Juhan 1989 560 SEC

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti: Su 06.08.2023 12:06 Kuka tunnistaa nämä johdot? Mihin menee? Tuo liitospala on etulampun kotelossa kiinni. Ovat siististi poikki tässä, kuin olisi sivuleikkureilla vedetty. Kummallakin puolella samat johdot. Kaikki valot toimii, just testasin kun löysin nämä irti olevat johdot. Lampunpyyhkijä kenties?
Lampunpyyhkimen pistoke tuo on.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Noniin kiitos näin arvelinkin, eli tässä autossa on siis lampunpyyhkijät eliminoitu sivuleikkureilla. Kun joutaa voisi ne palauttaa takaisin semmoiseksi kuin kuuluu.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Täyttöliittimien vaihto ilman muita muutostöitä on turhaa, samoin kuivaimen, jos järjestelmä on ollut suljettu. Käytännössä jokainen ilmastointipulju pystyy täyttämään r134:n vanhojen 1/4 SAE holkkien kautta, koska ne täyttölaitteiden liittimet ovat lähes aina SAE yhteillä kiinni letkuissa. Harvoin vain haluavat, koska se tietää ongelmia. Pelkän 134:n työntäminen vanhaan r12 systeemin ei kauaa ehjänä pysy, koska öljylaadut ovat erilaiset. Siksi niitä liittimiäkään ei pidä mennä vaihtamaan merkiksi siitä, että tervetuloa r134a!

Hiilivetykaasun lisäyksellä(propaani/butaani) voidaan saada vanhat öljyt toimimaan kohtuudella uudella kylmäaineella. Mutta mikäli systeemi on ollut vuosia seis, niin ei kauaa mene, niin pumpun akselitiviste alkaa yleensävuotaa. Tähän on hyvä varautua.

Viime viikolla oli kaksi ässää kompressorirempassa. Toiseen vaihdoin koko kompressorin, toiseen onnistuin löytämään Italiasta akselin tiivistesarjan. Nippondensoihin oli vielä muutama vuosi sitten hyvin tiiviste- ja korjaussarjoja saatavilla. Nyt ovat käyneet vähiin ja hinnat nousseet.
ND1 (1).JPG
ps. En pikaisella silmäilyllä löytänyt kaavioista Reiserechnerin pinnitietoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Karel kirjoitti: Ma 07.08.2023 10:36 Käytännössä jokainen ilmastointipulju pystyy täyttämään r134:n vanhojen 1/4 SAE holkkien kautta, koska ne täyttölaitteiden liittimet ovat lähes aina SAE yhteillä kiinni letkuissa. Harvoin vain haluavat, koska se tietää ongelmia
Juuri tämä on se syy miksi vaihdan liittimet, mikään huoltamo kenen kanssa olen jutellut ei suostu tekemään mitään tälle ilmastoinnille jos on nuo vanhat liittimet, joten en pääse tutkimaan systeemistä muita ongelmia.

Nyt tosiaan löytyi paja joka suostuu vanhoillakin liittimillä täyttämään, niin pääsen toteamaan mahdolliset ongelmat. Vaihdan silti liittimet, koska jos ne pitäisi sitten vaihtaa tulevaisuudessa, pitäisi kuivain vaihtaa pelkästään sen takia uudestaan.
Pelkän 134:n työntäminen vanhaan r12 systeemin ei kauaa ehjänä pysy, koska öljylaadut ovat erilaiset.
R134a mukana laitetaan käsittääkseni järjestään ne uudet öljyt eli PAG (synteettiset) öljyt jotka liukenevat R134a kylmäaineeseen. Ei mineraaliöljyä jota R12 kanssa on käytetty, joka siis liukenee R12 aineeseen, mutta ei R134a aineeseen. Synteettiset öljyt ja mineraaliöljyt eivät reagoi keskenään eivätkä liukene "vastakkaisiin" aineisiin eli ei ole väliä jos systeemissä on molempia, kunhan on riittävästi oikeaa.

Nimimerkki karralla kestänyt R12 systeemissä R134a aineet 8 vuotta, kunhan teki nämä ketjussa mainitut toimenpiteet ja laittoi oikean öljyn. Minulle on tavoitteena 1 vuosi kerrallaan ja kaikki muu on extraa. Tämä uusi paja, joka tekee pääasiassa vanhoja maatalouskoneita missä on kaikissa nämä vanhat R12 systeemit, sanoi laittavansa järjestään R134a:ta sinne ja kuulemma aina toimii ongelmitta näin kuten tässä puhuttu.


Tosiaan tämä "kaikki menee uusiksi" on tämmöistä elitistisen ilmastointipajan paskaa mitä en niele, eikä siinä ole millään tavalla taloudellista järkeä. Jos systeemi työntää kylmää R134a aineella ja synteettisellä öljyllä edes vuoden kerrallaan niin se maksaa itsensä takaisin verrattuna siihen että systeemistä yrittäisi tehdä täydellisen pistämällä "kaiken uusiksi". Tätä huutelua nettifoorumeilla on ollut iät kaiket että ilmastointikonversioissa pitää laittaa ihan helvetisti osia uusiksi, mutta kukaan ei samalla laske mitä se tulee maksamaan ja ota huomioon löytyykö joka paikasta pajoja jotka tekevät sellaisia projekteja (täältä ei löydy). Ja vastapainoksi löytyy todella paljon kokemuksia, myös 126 mersuista, missä onnistuneesti R12 mersuja käytetään R134a aineilla ihan perusfixeillä pitkäänkin, pitää vain hyväksyä siinä tehtävät kompromissit, kuten se että systeemi ei puhalla enää yhtä kylmää, ja se, että aine pikkuhiljaa vuotaa pois pienemmän molekyylikoon takia.

Viimeksi perjantaina, kun ihan piruuttani kävin paikallisessa autosähköliikkeessä, joka tekee "ilmastointikorjauksia" eikä pelkästään täyttöhuoltoja, meni keskustelu suurin piirtein näin:
- Minä: "Te teette kuulemma vähän monimutkaisempia ilmastointiremontteja, eikä vaan täyttöhuoltoja. Onko näin?"
- Liike: "Kyllä tehdään."
- Minä: "Mulla on tuossa pihassa tuommoinen auto johon tarttisi vähän erikoisempaa projektia tehdä, käydäänkö katsomassa autoa ja vähän nevottelemassa/suunnittelemassa mitä tehdään."
- Liike: (Istuu penkissään ja tuijottaa) "No mitäs siulla on?"
- Minä: "No, se on auto jossa on R12 systeemi..."
- Liike (keskeyttää kesken lauseen) "Ei me tehdä sille mitään. Siihen pitää vaihtaa kaikki."
- Minä: "No ei pidä. Mutta vähän tarvitsee tehdä enemmän kuin vain täyttää. Eli ilmeisesti kuitenkin on aika rajoittunutta tämä teidän toiminta?"
- Liike: "Joo, tuohon me vedetään raja. Siihen pitää vaihtaa kaikki."

Paja ei halunnut edes kuulla mitä halusin, eli kokeilla onko kompressori ehjä, toimiiko systeemi yhtään, jos toimii niin kuinka kauan, ja että en halua töistä takuuta. Ei kiinnostanut yhtään mistä projektista oli kyse ja kun sanoi taikasanan R12 niin palvelua ei saa yhtään.

Nämä asenteet on ilmastointipajoilla/huoltamoissa niin jumahtaneita että asiasta kiinnostunut ei pääse edes tutkimaan oman ilmastointilaitteensa toimintaa kun ei pääse lähtöruudusta eteenpäin. Ei siis pysty tekemään mitään. Ei edes maksamaan noista asioista mitä nettifoorumeilla huudellaan, kun ei niitä edes tehdä vaikka haluaisi teettää. Ei mitään järkeä. Ainoa vaihtoehto on tehdä kotona mitä pystyy ja edetä askel kerrallaan.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Lyhyestä virsi kaunis: Laita sinne 350 grammaa propaania ja 50 grammaa butaania, niin ei maksa käytännössä mitään, ja saat vastaukset kaikkeen mitä haluat tietää. Turhaan vaihtelet yhtään mitään ja maksat kalliita kylmäaineita, kuivaimia ja muita tarvikkeita.

PAG on glykolipohjainen öljy. Se ei sekoitu mineraaliöljyn kanssa. Miten ajattelit saada vanhat öljyt ulos? Jos sinne työntää lisää PAGia mineraalien sekaan niin, että sitä on "riittävästi", niin kaasutilavuus heikkenee ja samalla kylmäteho. Hölmöläisten hommaa.

Liittimien vaihto ei alle puolen tunnin hommana mitenkään edellytä kuivaimen vaihtoa, ellei järjestelmä jää avoimeksi.

Liikkeiden nuiva suhtautuminen johtuu juuri siitä, että homma kusee kuitenkin. Siksi eivät halua jälkipyykkejä.

Jos haluat konsultoida, niin soita o4o-5570122. Täällä voi vatvoa loputtomiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kuva

Bensasuuttimet tuli tänään ja asensin. Suuttimet on Boschilaiset ja tiivisteet Febi. Asennus meni hyvin.

Startti kränää (vieläkin). Välillä kun starttaa tulee startista vaan sähkömoottorin hurinaa.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Itsellä W124 josta kompuran toinen letku puuttui ostaessa ja näytti että oli puuttunut jonkun aikaa, ei mitään suojia reijissä. Kompura ei ollut umpi jumissa niin hommasin käytetyn letkun uusilla tiivisteillä ja vaihdoin r134 liittimet, kokeilin pienellä määrällä lähteekö toimimaan. Sehän lähti toimimaan, mutta kennossa reikä. Vaihdoin kennon ja kuivaimen, täytin muistaakseni 800g r134:sta ja PAO68 öljyä. Toiminut nyt neljättä kesää.

https://www.adita.fi/varaosat/kompresso ... escription
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Juha_M117 kirjoitti: Pe 04.08.2023 23:03 Reiserechner-harjoitus on takaisin hautumassa kunnes löydän jostain ohjeita, joiden avulla voisin jatkaa, pääasiassa tarvitsen tuon sen 15-pinnisen liittimen pinout diagrammin, jotta voisin tarkistaa että se on oikein kytketty ja nopeusmittarin signaali tulee sille kuuluvaan johtimeen.
Nopeussignaali ei tule lainkaan mittaristossa olevan näytön moninapaliittimeen. Se menee ohjainyksikölle napaan 23, jonka pitäisi olla vihreä/musta johdin. Piuhan toinen pää pitäisi olla kiinni kytkentärimassa X21/2, jossa samassa rimassa (ei siis pinnissä) on myös jarruvalokatkaisimen johdin. Näyttölaitteen ja ohjainyksikön välisissä johtimissa ei nähtävästi ole lainkaan nopeus-signaalia sellaisenaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ilmastointijumpasta sen verran, että lueskelin tehtaan ohjetta R12 kaasun vaihtamisesta ympäristöystävälliseen R134:ään. Mistään tiivisteiden tms. vaihdosta ei mainita yhtään mitään. Mineraaliöljyn poisto ja kuivaimen vaihto ja uudet aineet sisään. Ohje on vlta 1996:

http://www.w124performance.com/service/ ... 134aSI.pdf
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Timo L. kirjoitti: To 10.08.2023 17:09 Ilmastointijumpasta sen verran, että lueskelin tehtaan ohjetta R12 kaasun vaihtamisesta ympäristöystävälliseen R134:ään. Mistään tiivisteiden tms. vaihdosta ei mainita yhtään mitään. Mineraaliöljyn poisto ja kuivaimen vaihto ja uudet aineet sisään. Ohje on vlta 1996:

http://www.w124performance.com/service/ ... 134aSI.pdf
Näinhän se elokuvissa menee. Enkä kyllä muista nähneeni yhtäkään murentunutta tai haljennutta o-rengasta näissä.

Öljyjen vaihto tarkoittaa käytännössä: Kompressori irti ja pöydälle ylösalaisin. X-venttiili irti, jotta saa hyvän huuhtelun putkiin ja höyrystimeen. Uusi kuivain.

Näillä toimenpiteillä käytännössä suurin osa o-renkaistakin menee vaihtoon, koska ei ole mieltä laittaa kasaan vanhoilla.

Sitten se, missä kohdin yleensä ei mene kuten elokuvissa: Kompressorin akselin tiiviste on heikoin lenkki, ja syy miksi vanhoissa autoissa ilmastointi "vaati vain täytön" on se, että aineet ovat vuotaneet pihalle. Yleensä juuri tuon akselitiivisteen kautta. Sitten kun laitteisto on tyhjänä ja käyttämättä jonkin aikaa, niin alipainetesti menee vielä hyvin, ehkä laite toimiikin jonkun aikaa, mutta se alkuperäinen syy tyhjenemiselle ei ole mihinkään kadonnut, vaan se pahenee. Siksi suosin halvinta reittiä aluksi, kun vanhaa laitteistoa aletaan herättää henkiin.

Kävin juuri läpi vanhoja kompressoreita varastosta ja onnistuin saamaan yhden vanhan vuotavan akselitiivisteen kunnostettua. Uusi akselitiiviste maksaa nyt noin 200 euroa! :wtf: :wtf: :wtf: No,katsotaan miten tämä nyt kestää. Ehkä täytyisi tehdä tästä ja kompressorien kunnostuksesta ihan oma ketjunsa?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sen verran vielä, että muistan lukeneeni jostain, ettei akselitiivisteen vaihto kadottaisi aineita systeemistä, pitääkö paikkansa? Sitä en tiedä, onko tiivisteen vaihto kompuran paikallaan ollessa edes mahdollista. Vai onko kyse vain jostain tietystä kompuratyypistä. Tiivisteen hinnan kun suhteuttaa esim. hankkimaani tehdaskunnostettuun laturiin, 360 e, kannattaa miettiä pelkän tiivisteen vaihdon taloudellista järkevyyttä. Se taas on eri asia, kestääkö nykykompurat...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Timo L. kirjoitti: To 10.08.2023 18:23 Sen verran vielä, että muistan lukeneeni jostain, ettei akselitiivisteen vaihto kadottaisi aineita systeemistä, pitääkö paikkansa? Sitä en tiedä, onko tiivisteen vaihto kompuran paikallaan ollessa edes mahdollista. Vai onko kyse vain jostain tietystä kompuratyypistä. Tiivisteen hinnan kun suhteuttaa esim. hankkimaani tehdaskunnostettuun laturiin, 360 e, kannattaa miettiä pelkän tiivisteen vaihdon taloudellista järkevyyttä. Se taas on eri asia, kestääkö nykykompurat...
Akselin tiivistettä ei voi vaihtaa tyhjäämättä järjestelmää, eli ei pidä paikkaansa. Sen sijaan ennen 8/89 valmistettujen 201/124/126 mallien Nippondenso 10P15C kompressorin tiivisteen voi vaihtaa purkamatta itse kompressoria. Sen jälkeen käytetyisä 10PA17C-malleissa ei tehtaan mukaan edes voi vaihtaa tuota tiivistettä. Epäilen hiukan, ja aion tutkia lähipäivinä. Noitakin kun on muutama. Oletettavasti tehdas vain tarkoittaa, ettei se toimita ko. tiivistettä erikseen, mikä on ihan eri juttu.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kuva

Ohjaustehostimen letku tuli eilen, olin matkoilla silloin mutta tänään sain haettua ja asennettua sen. Asennus meni hyvin ja nyt voi taas ajella ilman tiputuksia.

Samalla tuli vaihdettua ohjaustehostimen neste ja suodatin. Tai no, pitäisi sanoa että asennettua suodatin, koska kun otin systeemin auki niin ei siellä ollut suodatinta lainkaan. :roll: Nyt on.

Tuli samalla otettua pohjapanssari irti ja tiskattua vähän autoa alhaalta päin kun siellä oli paljon tuota ohjaustehostimen nestettä ja muita vanhoja jäämiä ja hiekkaöljymömmöä.

Purin ja putsasin startin maan, ei helpottanut kränäämiseen. Harmittaa kun startti on niin hankalassa paikassa tässä, tekee tutkimisesta aika vaikeaa.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kävin ilmastoinnin täytössä. Nyt puhaltaa 13-asteista ilmaa kabiiniin.

Kuva

Aloitan seurantajakson, että kauanko toimii.

Paluumatkalla pyörähti mittariin 340 000 km.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Pitäisi olla alle puolet tuosta.
Toivotaan että pysyy edes tuossa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

cuuno kirjoitti: Ke 16.08.2023 20:46 Pitäisi olla alle puolet tuosta.
Toivotaan että pysyy edes tuossa.
Mutta ei saa olla alle 5 astetta keskisuuttimista mitattuna.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Vaihdoin ZH-M nesteet. Tämmöistä sieltä tuli:

Kuva

Oli punaista. Oisko siellä ollut ATF:ää ... Laitoin Febin ZH-M:t sinne.

Kuva

Kuva

Jyväskylän viikonloppureissu tuli heitettyä SEC:llä. Kulutus oli koko matkalla luokkaa 14,5 l/100km, sisälsi myös kaupunkiajot sielläpäässä. Mukava auto ajaa. Ilmastointi toimii edelleen.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Minäkin vaihdoin SECciin maanantaina nuo nesteet. Huuhtelin paluupuolelta muutaman desin erilliseen astiaan, kunnes alkoi tulla likaista ulos. Noin 1,5 litraa meni siihen . Jäi vielä 1,5 litraa jemmaan. Avoon vaihdoin myös keväällä, pari litraa silloin käytin kun osan huuhtelin ulos.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Juu, yllätyin kuinka vähän nestettä tuohon loppupeleissä tarvitaan. Pumppasin käsipumpulla säiliön tyhjäksi ja laitoin puhdasta tilalle, sitten ajoin koneella systeemistä paluulinjasta nestettä kanisteriin kunnes alkoi tulla puhdasta, ja välillä käskin apulaista istumaan takakontin reunalle. Kaikissa ohjeissa joita olin lukenut, sanottiin että 4 litraa olisi hyvä olla käsillä uutta nestettä, kun operaatiota lähtee tekemään. Olisi pärjännyt 2 litralla. Käytin sitten vähän extraa ns. huuhteluun ja jäi vielä puoli purkkia autotallin hyllylle.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja jackie »

Hyvä et tää o kasattu välillä ajoon :thumbup: Näitä jos meinaa laitaa koriltaan kokonaan kerralla tip top kuntoon, niin saattaa käyä niin, et ei valmistu ikinä :lol:
Juha_M117 kirjoitti: Pe 11.08.2023 22:37 Purin ja putsasin startin maan, ei helpottanut kränäämiseen. Harmittaa kun startti on niin hankalassa paikassa tässä, tekee tutkimisesta aika vaikeaa.
Miullaha on sit hyllyssä yks pränikkä orkkis startti kasikoneeseen :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

jackie kirjoitti: Pe 25.08.2023 02:02 Miullaha on sit hyllyssä yks pränikkä orkkis startti kasikoneeseen :wink:
Kappas, milläs osanumerolla se on?
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja jackie »

Juha_M117 kirjoitti: Pe 25.08.2023 09:57
jackie kirjoitti: Pe 25.08.2023 02:02 Miullaha on sit hyllyssä yks pränikkä orkkis startti kasikoneeseen :wink:
Kappas, milläs osanumerolla se on?
A0041517801/80
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

jackie kirjoitti: Pe 25.08.2023 12:56
Juha_M117 kirjoitti: Pe 25.08.2023 09:57
jackie kirjoitti: Pe 25.08.2023 02:02 Miullaha on sit hyllyssä yks pränikkä orkkis startti kasikoneeseen :wink:
Kappas, milläs osanumerolla se on?
A0041517801/80
Sama startti ilmeisesti M117 ja M119 koneisiin? Oisko sulla asiaa LPR:ään lähiaikoina tai ootko tavattavissa vloppuna? :lol:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja jackie »

Juha_M117 kirjoitti: Pe 25.08.2023 14:08
jackie kirjoitti: Pe 25.08.2023 12:56
Juha_M117 kirjoitti: Pe 25.08.2023 09:57
jackie kirjoitti: Pe 25.08.2023 02:02 Miullaha on sit hyllyssä yks pränikkä orkkis startti kasikoneeseen :wink:
Kappas, milläs osanumerolla se on?
A0041517801/80
Sama startti ilmeisesti M117 ja M119 koneisiin? Oisko sulla asiaa LPR:ään lähiaikoina tai ootko tavattavissa vloppuna? :lol:
Näi mie muistelisin ton googlanneeni, ja vähä niiku pitänt jemmas siuta, karraa tai wadea varten, et kuka ekaks sattuu tarviimaa...
Itse asiassa tänää kävin, foorumilaisen jusi luona silittelemäs miun vanhaa siunattua 300D:ä :lol: Mut oon vkl aikana kutakuinki tavotettavissa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Eilen pesin pitkän matkan liat pois autosta ja samalla kun oli hyvä keli niin päätin tunkata auton ylös takaa, irrottaa takapyörät ja suorittaa painepesurilla/kuumalla vedellä ja liuottimella alustapesun takapäähän (pyöräkotelot, jarrulinjat ym., tasonsäätö, perä, rakenteet jne). Vähän mukavampi työstää ja onhan tuo muutenkin mukavampi katsella kun on vähän vähemmän kuonaa pohjassa ...

Tänään vaihdoin peräöljyt. Meni ihan hyvin. Proput on aivan hirveässä kunnossa, onko raadilla vinkkejä mistä katsella uusia perämurikan proppuja vai menenkö vaan suosiolla marmoritiskille?

Tasonsäätö ei ole tässä koskaan nostanut perää kun laittaa kuormaa. Oon tässä perehtynyt sen sielunelämään ja tänään katselin tuota säätövivustoa peräöljyjä vaihtaessa.

Kuva

Onko tuo jonkun tekemä patentti tuossa kuvassa (minun autosta)? Varsi näyttää oudolta kun vertaan saatavilla oleviin varaosiin. Säätövipu on tuon varren kanssa hyvin alhaalla. Kuvahausta tulevassa vertailukuvassa tuo säätövipu on aika suorassa horisontaalisesti. Mikä asento pitäisi olla 560 SECissä tehdassäädöllä?

En ole vielä koittanut irrottaa vartta ja käsin kääntää vipua, että nouseeko perä. Veikkaan että nousisi. Pumppu toimii, ZH-M nestevuotoja ei näy ja alusta ei pomputa, mitä sanotaan merkiksi siitä että jousipallot olisi rikki. Näistä syistä epäilen tuota säätövarren asentoa ensimmäisenä.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja epk »

jos tuo kuva on ajoasennosta niin on väärässä kohtaa, vaaterissa se pitäisi olla. Itse säätövarsi näyttää alkuperäiseltä. Sen sijaan vakaatangon kiinnitys näyttää vähän oudolta, olisiko se vääntynyt ja sen takia väärässä kohtaa koko helahoito.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Juha_M117 kirjoitti: Su 27.08.2023 14:53
Tasonsäätö ei ole tässä koskaan nostanut perää kun laittaa kuormaa. Oon tässä perehtynyt sen sielunelämään ja tänään katselin tuota säätövivustoa peräöljyjä vaihtaessa.

Onko tuo jonkun tekemä patentti tuossa kuvassa (minun autosta)? Varsi näyttää oudolta kun vertaan saatavilla oleviin varaosiin. Säätövipu on tuon varren kanssa hyvin alhaalla. Kuvahausta tulevassa vertailukuvassa tuo säätövipu on aika suorassa horisontaalisesti. Mikä asento pitäisi olla...
Vipu ja tanko ovat ihan 126:n alkuperäiset. Eli ei mitään viritelmiä tuossa.

Jos kuva on otettu perä ylös tunkattuna, vivun asento on ok. Eli tuo on paineenalennus-asento. Kun auto lasketaan tavoitekorkeuteen, venttiilin vivun tulee olla vaakasuorassa= sulku-/paluukiertoasento. Kuormaa lisättäessä vipu kääntyy ylöspäin=paine virtaa sylintereihin.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

epk kirjoitti: Su 27.08.2023 17:37 jos tuo kuva on ajoasennosta niin on väärässä kohtaa, vaaterissa se pitäisi olla. Itse säätövarsi näyttää alkuperäiseltä. Sen sijaan vakaatangon kiinnitys näyttää vähän oudolta, olisiko se vääntynyt ja sen takia väärässä kohtaa koko helahoito.
Nyt kun mainitset niin kyllä, tuo vakaajassa kiinni oleva tanko näyttää joltain ihan muulta kuin siellä pitäisi olla. Minulla siis suora, kuvahausta löytyy vertailukuvia joissa tangossa noin 45 asteen kulma:

Kuva

https://mb-teilekatalog.info on vaihteeksi kyykyssä niin en pääse varaosakirjaan katsomaan osan varaosanumeroa ja sitä kautta uusien varaosien muotoa. EPC mulla ei ole toiminutkaan sen jälkeen kun viimeisin uudistus tapahtui, eli muutamaan vuoteen. Saisiko joku jostain tämän varaosanumeron?

Laittamassani valokuvassa auto oli pyörillään ajoasennossa. Epäilen myös että autoa on madallettu, mutta en tiedä varmaksi.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

Juha_M117 kirjoitti: Su 27.08.2023 20:32
Nyt kun mainitset niin kyllä, tuo vakaajassa kiinni oleva tanko näyttää joltain ihan muulta kuin siellä pitäisi olla. Minulla siis suora, kuvahausta löytyy vertailukuvia joissa tangossa noin 45 asteen kulma:
Kumpaakin on käytetty, vuosimallista riippuen. En muista kummin päin. Minun 1989 SEL:issä on juuri samanlainen vivusto kuin sinulla.

Olennaista ei ole, kumpi vipu siellä on, vaan venttiilin asento. Jos kuvasi on otettu auto vaaterissa, niin pielessä on asetus. Ota tanko vakaajasta irti, aseta auto haluamaasi korkeuteen, ja kirista vipu siten, että säätöventtilin vipu on vaakasuorassa. Ei ole konstikas operaatio.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Vivun osanumero on A1263261569 Daimler XENTRYstä katsottuna.

Katsoin fixuksen sivuilta autosi VIN numeron, se on kait WDB1260451A429313
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin