Uusi hankinta on 300 turbodiesel sedan vuosimallia 1989. Mittarilukema ostettaessa oli 471 000, myyjä oli ilmoittanut 428 000 nettiautossa. Pientä kusetuksen makua, mutta ei vaikuttanut ostopäätökseen tällä kertaa. Trafin tietojen mukaan auto on käyttöönotettu -89 kesäkuussa ja ensirekisteröity -91 kesäkuussa. Rekisteröintikatsastus suoritettu -91 kesäkuussa ja seuraava merkintä katsastuksesta vasta 2006 heinäkuulta. Missä lie maailmalla auto ollut? Rekisteriotteesseen on merkitty auton ulkomainen rekisteritunnus.
Auto on yllättävän siistissä kunnossa, mutta jotain puutteita yli 20 vuotta vanhassa autossa on. Ensimmäiset fiilikset oli melko hyvät, todella jämäkkä auto ajaa maantiellä, liukkaudesta huolimatta. Edellinen auto, Volvo 740 B230ET moottorilla oli aikamoinen kiikkulauta jäisellä maantiellä. Hieman tuo ASD perän toiminta vielä mietityttää. Puistattaa kun lukko kytkeytyy pois kun löysää kaasun kesken luisun. Kaipa tuohon tottuu ajan kanssa.
Pääsin katselemaan autoa nosturilla ennen ostoa ja päällisin puolin näytti, että autoa ei olisi hitsailtu. Mitään muuta epäilyttävää ei löytynyt, kuin yksi vetarin suojakumin klemmari puuttui ja takajarrulevyissä näytti olevan hieman hikilastua pinnassa. Isona plussana oli Bilsteinin iskarit! Näistä jäi hyvät kokemukset Volvosta. Takaiskarit hieman nitisee ja natisee. Mahtaako tulla yläpään puslista tuo narina?
Pannuhuoneessakin näyttää ihan asialliselta ja akku on uusittu tänä syksynä ja syylärikin näyttää melko uudelta. Nosturilla katsellessa ei näkynyt öljyvuotoja laatikossa tai koneessa. Hieman on kosteutta venttikopan huohotusletkun luona ja ruiskutuspumpun tienoilla. Pari asiaa hieman mietityttää. Öljynpainemittari näyttää 3bar, myös tyhjäkäynnillä, ehkä hieman laskee kun liikennevaloihin pysähtyy. Eikös tuo kuulosta aika paljolta? Laatikko toimii ryhdikkäästi, mutta kun kylmästä lähtee liikkeelle kestää vähän aikaa ennen kun auto alkaa liikkua. Onko normaalia että laatikko vähän aikaa mietti pakkasella, ennen kuin lähtee vetämään? Parinsadan metrin ajon jälkeen laatikko toimii normaalisti.
Auto on ihan siistissä kunnossa sisältäkin. Ei ole tupakoitu tai kuskattu lemmikkejä. Kuskin penkkiin on laitettu joskus keinonahasta pala kohtaan, josta penkki usein repeää. Nyt on paikassakin repeämä, mutta ihan hyvin kasassa on vielä penkin reuna. Ajatuksena olisi laittaa joku recaron jakkara tuohon, saa nähdä toteutuuko vai meneekö haihatteluksi. Ratti on puuta ja vaihdekepin nuppi jotain muovia joka näyttää puulta.
Kattoluukku vaatisi hieman huomiota. Luukun kannen saa ulkopuolelta avattua sormilla ja luukku on yritetty pitää kiinni laittamalla jotain massaa verhouksen ja kattoluukun väliin. Nämä ongelmat 124 mesen sähköisen kattoluukun kanssa taitaa olla yleisiä. Onko ne nyt jotkut salvat vai saranat mitkä menee poikki.. Mietin että ostaisiko nuo korjaukseen tarvittavat osat vai koko kattoluukun? Molempia näyttäisi saavan saksan ebaystä. Kattoluukkujen hinta alkaen 80-90 eur. Koko kattoluukun postittaminen tosin maksaa melkein saman kuin koko luukku. Tuossa yksi linkki kattoluukun osiin, noitako tarvin?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0246537015
Sähköpuoli vaatii myös huomiota. Jokunen polttimo on palanut kojelaudasta ja kierroslukumittari ei toimi. Lisäksi ABS ei toimi ja ASD valo ei pala mittaristossa. ABS ja ASD valot eivät syty ei missään tilanteessa, eikä missään virta-avaimen asennossa. Voisiko vika olla ylijännitesuojassa. Oikein muuta ideoita ei ole löytynyt foorumia selaamalla.
Sellaista, kommentoikaahan vapaasti ja ahkerasti. Tästä tulee toivottavasti pitkäaikainen ajokki. Pinnassa on hieman kiveniskemistä alkaneita rupia, joita pitäisi yrittää siistiä ensi kesänä ja ruiskutella koteloihin suoja-aineet. Monta vuotta ollut unelmana ST mese, mutta nyt kun auto on hommattu toistaiseksi ei kiinnostaa ruuvaaminen. Jos vaikka aluksi naatiskelisi ja fiilistelisi, ja sitten alkaa ruuvaus, jos poltteita ilmenee.
Tuossa hieman kuvia jotka on otettu suoraan nettiauton myynti-ilmoituksesta. Pitää yrittää joku päivä ottaa parempia.







-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mersun "huoltokirja":
470 000KM
Akku, varta
Talvirenkaat, Sunny 195/65/15
475 000km
öljyt+suodatin, teboil diamond diesel
475 000 km
jäähdytysnesteet
477 000km
Kesärenkaat Conti Premium Contact2
Moniurahihna uusittu
478 000 KM
etulaakerit
termostaatti, Behr
takajarrulevyt, Zimmermann
kaikki jarrupalat, Zimmermann
jarrujen kaikki tiivisteet, asennettu jarrukumirasvan kanssa
oikean puolen jarrusatula vaihdettu käytettyyn
tehostimen öljyt+suodatin (motox synteettinen atf)
takakelkan etukumit, Febi bilstein
narinanivel vasemmalle, Lemförder
käsijarruvaijerit, oikea ja vasen
Jouset, H&R -30mm, keltaiset, lankavahvuus 14mm
Ylijänniterele
Suuttimen tiiviste, 1&2 sylinterit
ykkösen esikammio vaihdettu käytettyyn
jarrunesteet vaihdettu, motox DOT4
puuttuneet holkit asennettu taaempien ylätukivarsien ulompaan kiinnitykseen
virtalukko vaihdettu toimivaan käytettyyn
479 000KM
Hihnankiristinlinkun laakeri (Mate in Kermany)
Kuskinpenkki vaihdettu, Recaro Ergomed
488 000 KM
Öljynvaihto Teboil Diamond Diesel+suodatin
moottori huuhdeltu lamppuöljyllä
polttoaineensuodattimet
495 000 Km
syöttöpumpun huolto+7mm elementit
497 000 KM
takakallistuksenvakaajan kumi+panta
vasen raidetanko ja oikea raidetanko
502 000
Öljyt Diamond Diesel+suodatin
Ohjauskulmat
504 000
laatikon öljyt(Mobil atf220+suodatin+tiiviste+2-3jousi)
506 000 KM
vilkkuviiksi (Topran)