Jani Anttila kirjoitti:Joo-o. Itselläni suli muurlassa hihnapyörän kiristinrullasta laakeri ja puhelu Astrum-autoon. Sanoivat että heti pääsee sisään ja kiristinpukki xyz € + työtä muutama tunti, eli lasku ois ollu "kohtuullinen", väittivät ettei kiristinrullia saa irrallaan... No ei muuta kuin hinuri turkuun, josta kasko maksoi sen hikisen 10 km saloon asti ja itse sitten loput (pimeenä) salosta turkuun -> Paikalliselle veholle ja kiristinrullat 3kpl (ei ois tarvinnu ku yhen). Vaikka piti itse hinauksesta maksaa, kustannukset oli jotakin aivan muuta kuin Astrumin sikäkusetusryöstöhinta. Ei muka saa osia irrallaan, kusetuksen makua sanon minä...
Vai että muutama tunti työtä

Tuo sama rullajuttu tapahtui minulla onneksi Helsingissä, ja Lommilan Veholta sanottiin, että 15 minuutin työ. No tulihan sille hintaa, mutta vaihdettiinhan siihen siten niitä hilpeitä kanssa ja se 24 h päivystysmaksu oli kanssa 100€. Sen maksaa mieluusti kun auto pitää saada 21:00 illalla kuntoon ja matka jatkua.
Tuohon Saloon liittyen, autohan hajosi sinne niin jätin sen samantien korjaukseen ja kyselin hinta-arviota. Silloin sanottiin ~1000 € ok sopii mulle. Seuraavana päivänä tuli soitto ja todettiin, että hinta-arvio perustuikin talon oman auton kuluihin tjms. joten oikea arvio olisikin 2000€ luokkaa. No eipä siinä mikään auttanut kuin todeta, että auto pitää saada kuntoon. Soitin sitten Veholle ja kysyin hinta-arvion. Totesivat että pari on ollut tuossa työn alla ja 1300...1450 €, joista jälkimmäisessä oli tehty pakosarjaan liittyvää ylimääräistä työtä. Huom ! Noissa hinnoissa on mukana hehkut vaihtotöineen.
Salossa kysyin mitä kannattaa samalla vaihtaa niin nivelistä puhui, höh, miten nivelet liittyvät kannenaukaisuun. Veholta kysyin samaa ja ohje oli selvä, hehkut vaihdetaan aina kun kansi käytetään irti.
Soitin sitten Saloon ja kerroin että Vehon arvio oli tuo ja pyysin vaihtamaan hehkut samalla (eivät olisi vaihtaneet muutoin). Vastaus oli että ei meidän hinnat korkeammat ole kuin Veholla, ok selvä tuohan on uusi kustannus-arvio vai mitä ?
Loppujen lopuksi kannentiivisteenvaihtohinnaksi tuli se 1400 € mikä Vehollakin mutta hehkutyö/osat laskutettiin erikseen !
Toinen mielenkiintoinen juttu on pumpun irroitus/asennus. Kysyin että eikös se siitä irtoa miltei samalla vaivalla kun kansi on auki, juu kyllä. No laskussa on pumpun irroituksesta, olikohan se nyt 370 €. Eikös tuolla summalla tee päivän työtä ? Ilmeisesti on otettu listahinta, vaikka koko auto on muutenkin purettu, eli selvää tuplalaskutusta käytössä.
Eikä siinä vielä kaikki mutta olkoon tällä erää...Kiertäkää hyvät ihmiset se kaukaa.
Öljynvaihto maksaa muuten 145 € Salossa ja Vehon tarjouslehtisissä on ollut ~100€ luokkaa...