W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jeppe_68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 22.07.2010 01:29

W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Viesti Kirjoittaja Jeppe_68 »

1999 W220 ja akku sökö tossa talvelle. Aiemminkin olin joutunut kaverille apuvirtaa antamaan, joten luotin muistiin ja kytkin plussan miinukseen ja päinvastoin.
Kaikki muut sain kuntoon vaihtamalla nipun 15 A sulakkeita, mutta ABS ja jousitus sekä lämppäri/puhallin eivät ota toimiakseen. Oliskos jollain jotain hyvää vinkkiä miten sais ainakin jousituksen pelaamaan että pääsis ajelemaan romun testeriin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos tässä vielä ylijännite relettä joka varmasti laukeaa tässä tilanteessa..tai sen sulake?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jeppe_68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 22.07.2010 01:29

Re: W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Viesti Kirjoittaja Jeppe_68 »

atlas kirjoitti:Onkos tässä vielä ylijännite relettä joka varmasti laukeaa tässä tilanteessa..tai sen sulake?
Sulakkeet lienee vaihdettu ehjiin. Asiasta ymmärtämättömänä joku stanan rele siellä hannaa. Nippu numeroituja releitä tai kytkimiä on käymättä läpi, ohjeistusta odottaen.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Ottamatta kantaa minkälaista tuhoa olet mahdollisesti saanut aikaan, niin minkäslaista apua käytännössä kaipaisit. YJ-relettä ei ole. Moottoritilassa oikealla rele "O" on alustan kompuran rele ja ABS:ssälle ja lämppärille ei taida relettä olla.

Sitten on ne päävirtasulakkeet vänkärin jalkatilassa, mutta jos niistä joku olisipalanut, ei siellä autossa luultavasti toimisi moni muukaan asia.

E: ABS, ESP ja BAS ilmoitus tulee näyttöön, jos akku on ollut irti, kääntele rattia laidasta laitaan ja polkaise vielä jarrua, niin pitäisi hävitä, jos siinä ei oikeata vikaa ole.
Viimeksi muokannut noroljan, Ti 13.05.2014 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Jeppe_68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 22.07.2010 01:29

Re: W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Viesti Kirjoittaja Jeppe_68 »

noroljan kirjoitti:Ottamatta kantaa minkälaista tuhoa olet mahdollisesti saanut aikaan, niin minkäslaista apua käytännössä kaipaisit. YJ-relettä ei ole. Moottoritilassa oikealla rele "O" on alustan kompuran rele ja ABS:ssälle ja lämppärille ei taida relettä olla.

Sitten on ne päävirtasulakkeet vänkärin jalkatilassa, mutta jos niistä joku olisipalanut, ei siellä autossa luultavasti toimisi moni muukaan asia.
Lähinnä olisin kiinnostunut siitä, onko em. laitteille joku yhteinen sähköinen "ohjausyksikkö", joka olis voinut tuossa nerokkaassa virranantooperaatiossa vioittua.

Semmoseen johtopäätökseen alan kyllä kallistua, että lämppärimoottori paloi kun virtaa tuli väärään suuntaan, airmatic on tyhjentynyt talven seisottuaan eikä lähde tulille tai vuotaa ja abs-valo sammuu kunhan romun saa muuten ajokuntoon ja ajelee tunnin lenkin. Tää viimeinen perustuu siihen että ostaessani auton oli akku jos silloin huonokuntoinen ja tyhjä ja koeajolenkillä valo paloi alkuun mutta sammui noin vartin ajon jälkeen. Tuota airmatic topicia kun tuossa tavailin niin koitan vielä tuleeko letkuista ilmaa vai ei. Mutta kyllä tämä vähän trailerimatkalta korjaamolle alkaa vaikuttaa.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Juuri kerkesin muokata edellistä viestiä ABS ym. varoitusvalojen osalta.

Airmatic ei itsellänikään pitkän seisomisen jälkeen ole meinannut lähteä toimimaan, mutta kun sillä on muutaman metrin ajanut pohja maassa (Itsellä kyse varaosa-autosta, joten ei ole ollut niin väliä mitä mahdollista tuhoa pohjaan tulee), niin sitten on ruvennut nousemaan. Olen myös tunkkaillut kulmia ylös ja joskus on jäänyt ylös, joskus ei. Auto ei kyllä todellakaan tykkää pitkästä seisomisesta. Starilla tosiaan saa tutkittua paineet ja vuodot järjestelmestä. Ja sille Airmaticille on oma ohjausyksikkö.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Jeppe_68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 22.07.2010 01:29

Re: W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Viesti Kirjoittaja Jeppe_68 »

Kiitos näistä, pitää koittaa vielä "mekaanisesti herkistellä", josko vaikka lähtis pelittämään.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Toden näköisesti ainakin ~150a sulake"et" hantin jalka tilasta on
On palaneet
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jeppe_68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 22.07.2010 01:29

Re: W220 apuvirtaa väärään suuntaan

Viesti Kirjoittaja Jeppe_68 »

Päivitetääs vähän. Kuten "CDI203" yllä sanoi, homma alko hanttimiehen jalkatilasta, jossa 150A sulake oli palanut, lisäksi n kappaletta sulakkeita eri rasioista, käytännössä kaikki 40A sulakkeet joita romusta löytyi). Sen jälkeen vaihdettavaksi tuli BAS ohjausyksikkö, jousituksen ohjausyksikkö sekä Airmaticin korkeudensäätösnsorit, 3 kpl. Lämppärin puhallin palanut -> vaihtoon, sekä ainakin lämmityksen säätöyksikkö valmis. Nyt elättelen toiveita, että auto saattaisi tulla kuntoon, toivottavasti muita vikoja ei enää löydy. Toivotaan ettei muut mb-miehet ja naiset ole yhtä tyhmiä kuin minä, vaan varmistavat virtaa annettaessa sen että kaapelit ovat oikein päin, sillä tämän sorttinen typeryys tuli minulle todella kalliiksi.
Vastaa Viestiin