G300 ja turbokone
G300 ja turbokone
Minulla on pintaremontissa 4 ovinen 300 GD, vuodelta 82. Ja 300 TDT vm -84. Houkuttelis vaihtaa farkusta kone (ja laatikko) maasturiin. Onko kellä kokemuksia, joutuuko rakenteleen uusia osia, vai sopiiko "heittämällä". Maasturissa on 4 vaihteinen manuaali ja farkussa automaatti. Mitä pitää huomioida ja mihin pitää varautua. Koneen vaihto ei pitäisi aiheuttaa ongelmia katsastuksessa, eli ei tarvi muutoskatsastusta?
Nykyiset mersut
ML270CDI, vm 2001
300 tdt, vm 1984 (ei rekisterissä)
300 GD, pitkä, vm 1982, (seisontavak)
280 SEL, vm 1970 (ei rekisterissä)
170 Vb, vm 1952 (ei rekisterissä)
neljä viimeksimainittua enemmän tai vähemmän projekteja
Entisiä
E300 TDT, vm 1994
190 vm 1984
300 D, vm 1981
ja muita merkkejä suht paljon ennen mersuja
ML270CDI, vm 2001
300 tdt, vm 1984 (ei rekisterissä)
300 GD, pitkä, vm 1982, (seisontavak)
280 SEL, vm 1970 (ei rekisterissä)
170 Vb, vm 1952 (ei rekisterissä)
neljä viimeksimainittua enemmän tai vähemmän projekteja
Entisiä
E300 TDT, vm 1994
190 vm 1984
300 D, vm 1981
ja muita merkkejä suht paljon ennen mersuja
Re: G300 ja turbokone
koneen ja askin saat sinne laittaa, mutta vaatii kyllä muutoskatsastuksen. muuten ei ole tietoa tosta sopivuudesta. mitäs moottoreita nuo nyt sitten on? samoja, vaiko erejä? om617 ja om603? aika paljon vaikuttaa sekin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: G300 ja turbokone
Vuosimallin perusteella lottoan että om617 ja om617a.
Moottorin korvat on eri, mutta pitäis käydä moottorien kesken ristiin.
Vaihdelaatikon sopivuutta epäilen mutta todennäköisesti voin olla väärässä.
Moottorin korvat on eri, mutta pitäis käydä moottorien kesken ristiin.
Vaihdelaatikon sopivuutta epäilen mutta todennäköisesti voin olla väärässä.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: G300 ja turbokone
Moottorit ovat tosiaan molemmat OM617 -tyyppejä, toinen on vain turbolla varustettu. Lähinnä nyt kiinnostaakin, mitä käytännössä pitää huomioida, jos vaihtoprojektiin ryhtyy. Löytyyköhän jostakin taulukkoa, mihin moottoreihin vaihdelaatikot sopivat. Minulla on myös yksi ylimäääräinen 5 vaihteinen loota, mallista W108 / 280 SEL, eli moottori on M130. Sopisikohan se loota OM617:n perään.
Ainakin ulkoisesti moottoreissa on ilmanputsari erilailla järjestetty, ja jäähdytin on erilainen. Maasturin moottorissa ei ole perän korkeudensäädön pumppua. Eli tällaisista olisin kiinnostunut, että miten käytännössä on nämä ja vastaavat hoidettu.
Ainakin ulkoisesti moottoreissa on ilmanputsari erilailla järjestetty, ja jäähdytin on erilainen. Maasturin moottorissa ei ole perän korkeudensäädön pumppua. Eli tällaisista olisin kiinnostunut, että miten käytännössä on nämä ja vastaavat hoidettu.
Nykyiset mersut
ML270CDI, vm 2001
300 tdt, vm 1984 (ei rekisterissä)
300 GD, pitkä, vm 1982, (seisontavak)
280 SEL, vm 1970 (ei rekisterissä)
170 Vb, vm 1952 (ei rekisterissä)
neljä viimeksimainittua enemmän tai vähemmän projekteja
Entisiä
E300 TDT, vm 1994
190 vm 1984
300 D, vm 1981
ja muita merkkejä suht paljon ennen mersuja
ML270CDI, vm 2001
300 tdt, vm 1984 (ei rekisterissä)
300 GD, pitkä, vm 1982, (seisontavak)
280 SEL, vm 1970 (ei rekisterissä)
170 Vb, vm 1952 (ei rekisterissä)
neljä viimeksimainittua enemmän tai vähemmän projekteja
Entisiä
E300 TDT, vm 1994
190 vm 1984
300 D, vm 1981
ja muita merkkejä suht paljon ennen mersuja
Re: G300 ja turbokone
Pelkkä kone menee aika pienillä muutoksilla. Ja kyllähän ne G:n jäähdyttimet toimii siinä turbokoneessakin.
Mutta automaatti ja 5-vaihteinen manuaali saattaa olla pidempiä alkup. askiin verrattuna ja sitten välikardaanille tarvii tehä jotain.
En tiedä miten se korkeudensäätöpumppu on siinä koneessa, mutta eikös sitä saa pois?
Mutta automaatti ja 5-vaihteinen manuaali saattaa olla pidempiä alkup. askiin verrattuna ja sitten välikardaanille tarvii tehä jotain.
En tiedä miten se korkeudensäätöpumppu on siinä koneessa, mutta eikös sitä saa pois?
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: G300 ja turbokone
Laitat G:n nykyiset korvakot siihen turbon lohkoon, eiköhän passaa suoraan. Samoin laitat sen alkuperäisen manuaalin paikolleen ja vanhan vaparin vauhtipyörän ja kytkimen niin ei tarvi edes kardaaniin koskea. Nuo vanhat automaatit ei ole kummoisia kestämään edes kunnossa ollessaan, puhumattakaan 1milli ajettuna. Maasturin laatikot on vissiin vähän paksummilla hammasrattailla kuin henkilöauton...vissiin...ja muutenkin paljon vähemmällä pääset.
...lähtee ku purkka tukasta...