Entäpä jos selvittäisit itse, laatikon osien varaosanumeroita vertaamalla se selviää.Kangas kirjoitti:Hyvä kuulla, että 200 CDI automaattilaatikko käytännössä kestää sen lisäväännön. Mitähän eroa sitten on W212 200 CDI laatikolla 722.694 (W5A 330) ja W212 220/250 CDI laatikolla 722.646 (W5A 580), koska ensimmäiselle on tehdas määrittänyt 330 Nm keston ja jälkimmäiselle huimat 580 Nm? Paperilla mitoitusero on niin suuri, että tekniset perusteet asialle tulisi ymmärtää ennenkuin aletaan tuollaisia 500+ Nm vääntöjä tavoittelemaan. Laatikon kestävyyden vuoksi saattaisi kuitenkin olla tarpeen rajoittaa huippuvääntöjä jonkin verran.
Ei sitä täällä kukaan tiedä.
Itse veikkaisin että välitykset hiukan erilaiset ja turbiinit erilaiset.
Jos asia vähänkään huolettaa, tai on aikaisempia huonoja kokemuksia, niin suosittelen tuota J.Kulmalan, tai kukapa hän nyt sitten onkaan, neuvoa että ajaa vakiolla. Jos haluaa lisää tehoa niin vaihtaa tehokkaamman.
Tehon lisäys ilman osien vaihtoa ei varmaankaan ainakaan lisää kestävyyttä. Useimmissa tapauksissa se lisää vikaantumisherkkyyttä - kuinka paljon, siihen on mahdoton vastata, kun nämä särkyy muutenkin, kaikki.
Tilanne kaikissa cdi-mersuissa on sellainen että vakio-osilla automaateissa ei vääntöjä tarvi mitenkään rajoittaa kestävyyden takia, manuaaleissa tilanne on toinen.
Automaatti ilmoittelee, antaa vihjeitä, liiasta väännöstä, varsinainen särkeminen onnistuu vaan jos ei välitä mistään, ajaa vaan.
Lähtökohta kaikessa tehonlisäyksessä pitää olla se, että auto on kunnossa.
Rikkonaista autoa ei pysty tehonlisäyksellä korjaamaan, vaan saadaan aikaiseksi kymmenen uutta murhetta.