w208 perä ulisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
base
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 30.11.2011 21:33

w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja base »

Nyt pukkaa ulina jumppaa.Elikkäs clk alkanut säiden kylmetessä pitämään ulinaa perästä (oikealta mahd?),ääni kuuluu vain kylmänä ja lakkaa kokonaan ilmeisesti lämmettyään noin muutaman minuutin kuluttua ja nopeutta ollut siihen mennessä max 60kmh.Kuuluu vain veto päällä eli lakkaa heti kun kaasua höllää,voiko kulunut takapyöränlaakeri pitää ääntä vain veto päällä? ainakaan pienemmistä ratin kääntelyistä ei ääni mielestäni muutu.Mistä moinen ääni mahtaa johtua ja mistä sitä todennäköisimmin kannattaisi lähteä syytä etsimään? Juuri katsastettu eikä ilmeisesti pahasti laakerit sökönä,kilsoja 250000.Peräöljyn vaihdosta apua?
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Voi olla myös kardaanin kannatinlaakeri. Monesti kylmillä keleillä alkaa ulisemaan.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Vaihda nyt ensiksi ne peräöljyt, jos ei ole tietoa milloin on viimeksi vaihdettu ja muista puhaltaa paineilmalla se perän huohotin puhtaaksi samalla. Pienellä paineella täyttöaukosta samalla vaikka rätillä tiivistäen pistooli siihen reikään.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
base
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 30.11.2011 21:33

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja base »

Ok,kiitos hyvistä vinkeistä.Veholta öljyt haettu ja seuraavaksi kardaanin laakeria tutkailemaan,palaan asiaan jahka saan äänen paikannettua.
Henq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 20.03.2011 14:26

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja Henq »

Selvisikö mistä ääntää? Itellä alkoi kans w203:sta kuulumaan ääntä ja aluksi paikansin sen oikealle puolelle. Enimmäkseen 30-60kmh vauhdissa kuuluu. Kuitenkin takapenkillä istuessa kuulee sen selvästi kardaanitunnelin suunnasta. Elikkäs varmaankin kannatinlaakeri antautuu? Perään on öljyt vaihdettu syksyllä ja perä pysyy kuivana. Tarviikos tuohon kannatinlaakerin vaihtoon muuten hommata jotain muutakin kuin itse laakeri, esim jotain suojakumeja yms?
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Harvoin vika on perässä. Ne on tehty kestämään. Periaatteessa vain väärä, tai vanha, tai vajaa öljy saa perän hajalle. Jos on oikeaa öljyä riittävästi ja sen muistaa joskus vaihtaa, ei perää saa hajalle normiajossa. Lastutetuissa vehkeissä voimansiirto on lujilla, ellei sitä ole vaihdettu vastaamaan vääntöä.

Itse vaihdoin eilen 100 000 ajetun 7 €:n tusinakeskilaakerin parempaan, 9 €:n laakeriin ja siihen loppui 3 talvea jatkunut, yhä lauhemmalla kuulunut ulina.
Tusinalaakeri alkoi ulvoa ensimmäisenä talvenaan. Kovien pakkasten aikaan ulvonta oli korvia huumaava. Jopa vaimokin kuuli sen pari talvea.
Mutta ei hän huomannut tänä aamuna ulinan puutetta, ennen kuin huomautin. Se siitä naisten tekniikkakorvasta.

Ensin tutkit, että löydät merkit, joilla etukardaani ja takakardaani asetetaan samaan linjaan. Etupalassa on yksi merkki ja takapalan ristikon kehässä
kaksi kerkkiä. Paina asetus mieleesi, tai ota digikuva jemmaan. Näin on merkitty ainakin W210: kardaanin kohdistus.

Ota vaikka kaveri kannatelemaan. Ensin takarätistä kolme pulttia pois, kardaanin päästä keskiosasta nytkytellen
pultnireiät irti kumihelassa olevista puslista. Boori antaa periksi, että kardaani "lyhenee". Sitten kardaanin kannatin irti kahdella 13 mm pultilla ja älä roikota ristikon varassa irrottamaasi kardaania. Irrota boorin suojakumi. Vedä takakardaani irti etukardaanista. Laita vaseliiniä booriin kasatessa. Boorin suojakumi olisi hyvä uusia tässä vaiheessa. Muista laittaa merkit kohdakkain, ettei ala kardaanirumba. Siinä menee aika pian ristikko ja rätit, vähintään.

Laakerin ja kannattimen vaihto on oma juttu. Jos omistat paineilmataltan, sillä on nätti täryyttää laakerin sisäkoolista kannatin/laakeriyhdistelmä ehjänä irti kardaanista.
tähdellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 31.01.2010 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja tähdellinen »

Ei ole takapyöränlaakerivika.Siitä perämurikan huohottimesta sen verran,että aina sitä ei saa puhaltamalla puhtaaksi.Minulla oli yksi W210,josta piti vaihtaa koko huohotin tötterö,kun se oli suolasateesta ruostunut niin pahoin.Se ei ole veholla kallis osa,en tiedä saako muualta.Olen sen jälkeen aina kun vaihdan työkaluni(autoni) toiseen,teettänyt huollot ja vaihdattanut koko tötterön.

Kyllä mersun perän saa rikki huonolla huollolla.Jos koskaan kukaan ei ole katsonut peräöljyjä ja huohottimen kuntoa,on perä saattanut tihuttaa pikkuhiljaa öljyt ulos stefoista,että perä jää vajaalle voitelulle.Silloinhan laakerit kärsivät,kun voitelu on puutteellista.Kannatan siis myös katsomaan perän öljytason ja stefojen kunnon,ovatko kosteita.

Minulla on käynyt tälläinen tapaus,että huollatin cdi väyrystä 2000-luvun alussa raision vehossa,peräöljyt vaihdettiin myös 60 tkm välein,kun pyysin niin.Toistasataa kilometriä myöhemmin katsastuksessa huomattiin,että kardaanin pään stefa vuotaa,kuten myös vasemman puolen vetarin stefa.Perä ei kuitenkaan ääntänyt.

Vein auton toiselle kaverille raisioon tutkittavaksi.Siellä selvisi,että huohotin oli täysin tukossa ja umpiruosteinen.Veholla ei siis koskaan oltu mokomaa vaihdettu,öljyt kyllä olivat kirkkaat.Enkä kyllä usko,että olisi puhdistettukaan mokomaa huohotinta ikinä.Annoin asentajan vaihtaa stefat ja huohottimen ja sitten uudet öljyt sisään.Kaveri teki sen peräöljynvaihdon vielä huuhtelutekniikalla,tarkka kun on.Auto oli siis uutena myyty Veho raisiosta,siellä aina huollettu ja minä ostin sen toiselta omistajalta.Halusin nuorena kollina pitää autoni kunnossa ja vielä vehon täysissä leimoissa.Se maksoi nuorelle pojalle,mutta tulipa opetus,Veho ei ole mikään tae työn laadusta.Mm.tämän vuoksi huollatan autoni muualla.
Tähti näyttäköön tien.
tähdellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 31.01.2010 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja tähdellinen »

Jäi vielä mainitsematta,että turusta,auttisten aukion varaosaliikkeestä sai mersuihin jotakin töhnää pienessä putelissa,joka kaadetaan tuoreen peräöljyn joukkoon.Vaimentaa kuulemma perän ääniä :lol: Minulle mainittiin tälläisestä joskus.En vaan muista,mitä varten olen sellaista kysynyt ja miksi sitä myydään ihan tehtaan toimesta.Varaosaliikkeen pitäjä kertoi,että se on mersun tehtaan omaa tavaraa,sillä aineella oli kuulemma kysyntääkin :D Kyllä nauratti,kun sellaisesta kuulin.Saattaa olla,että sitä saa ihan veholta ostaakin :shock:Onkohan jollakin foorumilaisella konkreettista kokemusta mokomasta?
Tähti näyttäköön tien.
Henq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 20.03.2011 14:26

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja Henq »

Noniin kannatinlaakeri tuli vaihdettua ja ylimääräiset äänet hävisi. En kyllä huomannut mitään kohdistusmerkkejä, mutta kutakuinkin samaan asentoon se meni kuin ennenkin.
base
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 30.11.2011 21:33

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja base »

No nyt sain käytettyä auton pajalla ja jo lakkas ulisemasta :) Noin hyvillä ohjeillahan sen ois itsekkin tehnyt jos olisi paikka vaan ollut.Uusitua tuli kardaanin laakeri+kannatin+stefa kardaanin peräpäästä ja samalla pyörän laakeritkin.Perä öljyt uusittiin ja huohotin tarkastettiin jo aiemmin.Eli syy oli kanssa mitä ilmeisimmin juuri kannatinlaakerissa eli ei onneksi sen vakavemmasta vaikka meinasi jo jos jonkinmoista kauhukuvaa mieleen pukkaamaan uuden tuttavuuden kanssa.No nyt ei pitäisi pahempia yllätyksiä tulla ihan äkkiseltään ku on siinä sivussa kaikki mahd nesteet vaihdettu ja jarrut uusittu.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

tähdellinen kirjoitti:Jäi vielä mainitsematta,että turusta,auttisten aukion varaosaliikkeestä sai mersuihin jotakin töhnää pienessä putelissa,joka kaadetaan tuoreen peräöljyn joukkoon.Vaimentaa kuulemma perän ääniä :lol: Minulle mainittiin tälläisestä joskus.En vaan muista,mitä varten olen sellaista kysynyt ja miksi sitä myydään ihan tehtaan toimesta.Varaosaliikkeen pitäjä kertoi,että se on mersun tehtaan omaa tavaraa,sillä aineella oli kuulemma kysyntääkin :D Kyllä nauratti,kun sellaisesta kuulin.Saattaa olla,että sitä saa ihan veholta ostaakin :shock:Onkohan jollakin foorumilaisella konkreettista kokemusta mokomasta?
On kokemusta KL:n myymästä tökötistä joka on juurikin pienessä purkissa. Aivan turha investointi.
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

Helmikuussa eräänä kirkkaana pakkasaamuna täysin pyytämättä ja yllättäen alkoi kuulua ylimääräinen ulina/jurina/kahina epämääräisestä suunnasta heti liikkeellelähdön jälkeen. Ääni muuttui nopeuden mukaan ja hävisi parin kilometrin ajon jälkeen. Ikäväkseni havaitsin melko pian, että sama toistui aina kun auto oli seisonut jonkin aikaa.

Epäilin ensin että takajarrut laahaavat ja tarkastutin ne pikkukorjaamolla, koska talvilomareissu painoi päälle. Kunnossa olivat. Korjaamon omistaja kehotti käyttämään varmuuden vuoksi Veholla, jos vaikka olisi joku tehtaan takuuseen kuuluva juttu (W211 facelift).

Veholla eivät löytäneet mitään epäilyttävää - jos kohta 40 euron laskukaan ei erityisemmin järkyttänyt.

Koska ääni kuului kuitenkin edelleen, aloin etsiä vinkkejä foorumilta ja törmäsin tähän ketjuun. Oireet täsmäsivät ja uskaltauduin tilaamaan täällä monesti kehutusta KL-varaosasta kannatinlaakerin ja kannattimen. Auto takaisin pikkukorjaamolle varaosien kera.

Autoa hakiessa oli jännitystä ilmassa - vieläkö kahisee? Mutta kolmas kerta toden sanoo - kabiinin äänimaailma oli jälleen sellainen, kuin laatuautolta sopiikin odottaa.

Ilman tämän mainion foorumin kollektiivista asiantuntemusta purisin varmaankin vain hammasta ja kääntäisi radiota kovemmalle!

Ainoa mikä tässä mietityttää on MB-laadun tila. Noinkohan tätä ilmenee esim. Baijerilaisessa?
e-class
Vilpo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 15.07.2009 20:01
Paikkakunta: Turku

Re: w208 perä ulisee

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Nafta kirjoitti:Harvoin vika on perässä. Ne on tehty kestämään. Periaatteessa vain väärä, tai vanha, tai vajaa öljy saa perän hajalle. Jos on oikeaa öljyä riittävästi ja sen muistaa joskus vaihtaa, ei perää saa hajalle normiajossa. Lastutetuissa vehkeissä voimansiirto on lujilla, ellei sitä ole vaihdettu vastaamaan vääntöä.

Itse vaihdoin eilen 100 000 ajetun 7 €:n tusinakeskilaakerin parempaan, 9 €:n laakeriin ja siihen loppui 3 talvea jatkunut, yhä lauhemmalla kuulunut ulina.
Tusinalaakeri alkoi ulvoa ensimmäisenä talvenaan. Kovien pakkasten aikaan ulvonta oli korvia huumaava. Jopa vaimokin kuuli sen pari talvea.
Mutta ei hän huomannut tänä aamuna ulinan puutetta, ennen kuin huomautin. Se siitä naisten tekniikkakorvasta.

Ensin tutkit, että löydät merkit, joilla etukardaani ja takakardaani asetetaan samaan linjaan. Etupalassa on yksi merkki ja takapalan ristikon kehässä
kaksi kerkkiä. Paina asetus mieleesi, tai ota digikuva jemmaan. Näin on merkitty ainakin W210: kardaanin kohdistus.

Ota vaikka kaveri kannatelemaan. Ensin takarätistä kolme pulttia pois, kardaanin päästä keskiosasta nytkytellen
pultnireiät irti kumihelassa olevista puslista. Boori antaa periksi, että kardaani "lyhenee". Sitten kardaanin kannatin irti kahdella 13 mm pultilla ja älä roikota ristikon varassa irrottamaasi kardaania. Irrota boorin suojakumi. Vedä takakardaani irti etukardaanista. Laita vaseliiniä booriin kasatessa. Boorin suojakumi olisi hyvä uusia tässä vaiheessa. Muista laittaa merkit kohdakkain, ettei ala kardaanirumba. Siinä menee aika pian ristikko ja rätit, vähintään.

Laakerin ja kannattimen vaihto on oma juttu. Jos omistat paineilmataltan, sillä on nätti täryyttää laakerin sisäkoolista kannatin/laakeriyhdistelmä ehjänä irti kardaanista.
Mistä löytyy laakeri tuohon hintaan? Varaosana vai ihan laakerikaupasta? Pitäisi peräremppaa tehdä muutenkin, niin ajattelin laakerin vaihtaa samalla mutta en viitsis sitä koko kannatinta uusia, kun näyttäis hintaa olevan n.40-50e paikkeilla laakerin kanssa..
Vastaa Viestiin