-O- kirjoitti:Kysymys kuuluu;
Mistäpä löytäisin alkuperäiseen (hirchmann?) antenniin sen lokarin ja saitan väliin tulevan kumirinkulan ?
Veholta varmaankin löytyy, eikä varmaankaan ole kallis. Saksan Ebay:ssä olen myös nähnyt moisia myytävän.
-------------
Laitetaanpas nyt toimivaksi osoittautunut tapa asentaa takalasi, kun kuitenkin jollakin on alakarmin vaihto edessä:
Tiiviste kiinnitetään lasiin ja kromilista sille kuuluvaan väliin. Nämä tapahtuu vaikka pöydällä.
Seuraavaksi laitetaan naru (itse käytin 4mm:n saumanarua) tiivisteeseen siihen kohtaan mikä menee karmin olakkeeseen.
Narun päät lasin alaosaan limittäin noin viisitoista senttiä. Tämä sen takia, että tiiviste alkaa naruja vedettäessä nousta olakkeen päältä omalle paikalleen. Saippuaa tiivisteeseen ja olakkeeseen ihan tolkusti, jotta tiiviste pääsee nousemaan mahdollisimman vähällä kitkalla paikalleen. Nostetaan koko paketti paikalleen ja sihdataan mahdollisimman kohdilleen.
Asennus saattaa jollakin näppärällä setällä/tätillä käydä itsekseenkin, mutta kaveri on kyllä hyvä olla mukana. Toinen vetää naruista sisällä samalla, kun toinen paukuttaa kautta nitkuttaa tiiviste-kromipakettia paikalleen. Tässä ei kannata kiirehtiä ja nykiä narua liian hanakasti. Itse teimme niin, että vuoron perään toista narua veti sisältä vähän matkaa ja samalla nitkutus paukutusta samasta kohtaa. Lasi ei hajoa, kunhan narujen vetäminen käy suhtkoht samaan aikaan kummaltakin puolelta eikä lasi pääse vääntymään kierteille. Kumipäävasara on myös hyvä apuväline paukutella tiivistettä kromineen paikalleen.
Tällä tavalla lasin asennus kävi näppärästi.