Ajelin eilen aika repivää menoa ja isommalla kaasulla kiireissäni töistä kotiin ja takaisin, kun olin unohtanut muutamia papereita kotiin.
Pysähdyttyäni reissun jälkeen auto haiskahti ulkopuolelle palaneelta ompelukoneöljyltä.
Päivän päätteeksi hyppäsin autoon ja lähdin kotiin päin. Ensimmäisissä liikennevaloissa alkoi matkustamoon kantautumaan ikävä katku ja huomasin, että alkoi puskemaan savua jostain auton alta, oikeanpuoleisen eturenkaan luota. Avasin ikkunat, että saa matkustamoon happea ja ajoin seuraaviin liikennevaloihin. N. 20 sekuntia pysähtymisestä, alkoi savua taas nousemaan ja kun valot kestivät n. 2-3 min ruuhkan takia niin savua puski enenevissä määrin jo molemmilta puolilta renkaiden luota sekä konepellin saumoista. Meinasin tukehtua, kun se tuli sisään ikkunoista ja niitä ei voinut sulkeakaan, koska matkustamo oli jo katkua täynnä.
Kurvasin paikallisen huoltamon yhteydessä olevalle nyrkkipajalle ja auto nostettiin ylös. Mitään kovin ihmeellistä emme siitä löytäneet. Auto ei myöskään savuttanut, kun vapaalla polki kaasua. Savuttaminen siis vaatii kuormaa moottorille.
Otin auton alas ja lähdin ajamaan kotiin päin, jolloin taas liikennevaloissa sama sankka savupilvi verhosi autoni. täysin suodattamattomalta pakokaasulta tuo vaikutti. Otin puhelimen ja soitin Mobilolifen palvelunumeroon, ajaessani samalla kohti Vehon pihaa.
Mobilolife hoiti homman jälleen kunnialla ja 10 min soitosta, oli Vehon päätteellä Mobilolife-lähete ja samalla minulle soitteli autovuokraamokin, josta saisin vara-auton. Maksoivat jopa ilmaisen taksikyydin 20 km päähän sitä vara-autoa hakemaan, kun ne olivat Vehon vuokrauspisteestä loppuneet.
Nyt tässä odotellaan tuomiota, että mikä autosta levisi. Itse epäilen, että meni turbo, downpipe tai katti. Katsotaan nyt.
Minkä veikkaatte levinneen? Kulku alkoi muuttumaan myös tuon 10 km savutusetapin aikana koko ajan kehnommaksi, mutta kyllä sillä vielä kohtuudella ajeli. Mitään vikailmoituksia ei tullut.
Auto on onneksi hankittu liikkeestä vasta muutama kuukausi sitten, eli kaikki kustannukset eivät tule itselle.