen pieni mahdolisuus että jää jotain ehjää, suoraan ohjelmasta ilman minkänlaista ohjattua käyttö liitymää voi aluksi oikeita kohtia etsiessä käyddä että tulee tehtyä ohjelma mikä laitta vaikka 1vaihteen kun vauhtia on 100kmh tai jotain muuta hauskaa liikaa paineeta tms) ja jos ei sillä onnistu niin alkaa rikkomaan sitä lisää
E: muutenkin koitaa sillä ensin muutoksia tehdä ja suuntaa saada mikä sillä vikutta mihinkin, siitä sitten tehdä vertailuja ja mahdolisia estäviä/rajoittavia kohtia etsiä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Vielä kun saadaan se yksi samanlainen 320cdi väykky sinne penkkiin niin nähdään onko se laatikkovika vai ohjelma ominaisuus. Ei tosiaan mullakaan penkistä millään yli 500nm vääntöjä vain persdynossa sitä kyllä tuli hyvästi lisää. Autossa noin niinku käytössä erittäin toimiva ja mukava laatikko ja ajettu vain 205tkm vakiosoftalla.
Joku mersupurkaamo??
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja joskami »

Aki P kirjoitti:Vielä kun saadaan se yksi samanlainen 320cdi väykky sinne penkkiin niin nähdään onko se laatikkovika vai ohjelma ominaisuus. Ei tosiaan mullakaan penkistä millään yli 500nm vääntöjä vain persdynossa sitä kyllä tuli hyvästi lisää. Autossa noin niinku käytössä erittäin toimiva ja mukava laatikko ja ajettu vain 205tkm vakiosoftalla.
Mulla on kahdesta eri penkistä lähemmäs 600nm vääntölaput viispyttysestä kahden vuoden takaa, nyt kun syöttöjä on lisätty reilusti niin rupeaa tuleman pienempiä max vääntölukemia ja vääntöhuippu rupeaa karkaamaan lähemmäs 3000/rpm..
Onko sitten että turbiini ei pidä enää kun väääntöä rupeaa olemaan liikaa vai vaikuttaa tuo ohjelman rakenne tuohon laatikon käyttäytymiseen jollakin tavalla mitä ei tule huomioitua.

Sen olen huomannu että ohjelmalla voi jonkun verran muokata tuota laatikon käytöstä,
hieman vaan vaikea testailla tuota käytöstä tien päällä :oops:
Kertakaan en ole saanut laatikkoa vikatilaan.

Paljonkohan on isoin vääntölukema mitä näistä sähköohjatuista laatikoista on saatu mitattu penkissä?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Luulisin nyt aisaa vähän pohdittuani minäkin, että itse laatikko ei varmaankaan luista (käytännössä) yhtään.
Akseleilla on tätä varten anturit.
Joko siis turbiini "väsyy, tai löystyy", tai tilanne on juurikin, kuten joskami arvelee.
Eli kun väännöt nousee riittävän suuriksi, niin turbiini päästää irti ja tarraa uudelleen vasta kun kierroksia on "tarpeeksi", en osaa oikeita termejä, toivottavasti kuitenkin ymmärsitte.
Tätä tukisi sekin, että turbiinin luistonestomömmöt tuntuisi todellakin auttavan.
Tätä ajatusmaailmaa kun kehittelee, niin tulee vääjäämättä sellaiseen lopputulokseen, että turbiinia pitää reilusti vahvistaa ja itse laatikkoon tiivisteiden ja kytkinpintojen vaihto oikeastaan riittää.
Jos kuistoa tulee -> ohjelma kyllä siitä heti ilmoittaa. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vosikohan siinä käydä niin että ei jaksa pitää turbin lukkoa kiinni
ohjaus paine tms tiedä mikä lie oikea nimi ei riitä, karkaa tai solenoidin pulssi suhde ei riitä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Laatikon luisto kyllä tulee heti vikatilana, mutta turbiini tai turbiinin ohjaus voi olla se avainsana. Tuossa omassa laatikko tosiaan toimii sillätavalla "mukavasti" ettei välttämättä pure sitten kiinni tarpeeksi :? Toisaalta viallinen turbiini toimisi kuitenkin jotenki epäloogisesti jossain ajotilanteessa, että mieluummin syyttäisin laatikon ohjausta.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Aki P kirjoitti:Laatikon luisto kyllä tulee heti vikatilana, mutta turbiini tai turbiinin ohjaus voi olla se avainsana. Tuossa omassa laatikko tosiaan toimii sillätavalla "mukavasti" ettei välttämättä pure sitten kiinni tarpeeksi :? Toisaalta viallinen turbiini toimisi kuitenkin jotenki epäloogisesti jossain ajotilanteessa, että mieluummin syyttäisin laatikon ohjausta.
Saman suuntisia ajatukisia on kehitellyt juttua tutkiessa :roll:
ohjauksesta tulle miellen että siihen ventiilin pulssi suhteesen kokeilla muutosta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aki P kirjoitti:Laatikon luisto kyllä tulee heti vikatilana
Mihin tämä tieto perustuu ? Vakava luisto varmasti antaa heti vikatilan, mutta näissä sähköohjatuissa moottoreissa laatikon ohjelma voi pyytää moottoria vähentämään vääntömomenttia heti jos pienikin luiston poikanen ilmaantuu ja sen seurauksena luisto taas loppuu, sitten ollaankin jo niin korkeilla kierroksilla, ettei luistoa enää esiinny jne.

Tuo selviää kun tutkii kommunikaatiota laatikon ohjaimen ja moottoriecun välillä, pitäisi näkyä kyllä suoraan ruiskutusajoissakin. Tämä varmasti näkyisi aaltoiluna teholapun vääntökäyrässä.

...kunhan arvailen :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

185hp/+400nm 202cdi tekee kanssa niin, että kolmen tonnin kohdilla nappaa vasta kunnolla kiinni. Penkissä ei saa mitään järkevää ulos ennen sitä. Ajettu ainakin 490tkm.
S212 & W639
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Aki P »

veskola kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Laatikon luisto kyllä tulee heti vikatilana
Mihin tämä tieto perustuu ? Vakava luisto varmasti antaa heti vikatilan, mutta näissä sähköohjatuissa moottoreissa laatikon ohjelma voi pyytää moottoria vähentämään vääntömomenttia heti jos pienikin luiston poikanen ilmaantuu ja sen seurauksena luisto taas loppuu, sitten ollaankin jo niin korkeilla kierroksilla, ettei luistoa enää esiinny jne.

Tuo selviää kun tutkii kommunikaatiota laatikon ohjaimen ja moottoriecun välillä, pitäisi näkyä kyllä suoraan ruiskutusajoissakin. Tämä varmasti näkyisi aaltoiluna teholapun vääntökäyrässä.

...kunhan arvailen :D
Samalla arvauslinjalla mennään kuten sielläkin :roll: .... voihan se tosiaan olla noinkin. Tuntuu vaan että kun juuri samanlaisissa autoissa tulee juuri samanlaiset "luistokäyrät". Yleensä jos on varsinainen vikaa niin toisella on sitä enempi kuin toisella, nämä väykyt lienee tasasen paskoja oli sitten ajettu 200tkm tai enempi :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

mutta jos ne pakat on molemmilla vielä ehjät ja miksei olisi kun tietokone on niiden kuntoa valvonut, niin vaikka toisen pakka on 10% kulunut ja toisen 30% niin samalla vääntömomentilla ne molemmat kadottaa pitonsa. Sitten kun pakka on valmis niin sitten sillä ei kyllä ajeta juuri yhtään, on sekin tilanne tuon viton kanssa koettu aikoinaan :mrgreen:

No juu, eiköhän tämänkin mysteerimikittimen joku selvitä mistä on kyse.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Laatikon sisällä ei voi olla luistoa, siis niissä "kytkinlevyissä", sitä varten on pyörintänopeusantuirt, jotka valvoo.
Turbiini on käsittääkseni ihan luistatusta varten, siitä ei tule helposti vikakoodia.

Mielestäni Vesku on oikeilla jäljillä.
Laatikossa ei ole vääntönturia ja kuitenkin se osaa rajata sen väännön samaan kohti, kun ohjelma on tehty oikein.
Akin ja minun autoni ohjelmat on melkolailla yksi yhteen, vakiosuuttimilla.
Eli ohjelmanhan se täytyy se vääntö sille laatikolle kertoa ja sille taas on laatikon ohjauksessa omat käskynsä.
Turbiinin solenoidille tulee luistatuskäsky, kun vääntö nousee tiettyyn rajaan !

Minusta tuntuu, että tämä on ratkennut.
Antilta tuli ratkaiseva vihje.
Kartat, joista laatikon toimintaan voi vaikuttaa, on kyllä selvillä, jos se niin toimii.
Myös uudemmissa, edc-16 autoissa on samantapainen logiikka.
On sitä saanutkin tähän asti kummastella, että miksi mersun ohjelmassa on syöttömäärää hypytetty näennäisen turhaan kartasta toiseen.
Kolmella kartalla on kerrottu käytännössä, että yksi on yksi.
Jos tämä menee, niinkuin oletan, niin luistatukset saa kyllä hallintaan.
Hah
Niinkuin niin moni muukin asia, niin tämäkin on ihan siinä silmien edessä ollut koko ajan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Minusta tuntuu, että tämä on ratkennut.
Antilta tuli ratkaiseva vihje.
Kartat, joista laatikon toimintaan voi vaikuttaa, on kyllä selvillä, jos se niin toimii.
Myös uudemmissa, edc-16 autoissa on samantapainen logiikka.
On sitä saanutkin tähän asti kummastella, että miksi mersun ohjelmassa on syöttömäärää hypytetty näennäisen turhaan kartasta toiseen.
Kolmella kartalla on kerrottu käytännössä, että yksi on yksi.
Jos tämä menee, niinkuin oletan, niin luistatukset saa kyllä hallintaan.
Hah
Niinkuin niin moni muukin asia, niin tämäkin on ihan siinä silmien edessä ollut koko ajan.
Tämä sama on mielessä pyöriny, kuten aikaisemmin tuolla sanoin kaasupoljin kartoilla on ollut vaikutusta tuohon laatikon käyttytymiseen, miten ne on rakenneltu.

Oisko muka niin yksinkertaisesta kiinni tuo laatikon ohjaus.. laita lisää raporttia asiasta kun selvinnee onko vaikutusta.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Häätyypä itekkin kokeilla, kun samoja propleemia on kuin teilläkin. Luulen ainakin tietäväni mistä kartasta sen saa muuteltua, kun kerran sain vahingossa carsoftin näyttämään "liian" suuria vääntölukemia. Ja se vääntö löytyy sopivasti laatikon ohjainlaitteen takaa. Meinasin jo silloin kokeilla mutta lumet ehti tulla maahan, ja talvella on pärjäilly pienemmälläkin kaasulla.
S210 220 CDI A -02
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Senhän saa latomaan suurimman pykälän tosi pienilla kierroksilla muuttamalla vain sitä yhtä polkimen karttaa. Tuntuu olevan ihan yhtä "puuta" laatikko nelosella 2000rpm eteenpäin. Penkissä ei kuitenkaan jaksanut pysyä turbiini lukossa näillä kikkailuilla. Nämä kokeilut oli vielä vakioturbolla, eli jotain 155hp/360nm. 270cdi:n turbon vaihdon jälkeen en ole edes kokeillut, kun on mietityttänyt tuleeko romua, pitääkö vai luistaako sitten "turvallisesti" jos ei pidä. Ajattelin, että jos turbiinin "pakottaa" tuolla konstilla lukkoon ja luistaa silti, voi olla entinen turbiini. Eikä opiskelijabudjetilla tohdi kokeilla.. :(
S212 & W639
Vastaa Viestiin