Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: La 30.08.2014 17:07
Tämmöinen väyrynen tuli hankittua käyttöautoksi heinäkuun alkupäivinä. Vaihdossa meni -06 rekisteröity VW Golf Plus, joka oli hankittu vaimon kulkineeksi ja jäi erossa minun riesakseni osamaksuineen. Haussa oli jo pidemmän aikaa farkkumersu, 202, 203, tai 210 korisista, kriteereinä automaatti, nahat persgrilleillä ja ilmastointi, sekä mahdollisimman ruosteeton. Valkoiset ja hopeiset eivät omaa silmää jostain syystä miellytä, eikä dieseli koneinen meikäläisen vajaan 15tkm vuosittaisilla ajomäärillä tuntunut järkevältä. Kaikenlaiset tuunatut ja räpelletyt laitteet suljin myös pois, eikä yksityiset myyjätkään oikeen tulleet kysymykseen, kun samalla piti saada hävitettyä tuo kalliimpi velkainen volkkkari. Näistä vaatimuksista johtuen tarjonta kaventui huomattavasti chättiautoa selatessa. Joitakin autoja tuli käytyä katsomassa, jotka osoittautuivat pettymyksiksi omaan silmääni, ruostetta kylkilistaan asti, ei penkinlämmittimiä, "ilmastointi vaatii vaan täytön" jne. Sitten silmiin osui tämä yksilö, joka vaikutti kuvissa kohtuu siistiltä, lapsia palauttaessani äidilleen eräänä sunnuntaina koukkasin Vihtiin uteliaisuuttani katsomaan olisiko autoliikkeen piha aitaamaton ja auto ulkona. Paikanpäällä totesin tämän auton tutustumien arvoiseksi ja maanantai iltana kauppaa vääntämään. Kelvolliseen kuvioon päästiin ja kotiin ajelin onnellisena väyrysen haltijana. Auto on mielestäni hyväkuntoinen ikään ja kilometreihin nähden ja vanteita lukuunottamatta orkkis kunnossa.          Ident. number (FIN) WDB2102821X009641 Baumuster 210282 Sales name E 320 4MATIC Order number 0 8 278 33282 Delivery date 1998-03-30 PAINT1 197U Interior color 201A Engine 112941 30 172091 Front axle 2 BE2210W1415278X42346 Gearbox 722664 10 445001 Lights units HELLA Wipers BOSCH Retarder 6 980330 Class 1 General data for model code 210282 210282 E-class S210 E320 4Matik T 112.941 722.664 197U OBSIDIAN BLACK 200A LEATHER 201A CUIR NOIR/GRAPHITE/ANTRACITE 249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING 345 RAIN SENSOR 414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION 472 ELECTRONIC STABILITY PROGRAM (ESP) 512 MB RADIO SPECIAL WITH TRAFF. MESS., RDS 543 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE- 550 TRAILER COUPLING 600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT 611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS 612 HEADLAMP-XENON R.H.TRAFFIC 659 LIGHT ALLOY WHEELS, 5-HOLE 673 HIGH-CAPACITY BATTERY 691 BLUE HEAT-INSULATING GLASS ALL-AROUND, GLASS REAR 808 AEJ 06/1/M/X 844 FOLDING BENCH SEAT IN CARGO AREA INCL. 2 AUTO - 873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS 923 EMISSION CONTROL D3-MEASURES 954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES 988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.) Tuohon listaan on tullut hankinnan jälkeen lisäyksenä orginaali CD -vaihtaja.  Akuuttina korjaustoimenpiteenä oikeanpuoleinen hammastangon suojakumi vaihdettu, ehjä rollo hankittu ja peilien säätömoottorit vaihdettu ehjiin. Huoltokirjan mukaan autoa huollettu säännöllisesti ja laatikko öljyt vaihdettu 50-70 tuhannen välein. Loota vaihtaa nätisti, pistoke näyttäis olevan kuiva eikä ohjausboksistakaan öljyä löytynyt. Kyllä tästä sitä ruostettakin löytyy, muttei mitenkään järkyttävässä määrin, onneksi.  Vasemman takaoven kulma.  Pahin paikka ovitiivisteiden alta. Lisäksi kuskin lokarissa puskurin yläpuolella normipaikassa maali kuprullaan  . Ajovalot kaipaavat pientä kiillotusta, vaikkeivat vielä ihan kauheat olekaan.  "Pakollinen" tarratuunauskin on tehty.  Pientä jousijumppaa täytyisi tehdä, auto hieman kallella kuskinpuolella ja tuo keulinta saada kuriin. Haussa olisi myös takapenkin istuinosa integroiduilla lastenistuimilla.
Viimeksi muokannut petri päivämäärä Ti 04.07.2017 08:31, muokattu yhteensä 3 kertaa
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1366 Liittynyt: La 13.02.2010 20:17 Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
|
 Lähetetty: La 30.08.2014 21:45
|
|
|
-
Mobilisti
Viestit: 11725 Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43 Paikkakunta: Lappeenranta
|
 Lähetetty: Su 31.08.2014 00:50
No helvata, onhan tuo ihan auton näköinen, niinku väyryseks  . No ei vaineskaan, ihan asiallinen ja hei nelimatikki. Itse en ole ollenkaan perehtynyt tuohon 4-matic tekniikkaan vielä, onko tuossa samat kilkkeet kun omassa 1998 320 bensa ML:ssä? Olit jo poppilaatikon kerinnyt hankkimaan, meinasin jo tyrkyttää audiokymppiä tuohon kun ne tuli 1998 mutta cd boksihan on ihan jees.
1971 300 SE L 6.3 museoauto 1981 380 SL pikkuprojekti 1987 560 SEC museoauto 2000 G500 käyttöharraste 2004 C180 daily driver 2005 Peugeot 206 lady driver
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: Pe 24.10.2014 21:13
karra kirjoitti: Itse en ole ollenkaan perehtynyt tuohon 4-matic tekniikkaan vielä, onko tuossa samat kilkkeet kun omassa 1998 320 bensa ML:ssä?
Kone ja laatikko on ns. samat, jakolaatikko näyttäis EPCn mukaan olevan erilainen.
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: Pe 24.10.2014 21:29
Tänään aamulla töihin lähtiessä ihmettelin raollaan olevaa takaikkunaa. sulkemisyritys aiheutti ainoastaan rutinaa ja ikkunan aukeamisen enemmän  . Töiden jälkeen siis oven kimppuun ja ihmettelemään nostajan kiukuttelua, vaijerihan sieltä oli karannut rullalta ja tuhannen mutkalla. Pelastus löytyi läheltä, nimimerkiltä Nykki. ehjä nostin paikoilleen nostajanmoottorin vaihdon jälkeen, omassa moottorissa 7napainen liitin ja varaosassa 2napainen, ja taas toimii  . Toissaviikolla tuli vaihdettua kitkatassut alle, keskisuomessa vietetyn syysloman takia, samalla tuli otettua apparin puolelta sisälokari auki peltien kunnon tarkastusta varten.  Terveeltähän tuolla näytti  .
|
|
|
-
Moderator Admin
Viestit: 13285 Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16 Paikkakunta: Savonlinna
|
 Lähetetty: Ke 07.01.2015 20:00
Mitä tälle kuuluu nykyään? Joko olet päässyt testaamaan Väykyn nelikkoa tositoimissa, liukkaalla, hangessa jne.? Pystytkö kertomaan arviota kulutuksesta ja jos, niin minkälaisessa ajossa? Olen huomannut, että nelikkoväykyt ovat järjestään korkeampia kuin takavedot.
Näissä merkeissä ---- 2008 R 320 CDI L 4Matic 1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic 1990 300 CE 1990 260 E 4Matic 1983 300 TD Turbodiesel 1983 230 E Automatic 1982 230 E
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 716 Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
|
 Lähetetty: Ke 07.01.2015 22:19
No nyt tuli sullekin väykky  Ja hyvässä kunnossa näyttää olevan
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 19:54
Timo L. kirjoitti:Mitä tälle kuuluu nykyään? Joko olet päässyt testaamaan Väykyn nelikkoa tositoimissa, liukkaalla, hangessa jne.? Pystytkö kertomaan arviota kulutuksesta ja jos, niin minkälaisessa ajossa? Olen huomannut, että nelikkoväykyt ovat järjestään korkeampia kuin takavedot.
Kovaa ajoahan tuo on vain vailla  . Sen vähän mitä on lumikelejä päässyt näillä seuduin maistelemaan, etenee kyllä nätisti märässäkin nuoskalumessa, ottaen huomioon että alla on saksankitkat. Liukkaiksi suditelluista uraisista risteyksistäkin lähtee liikkeelle ilman ongelmia. Kokonaisuutena erittäin miellyttävä ajettava. Kulutus oli heinäkuisella mökkireissulla heti hankinnan jälkeen 9,62l/100km. Reittinä Klaukkala ->Lohja, josta lapset + heidän tavaransa kyytiin -> Konginkangas noin 425km, lyhyenpää pyörimistä kaupassa käynteineen, sukuloimisineen ym. Jyväskylässä pyörähdys, pari kertaa Äänekoskella käynti ja kotimatka Lohjan kautta yhteensä 1427km. Syyslomalla sama reitti vähemmän pätkäajoa 9.46l/100km. Noilla pidemmillä matkoilla edelliset kuljetusvälineet S124 230TE ja toi 1.6 automatti golffi söi suunnillen saman määrän bensaa. Normaalisti mun ajot on 6-25 kilometriä päivässä, riippuen vietänkö yöni kotona vai eräässä tietyssä paikassa  , jolloin kulutus on pyörinyt 12-16l/100km riippuen lämpötiloista ja kaasujalan raskaudesta, kotiosoitteesta kun tuo vielä laitetaan käymään ilman esilämmityksiä. Korkeampiahan nuo tuntuvat järjestään olevan, vaikka kuinka avari onkin. Matalampia jousia yrittänyt etsiä, tarjontaa vain kun ei ole. Ainoastaan tollanen on tullut vastaan http://www.stanceworks.com/forums/showt ... hp?t=49456 . Nekin pirut myyty samoihin aikoihin kun auton ostin. pasi84 kirjoitti:No nyt tuli sullekin väykky  Ja hyvässä kunnossa näyttää olevan  Juu, onhan tällä nyt reilu puolivuotta ja n.6000km menty, josta tosin vanhin tytär tainnu ajaa 1500km. Olis kuulemma ottanu tän mieluummin kuin ton 124n  . Kunto miellytää kyllä ikään ja kilometreihin nähden, ruostetta suunnilleen samassa määrin kuin oli tossa -06 volsussa  . Ei tää kyllä sieltä halvimmasta päästä väyrysiä ollut, mut nelikko nyt on muutenki kalliimpi ku takatuuppari.
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 716 Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 20:38
No se menee vähällä bensalla, mun vie siinä 11,6lit/100km pyörittelyajossa, tosin maantiellä se menee siinä 9lit/100.. mutta tuo 320 on parempi kone auton painoon, vaikka sulla neliveto painaa enemmän kuin ilman mutta hyvin näyttää kone jaksavan kun on hyvä kulutus
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 3748 Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43 Paikkakunta: Salon seutu
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 20:48
pasi84 kirjoitti:No se menee vähällä bensalla, mun vie siinä 11,6lit/100km pyörittelyajossa, tosin maantiellä se menee siinä 9lit/100.. mutta tuo 320 on parempi kone auton painoon, vaikka sulla neliveto painaa enemmän kuin ilman mutta hyvin näyttää kone jaksavan kun on hyvä kulutus 
Ja 430 takavedolla menee sitten kanssa ihan samoilla kulutuslukemilla. Toi nelimaticci on kyllä talvikelillä verraton, mutta vaarallinen peli  . Kävin nimittäin tuossa alkuillasta liikkeellä S211:llä, ja täällä etelässä on sitten tunkenut osin nuo sivutiet loskalle ja osin taas peilijäälle, jossa vielä vettä pinnalla. Auto liikkuu kun juna ja kerää nopeutta vaivatta ja huomaamatta ktkarenkainkin, mutta sitten jo ekassa jyrkemmässä mutkassa tuli muistutus fysiikan laeista... Oli aika liki ettei meinannut lipsahtaa, vaikka mielestäni hiljaa ja varovasti ajoinkin, mutta ei ollut keli tuntunut siihen mennessä niin niljakkaalta
1998-2002; 2004-2018: W123 200D S124 E220T W124 200D W124 E200D W202 C220 S210 E430T W169 A150 W210 E320CDI S211 E500T 4-M 2019: A208 CLK430
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 2973 Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18 Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 20:49
petri kirjoitti:riippuen vietänkö yöni kotona vai eräässä tietyssä paikassa  Jaa sullon möksä Äänekoskella...? Meiltähän ei ole sinne kuin noin 70km, eipä tuo paha matka olis tavata muutenkin kun siellä tienposkessa sillon puolitoista vuotta sitten...
Teininä sitä mietti aina vaan kahta asiaa: "Toimiikohan mopo ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?" Nykyään kaikki on toisin. Näin varttuneemmalla ja viisaammalla iällä sitä vaan miettii että: "Toimiikohan Mersu ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 2973 Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18 Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 20:51
RH kirjoitti:mutta sitten jo ekassa jyrkemmässä mutkassa tuli muistutus fysiikan laeista...
Onko se nyt niin, että etuveto oikaistaan kaasulla, takaveto kytkimellä ja neliveto peltikorjaamolla...?
Teininä sitä mietti aina vaan kahta asiaa: "Toimiikohan mopo ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?" Nykyään kaikki on toisin. Näin varttuneemmalla ja viisaammalla iällä sitä vaan miettii että: "Toimiikohan Mersu ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 20:52
RH kirjoitti:pasi84 kirjoitti:No se menee vähällä bensalla, mun vie siinä 11,6lit/100km pyörittelyajossa, tosin maantiellä se menee siinä 9lit/100.. mutta tuo 320 on parempi kone auton painoon, vaikka sulla neliveto painaa enemmän kuin ilman mutta hyvin näyttää kone jaksavan kun on hyvä kulutus 
Ja 430 takavedolla menee sitten kanssa ihan samoilla kulutuslukemilla. Toi nelimaticci on kyllä talvikelillä verraton, mutta vaarallinen peli  . Kävin nimittäin tuossa alkuillasta liikkeellä S211:llä, ja täällä etelässä on sitten tunkenut osin nuo sivutiet loskalle ja osin taas peilijäälle, jossa vielä vettä pinnalla. Auto liikkuu kun juna ja kerää nopeutta vaivatta ja huomaamatta ktkarenkainkin, mutta sitten jo ekassa jyrkemmässä mutkassa tuli muistutus fysiikan laeista... Oli aika liki ettei meinannut lipsahtaa, vaikka mielestäni hiljaa ja varovasti ajoinkin, mutta ei ollut keli tuntunut siihen mennessä niin niljakkaalta 
Sehän se nelikon "ongelma" onkin, lähtee liukkaalla paremmin kun vain toisesta päästä raapiva, mut ei pysy tiessä ja pysähdy yhtään paremmin kun kaksvetonen.
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 20:53
Pakardinen kirjoitti:RH kirjoitti:mutta sitten jo ekassa jyrkemmässä mutkassa tuli muistutus fysiikan laeista...
Onko se nyt niin, että etuveto oikaistaan kaasulla, takaveto kytkimellä ja neliveto peltikorjaamolla...? 
Saattaa olla niin
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 21:02
Pakardinen kirjoitti:petri kirjoitti:riippuen vietänkö yöni kotona vai eräässä tietyssä paikassa  Jaa sullon möksä Äänekoskella...? Meiltähän ei ole sinne kuin noin 70km, eipä tuo paha matka olis tavata muutenkin kun siellä tienposkessa sillon puolitoista vuotta sitten... 
Tää tietty paikka (naisihminen) sijaitsee täällä ihan Klaukkalan naapurissa, mut mökki on kyllä Konginkankaalla (tai Äänekoskeahan se nykyään kuntaliitoksien jälkeen on), vajaan kilonmetrin päässä Lintulahden nesteeltä. Vois kyllä pitää pienen saunaillan jokukerta, kun siellä taas käyn.
Viimeksi muokannut petri päivämäärä To 08.01.2015 21:14, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 21:12
pasi84 kirjoitti:No se menee vähällä bensalla, mun vie siinä 11,6lit/100km pyörittelyajossa, tosin maantiellä se menee siinä 9lit/100.. mutta tuo 320 on parempi kone auton painoon, vaikka sulla neliveto painaa enemmän kuin ilman mutta hyvin näyttää kone jaksavan kun on hyvä kulutus 
Eihän nuo "isot" bensakoneet matka-ajossa loppujen lopuksi paljon haukkaa, menevät väännöllä, pikkukoneita saa ajaa kaasupohjassa pitääkseen vauhdin. Kävin kerran SECillä tuon keskisuomen reissun, yöllä kun mentiin niin rekkojen ohitukset täyskaasulla, vauhtia riittävästi (+200) rekan keulan kohdalla, niin kulutus tankkauksesta laskemalla 12.48. Nurkissa räppäämällä sit saa kulumaan ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä.
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 2973 Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18 Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
|
 Lähetetty: To 08.01.2015 21:28
petri kirjoitti:Vois kyllä pitää pienen saunaillan jokukerta, kun siellä taas käyn.
No heleposti!
Teininä sitä mietti aina vaan kahta asiaa: "Toimiikohan mopo ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?" Nykyään kaikki on toisin. Näin varttuneemmalla ja viisaammalla iällä sitä vaan miettii että: "Toimiikohan Mersu ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: To 05.03.2015 11:17
Tämäkin laitos sai tänään leiman ilman huomautuksia
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: Ti 10.03.2015 17:34
Pari viikkoa ihmettelyt kosteaa kuskin jalkatilaa ja selvästi koventunutta ääntä sisätiloissa. Tänään vihdoin kerkesin asiaan perehtymään tarkemmin, konehuoneen vesikanavat ja kattoluukun poistoputket tarkastettu, ovat auki ja toimivat kuten pitääkin. Seuraavaksi auto nosturille ja altapäin tutkimaan. Sieltähän se vika löytyikin, rattiakselin läpivientihaitarikumi murtunut lähes poikki asti  . Taitaa joutua hammastangon irrottamaan, että pääsee kumin vaihtamaan. Onko tästä kenelläkään kokemusta, joutuuko irrottamaan, vai onnistuuko muuten?
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 102 Liittynyt: To 25.07.2013 12:00 Paikkakunta: Pudasjärvi
|
 Lähetetty: Ti 10.03.2015 18:32
Ei tarvi hammastankoa ottaa pois, nivel irti ja uus kumi paikalleensa, en tiedä onko 4-matikissa eroa tuossatapauksessa takapotkuseen.
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: Ti 10.03.2015 19:47
Venymä kirjoitti:Ei tarvi hammastankoa ottaa pois, nivel irti ja uus kumi paikalleensa, en tiedä onko 4-matikissa eroa tuossatapauksessa takapotkuseen.
Toivotaan että menee irrottamatta. Tuon V-koneeen takia vaan kun on tuo pakorööri vähän rajoittamassa tilaa.
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 210 Liittynyt: Su 09.04.2006 09:32
|
 Lähetetty: Ti 10.03.2015 20:04
Kyllä sen pystyy vaihtamaan V-koneiseenkin hammastankoa irrottamatta. Kaverista on iso apu kabiinissa kiskomassa rattiakselia ylöspäin.
-93 124C 320 CE Sportline
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1204 Liittynyt: La 29.10.2005 22:21 Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
|
 Lähetetty: La 25.04.2015 14:14
Tänään viimein sain vaihdettua tuon rattiakselin kumin. Helppo homma, vaikka näytti että olisi ahdasta. Uuden kumin hankin KL-varaosista vantaan myymälästä alkuperäisosana hintaan 23,40€, samalla tuli hankittua myös vaihteistoöljyn mittatikku. Siellä se kumi piileskelee lämpösuojapeltien takana.  Nivel irti ja vanhan kumi poistettuna.  Pikkuisen oli heikossa kunnossa.  Hommaan meni aikaa tunnin verran ja onnistui hyvin yksinkin.
|
|
|
Paluu Projektit
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mx162 ja 9 vierailijaa
|
|
|