Projekti 450 SEL 6.9 on muuttanut Ruotsiin elokuussa 2019

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Tape »

Oli iloinen yllätys ku satuttiin olemaan cruising iltana keskustassa. En muistanut yhtään, että oli kuun eka perjantai. Vielä kivempi oli törmätä tähän autoon ja Karraan. Kiitos kun jaksoit esitellä ja kertoa. :thumbup:

P.S. Painukoot jorpakkoon kaikki väheksyjät ja juuri nämä peukalolla hinkkaajat. :mrgreen: :twisted:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tape kirjoitti:Oli iloinen yllätys ku satuttiin olemaan cruising iltana keskustassa. En muistanut yhtään, että oli kuun eka perjantai. Vielä kivempi oli törmätä tähän autoon ja Karraan. Kiitos kun jaksoit esitellä ja kertoa. :thumbup:

P.S. Painukoot jorpakkoon kaikki väheksyjät ja juuri nämä peukalolla hinkkaajat. :mrgreen: :twisted:
:D Kiva oli jutella pitkästä aikaa joo. Siinähän pyöri foorumilaisia myös, sekä Klubin henkilökuntaa että myös Karel Kakon ex-6.9:n edellinen ja nykyinen omistaja(suku) yhtaikaa :!: . Meillä riitti aika hyvin juttua nimittäin.

Juu suuttimet ei ole missään astronomisissa hinnoissa:

http://www.ebay.de/itm/200975236651?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Sanotaanko näin että käyttikset on noin 90% kunnossa molemmat, 10 % on pikkuvikoja jotka eivät juurikaan haittaa ajamista. 300 SEL 6.3 on tilanteeseen nähden samanlaisessa kunnossa, SEC voisi olla jopa 100% kunnossa koska se toimii nyt. Kesäajoa ei webaston toimimattomuus (kv-pumppu sekä puhallin rikki) mutta joku muu voisi rankata 90 % tasolle esim kromikaarien ja pikkuruosteiden takia :mrgreen: . SLC on projektistatuksella (leima monta vuotta vanha) ja niin on tämä 6.9, ajattelin ottaa sen pois vakuutuksista (jos se nyt onnistuu edes, tai irtisanon vakuutuksen) koska se kannattaa rekisteröidä vasta sitten kun saan siihen uudet ruiskusuuttimet.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5680
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites toi suuttimien kierre, muistaakseni M103 koneessa on taajempi nousu putken kierteessä mitä vanhemmissa K-jeteissä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

touhottaja kirjoitti:mites toi suuttimien kierre, muistaakseni M103 koneessa on taajempi nousu putken kierteessä mitä vanhemmissa K-jeteissä :roll:
Vanhoiissa koneissa on ihan sama suutin. Muistaakseni M103:een ei ikinä muuttunut uudempi, tiheäkierteinen suutin. Se tuli ensimmäisen uudempiin M116-M117:iin. Sitä suutinta ei sitten tuohon hintaan saakkaan.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Vanhoiissa koneissa on ihan sama suutin. Muistaakseni M103:een ei ikinä muuttunut uudempi, tiheäkierteinen suutin. Se tuli ensimmäisen uudempiin M116-M117:iin. Sitä suutinta ei sitten tuohon hintaan saakkaan.
Tuon ebayn soveltuvuustaulukon mukaan tämä suutin ei käy siis 560 SECciin, kuten kerroitkin. Eli uudemmissa kasikoneissa, 1985 alkaen onkin eri suutin. Taas oppi jotain uutta!

EDIT ebayssa uudempi suutin, numerolla 0437502054: http://www.ebay.de/itm/1-X-BOSCH-Einspr ... 3cfbe4732a" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

PDR eli Painless Dent Repair a.k.a. Koukkumies kävi tutkimassa autoa. Vasemman takaoven alaosan klommo suoristettiin vedenpoistoreiän kautta mutta syvän ja terävän vekin takia maalipinta antautui, perhana. Eli se paneli menee maalattavaksi mutta ei nyt tarvi ainakaan kitata. Seuraavaksi työn alle otetaan vasen etupyöränaukko (menee maalaukseen joka tapauksessa) ja konepelti sekä katon/C-pilarin yhtymäkohta jotka yritetään painaa suoriksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuule karra, se Juvalla mainitsemani auton rumuus katosi heti, kun barokit tuli alle :-). Ehkä noilla mustilla vanteilla mustat kumipuskurit vielä korostuivat.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

En ole kerinnyt oikein muita kuvia ottaan, tässä toisesta takakulmasta samalta yöltä:

Kuva

Tulis nyt ne perhanan ruiskusuuttimet, matkalla ovat jo...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Sitten kun säädät seosta, niin säätöruuvin tulppa pitää aina ruuvata takaisin säädön jälkeen. Tulppa tiivistää aukon joka on suorassa yheydessä imusarjaan.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Jumalaare; suuttimet vaihdettu ja ero on kuin yöllä ja päivällä! Puistamiset on tiessään, auto kehrää tasaisesti kuin kissa. Veto on parempi ja kierrosherkkys loistava, mieletöntä ! Ihan kuin eri autolla ajaisi.

No joo vero menee maksuun 16.7. ja sitten auto on rekisteröitävä. Ajattelin tässä välissä kokeilla jos tämä jollekin kelpaisi, silloin syksyllähän pidin tätä hetken aikaa nettiautossa ja ajattelin tänä iltana virittää tästä uuden ilmoituksen. Pitää vaan miettiä tuotteelle jokin hinta.

Autossahan ei ole mitään tiedossa olevaa vikaa, eikä varmaan piilovikaakaan. Antaisin mielelläni tämän jollekin joka veisi homman loppuun eli kosmeettisia asioita; muutama kohta pitää maalata eli vasen etupyöränkaari, oikea takapyöräkaari, takaikkunan aluspelti sekä oikean etuoven ja vasemman takaoven alapaneeli. Koukkumies tulee alkavalla viikolla oikaisemaan ne pari klommoa mitä vielä on.

Jos ei kelpaa niin jatkan tätä itse ensi talvena. Penkit on suuri kysymysmerkki, meneekö ne MR tarkastuksesta läpi patinoituneena vaiko ne pitää uusia...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti: Jos ei kelpaa niin jatkan tätä itse ensi talvena. Penkit on suuri kysymysmerkki, meneekö ne MR tarkastuksesta läpi patinoituneena vaiko ne pitää uusia...
Tietysti menee patinoituneena, jos ne vaan ovat ehjät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
karra kirjoitti: Jos ei kelpaa niin jatkan tätä itse ensi talvena. Penkit on suuri kysymysmerkki, meneekö ne MR tarkastuksesta läpi patinoituneena vaiko ne pitää uusia...
Tietysti menee patinoituneena, jos ne vaan ovat ehjät.
Täsäs onkin se kysymys että mikä on ehjä :P . Kuskin penkin pari halkeamaa repesivät auki kun autolla on nyt tässä ajettu. Mutta ne näyttää edelleen halkeamilta, ei repeämiltä :D . Eli eivät repsota, siinä pinnassa on vaan halkeaman näköinen viiru.

Niin unohtui mainita että vanhat ruiskunsuuttimet oli todella likaisia (varreltaan); niissä oli mustaa sontaa ja tahmaa sekä kökköjä, varmaan jenkeissä käytössä ollut EGR on liannut noita imukanavia. Suuttimen kärki näytti puhtaalta.

Tulin töihin tällä ja on se vaan nyt ihan toisenlainen auto, kun se nykiminen on tiessään niin alustan pehmeys, mukavuus ja auton yleinen hiljaisuus tulee esille. Kuulee vaan sen kellon tikityksen :) . Tuo on ollut aikakaudellaan varmaan maaliman parhaita autoja ajomukavuudeltaan, ellei sitten sitikkamiehet toista väitä. Mikähän iso kissa oli tuona ajankohtana tuotannossa, eli 1975 - 1980?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2039
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Eiköhän CX sitikka liene jo tuolla aikavälillä valmistuksessa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
karra kirjoitti: Jos ei kelpaa niin jatkan tätä itse ensi talvena. Penkit on suuri kysymysmerkki, meneekö ne MR tarkastuksesta läpi patinoituneena vaiko ne pitää uusia...
Tietysti menee patinoituneena, jos ne vaan ovat ehjät.
Täsäs onkin se kysymys että mikä on ehjä :P . Kuskin penkin pari halkeamaa repesivät auki kun autolla on nyt tässä ajettu. Mutta ne näyttää edelleen halkeamilta, ei repeämiltä :D . Eli eivät repsota, siinä pinnassa on vaan halkeaman näköinen viiru.
Kyllä ne sitten kannattaa korjauttaa. Nahkapaikka alapuolelle liimaten?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tarttis saada kattoverhoilun oikean puolen muovipaneli irti, se jossa kauhukahvat kiinni. B-pilarin verhoilu on jo irti sekä kauhukahvat. Edestä panelia taitaa pitää aurinkolipan kiinnike ja takaa vissiin C-pilarin verhous.

Kuinka C-pilarin verhouksen saa irti?

Tarttee vissiin ottaa takapenkki sekä selkänoja pois, ja ehkä takalaisin yläpuolinen muovipaneli? Kaikki tuntuu olevan niin pirun piukassa eikä raaskis väkivaltaa käyttää...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja tango »

karra kirjoitti: Kuinka C-pilarin verhouksen saa irti?

.
Eikös se lähde vetämällä "autoon" päin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:
karra kirjoitti: Kuinka C-pilarin verhouksen saa irti?

.
Eikös se lähde vetämällä "autoon" päin.
Ilmeisesti se sekä takaikkunan yläpuolinen paneli lähtee juuri vetämällä. Lisää voimaa!

Läysin netistä tällaisen jutun kun takalasia irroitettiin:

The chrome trim was removed - starting with the horizontal bottom piece and then followed by the two upper halfs - the lower trailing edge piece pulls directly backwards and the side pieces at right angles to the opening

The rear seat, upper rear headliner trim (sfter removing rear light) and both rear side C pillars panels were removed by puling directly forwards.

The interior trim at the base of the rear window is removed by releasing the blue plastic nuts in the boot under the parcel shelf - my 450 had four nuts but this car has a nut at either end and two bent metal clips in the central positions.

The rear Hand grips were removed, reading lights removed and then using a small hook the clip can be disengaged through the reading light aperture on each side and the side panels left loose around the rear window rubber.

The wiring on each side needs to be inbolted on the RH side (earthing point) and unplugged on the LH side (power supply)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1516
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Katsoppas jos noista löytyy vinkkiä tai apuja

http://www.topklasse.net.au/forums/show ... php?t=3600" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.truegamefishing.com/116/Inte ... lLeft2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.truegamefishing.com/116/Inte ... elLeft.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitos, tuon mukaan C-pilarin verhouspalassa olisi alapäässä lipareet jossa ruuvit. Ylhäältä vaan vetämällä.

Tarttee kantaa noi sohvat ulos sitten ja alkaa irrottaan päreitä...

Kyllä ottaa päähän purkaa, kun tuo klommo tuli siis rahdin yhteydessä; Jose steppalllut auton katolla tennareineen :evil: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Takaikkunan yläpaneli lähti irti vetämällä sitä eteenpäin. C-pilarin verhouspanelin yläreuna lähti kiskaisemalla sitä vaan ulos, alhaalta se on jossain kiinni, vissiin ruuveilla hatuhyllyn alla. Katon sivupaneli lähti irti irroittamalla ensin A- ja B-pilarien verhouksen, aurinkolipan, kauhukahvat ja nuo edellä mainitut C-pilarin ja takaikkunan yläpanelit.

Koukkumies pääsi sitä kautta painamaan katon klommon suoraksi. Konepelti sekä vasen pyöränkaari suoristettiin myös. Auto on nyt valmis lasiliikkeeseen takalasin irrotukseen ja sitten maalaamoon.

Tänään loppui sopivasti ajoaika tarrakilvistäkin :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Mitenköhän tuo takarekisterikilven asennus? Itse haluaisin tästä ns suomilookin eli laittaisin sinne sen ison kromatun kilvenaluslevyn. Sain vaan sellaisen mielipiteen että auto pitäisi tehdä sen näköiseksi kun se olisi ollut silloin uutena tänne tuotu, eli teoriassa muutto- tms tuontiautona jenkeistä koska suoraan tänne Härmään jenkkimallia ei olisi saanut. Silloinhan kilvet pitäisi olla lyhyitä N-kilpiä, tosin N kirjaimen jälkeen tuli J ja nyt oli menossa C ennen kuin nämä uudet miniatyyrikilvet ovat tulleet.

Eli sen mukaan lyhyt enintään 5-merkkinen olis saatava. Etupuskurin koloon ei nimittäin kuusimerkkinen sovi. Mutta miten takakilpi olisi silloin laitettu, noh sama kysymyshän on nyt siis esillä, eli jenkeistä tuotu auto? Sopiiko tällaiseen se suomimallisen taustalevy, omasta mielestäni sopii. Sitten pitää porata reiät kilvenaluslevylle koska jenkkireiät on liian etäällä korkeussunnassa. Suomimallinen taustalevy peittää juuri ne jenkkikipien reiät.

Tai minun pitää tehdä kilvenaluslevyn kilvenaluslevy joka sopii jenkkireikiin. Sitten siihen reiät jotta suomimallinen aluslevy saadaan paikoilleen, ja varsinainen rekisterikilpi siihen. Mutta 5-merkkisenä koska eteen ei virallisesti/suoraan mahdu 6-merkkinen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tähän tulee nyt 6-merkkiset rekisterikilvet. Olin maanantaina yhteyksissä konttorille että katsovat kaiken valmiiksi jotta saan kilvet kainaloon perjantaina. Tiistaina soittivat että ne painot oli kadonneet joten lähetin uudestaan valokuvat jenkkityyppikilvistä missä kaikki painot.

Kävin sitten ruokiksella katsastuskonttorilla, ei onnistunut rekisteröinti kun Tulli oli antanut rekisteröintiluvan autolle jonka valmistenumero alkaa 116... ja minun autoni oli Trafin systeemissä WDB116... jenkkityyppikilvissä oli se 116-alkuinen numero oikeasti mutta en muistanut mitä oli rintapellissä tehtaalla meistettynä. Piti mennä säilytystallille katsomaan ja tosiaan, tehtaalta lähtiessä auto oli saanut VIN-numeron 11603612007201 ilman WDB:tä. Kantakortin saa kuitenkin EPC:stä WDB-alkuisella numerolla.

Katsastuskonttori joutuu vielä muuttamaan Trafin systeemiin auton valmistenumeron ilman WDB:tä, menee kello kolmen jälkeen että saan plakaatit kainaloon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin Itätähdessä tällä, nyt on yhtä juhlaa ajaa kun uusilla suuttimilla meno on silkintasaista. Kyllä tällä jenkkivehkeelläkin maisema vaihtuu, sopiva matkavauhti olisi sellainen motarinnopeus, pienellä rikesakkomarginaalilla. Meno on silloin herkimmillään ja siitä esim rekan ohituksenkin yli 500 Nm tarjoaa mukavaa reserviä, väännössä ei pode hengenahdistusta tämäkään laite. Tässä tais punaraja alkaa 5500 rpm kohdilla.

Jos tämä jää nyt minulle ensi talveksi (kuten varmaan käykin) niin houkutus olis teettää rst-putkisto niin lähtis nuo katalysaattorit sieltä ahdistamasta. Moottorille ei kannattane mitään tehdä, kun jenkkiversiossa on matalapuristeiset männät. Niitä voisi teoriassa hyodyntää ajamalla venäjältä ostetulla 92 oktaanisella bensalla mutta hinnanero on siellä mitätön ja puljaamista tarvitaan eli ei kannata. Ja taitaa tällä olla kuitenkin se 95 oktaanin vaatimus jo olla, jenkki-380 SL olisi mennyt vielä matalemmalla ohjekirjan mukaan.

Nykyrengastuksella sisempi eli kilometrimittari toimii tällä tavalla:

48 km/h - todellinen 60 km/h
60 km/h - todellinen 80 km/h
72 km/h - todellinen 100 km/h
80 km/h - todellinen 113 km/h

Ei tuossa mitään logiikkaa ole, mutta navigaattorilla tarkastettu. Mistä sitten johtuukin... vakiorengastuksella satasessa nopeusmittarinneula näyttäisi kohtisuoraan ylös, nyt se on aavistuksen vasemmalla puolella.

Kerrotaan vielä etä joko ennen tai jälkeen maalarikeikkaa auton hinnasta voi vielä keskustella, se ei ole kiveen hakattu. Teknisesti tälle voi nyt jonkinlaista "asevelitakuuta" antaa... ja luonnollisesti ruosteettomuustakuun mikä on W116 koppaiselle jo aika paljon :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Vahvimmin veikkaisin, että autossa on tavallisen 450:n nopeusmittari. Asianhan voi tarkistaa myös matkamittarin virheestä. Tuskin siihen nyt olisi pelkkää taustaa vaihdettu. Pelkän mitarin vaihtaminen mittaristopakettiin on nopea juutu. 2,65/3,07 suhde on 0,86...virhe näyttäisi olevan sellaista 0,75 luokkaa tuossa mittarissa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Jees. Tutkin tänään että vakkarin alipainekello vaikuttais olevan ehjä, vaijerissa on vaan kauheasti löysää eli muutama sentti pitäs saada kirittyä. Vaiko se kello osaa sen kiriä itse... ois tuossa hyllyssä käytetty vakkarin boksi jota pitäs kokeilla, kun se vakionopeusssäädin ei pelaa.

Kävin maalarilla maanantaina; auto otetaan syyskuun alussa paikkamaalaukseen. Etuhiekkapelti on rutussa, siihen ois helpompi ostaa uusi jos niitä saa jostain. Sen verran lenkura että miten sellaista ropelia voi oikaista?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Vkl aikana heitetty vajaan 500 km huoleton reissu. Varttitankki jäi vielä bensaa eli nyt kulutus on aivan kohtuullista. Hyvä ilmastoitu matka-auto.

Ostin tähän käytetyt arkimatot Kouvolasta, ne saa olla noiden uusien irtomattojen päällä, sitten pyhäajossa käytetään pelkästään niitä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Olen alkanut purkaa autoa maalaria varten. Ensin lähti osa tuplapuskureista. Niiden ruuvit ja mutterit oli kuin uudenveroisia, lähti nätisti auki :P .

Mitenköhän ovien kylkilistat on kiinni? Ihanko vaan muovinastoilla painamalla? Aattelin jos kysäisis ensin ennen kun ehtii mitään hajottamaan :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2039
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

karra kirjoitti:
Mitenköhän ovien kylkilistat on kiinni? Ihanko vaan muovinastoilla painamalla? Aattelin jos kysäisis ensin ennen kun ehtii mitään hajottamaan :D

Yleensä taka päässä listaa on mutteri mikä pitää irrottaa ja etu päässä on hahlo mikä pitää liuttaa pois viimeisenä ja siinä keskellä on niitä muovinastoja.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti:
karra kirjoitti:
Mitenköhän ovien kylkilistat on kiinni? Ihanko vaan muovinastoilla painamalla? Aattelin jos kysäisis ensin ennen kun ehtii mitään hajottamaan :D

Yleensä taka päässä listaa on mutteri mikä pitää irrottaa ja etu päässä on hahlo mikä pitää liuttaa pois viimeisenä ja siinä keskellä on niitä muovinastoja.
Joo tuohan pätee W126 aikakaudelle :D . Tässä oli ihan vielä ne painonastat jotka menee niihin muoviholkkeihin. Napsuttelin irti muutaman listan ja löysäsin etupuskurin vasemman päädyn jotta se ei ole tiellä. Ei oikein se pääty tahdo lähteä irti siitä alumiiniosasta vaikka pultitkin on auki. Kuminen etureuna vaikuttaa ahdistavan, no katsotaan mitä maalari sanoo.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin