W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tervehdys!

Ongelma siis on otsikon mukainen. Auto on manuaalivaihteinen. Tiedän, että aiheesta on monta mainiota topiccia, ja niiden avulla on aika hyvä käsitys, miten homman pitäisi onnistua, millaisella työkalulla jne. Mutta se nyt ei kuitenkaan onnistunut.

Lukko sinänsä on toiminut - ja toimii edelleen - periaatteessa niin kuin pitäisikin - avain irtoaa vain 0-asennossa, muut asennot toimivat normaalisti, rattilukkokin toimii, eikä tuo ole ikinä jumittanut. Sen sijaan jossain vaiheessa virtalukko alkoi vaikuttaa mielestäni jotenkin aiempaa löysemmältä ja epämääräisemmältä, mutta en keksinyt, mikä sen aiheuttaisi. Päätin varmuuden vuoksi hankkia uuden lukkopatruunan omalle avaimelle sarjoitettuna, ja vasta saatuani uuden patruunan, huomasin yhden poikkeavuuden: Uudessa patruunassa se ainoa osa, joka ulospäin näkyy (lukon siis ollessa asennettuna paikalleen), on kiinni itse haitat sisältävässä sylinterissä nähtävästi jollakin pienellä putkisokalla. Ne siis pyörivät tasan samaan tahtiin. Sen sijaan nyt paikallaan olevassa vanhassa lukossa se etuosa pääsee pyörimään muutamia kymmeniä asteita ilman, että itse sylinteri liikkuisi. Etuosaa voi siis pyöritellä vaikka millä kolikolla tms., mutta lukkosylinteri ei silloin liiku.

Kun yritin ottaa lukkopatruunaa irti, kaikki onnistui ihan normaalisti siihen asti, kun lukon piti irrota vetämällä. Työkalun (U-muotoinen, viistetyt päät, langan halkaisija 2mm), saa kyllä uriin oikeasta kohdasta (eli radio-päällä-asennossa) ja riittävän syvälle, mutta lukko ei tule vetämällä pois. Liikkuu kyllä pari milliä löysästi edestakaisin syvyyssuunnassa, mutta ei tule pois.

Onko kellään tarkempaa tietoa, miten tuon saisi pois? Mieluiten joku muu ratkaisu kuin virtalukon täystuho...

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Kun sulla on ne tikut reijissä tarpeeksi syvällä niin väännätä samalla ulospäin niitä tikkuja niin pitäs irrota...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jeps,

kiitoksia! Yritin kyllä viime yönä heilutella sekä irrotustyökalua että avainta ja lukkoa vähän kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Toivottavasti mikään joskus aikanaan irronnut osa ei estä sitä liikkumasta - tosin vähän erikoiselta sekin tuntuisi, kun se nyt muuten toimii kuitenkin aika normaalisti.

Täytyy tänään yrittää uudella innolla ja tuota neuvoa soveltaen.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja ES »

Kokeilepas katkaista se U-lanka, jos sen päät eivät ole ihan tasan yhtä pitkät, se toimii huonosti. Aukeaa kyllä kahdella erilliselläkin puikolla, jos on auetakseen. Viisteet eivät kai ole liian pitkät?

Tai sitten siellä on toinen tai molemmat kiinnikeklipsut poikki, kirjoitin asiasta oman kokemukseni täällä.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Hei taasen...

Illalla testailin irrottamista kahdella tikulla, niitä eri suuntiin väännellen ja erilaisilla voimilla painaen. Ei irronnut. Ei myöskään tikkujen viisteiden muuttamisesta ollut iloa. Tuntuu, että samoin kuin uudessa patruunassa, myös vanhassa on lukitusjousi vain toisessa urassa, ja se tuntuisi kyllä painuvan, kun työkalun laittaa uraan. Sen sijaan se musta osa siinä päällä lienee kiinni kahdella klipsillä, jotka nyt eivät aukea. Mitään kunnon kuvaa en tästä aiheesta löytänyt mistään (yhden heikohkon itse tehdyn kaavakuvan vain), joten tämä on luettuihin teksteihin perustuvaa arvausta...

Jos tuo pitää rikkoa, niin mitähän kaikkea pitää hajottaa? Tuonhan saisi vissiin suht järkevästi pois koko ohjauslukon niin kauan, kun rattilukko ei ole jumissa. Silloin sitä pääsisi työstämään ilman, että pitää rälläköidä autossa sisällä.

Taidanpa edetä seuraavasti:
- Yritän viikonlopun aikana isän autosta irrottaa virtalukon. Jos se lähtee helposti, niin oman auton kanssa vika ei liene tekijässä... Samalla näen sen systeemin rakenteen.
- Voisin kanssa EPC:stä koittaa katsoa paremmalla ajalla, näkyykö siellä tuosta rakenteesta mitään, mistä olisi hyötyä.
- Jossain vaiheessa täytynee kysellä vaikka KL-varaosista, että mitä kaikkea sisältyy heidän myymäänsä ohjauslukon runkoon. Periaatteessa, jos se ei ole mahdottoman kallista, niin voishan tuon koko härvelinkin vaihtaa, niin ei tarvitsisi rikkoa mitään. Olettaen, ettei se tässä just kohta jumiudu ensimmäistä ja viimeistä kertaansa.
- Ja ehkä sitä ennen pitää harkita, että pyytäisi jotakin ammattilaista kokeilemaan, irtoaako tuo ilman isoa väkivaltaa.

No, mä päivitän tilannetta jossain vaiheessa.

Kiitokset neuvoista tähän mennessä!
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kaksi klipsiä siellä vain on. Nyt sulla ei toinen tikku ole mennyt hahloonsa ja se ei vaan irtoa kunolla. Jos olet työntänyt tikun viisteen väärinpäin koloonsa, niin se lukitusklipsi on voinut vääntyä väärään asentoon, ja haasteet kasvaa. Itellä kävi kerran niin mutta onneksi sain loppujenlopuksi sen kuitenkin pois normaalilla systeemillä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja moska »

tai sitten ne tikut ei ole mennyt tarpeeksi syvälle, tai ovat liian ohuet.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja onhan viisteet oikein päin?

Kuva

EDIT! Hain virtalukon autosta sisälle että otan kuvia siitä, ni se HAJOSI KÄTEEN :D kävipä tuuri! otan siis muutamia kuvia miten sen voi mokata yms.. hetko

EDIT2: Eli jos tikun laittaa nurinpäin, se voi mennä tuon lipareen alle, ja sen jälkee se ei irtoa,
Kuva

ja jos heikko säkä käy, se vääntyy tarpeeksi jäädäkseen niin ettei tikkua enää saa oikeinpäin,
Kuva

Hajoaminen:
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja karra »

Sergey kirjoitti:Hain virtalukon autosta sisälle että otan kuvia siitä, ni se HAJOSI KÄTEEN :D kävipä tuuri! otan siis muutamia kuvia miten sen voi mokata yms.. hetko
Tämä on jo upeaa foorumipalvelua!
lapinlahden Linnut kirjoitti:Käymme kummuille laaksoon mäkeen... Toivoen emme käteen
:mrgreen:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

3v vanha lukko hajos, ja kuten huomaatte OEM kama! vaseliinitki on viel valkoiset ja sitä riittää. Teetin aikanaan lukon vanhoille avaimille (senki näkee kuvast), olisiko uusi lukko saanut siipeensä haittoja uudelleen työstäessä?

tuol useampi kuva: Linkki
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja ES »

Minulla oli ihan erilaiset lukitusosat. Muuten sama kampe. Ne alkuperäiset siis, en muista enää minkälaiset siinä uudessa patruunassa oli. Saattoi olla juuri tuollaiset, kuin kuvassa. Mutta vanhassa oli kaksi irrallista n. 1.5 mm paksuista kaarevaa osaa, joiden alla toisessa päässä oli pieni kierrejousi työntämässä sitä ulos ja sisäänpäin pieni hakanen, josta pinni sen veti sisään. Vaan ei vetänyt, kun kaari oli keskeltä poikki. Toinen pää meni sisään, mutta toinen jäi ylös. Vaikea kuvailla, harmi etten ottanut valokuvaa.

Auto oli -88 300D.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juuh, w201 on sellainen myös, eli hivenen erilainen ja ne kaaret on pehmosta kevytmetallivalua. Mutta toimintaperiaate on sama.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moikka taasen.

Ensiksi on pakko Karraa lainaten todeta, että tämä todellakin on upeaa foorumipalvelua. Näin uutena foorumityyppinä olen kovasti kiitollinen!

Mutta asiaan,
Sergey kirjoitti:Ja onhan viisteet oikein päin?
Kyllä on, kuvan mukaisesti. Uusi ostamani virtalukko on samanlainen kuin kuvissasi (tosin se on vielä toistaiseksi yhtenä kappaleena :) ). Testailin työkalua sen kanssa ennen kuin menin autolle kokeilemaan.
moska kirjoitti:tai sitten ne tikut ei ole mennyt tarpeeksi syvälle, tai ovat liian ohuet.
Kyllä ne ainakin menevät selvästi yli tuon Sergeyn kuvissa näkyvän mustan lukitusklipsin (ja sen klipsin kohdalla ylempi tikku kyllä tuntuu painavan klipsiä ihan oikeaan suuntaan, mutta vastusta tuntuu vain siinä tikussa; ei toisessa. Eihän tuossa uudessa ainakaan ole kuin se yksi klipsi, joka kuvissakin näkyy.) Työkalun langan halkaisija on luokkaa 2mm, kuten korjaamokäsikirjassa opastetaan.
ES kirjoitti:Minulla oli ihan erilaiset lukitusosat. Muuten sama kampe. Ne alkuperäiset siis, en muista enää minkälaiset siinä uudessa patruunassa oli. Saattoi olla juuri tuollaiset, kuin kuvassa. Mutta vanhassa oli kaksi irrallista n. 1.5 mm paksuista kaarevaa osaa, joiden alla toisessa päässä oli pieni kierrejousi työntämässä sitä ulos ja sisäänpäin pieni hakanen, josta pinni sen veti sisään. Vaan ei vetänyt, kun kaari oli keskeltä poikki. Toinen pää meni sisään, mutta toinen jäi ylös.
Tää ES:n kuvaus sopisi turhankin hyvin myös tähän tilanteeseen... No, saa nähdä kuinka käy tämän kanssa vielä. Minäpä kerron, kun keksin jotakin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

toinen klipsi onki pesässä. Sorry, kehno kuva :( Abloy on ystävä!

KuvaKuva
Viimeksi muokannut Sergey, Pe 14.01.2011 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Laitetaas vielä tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=H2kAIA2-sZ8" onclick="window.open(this.href);return false;
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Sergey kirjoitti:juuh, w201 on sellainen myös, eli hivenen erilainen ja ne kaaret on pehmosta kevytmetallivalua. Mutta toimintaperiaate on sama.
tuolla virtalukon pesässä on tuollainen valu-alumiininen kaaren mallinen hakanen, ei terästä. Tutkin sitä tänää ku oli valoisaa, ni sen saa tökättyä poikki jos laittaa noi tikut väärinpäin koloonsa!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Hellou!
Sergey kirjoitti:tuolla virtalukon pesässä on tuollainen valu-alumiininen kaaren mallinen hakanen, ei terästä. Tutkin sitä tänää ku oli valoisaa, ni sen saa tökättyä poikki jos laittaa noi tikut väärinpäin koloonsa!
Okei, kiitos infosta jälleen! Alun perin mulla kyllä oli U-muotoinen tikku, jossa viisteet oli onneksi oikein päin. Ei lähtenyt sillä. Eikä irrallisilla tikuillakaan.

Hetki sitten katsoin tosi pikaisesti ja vähän kiireessä, saako mun työkalulla ja muuten mun systeemeillä isän autosta (-93 W124 E300 Turbodiesel) lukon pois. Kyllä se lähti ihan suht ongelmattomasti - noudattaen Mersuforumilla annettuja ohjeita. Eli ilmeisesti vikaa on omassa autossa, kun siitä ei samalla systeemillä osat irtoa.

Lisäksi havaitsin mielestäni varsin kummallisen jutun. En nyt vaan ehtinyt vielä yhtään tarkemmin perehtyä siihen, enkä oikein sen avaamani lukon sisuskaluihinkaan vielä toistaiseksi. Mutta siis - se musta kuppi, joka irtoaa lukkopatruunan kanssa samaan aikaan, on muotoiltu niin, että siinä on auton kulkusuuntaan nähden etupäässä sisäkehällä lukitusuran lisäksi lovi, joka ohjaa sen oikeaan kohtaan, kun se asennetaan. Muussa asennossa se ei mene paikalleen. Ja sit siinä on ne merkit, joiden kohdalla avaimen pitäisi olla, 0-, 1- ja 2-asennoissa. Isän autossa merkit osuvat kohdalleen, ja ovat samalla tavalla kuin Sergeyn kuvissa. Omassa autossa se musta kuppi on about 90 astetta vastapäivään kierähtäneenä verrattuna siihen, missä sen pitäisi olla. Kummallista. Eihän sen pitäisi päästä pyörähtämään noin... Periaatteessa voisi ehkä olla, että työkalu kyllä avaa klipsit, mutta homma ei irtoa, kun se musta kuppi ei pääse liikkeelle. Täytynee kokeilla, saako sitä kierrettyä; menee huomisen hommiksi nyt vain se.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

saiskohan sen paikalleen väärin vaasaral kopauttamalla. kerran näin ku yks puolituttu kiros ku ei mene paikalleen. Ennen kuin ehdin sanomaa että sil o oma asento, ni se sitä kopisteli jo vasaral ja se jäi kyl paikalleen. mut huonosti, ni otettii uudellee ja kunnolla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja ES »

Ei se "musta kuppi" vaikuta, jos saat ne pinnit oikeassa, eli 1-asennossa sisään ja menevät tarpeeksi syvälle. Minä joskus sain sen patruunan etulevyn revittyä irti ja patruunan pyörimään ympäri lievää törkeämmällä väkivallalla. Ei ollut mitään menetettävää siinä vaiheessa, oli jo ihan paskana. Asiaan vaikutti sekin, että autoon yritettiin murtautua aiemmin ja lukko sai siipeensä. Tai siis murtauduttiinkin, mutta ei saatu liikkeelle.

Veikkaan, että jos ja nyt kun tiedät, miten se irtoaa ja omastasi se ei noin lähde, siellä on varmaankin samantapainen syy, kuin minulla oli. Et ilmeisesti lukenut sitä laittamaani linkkiä, joten tässä tarina, miten itse sain patruunan irti:

Purin ne verhoilut siitä ympäriltä ja otin vinkuun, elikkäs suorahiomakoneeseen pallopäisen pyörivän kovametalliviilan ja sillä tein lukon kehykseen reiän siihen paikkaan, joka on ykkösasennon kohdalla siinä syvyydessä, jossa se lukitushakanen on. Sen syvyydenhän saa selville sillä puikolla, tai voi vakoilla uudesta patruunasta, joka tietysti oli jo valmiina. Kovametalliterä puree siihen kehykseen hyvin, ei siinä kauan mene. Kehyksestä vain läpi ja sitten jo näkeekin, mikä siellä on tilanne.

Minulla riitti onneksi pelkän yläpuolen rei'ittäminen, koska alapuolella ei sitä kiinnitysosaa enää ollut. Se yläpuolinen oli siis poikki ja sen sai meisselinkärjellä painettua kokonaan sisään ja patruuna tuli sitten helposti ulos. Alapuolen hakanen löytyi sieltä alapuolen verhoiluosan toppausten päältä, eli joku oli käynyt ennen minua ja pudottanut sen. Sillä sain muuten uuden patruunan lukittua ja nythän minä sitten sen muistankin, ei siinä uudessa palikassa ollut Sergein kuvien mukaista kiinnitysjousta mukana. Käytin sen löytämäni hakasen. Lukon kehys säilyy tällä tavalla käyttökelpoisena.

Siitä reiästä ei kannata tehdä liian suurta.

Alapuolella on sama juttu ja otan osaa, jos tuohon joudut. Suojalasit kannattaa muistaa, nimimerkillä kokemusta on. Paskamaista istua yöllä ensiavun penkillä, kun silmästä valuu litra vettä paidalle.

Vaikka siihen lukon karkaistuun kehykseen tulee tällä tavoin reikä, murtosuojaus säilyy ihan yhtä "hyvänä", eli lukko pitää saada kääntymään ykkösasentoon ensin ja verhoukset purkaa, että sinne pääsee käsiksi. Ei varkailla ole moiseen aikaa.

Lisäys: En oikein tiedä, mitä tarkoittaa tuo musta kuppi. Omassani ei ehkä sellaista ollut, tai muistikuvatkin jo himmeitä siitä, joten jos se pitelee patruunaa, pitäähän se irti saada. Sori, jos sekoitin.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja dealer »

U-muotoinen tikku on huono. Kannattaa laittaa kaksi erillistä tikkua ja viistota päät kevyesti niin on helppo pyöräytellä ja kokeilla että ne menevät riittävän syvään.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Morjehdus!

Uutta infoa.
ES kirjoitti:. Et ilmeisesti lukenut sitä laittamaani linkkiä, joten tässä tarina, miten itse sain patruunan irti: ....

... Lisäys: En oikein tiedä, mitä tarkoittaa tuo musta kuppi. Omassani ei ehkä sellaista ollut, tai muistikuvatkin jo himmeitä siitä, joten jos se pitelee patruunaa, pitäähän se irti saada. Sori, jos sekoitin.
Kyllä luin lähettämäsi linkin viestin, kiitos siitä. Itse asiassa olin sen linkittämäsi viestin lukenut ainakin pariin kertaan jo ennen kuin kirjoitin ensimmäistäkään viestiä tästä aiheesta foorumille. Ja tuo nyt kirjoittamasi pätkä vielä selventää asiaa, joten se on tervetullutta infoa. Kyselin silti lisää siksi, että halusin varmistua, onko jotakin muuta tapaa vielä olemassa ennen kuin otetaan lastuavat työvälineet käyttöön... Jälkimmäiseen lainaukseen: Ei tuo sekoittanut, no problem. Alle yritän kuvata mahd. hyvin tuon systeemin.

Nyt kävi niin, että sain sen purettua. Jee. Harmi vaan, että patruuna ei ollut ainoa viallinen osa...

Laitoin kuvia aiheesta. Uskon vakaasti, että nämä eivät erityisesti ketään murtovarkaita auta, vaikka lukon tekniikkaa avaavatkin.

Kuva 1: Se osa, josta käytin nimitystä "musta kuppi". Vasemmalla ehjä faijan autosta. Oikealla omasta autosta. Sitä on joku joskus kohdellut väkivalloin. Kuvassa näkyy molemmissa sisäpuolelle koneistettu ura, jolla tämä osa lukittuu runkoon kiinni. Eli pelkästään patruuna ei lukitu; tämä lukittuu myös.
Kuva

Kuva 2: Oma vanha ja oma uusi virtalukkopatruuna. Sama vika kuin Sergeyllä tässä aiemmin. Tuon ongelman huomaa siitä, että tuo etulevy (vaalean harmaa, toisesta irti oleva) pääsee pyörimään eri tahtiin kuin muu lukkopatruuna. Lukitusklipsit ovat ehjät molemmissa, ja niitä on yksi per patruuna.
Kuva

Kuva 3: Virtalukon runko sisäpuolelta. Tämä on ehjä (eli faijan autosta kuvattu). Ei näy kovin hyvin, mutta tuossa nyt on kuitenkin kaksi lukitusklipsin osaa (lukituskaaret), joiden alle ne irrotuspuikot painuvat. Nuoli näyttää sen, mistä suunnasta irrotuspuikot tulevat. Ympyrän sisällä on se kieleke, jonka alle irrotuspuikko menee, ja tuo lukituskaaret pois mustan kupin urasta, ja vapauttaa mustan kupin.
Kuva

Kuva 4: Tämä on se äsken mainitsemani lukituskaari. Omasta autosta toinen puuttui kokonaan ja toinen irtosi, pudoten sen alla olevan verhoilupanelin päälle. (Näin vissiin ES:lle oli käynyt kans.) Tämä näyttää olevan ehjä. Ympyröitynä on se osa, joka on rungon sisäpuolella, kielekkeen alle painuu irrotuspuikko ja vetää tuon pitkän kaaren pois sen mustan kupin urasta. Näitä on siis kaksi samanlaista. Eli irrotuspuikot avaavat yhden peltiklipsin patruunasta (=patruuna irti rungosta) sekä nämä kaksi kevytmetallivaluosaa (=musta kuppi irti rungosta).
Kuva

Kuva 5: Lukituskaari lukitsevassa asennossa, rungon ulkopuolelta kuvattuna. Eli nuoli näyttää sitä lukituskaarta, joka tulee mustan kupin uraan. Vertaa seuraavaan kuvaan, niin eron näkee; pelkästään tästä ei paljon pysty hiffaamaan.
Kuva

Kuva 6: Lukituskaari avatussa asennossa. Eli tässä ei näy sitä kaarta nuolen kohdassa - tässä asennossa mustan kupin saa vedettyä pois. Kunhan muut klipsit ovat auki myös. Irrotuspuikko muuten näkyy kanssa tuossa kuvassa jotenkin.
Kuva

Miksi se irtosi nyt, mutta ei aiemmin? Tuo rälläköitu musta kuppi oli väännetty väärään asentoon. Se mitä ilmeisimmin kiilasi lukituskaaren niin tiukkaan tuohon uraan, ettei sitä tikulla saanut liikkumaan. Homma korjaantui, kun ensin puoliväkisin ja sitten ihan sormivoimin kieritin mustaa kuppia oikeaan asentoonsa. Sen jälkeen irrotustapit sisään ja osat olivat käsissä alta aikayksikön.

Mitäs seuraavaksi... Kokeilen saako tuon irronneen lukituskaaren vielä paikalleen. Jos onnistuu, niin ehkä tuon voi kasata uudella patruunalla. Ja sitten pitää vakavasti harkita, että hankkisi ehjän rungon ja vaihtaisi, vaikka ei tuossa isoa jumiutumisen uhkaa pitäisi kai olla. Tuo nyt vaan vaatii verhoilujen purkamista ja muuta kivaa. Tuo tallissakin oleva reipas pakkanen ei yhtään innosta tässä tilanteessa...

No, kuulostellaan!
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se pysyy hyvin yhdelläkin lukituskaarella, mulla w201 oli vain yhdellä kun klassisesti oli joku edeltäjä pudottanut sen sinne verhoilun väliin. Löysin sen jopa sitte myöhemmin mutta en ikinä laittanut sitä takaisin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nonni,

nyt kävi lopulta niin hassusti, että sain uuden patruunan asennettua, ja tuntuis olevan ihan toimiva; paljon jämäkämpi kuin vanha. Aivan korrektistihan se siinä ei ole, koska lukituskaarista vain toinen oli tallella ja tuo musta osa tuossa on väärässä asennossakin (kiertokulmassa) . Lisäksi joskus ennen minun aikaani rälläkkämies - eiku rälläkkähenkilö näinä tasa-arvon aikoina - on veistellyt materiaalia pois sieltä sun täältä. Yksi tuollainen aikaansaannos näkyy kuvassa nuolen osoittamassa kohdassa. Tuossa vissiin pitäisi olla vapautusnuppi koko ohjauslukon irrottamista varten.

Kuva

Siltikin, tukevasti se on kiinni, ja toimii kuten pitäisikin. Jos se yksi lukituskaari hajoaa, ja jumittaa pesän, niin siitä selviää uudella lukkorungolla. Sellainenhan joka tapauksessa pitää hankkia, jos se tuosta vielä lisää hajoaa. Oikeastaan pitäisi jo nyt uusia tuo runko, mutta kun se nyt on tuollaisenaan toiminut jo ainakin 8 vuotta, eikä aiheuttane vaaraa liikenneturvallisuudelle, niin helposti se taitaa jäädä tekemättä. Käsittääkseni tuohon ei ole sen helpompi murtautuakaan, koska kuitenkin pitää saada irrotustapit laitettua, jos aikoo lukkopatruunan irrottaa, ja sitä ennen pitää lukkoa kääntää avaimella. Sitä paitsi hälyttimen ajonesto joka tapauksessa estää starttaamisen virtalukolta, jos joku ystävällinen sielu sitä väkisin yrittää...

Homma on siis pulkassa. Vähintään tuhannet kiitokset neuvoista kaikille osallistuneille! :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Kiitokset tosi hyvistä kuvista, joiden avulla kupletin juoni selvisi. Omasta W201:sta lukko lähti lopulta kahdella irrallisella puikolla, joiden päiden viisteet muotoilin hieman kuperiksi. Irrallisia pystyi kääntelemään ja kuperuuskin ehkä auttoi hakeutumaan oikeaan rakoon...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jallu_ai kirjoitti:Kiitokset tosi hyvistä kuvista, joiden avulla kupletin juoni selvisi. Omasta W201:sta lukko lähti lopulta kahdella irrallisella puikolla, joiden päiden viisteet muotoilin hieman kuperiksi. Irrallisia pystyi kääntelemään ja kuperuuskin ehkä auttoi hakeutumaan oikeaan rakoon...
Moi,

tämän viestin lukeminen oli oikein piristävä juttu. :) Tiedän kyllä, ettei mulle suinkaan kuulu ollenkaan kaikki kunnia tän topicin kuvista ja vinkeistä, mutta on silti mukava kuulla, että jollekin on tästä ollut hyötyä. Kiitokset kiitoksista! :wink:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
bassojasso
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 14.04.2010 00:52
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja bassojasso »

Samaa ongelmaa täälläpäin (auto w124 200d '91), lukkopatruuna ei suostu kääntymään avaimella (edes rattilukko ei aukea). Nyt siellä lukossa ei ole muuta kuin katkennut poranterä jonka sinne suuressa viisaudessani katkaisin kun ajattelin että ehkä ne haitat pystyy porailemaan muruiksi. En pystynyt. :D Lukon suojalevy (siis se päällimmäisenä oleva josta avain lukkoon työnnetään) pyörii lievän väkivallan seurauksena ja ne irroitustyökalut saa työnnettyä reikiin ilman väkivaltaa. Täytyykö patruunan siis oikeasti olla 1-asennossa jotta irroitus olisi mahdollinen vai riittääkö että irroitustyökalut saa reikiin, oli asento mikä tahansa? Pitääkö se musta murtosuojakuppi rälläköidä halki jos patruuna ei käänny? Onko tässä tilanteessa mahdollista säilyttää lukkorunko ehjänä ja saada patruuna jotenkin ulos rungosta? 3 päivää oon tuon kanssa tapellut jo. Turhaan. Kiitos jo loistavista vinkeistä mitä tältä palstalta löytyy!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kannattaako sen kanssa noin pitkään tapella, ota runkoineen irti ja heitä kuuseen (ei kuusen alle, siellä on CDI203)
Sitten uutta osaa tilalle.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Pienellä terällä (2 mm) kalvamalla tiedän haittojen lähteneen ulos.
Patteriporan akku riitti hommaan yhdellä latauksella.
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
bassojasso
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 14.04.2010 00:52
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja bassojasso »

Kyselin osien hintoja ja 215€ tulis lukkorungolle+virtalukon pohjalle+lukkopatruunalle hintaa. Sehä ois kohta tuon auton hinta! Siihen vielä ammattimiehen työt päälle niin sama pyytää jotaki hakemaan romikselle tuo liikkumaton läjä saksan rautaa. Itsellä ei oo työkaluja työn tekemiseen enkä täällä Rovaniemellä tunne ketään joka homman osaisi tehdä. Eikä autoa tuosta pihasta ilman traileria mihinkään liikutella kun rattilukkokin on päällä. :( Oispa tienny tuon että se lukkopatruuna pitää vaihtaa heti kun rupeaa oireilemaan. Se on nyt vaan turha märistä kun paskat on jo housussa.
bassojasso
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 14.04.2010 00:52
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 250D, 1992, virtalukkopatruuna ei irtoa

Viesti Kirjoittaja bassojasso »

Nyt on lukkopatruuna vaihdettu, eikä tarvinnut lukkorunkoa uusia eikä muutakaan eli 35€ motonetin tarvikepatruunaan oli rahallinen sijoitus tähän. Hermoja ja työtunteja meni varmaankin miljardin edestä. :D Päädyin rälläköimään murtosuojakupin alapuolelta halki ja irroittamaan sen meisselillä levittäen. 2mm rautalangasta tehdyt irroitustyökalut eivät riittäneet, olikohan lukitusklipseissä jotain ylimääräistä välissä, ei tietoa. Opin myös sen että lukkopatruunan/murtosuojan VOI saada irroitettua kunhan se päällimmäinen levy pyörähtää 1-asentoon. Ja sehän pyörähtää kun hieman käyttää jämerämpiä työkaluja. Tärkeintä on oikein muotoillut ja juuri oikean vahvuisesta teräslangasta tehdyt irroitustyökalut.

Motonetistä ostetussa lukkosylinterissä oli "valuvika" rattilukon avaavassa tikussa. Tämä vika oli kaikissa kolmessa mitä tiskillä hypistelin. Ratkaisu toimivaan rattilukkoon oli ottaa tikusta pihdeillä kiinni ja pöräyttää se liikkumaan. Kannattaa tsekata alkuperäisestä patruunasta miten sen kuuluu toimia! Nyt toimii.
Vastaa Viestiin