Nyt se Vilma sitten laukes

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Nyt se Vilma sitten laukes

Viesti Kirjoittaja veskola »

:shock:
dealer kirjoitti [Lau 25.09, 2004 20:31], kiitos siitä, ei tullut aivan järkytyksenä tämä.
Turbodieselin ongelmana on pieni suunnitteluvaiheessa tullut virhe; kannen päässä on öljykanava niin lähellä ykkössylinteriä että kannentiiviste pettää siitä välistä, tekisi mieli sanoa että joka 110D:stä - kilometreillä 150000-250000 niitä on korjailtu.
Tänään maanantaina 27.9 auto pölläytti öljyt pakoputken kautta ulos Astrumauton risteyksestä poljettaessa. Eiköhän siihen se kannentiiviste nyt sitten vaihdeta. Piti sillä vielä käydä ajamassa 'kunniakierros' Salon kylällä.

<- - - - - Vilma / OM601 208 tkm kesti kansipahvi...autoa ei ole ruuvattu, vielä.

heh johan se taas kuukauden olikin ehjä :roll: Vähän turhan monesti on tässä joutunut viimeaikoina jalkamieheksi.

Jonninmoista ääntä se taisi pitääkin tietyissä tilanteissa, itse tosin ensin epäilin suuttimia, ja miltei jo ehdin fortekäsittelyä harkita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

CDI paree

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Huhun mukaan CDI-koneessa olisi tehty korjaus tuohon ongelmaan ja näin ollen kansipahvia ei tarvitsisi vaihdella parin satkun välein. Tarina ei kerro, onko korjaus kannessa vai tiivisteessä.

Sama ongelma koskee myös Sprinttereitä.
Terveisin
Tero
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No voi pahus. :(

Älä älä ajele kovin kunniakierroksia sillä, jos se pakosarjan kautta turboon menevä öljy syttyy siellä niin... no, se turbokin maksaa varmaan tonnin.

Tosiaan, sama murhe Sprinttereissä - taitaa olla sama konekin.

Vaan sainpas kerrankin vastattua pari päivää ennen kuin olisi kysytty. :shock:
wiimax.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

OM601? Siis onko tuo V-mallin 2,3:nen porattu normi-OM601:stä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:No voi pahus. :(

Älä älä ajele kovin kunniakierroksia sillä, jos se pakosarjan kautta turboon menevä öljy syttyy siellä niin... no, se turbokin maksaa varmaan tonnin.

Tosiaan, sama murhe Sprinttereissä - taitaa olla sama konekin.

Vaan sainpas kerrankin vastattua pari päivää ennen kuin olisi kysytty. :shock:
Juu en ajele, auto on jo merkkihuollon hellässä huomassa. Pakko se oli ajaa kylältä pois kun ehdin sen sinne ajaa ennen kuin tajusin, että se savu tosiaan tulee omastani. Tulin varovarovasti takaisin, ja jopa sammuttelin kun jäin risteykseen valoihin...tietty tuo tapahtui neljän ruuhkanaikaan. Onneksi oli pieni kylä kyseessä. Kotiin olisi ollut 42 km, joten tulinkin sitten linjurilla kotiin, kokemus sekin pitkästä aikaa :lol:

...ja saisi mokoma turbokin hajota ja välläri räjähtää, niin olisi pakko laittaa toisenlaiset.

Nyt vaan odotellaan että herrat asentajat kerkiävät sen parsia kokoon, taitaa mennä 2 viikkoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Timo L. kirjoitti:OM601? Siis onko tuo V-mallin 2,3:nen porattu normi-OM601:stä?
Vito 110D ja V230TD sisältää OM601.970.

89 mm porauksella....menikö oikein ? En sitten tiedä poraileeko ne erikseen tehtaalla vai miten syntyvät.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Nyt se Vilma sitten laukes

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veskola kirjoitti:Tänään maanantaina 27.9 auto pölläytti öljyt pakoputken kautta ulos Astrumauton risteyksestä poljettaessa.
Vakava asia, mutta ei voi kun vinosti hymyillä: voisiko mersu paljoa helpommassa paikassa prakata? Tuostahan sen vaikka vanhalla vauhdilla rullaa Astrumin huoltohalliin, ainakin niillä nopeuksilla joita yleensä Meriniityssä ajetaan... :shock:

Mutta ei. Tyyppivika mikä tyyppivika. Tutulla taksarilla hajosi nimittäin 110D:sta samainen osa muistaakseni 280 tkm kohdalla. Ei paljon naurattanut, kun autonvaihtoon oli tuossa kohdassa enää matkaa 20 tkm...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Nyt se Vilma sitten laukes

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nonniin...kannentiivisteen vaihto kesti 18 työpäivää ja nyt Vilma hengittää taas oikean reiän kautta.

Samalla laiteltiin, tai laittelin, pikkujuttuja muutenkin mutta niistä myöhemmin. Salon merkkikorjaamolla on tuollaiset jonot ja luvatut aikataulut meni uusiksi useampaan otteeseen :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Nyt se Vilma sitten laukes

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katselin tuota konetta nyt tarkemmin, voi **ttu. Käskin jättää pumpun rikastuspiirin ilmaan ja sen vastaavan letkun kytkeä turbon kellolle, niin eikös tämä tahvo mene näppäränä poikana keksimään käyttöä kahden markan t-haaralle.

No nyt on puukolla leikattu mersun alkuperäinen letku poikki, t-haara välissä ja letkut oli painekellolla ja rikastuspiirillä. Letkuissa ei ollut klemmareita...siis letkuissa, joissa on turbon paine. Juu'u minulla tosiaan oli kunnollinen metallinen t-haara ihan tuota varten...mutta pitikö se alkuperäinen letku katkaista. Varsinkin kun jätin sinne sitä letkua 2 m, jotta siitä sitten veistelee lisäpätkiä jos tarvii . :evil: :evil: :evil: Ahtomittaria aikoinaan asentaessa pidin huolen, että alkuperäiset letkut säilyvät ehjinä.

Eikä siinä vielä kaikki, mutta siitä tarkemmin huomisen tukimuksen jälkeen lisää. Kiinnitti vain huomion kun auto tiputti öljyä alleen. Onneksi mistään vakavasta ei liene kysymys.

Ikinä ennen en ole autoa korjaamoilla käyttänyt, nyt kun on kalliimpi mersu niin näinpä tein...ja se oli virhe. Koskaan en enää autoani vie moiseen paikkaan...ja tuosta vielä piti Maksaa, ja se kesti, ja aikataulut muuttuivat 3 kertaa. Sen vielä ymmärtää että Maksaa kun saa nopeaa palvelua, mutta tämä oli kyllä pohjanoteeraus...Salossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Re: Nyt se Vilma sitten laukes

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

veskola kirjoitti: tämä oli kyllä pohjanoteeraus...Salossa.
Joo-o. Itselläni suli muurlassa hihnapyörän kiristinrullasta laakeri ja puhelu Astrum-autoon. Sanoivat että heti pääsee sisään ja kiristinpukki xyz € + työtä muutama tunti, eli lasku ois ollu "kohtuullinen", väittivät ettei kiristinrullia saa irrallaan... No ei muuta kuin hinuri turkuun, josta kasko maksoi sen hikisen 10 km saloon asti ja itse sitten loput (pimeenä) salosta turkuun -> Paikalliselle veholle ja kiristinrullat 3kpl (ei ois tarvinnu ku yhen). Vaikka piti itse hinauksesta maksaa, kustannukset oli jotakin aivan muuta kuin Astrumin sikäkusetusryöstöhinta. Ei muka saa osia irrallaan, kusetuksen makua sanon minä...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Nyt se Vilma sitten laukes

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jani Anttila kirjoitti:Joo-o. Itselläni suli muurlassa hihnapyörän kiristinrullasta laakeri ja puhelu Astrum-autoon. Sanoivat että heti pääsee sisään ja kiristinpukki xyz € + työtä muutama tunti, eli lasku ois ollu "kohtuullinen", väittivät ettei kiristinrullia saa irrallaan... No ei muuta kuin hinuri turkuun, josta kasko maksoi sen hikisen 10 km saloon asti ja itse sitten loput (pimeenä) salosta turkuun -> Paikalliselle veholle ja kiristinrullat 3kpl (ei ois tarvinnu ku yhen). Vaikka piti itse hinauksesta maksaa, kustannukset oli jotakin aivan muuta kuin Astrumin sikäkusetusryöstöhinta. Ei muka saa osia irrallaan, kusetuksen makua sanon minä...
Vai että muutama tunti työtä :evil: Tuo sama rullajuttu tapahtui minulla onneksi Helsingissä, ja Lommilan Veholta sanottiin, että 15 minuutin työ. No tulihan sille hintaa, mutta vaihdettiinhan siihen siten niitä hilpeitä kanssa ja se 24 h päivystysmaksu oli kanssa 100€. Sen maksaa mieluusti kun auto pitää saada 21:00 illalla kuntoon ja matka jatkua.

Tuohon Saloon liittyen, autohan hajosi sinne niin jätin sen samantien korjaukseen ja kyselin hinta-arviota. Silloin sanottiin ~1000 € ok sopii mulle. Seuraavana päivänä tuli soitto ja todettiin, että hinta-arvio perustuikin talon oman auton kuluihin tjms. joten oikea arvio olisikin 2000€ luokkaa. No eipä siinä mikään auttanut kuin todeta, että auto pitää saada kuntoon. Soitin sitten Veholle ja kysyin hinta-arvion. Totesivat että pari on ollut tuossa työn alla ja 1300...1450 €, joista jälkimmäisessä oli tehty pakosarjaan liittyvää ylimääräistä työtä. Huom ! Noissa hinnoissa on mukana hehkut vaihtotöineen.

Salossa kysyin mitä kannattaa samalla vaihtaa niin nivelistä puhui, höh, miten nivelet liittyvät kannenaukaisuun. Veholta kysyin samaa ja ohje oli selvä, hehkut vaihdetaan aina kun kansi käytetään irti.

Soitin sitten Saloon ja kerroin että Vehon arvio oli tuo ja pyysin vaihtamaan hehkut samalla (eivät olisi vaihtaneet muutoin). Vastaus oli että ei meidän hinnat korkeammat ole kuin Veholla, ok selvä tuohan on uusi kustannus-arvio vai mitä ?

Loppujen lopuksi kannentiivisteenvaihtohinnaksi tuli se 1400 € mikä Vehollakin mutta hehkutyö/osat laskutettiin erikseen !

Toinen mielenkiintoinen juttu on pumpun irroitus/asennus. Kysyin että eikös se siitä irtoa miltei samalla vaivalla kun kansi on auki, juu kyllä. No laskussa on pumpun irroituksesta, olikohan se nyt 370 €. Eikös tuolla summalla tee päivän työtä ? Ilmeisesti on otettu listahinta, vaikka koko auto on muutenkin purettu, eli selvää tuplalaskutusta käytössä.

Eikä siinä vielä kaikki mutta olkoon tällä erää...Kiertäkää hyvät ihmiset se kaukaa.

Öljynvaihto maksaa muuten 145 € Salossa ja Vehon tarjouslehtisissä on ollut ~100€ luokkaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Toinen mielenkiintoinen juttu on pumpun irroitus/asennus. Kysyin että eikös se siitä irtoa miltei samalla vaivalla kun kansi on auki, juu kyllä. No laskussa on pumpun irroituksesta, olikohan se nyt 370 €. Eikös tuolla summalla tee päivän työtä ? "

Suunnilleen päivän.
Onhan siinä pumpun irrotuksessa/kiinnityksessä oma hommansa vaikka kansi on irti - vaan ei siitä noin paljoa työveloitusta pitäisi tulla.
Vaikeahan täältäkäsin on arvostella toisella korjaamolla tehtyä työtä.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:"Toinen mielenkiintoinen juttu on pumpun irroitus/asennus. Kysyin että eikös se siitä irtoa miltei samalla vaivalla kun kansi on auki, juu kyllä. No laskussa on pumpun irroituksesta, olikohan se nyt 370 €. Eikös tuolla summalla tee päivän työtä ? "

Suunnilleen päivän.
Onhan siinä pumpun irrotuksessa/kiinnityksessä oma hommansa vaikka kansi on irti - vaan ei siitä noin paljoa työveloitusta pitäisi tulla.
Vaikeahan täältäkäsin on arvostella toisella korjaamolla tehtyä työtä.
Kansi ja moottori oli valmiiksi irti :roll: Aika tiukassa on pumppu ollut, hyvä etten itse ruvennut irroittamaan.

Vi*** nythän mä tajuan, ne irroitti ensin pumpun kun moottori oli vielä kiinni, ja sen jälkeen moottorin. Todella järkevää. Vaikka sanoin, että irroitetaan pumppu samalla kun moottori on irti kun/jos se helposti siitä kerran lähtee. No turha tuota on jälkikäteen märehtiä, tehty mikä tehty ja tyhmä on se joka ei virheistä opi.

Tässähän pitää olla todellinen asiantuntija, jotta osaa korjaamopalveluja käyttää :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"moottori oli valmiiksi irti "

No joo, kallis on ollut pumpun irrotus...

Sitä minä en muuten ymmärrä että moottori irrotetaan kannentiivisteen vaihdon takia - vai tehtiinkö tuossa jotain muutakin isompaa ?

Nätisti se kansi lähtee moottori paikallaan ollenkin, oikeastaan vaan pari turbon pulttia on vähän hankalasti.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:"moottori oli valmiiksi irti "

No joo, kallis on ollut pumpun irrotus...

Sitä minä en muuten ymmärrä että moottori irrotetaan kannentiivisteen vaihdon takia - vai tehtiinkö tuossa jotain muutakin isompaa ?

Nätisti se kansi lähtee moottori paikallaan ollenkin, oikeastaan vaan pari turbon pulttia on vähän hankalasti.
Kysyin samaa Veholta, että mikä on meininki. Sanoivat että se on vähän makuasia ja loppusumma tahtoo mennä samoihin. No nyt kun ottivat koneen pois, niin sain puikattua toisen turbon sinne samalla. Ei olisi tainnut mennä paikoilleen ilman, että kone oli irti kun joutui vähän 'säätämään' sieltä ja täältä.

Luulenpa että täytyy käyttää tuo turbo vielä ulkona. Mitäs kautta sitä on yleensä lähestytty. Ahtoputket sieltä alta pois ja pakopuolelle pääsee helposti käsiksi. Sitten laturinpuolelta rompeita, siis laturi putsari yms, pois ja sieltä jostain se käsi ylettyy turbon laipan pulteille vai ? Rengas kantsii olla irti jne.

Ei tuota kyllä sokkona tee jollei tiedä mitä romua siellä on. Onneksi sain ihan itse laittaa sen turbon paikalleen niin vähän tietää mitä etsiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä onneksi ole tarvinnut tuollaisesta koskaan turboa irrottaa kannen ollessa paikallaan...
Ahdasta on, se on varma.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Edellä olevan episodin jäljiltä esiintyi öljyvuoto, joka on nyt tällä päivämäärällä selätetty.

Kuva
[Kuva otettu 180 km kannentiivisteen vaihdon ja täysihuollon jälkeen]

Juttu löytyy täältä:


http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/08052005.html
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin