W211 longlife vai normiöljyt?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

W211 longlife vai normiöljyt?

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Kummat kannattaa laittaa moottoriin?
Auton tietokoneen huoltoasetuksistahan (huoltoajankodat) sai säätää, että kumpaa öljyä käyttää...

Olen vaan kuullut puhuttavan, että voisi olla "terveellisempää" ajaa normiöljyillä ja vaihdella niitä esim. 15000 km välein?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se parempi on vaihtaa useammin.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 longlife vai normiöljyt?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jacka kirjoitti:Kummat kannattaa laittaa moottoriin?
Auton tietokoneen huoltoasetuksistahan (huoltoajankodat) sai säätää, että kumpaa öljyä käyttää...

Olen vaan kuullut puhuttavan, että voisi olla "terveellisempää" ajaa normiöljyillä ja vaihdella niitä esim. 15000 km välein?
Auton ikä eikä varustelu käy selville
mutta jos on niin uusi että on hiukasloukku DPF niin öljyn pitää olla tuhkaamatonta(sama pätee oikeesta vaikka olisi vaan kattipönttö)
muuten menevät tukkon nopeasti (no onneksi ovat halpoja kat~800€
DPF ~2000€ vaikka ei niitä edes tarvitse uusia senkun tyhjentää)

mitä lie tarkoitettetaan tavalisella öljyllä?

laita sitä öljyä(MB luokitus) mitä sinne kuuluu tai parempaa ja jos tuntuu että vaihto väli on liian harva vaihda useammin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Auto on siis vuosimallia 2004 ja 200 cdi... Eli onko jotain jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Ja tarkoitin että laittaisin vaikka normaalit Mobil 1 Rally Formulat... Ja vaihtaisin 15000 välein...
Viimeksi muokannut Jacka, Su 03.10.2010 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jacka kirjoitti:Auto on siis vuosimallia 2004 ja 200 cdi... Eli onko jotain jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Jatarkoitin että laittaisin vaikka normaalit Mobil 1 Rally Formulat... Ja vaihtaisin 15000 välein...
ei kristus, miksi laittaa tuollaista paskaa koneeseen :x kun kaupan hyllyt aivan notkuu paremmista öljyistä... ja saakohan noin uuteen koneeseen enää edes laittaa tuollaista 5w-50 öljyä :roll: nostajat ainakin tykkää kyttyrää, eikä se muukaan kone ole suunniteltu tuollaiselle aataminaikuiselle kuralle...

eikös nämä 2000 luvun koneet ole kuitenkin suunniteltu toimimaan 5w-30 tai max 5w-40 öljyillä... useimpiin -90 luvun koneisiinkaan ei suositella paksumpaa, kuin 5w-30 öljyä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Sorry

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Sorry. Siis tuo Mobil oli vaan esimerkki, tottakai ostan autoon ko auton luokituksen täyttävää öljyä. Tarkoitin vaan lähinnä sitä, että en käyttäisi autossa longlife-öljyä...

Ja toinen kysymys: Nyt muutin asetuksista normaaliöljylle. Sen piti ohjekirjan mukaan laskea uudelleen öljynvaihtoväli. Nyt antoi ilmoituksen että C-huolto 15000 km päästä (ennen asetusmuutosta vanhoilla asetuksilla näytti vaihtovälin b-huoltoon 12000 päähän)?!? Ja mistä näkee mitä sisältyy mihinkin huoltoon (a,b,c...)?

Vääntäkää asia rautalangasta. Kiitos. =)
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Viesti Kirjoittaja villeeino »

tuossa yhdet ohjeet. toimii ainakin minun autossani. ajotietokone ilmoittaa mitä seuraavassa huollossa pitäs tehdä.
http://img229.imageshack.us/img229/4100 ... tiedot.jpg
Audi Q7

Ex: E-mersuja
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Viesti Kirjoittaja villeeino »

käsittääkseni harvemmin on kahta täysin samanlaista huoltoa vaikka olisikin sama huoltonumero esim B. tuolla ed.ohjeella pääset katsomaan mitä asioita juuri sinun autosi tarvitsee seuraavassa huollossa. ja sitten vaikka Driver's world lehdestä voit katsoa mitä mikin service pyytää tekemään. automaattilaatikko öljyjen vaihtoväliksi suositellaan 60tkm, sitä ei ajotietokone pyydä tekemään.
Audi Q7

Ex: E-mersuja
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
Jacka kirjoitti:Auto on siis vuosimallia 2004 ja 200 cdi... Eli onko jotain jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Jatarkoitin että laittaisin vaikka normaalit Mobil 1 Rally Formulat... Ja vaihtaisin 15000 välein...
ei kristus, miksi laittaa tuollaista paskaa koneeseen :x kun kaupan hyllyt aivan notkuu paremmista öljyistä... ja saakohan noin uuteen koneeseen enää edes laittaa tuollaista 5w-50 öljyä :roll: nostajat ainakin tykkää kyttyrää, eikä se muukaan kone ole suunniteltu tuollaiselle aataminaikuiselle kuralle...

eikös nämä 2000 luvun koneet ole kuitenkin suunniteltu toimimaan 5w-30 tai max 5w-40 öljyillä... useimpiin -90 luvun koneisiinkaan ei suositella paksumpaa, kuin 5w-30 öljyä...

silleen kainosti kyselisin tähän liittyen.
-mikä tekee mobilin öljystä paskaa ja kuraa?....jokin tieteellinen näyttö olemassa? :shock:

en ole mobilin edusta ja viimeksi laitoin mersuun motonetin zingzong öljyt... :wink:

tästähän saa varmasti päivän puheenaiheen... :D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

W210 E420 kirjoitti:silleen kainosti kyselisin tähän liittyen.
-mikä tekee mobilin öljystä paskaa ja kuraa?....jokin tieteellinen näyttö olemassa? :shock:
Samaa ihmettelin. Se kun on toiminut hyvin ainakin ahdetuissa katumoottoreissa, jotka tuottavat "useita satoja hevosvoimia".
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jylppy »

tn62634 kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:silleen kainosti kyselisin tähän liittyen.
-mikä tekee mobilin öljystä paskaa ja kuraa?....jokin tieteellinen näyttö olemassa? :shock:
Samaa ihmettelin. Se kun on toiminut hyvin ainakin ahdetuissa katumoottoreissa, jotka tuottavat "useita satoja hevosvoimia".
Eihän siinä mobilissa mitään vikaa ole kunhan vaihtaa max. 10tkm välein :)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jylppy kirjoitti:
Eihän siinä mobilissa mitään vikaa ole kunhan vaihtaa max. 10tkm välein :)
paitsi, että rf 5w-50 pitää vaihtaa viimeistään 1500 km jälkeen, jos tarvitsee sitä 50 yläpäätä :wink: jos taas moottori ei tarvitse niin "kankeaa" öljyä, kuin sae 50 kuumana, niin miksi sellaista edes käyttää :shock:

ei kaikki mobil ole automaattisesti paskaa, ainoastaan tämä surullisen kuuluisa rally formula 5w-50...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jylppy kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:silleen kainosti kyselisin tähän liittyen.
-mikä tekee mobilin öljystä paskaa ja kuraa?....jokin tieteellinen näyttö olemassa? :shock:
Samaa ihmettelin. Se kun on toiminut hyvin ainakin ahdetuissa katumoottoreissa, jotka tuottavat "useita satoja hevosvoimia".
Eihän siinä mobilissa mitään vikaa ole kunhan vaihtaa max. 10tkm välein :)
veilä kainommin :oops: kysyn.....miksi max.10.000km?
onko tähän jokin tieteellinen näyttö? :shock:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse siirryin Teboilin öljyihin, kun väsyin tukemaan Mobilia, joka aikoinaan aiheutti pahat öljytuhot Alaskassa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/T_Exxon_Valdez

Teboilin öljyt kai tehdään Suomessa:
http://www.teboil.fi/FolderProducts.asp ... ;4352;4353
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jylppy »

W210 E420 kirjoitti:
jylppy kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:silleen kainosti kyselisin tähän liittyen.
-mikä tekee mobilin öljystä paskaa ja kuraa?....jokin tieteellinen näyttö olemassa? :shock:
Samaa ihmettelin. Se kun on toiminut hyvin ainakin ahdetuissa katumoottoreissa, jotka tuottavat "useita satoja hevosvoimia".
Eihän siinä mobilissa mitään vikaa ole kunhan vaihtaa max. 10tkm välein :)
veilä kainommin :oops: kysyn.....miksi max.10.000km?
onko tähän jokin tieteellinen näyttö? :shock:
Tieteellinen näyttö löytyy öljytikusta, jos siellä on vielä on sitä öljyä. Ainakin omissa aikaisemmissa enemmän ajetuissa autoissa Mobilit haihtu taivaan tuuliin. Se on tuossa vaiheessa lähinnä mustan kahvin tapaista litkua :P Ite olen käyttäny Valvolinen MaxLifea. Hyväksi todettu, mut nää on aina mielipiteitä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Paras on kun sinne laitta sitä mitä kuuluu, sitten jos sitä joutuu lisäämän vaihto välillä, on paikallan tutkailla että miksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jylppy kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:
jylppy kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:silleen kainosti kyselisin tähän liittyen.
-mikä tekee mobilin öljystä paskaa ja kuraa?....jokin tieteellinen näyttö olemassa? :shock:
Samaa ihmettelin. Se kun on toiminut hyvin ainakin ahdetuissa katumoottoreissa, jotka tuottavat "useita satoja hevosvoimia".
Eihän siinä mobilissa mitään vikaa ole kunhan vaihtaa max. 10tkm välein :)
veilä kainommin :oops: kysyn.....miksi max.10.000km?
onko tähän jokin tieteellinen näyttö? :shock:
Tieteellinen näyttö löytyy öljytikusta, jos siellä on vielä on sitä öljyä. Ainakin omissa aikaisemmissa enemmän ajetuissa autoissa Mobilit haihtu taivaan tuuliin. Se on tuossa vaiheessa lähinnä mustan kahvin tapaista litkua :P Ite olen käyttäny Valvolinen MaxLifea. Hyväksi todettu, mut nää on aina mielipiteitä.

nohjoo...mielipiteitä juu.

faijalla oli aikoinaan maksalaatikko 626 -85 vuosi....ajeli sillä 300tkm ja moobileilla sen kokonaan...yhtään tippaa tuo maksalaatikko ei tuona aikana vienyt öljyä....paitsi jalostetussa muodossa.

itse ajelin aikoinaan monella autolla mobilin öljyillä ja koskaan ei ollut ongelmia....shellin öljyt oli sitten murheen gryyni sillen "lievästi" viritetyssä kuppelilla....korkki aina vaahdossa....shellit sakkas kyllä pahemman kerran.

no sitten mun vuoden -97 626 mazdassa oli shellit ja venut alkoi naputtelemaan...viskositettihän sieltä oli kateissa 5-10tkm ajon jälkeen...vaihtoivat merkkihuollossa siihen mobilit ja ongelmat loppu siihen.

joten, kellään ei ole näistä öljyistä mitään tiedettä näyttää mutta omia tuntemuksia ja olettamuksia on, ja paljon.

no jokainen tavallaan.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Jacka kirjoitti:Kummat kannattaa laittaa moottoriin?
Auton tietokoneen huoltoasetuksistahan (huoltoajankodat) sai säätää, että kumpaa öljyä käyttää...

Olen vaan kuullut puhuttavan, että voisi olla "terveellisempää" ajaa normiöljyillä ja vaihdella niitä esim. 15000 km välein?
Kilometrejä suurempi merkitys on käyttöolosuhteilla, jossa öljyjä käytetään. Ns. longlifekin saattavat jäädä shortlifeiksi mikäli moottori kieppuu päivästä toiseen lyhyitä pätkiä ja vajaa lämpöisenä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä se alkaa se 5w-50 rf laatu selvitä, kun jaksaa vain muutaman päivän tutkia asioita :wink:

esim. muutama mobilinkin tekemä 0w-40 öljy on kuumassa paksumpaa (siis 150 C lämpötilassa, eikä siinä perinteisessä 100 C, jossa nämä "myynti viskot" mitataan...), kuin tämä kuuluisa rf 5w-50, mutta 0w-40 öljyssä onkin yleensä aina estereitä mukana ja siksi se hakkaa tuon rallyformula joka suhteessa, hintakin on kyllä käytännössä kaksinkertainen...

itse pidän mineraali 10w-30 öljyäkin parempana, kuin tuota rf 5w-50... mineraali ei mene niin liruksi, vaan jopa hieman paksunee käytössä (mineraalin ominaisuus), rf taas menee käytössä aina huonompaan suuntaan ja on muutaman 1000 km ajolla jo sellaista ompelukone öljyä, että on suorastaan ihme, kun koneita ei sillä pauku nykyistä enempää...

mobilia vastaan mulla ei muuten ole mitään, mutta tuo rf 5w-50 niiden pitäis ymmärtää jo vetää markkinoilta, kun sillä suorastaan harhautetaan ihmisiä :x

nytkin taitaa olla 2 kpl 200 ltr:n tynnyriä mobilin öljyä varastossa (10w-30 mineraalia ja "universal" laatua, eli yleisöljyä joka käy traktorissa käytännössä joka paikkaan) ja en sitä hankkisi, jos pitäisin kaikkia mobilin öljyjä paskoina...

tuota rf 5w-50 oli aikoinaan myös kymmeniä litroja varastossa, mutta kun koneet (viritetyt bensakoneet) ei sillä kestäneet, niin viimeiset 25 litraa kaadoin jäteöljyn sekaan, ettei kukaan edes vahingossa sitä kaataisi johonkin moottoriin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuossa on vertailun vuoksi kahden 5w50 öljyn arvot uutena... eka on mobil 1 rf 5w-50 ja toinen redlinen 5w-50, mobil on pao pohjainen ja redline esteriöljy, itse en kyllä käyttäisi edes tuota redlinen 5w-50 öljyä, kun myös siihen on jouduttu lisäaineilla rakentamaan molempia päitä liikaa... jos tarvitsisin sae 50 kuumapäätä, ottaisin mielummin 15w-50 tai 20w-50 synteettisen öljyn... (talveksi sitten tietysti jotain 5w-40 tasoa)

formula 1 ja muissa suurilla kierroksilla käyvissä koneissa käytetään kuulemma 10W20 tai 0W20 tason viskoja näillä yleisillä 40C ja 100 C luvuilla mitattuna, että eiköhän ne ole siellä kuulleet muka, että autoissa pitäis käyttää 5w-50 öljyä ;) oikeasti liian paksusta öljystä ei ole kuin haittaa... ja liian laaja viskositeetti tarkoittaa aina lisäaineiden varaan rakennettua öljyä, joka sitten käytössä kuluu nopeasti käyttökelvottomaksi... edes estereillä ei pystytä rakentamaan kovin "leveää" öljyä, vaikka se raaka-aineena viskon kannalta onkin ihanteellista...

motul ja moni muu valmistaa myös hyviä esteripohjaisia moottoriöljyjä, mutta redlineltä löytyi helpommin taulukko...

Kuva

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Edelliset kommentit taisi olla aika tyhjentäviä. Tämä taitaa olla kohtuu selvä kaikille. Ei Rally Formulaa koneisiin, kiitos. :)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:tuossa on vertailun vuoksi kahden 5w50 öljyn arvot uutena... eka on mobil 1 rf 5w-50 ja toinen redlinen 5w-50, mobil on pao pohjainen ja redline esteriöljy, itse en kyllä käyttäisi edes tuota redlinen 5w-50 öljyä, kun myös siihen on jouduttu lisäaineilla rakentamaan molempia päitä liikaa... jos tarvitsisin sae 50 kuumapäätä, ottaisin mielummin 15w-50 tai 20w-50 synteettisen öljyn... (talveksi sitten tietysti jotain 5w-40 tasoa)

formula 1 ja muissa suurilla kierroksilla käyvissä koneissa käytetään kuulemma 10W20 tai 0W20 tason viskoja näillä yleisillä 40C ja 100 C luvuilla mitattuna, että eiköhän ne ole siellä kuulleet muka, että autoissa pitäis käyttää 5w-50 öljyä ;) oikeasti liian paksusta öljystä ei ole kuin haittaa... ja liian laaja viskositeetti tarkoittaa aina lisäaineiden varaan rakennettua öljyä, joka sitten käytössä kuluu nopeasti käyttökelvottomaksi... edes estereillä ei pystytä rakentamaan kovin "leveää" öljyä, vaikka se raaka-aineena viskon kannalta onkin ihanteellista...

motul ja moni muu valmistaa myös hyviä esteripohjaisia moottoriöljyjä, mutta redlineltä löytyi helpommin taulukko...

[ http://jysal.pp.fi/auto%20sekalaista/mobil1%205w50.png ]

[ http://jysal.pp.fi/auto%20sekalaista/redline%205w50.png ]
tyhjentävää....motulia en tosin laita edes kiinalaiseen lumilinkooni.
kokeilin kerran enduropyörässä ja se oli vain sen kerran....toisella kertaa sitten muuta.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

totta on tuokin, että myös motulilta löytyy niitä huonoja öljyjä... mutta ne tunnistaa yleensä hinnasta, kuten muillakin merkeillä :wink:

oikeastaan jokaiselta valmistajalta löytyy niitä laadukkaampia ja sitten tietysti sellaisia rahat pois tyhmiltä öljyjä :wink:

suomi tuntuu olevan ainoa maa nykyään, jossa tuota rf 5w-50 mobilia edes on saatavilla nykyään :? muualla se on mobil 1 15w-50... joka taas on ihan eri laatuista...
Viimeksi muokannut napa, Ti 05.10.2010 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:tuossa on vertailun vuoksi kahden 5w50 öljyn arvot uutena... eka on mobil 1 rf 5w-50 ja toinen redlinen 5w-50, mobil on pao pohjainen ja redline esteriöljy, itse en kyllä käyttäisi edes tuota redlinen 5w-50 öljyä, kun myös siihen on jouduttu lisäaineilla rakentamaan molempia päitä liikaa... jos tarvitsisin sae 50 kuumapäätä, ottaisin mielummin 15w-50 tai 20w-50 synteettisen öljyn... (talveksi sitten tietysti jotain 5w-40 tasoa)

formula 1 ja muissa suurilla kierroksilla käyvissä koneissa käytetään kuulemma 10W20 tai 0W20 tason viskoja näillä yleisillä 40C ja 100 C luvuilla mitattuna, että eiköhän ne ole siellä kuulleet muka, että autoissa pitäis käyttää 5w-50 öljyä ;) oikeasti liian paksusta öljystä ei ole kuin haittaa... ja liian laaja viskositeetti tarkoittaa aina lisäaineiden varaan rakennettua öljyä, joka sitten käytössä kuluu nopeasti käyttökelvottomaksi... edes estereillä ei pystytä rakentamaan kovin "leveää" öljyä, vaikka se raaka-aineena viskon kannalta onkin ihanteellista...

motul ja moni muu valmistaa myös hyviä esteripohjaisia moottoriöljyjä, mutta redlineltä löytyi helpommin taulukko...

[ http://jysal.pp.fi/auto%20sekalaista/mobil1%205w50.png ]

[ http://jysal.pp.fi/auto%20sekalaista/redline%205w50.png ]

ihan mielenkiinnosta...löytysko tohon jotain tietoja mitä se sisältää...

MOTOX SuperLite 5W-40 5l SM/CF 59-9501 MB-229.3 Motox-LongLife 5W40-moott öljy 5L ACEA-A3/B3/B4 [1995 - 2002] 21.90

tuota pistin koneeseen 2tkm sitten ja on ainakin toiminut vielä :wink:
ja näytti ihan terveeltä noin mittatikun päässä.
en käytä longlifenä nyt vaan 15tkm ajattelin ajella vaikka onkin "longlife" öljy...
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tähän on taas pakko todeta että enemmän kuin auto sivulla oleva tumman punainen on ajettu se miljoona mobil 1 5w50 oljyllä 10tkm vaihtovälillä. Minun mielestä voitelu on toiminut. Ja sama öljy on mb 229.3 luokiteltu. Omassa autossa on tosin teboiliakoneessa...
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Oiler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 06.08.2010 16:43
Paikkakunta: Vaasa

Moottoriöljyistä

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Mielenkiintoista, ja ihan oikeansuuntaista, keskustelua. Olennaisinta moottoriöljyn valinnassa on se, millaista ajoa ajaa. Jos ajot ovat pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa, niin lyhyet öljynvaihtovälit ovat paikallaan. Pitkässä maantieajossa taas pitkät vaihtovälit asianmukaisilla moottoriöljyillä ovat ihan ok, vaikka Suomessa ajo-olosuhteet ovatkin hankalia. Kylmäkäynnistykset ja vaihtelevat lämpötilat rasittavat moottoria ja öljyä paljon enemmän kuin moottoritieajo Euroopassa. Joka tapauksessa öljyn pitää täyttää autonvalmistajan vaatimat luokitukset.

Mobil 1 RF 5W50 on varmasti elinkaarensa ehtoopuolella ja tuskin sen valmistusreseptikään on enää sama kuin vaikka 10 vuotta sitten. Laajan viskositeettialueen tekemiseen tarvitaan lisäaineita (viskositeetti-indeksin parantajia), joilla on käytösssä taipumus leikkautua ja siitä johtuu öljyn ohentuminen. Käytännössä heikkolaatuinen uusi 5W50 on käytettynä 5W30 tms.

Ihan täysin tuota Redlinen ja RF:n vertailua en ymmärrä, koska RF on lukujen valossa koko ajan ohuempi, niin 40 °C kuin 100 °C lämpötiloissa tai HTHS mittauksessa. Viskositeetti-indeksi, joka kuvaa viskositeetin muuttumista lämpötilan funktiona, on molemmilla sama, joten niiden viskositeettikuvaajat ovat samanmuotoiset, mutta eri kohdassa taulukkoa. Noista uusien öljyjen arvoista ei voi päätellä öljyn ominaisuuksia käytettynä.

Omasta mielestäni optimaalisin viskoiteettiluokka Suomen olosuhteisiin olisi 5W30, mielellään vielä niin, että pumppautuvuus olisi SAE 0W -luokituksen mukainen. Nythän maailmalta kuuluu viestejä, että 0W20 on luokitus, johon yhä enemmän ollaan menossa. Japseilla tämä alkaa olla jopa alkutäyttö-öljynä. Syynä ohuempaan öljyyn on parempi juoksevuus ja sitä kautta pienemmän vastukset ja energiansäästö.
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

markoala kirjoitti:Tähän on taas pakko todeta että enemmän kuin auto sivulla oleva tumman punainen on ajettu se miljoona mobil 1 5w50 oljyllä 10tkm vaihtovälillä.
Ja minun on Taas pakko todeta että ajoin 400tkm RF:lla 10-15tkm vaihtoväleillä, kaikkiaan mittarissa 800tkm. Ei vielä naputa edes nostajatkaan :D Ei varmasti maailman parasta öljyä mutta karkaa taas hitusen liioittelun puolelle nuo haukkumiset.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:totta on tuokin, että myös motulilta löytyy niitä huonoja öljyjä... mutta ne tunnistaa yleensä hinnasta, kuten muillakin merkeillä :wink:

oikeastaan jokaiselta valmistajalta löytyy niitä laadukkaampia ja sitten tietysti sellaisia rahat pois tyhmiltä öljyjä :wink:

suomi tuntuu olevan ainoa maa nykyään, jossa tuota rf 5w-50 mobilia edes on saatavilla nykyään :? muualla se on mobil 1 15w-50... joka taas on ihan eri laatuista...
muistaakseni, korostan muistaakseni tuo motuli maksoi silloin (-05?) noin 17-20€ LITRA!.....hinnan perusteella se ei voi olla paskaa....se purkki taitaa olla muuten vielä tallin hyllyllä...katsompa kun seuraavan kerran olen mökillä.

säästin sen "teräketjuöljyksi".....osan taisin käyttää ketjujen rasvaamiseen.... :wink:

kuten alla kirjoitettiin...oikea öljy oikeaan paikkaan ja autoon sekä käyttöön....pitää seurata kuinka motonetin kiinaöljy pärjää mersussa...

muistanko oikein että joku Bilteman öljy olisi jopa voittanut jonkun moottoriöljytestin...tai sitten se oli just "teräketjuöljytesti".. :oops:
Opel, "weird lieben autos"....
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pakollinen OT teräketjurasvoista. Kun satunnaiskäytössä bioöljyt kuivuu ja hartsiintuu tankkiin ja pumppuun sekä tekee ketjukoppaan sellaista kittiä joka ei lähe ku piikkaamalla irti, ja taas jäteöljystä jalostetut haisee yleensä helekkarin pahalle, niin jääkö muuta vaihtoehtoa kun moottoriöljy. Muhat ei vaan taho halakorantteella maatua millään kun käyttää biohajoamattomia rasvoja. Viimenen virhe on tunkea niitä puruja pas*ahuusin alle, sitte ei laho pas*akaan.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Moottoriöljyistä

Viesti Kirjoittaja napa »

Oiler kirjoitti:
Omasta mielestäni optimaalisin viskoiteettiluokka Suomen olosuhteisiin olisi 5W30, mielellään vielä niin, että pumppautuvuus olisi SAE 0W -luokituksen mukainen.
juu, uusissa autoissa varmaan onkin se paras visko juuri tuo 5w-30 tai 0w-30 (siis normaali autossa eikä mikään amg mersu tai M bemari...)

ford on muistaakseni jo kieltänyt uusissa autoissa paksumman, kuin sae 30 kuumapään, koneet on tehty niin tiukoille välyksille, että paksumpi, kuin sae 30 öljy ei liiku riittävän liukkaasti öljykanavissa ja osa koneesta kärsii puutteellisesta voitelusta ja narahtaa sitten jostain...

mulla vain tahtoo olla yleensä niin paljon ajetut autot aina käytössä, että käytän aika paksuja öljyjä, eli 5w-40 on se yleisöljy mitä käytän oletuksena ja jos se ei pysy sisällä, niin sitten valvolinen racing 20w-50 mineraalia :D tuossa 20w-50 käytössä ratkaisevaa on se, että sitä kuluu ylivoimaisesti vähiten näissä paljon ajetuissa ja vaikka se aika hintavaa öljyä mineraaliksi onkin, niin tulee kuitenkin halvemmaksi, kuin lisätä 5w-40 2 ltr/1000 km välein...

5w-50 öljyä ei kuitenkaan mikään normaali auton moottori vaadi, ja kaikkein vähiten joku w124 200D mersu, että niillä 800 000 km rf öljyillä ajetuilla ja öljy hyväksi sen takia todetuilla jutuilla, ei käytännössä ole mitään merkitystä, sama kone olis varmaan toiminut myös ruokaöljyllä ihan hyvin sen 800 000 km :D

ongelmaksi tuo rf 5w-50 tulee siinä vaiheessa, kun öljyltä oikeasti vaadittaisiin sitä 5w-50 ominaisutta ja rf ei sitä pysty tarjoamaan, kuin muutamalle ekalle 100 km... joissakin koneissa menee pidempäänkin, mutta niissä on sitten rullanostajat ja muutakin helpotusta öljylle...

ja tuon redlinen otin vertailuun ihan vain siksi, kun siitä löysi äkkiä vastaavia tietoja... kovin moni valmistaja ei edes tee 5w-50 öljyä ja runsauden pula ei siis ole ongelmana... tuo redlinen 5w-50 muuten taitaa täyttää melkein 5/10w-60 luokituksen tai ainakin on hyvin lähellä sitä :roll: hths viskon puolesta täyttää hyvinkin sen ja on lähellä jopa sae 70 öljyjä siinä asiassa... mikä aina kiinnostaa enemmän viritettyjen koneiden kanssa puuhastelevia... se antaa hieman "suojakerrointa" :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin