S124 jäähdytin vuotaa - voiko korjata?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

S124 jäähdytin vuotaa - voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Turbodiesel merkkaa reviirinsä nykyään tiputtamalla muutaman jäähdytysnestetipan keulansa alle. Vuotokohta on apukuskin puolella, siinä alavesiletkun ja vedenpoistohanan yläpuolella.

Autossahan on muovipäätyinen jäähdytin, ja altapäin tarkasteltuna vesi tulee sieltä jostain muovipäädyn sisältä. Voikos tällaista jäähdytintä korjata millään tavoin? Mitään paikkauspulvereita en aio käyttää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Mielestäni kaikki jäähdyttimet ovat purettavia. Ei, kun vaan jäähdytinkorjaamolle ja siellä tinaavat reiän umpeen tai mahdollisesti kennon vaihto. Siitä taas en tiedä, että jos kennon joutuu vaihtamaan niin jääkö halvemmaksi, kuin uusi alkuperäinen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko noissa syyläreissä kuinka paljon eroa W124:n sisällä? Eli käykö turboon jonkun muun mallin syyläri?

Edit: Soittelinpa paikalliselle Kennopisteelle. Sanoi, että kertakäyttökamaa, ja tarjosi uutta jäähdytintä. Näinkö on?

Uuden syylärin hinta 326-332 euroa. Hmn. :?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaikissa 300 Turboissa (4matic,TDT, kapeekylkiset, E-mallit sun muut) näyttäisi olevan sama syyläri (A 124 500 00 02, vanhempi malli A 124 500 31 03), joita ei pikaisella tutkinnalla tietenkään löytynyt mistään muusta 124-mallista. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Jäähdyttimet ovat nykyisin pääasiallisesti alumiiseosta, joten perinteinen tinaus ei onnistu.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuossa juuri funtsinkin, että onko se jo 124:ssa muuta seosta , kuin rautaa. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa, kuin etsiä vaihto syyläriä.
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

W124 250 dieseliin syyläri 135 euroa.Taisi olla nissen merkkinen... :oops:

Tuolta lisää

http://212.83.117.146/~mersu/forum/view ... ght=#47059
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Joo, eräs suuri jäähdyttimien valmistajan merkki on Nissan, ihan hyvälaatuisia.

On sitten toinen juttu antaako luonto periksi asentaa tuon nimisen osan Mersuun!
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Olen korjannut muutaman muovipäätyisen jäähdyttimen itse. hyvin onnistuu jos ei ole syöpymiä itse kennossa.
Kuumaliima paikkaa muovin halkeamat.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Olisiko se merkki Nissens? Minulla on ainakin sellainen.
http://www.nissens.dk/
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jos se vuotaa kennon ja päädyn välistä, saattaa "kiinnityskynsiä" kiristämällä saada pitämään :roll:
Ainakin yhden oon onnistunut "korjaamaan" tuolla tavalla.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Voi kokeilla laittaa vähän jotain merkki paikkausainetta jäähdyttimeen, ei se tukkoon mene jos puolet normi annostuksen laittaa koneeseen, jos ei auta niin vaihtoon. Tietenkin jos säleikkö on mätä niin vaihtoon.....
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Aiheeseen liittyvää...

Jäähdytinneste painesäiliön korkki voi olla hyvä vaihtaa/tarkistaa. Ajan mittaan se ei toimi/aukea oikeilla paineilla jolloin jäähdytin järjestelmään tulee liikaa paineita.
Toki jäähdyttimet ovat kulutustavaraa nykyjään.

Kokeilin aikanaan 240D ajaa korkki "auki" vähäsen niin että paineet pääsivät pois ja toimi ihan hyvin eikä nostanut lämpöjä.Mutta sehän oli kunnon mersu. :)
A170cdi-00 1999-
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

AriK123 kirjoitti:Olisiko se merkki Nissens? Minulla on ainakin sellainen.
http://www.nissens.dk/
Niinhän tuo taisi ollakin...
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jani kirjoitti:Jos se vuotaa kennon ja päädyn välistä, saattaa "kiinnityskynsiä" kiristämällä saada pitämään :roll:
Ainakin yhden oon onnistunut "korjaamaan" tuolla tavalla.
Hankala saada hyvää koska kennon ja muovipäätyjen välissä on kumitiiviste joka pursottaa tai paskaa välissä....

Niitä käy myös korjata jolloin laitetaan uusi kenno(kuparista) vanhan tilalle vanhan muovipäätyihin kiinni,
jolloin mersun merkki säilyy. :)

"Ongelmana" uudemmissa on se että nämä ns. kiinnityskynnet ovat tehty erinlailla niissä muovipäätyjen ympäri kiertää hmm... empä osaa selittää kunnolla mutta kynnet puuttuu.

En ole ihan ajan tasalla ja en muista että pystyikö myös niihin vaihtamaan kennon.

"Kynnettömät" ovat kestävempiä koska ei ole kynsiä jotka oikenee.
A170cdi-00 1999-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Korkki on ehkä kuukauden vanha ja oikean tyyppinen. Jäähdytin on muuten ensiluokkaisessa kunnossa, sehän tässä harmittaakin, jos uuden joutuu tuon "pikkuvian" takia ostamaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Korjauksen onnistuminen riippuu jäähdyttimen rakenteesta ja materiaalista. Omassa alummiinijäädyttimesä oli vaakapillistö tehty pyöreästä alumiiniputkistosta. Jokaisen vaakapillin päässä on kumitiiviste. Kumitiivisteet pykivät ja jäähdytin vuoti. Putkien päiden tiivisteiden korjaaminen voisi onnistua jollakin tiivistemassalla ulkoapäin. En kehdannut askarrella mokoman kanssa.
Suosiolla ostin uuden tarvikejäähdyttimen, muistaakseni 125 eur.

Tarkistappa vuotaako letkun juuresta. Yhdessä mesessä vuoti letkun kudoksen kautta nestettä pitkin muovipäätä. Letkussa oli sen verran varaa, että katkaisin klemmarin rikkoman kohdan pois ja klemmari taas kiinni ja vuoto lakkasi.
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

Jäähdytin

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Mä laitoin VALEO-merkkisen jäähdyttimen 124:seen Diisseliin , KL pyysi siitä 125 , mutta sain tingittyä tasan satasella ...
Näyttäis olevan alumiinia tää uusi , entinen oli kuparinväristä ainakin...
Helppo ja nopea vaihtaa ja ei ollu mielestäni pahanhintainenkaan..
Lycka till , laitahan vuodot kuriin
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Riippu paljolti mistä/minkä takia vuotaa. Jos muovihalki, kiinnitykset pääseet irti voi ehkä korjata.
Todennäköisesti ei.

Neste vuodot ilmenevät aina/herkinten kun ilmat kylmenevät silloin nesteet "pursuaa" jostain raosta.

Monestihan viat ovat just tollaisia pieniä jonka seurauksena vaihtaa joutuu koko osan, harmillista kyllä.

Nykyjään uusissa autossa voi esim. olla auton kaikki mittari valot LED:llä siis "ikuisia" mutta jos joku/useampi jostain syystä ei toimi niin ei muuta kuin uus mittari ja ~550e köyhempi (pikkuvika).

Miksi pitäi pystyä vaihtamaan "valoja" kun saa uusia koko mittareita. :shock:
A170cdi-00 1999-
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Joskus korjautin Volvo 244:sen syylärin, uudet kennot vanhoihin päätyihin. Maksoi käytännössä saman verran kuin uusi syyläri eli saavutettu hyöty oli minimaalinen, no tulipahan tuettua turkulaista käsityötä.

Nissensin syyläreistä on tosi hyviä kokemuksia, ollut niitä autoissa kuten mm.Isobemussa, ovat halpoja kuin makkara ja sopivat hyvin paikalleen.

Itse asiassa tämä mun tietokonekin jäähtyy Nissensin syylärillä, joskin Nissens tarkoitti tämän kuparisen arctic-mallin kennoston kyllä alun perin Ford Granadan lämppärinkennoksi... No minusta se on kuparin väärinkäyttöä tunkea uutta kaunista kennostoa johonkin Voorttiin sisälle :-D Ennemmin kunnolla kiillotuslaikkaa ja tietokoneen kopan päälle näytille...

Pahoin pelkään että Timo ei kyllä mistään nissensistä innostu jollei siinä ole MB:n varaosanumeroa stanssattuna.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jani kirjoitti:Jos se vuotaa kennon ja päädyn välistä, saattaa "kiinnityskynsiä" kiristämällä saada pitämään :roll:
Ainakin yhden oon onnistunut "korjaamaan" tuolla tavalla.
Palautetaas vanha aihe päivän valoon. Miulla alko toi 123:nen vuotamaan nestettä kennon ja päädyn välistä. Koitan ekaks tiukata kynsiä, ja jos se ei auta, niin puran tuon päädun irti ja tutkin onko siinä välissä joku tiiviste, jonka vois uusia tai korvata sikafleksillä. Raportoin tapahtumien kulusta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tiivistehän siellä oli, ja ihan koppura. Voi tosin olla, et vuoto on myös putkien liitoksissa päätypeltiin, joten löin vuotokohdan putkia kartiotuurnalla päistään hieman laajemmiksi, varmuuden vuoksi. Huomenna käyn hakee O-rengas nauhaa, jonka laitan tiivisteen tilalle ja sit siihen sikafleksiä höysteeks. "Hyvä siitä tulee ku sen liimaa."
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sehän olikin site melkosen mahoton paikka saaha tuota enää kasaan, joten ostin suosiolla uuden syylärin. Nissenssille jäi hintaa reilut 170 egee.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin, mainitaanpa tässä myös se, että minäkin ostin tuossa talvemmalla jo uuden jäähdyttimen. Hintaa Nissensille jäi 250 euroa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

No kun tälle tielle lähdettiin. Niin tilasin minäkin tänään uuden jäähdyttimen, 124 500 00 02, eli turbon jäähdyttimen. Paikallinen jäähdytinkorjaamo tarjosi halpaa Marelli 250€ ja hyvää 290€. Suositteli lämpimästi kalliimpaa. Tapojeni vastaisesti kuuntelin neuvoa ja ostin kalliimman. :wink:
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Perttu K kirjoitti:No kun tälle tielle lähdettiin. Niin tilasin minäkin tänään uuden jäähdyttimen, 124 500 00 02, eli turbon jäähdyttimen. Paikallinen jäähdytinkorjaamo tarjosi halpaa Marelli 250€ ja hyvää 290€. Suositteli lämpimästi kalliimpaa. Tapojeni vastaisesti kuuntelin neuvoa ja ostin kalliimman. :wink:
www.motonet.fi
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eipä ole turbon jäähdyttimiä tuolla. Tavallisen olisin muistaakseni saanut 125€:lla. Ero hinnassa ja koossa turbon jäähdyttimeen on suuri.
Vastaa Viestiin