W123 huono käynnistyvyys kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

W123 huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Huomasin tässä kylmien aamujen myötä että tuo 240D lähtee aika nihkeästi käyntiin, joten utelenkin täällä sellaista että miten nuo hehkut yleensä kuluvat, kun tuossahan käsittääkseni on hehkut kytkettynä sarjaan että jos yksi palaa niin mikään ei hehkuta, olenko oikeassa? Kun tuntuisi että kun lähtee käyntiin niin ei kävisi kaikilla heti.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

huono akku verottaa heti käynnistystä, entä onko lohkon päästä käynnistystä ?
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Akku tosiaan alkaa olemaan jo jotain 5-6 vuotta vanha. Piuhan päässä kun on puolisen tuntia ollu niin lähtee kuin uutena...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Jani Haataja kirjoitti:Akku tosiaan alkaa olemaan jo jotain 5-6 vuotta vanha. Piuhan päässä kun on puolisen tuntia ollu niin lähtee kuin uutena...
no eikös ole sit ihan normaalia toimintaa, kuitenkin tokenee ilmeisesti kun vähän antaa käydä ?
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Tokenee toki, pariminuuttia kun on louskuttanu niin käy niin kuin ei olisi koskaan huonosti käynytkään.
Eli onko suurin vika siis akku.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Onko venttiilinvälykset kohdallaan?
w115,123,124,126,210 yms.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W123 huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Jani Haataja kirjoitti:Huomasin tässä kylmien aamujen myötä että tuo 240D lähtee aika nihkeästi käyntiin, joten utelenkin täällä sellaista että miten nuo hehkut yleensä kuluvat, kun tuossahan käsittääkseni on hehkut kytkettynä sarjaan että jos yksi palaa niin mikään ei hehkuta, olenko oikeassa? Kun tuntuisi että kun lähtee käyntiin niin ei kävisi kaikilla heti.
Varmuutta ei ole tuosta 123:sta, mutta tuntuisi käsittämättömältä että hehkuja voisi sarjaan kytkeä (kyllä vastuksia tietty yleensä voi). Saatikka että kukaan rakentaisi noin hölmön systeemin jossa kaikkien hehkujen käyttö pysähtys yhteen vialliseen.

Kannattaisi tarkistaa ne hehkut, yksikin rikkinäinen hehku vaikuttaa huomattavasti käynnistymiseen. Tuo hetken roikassa olo kielisi kanssa tuosta hehku viasta, akkua en epäilisi jos kerran jaksaa startata hehkutuksen jälkeen.
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

rinnan ne minun mielestä on kytketty
dodge dart 1967
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W123 huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

markox kirjoitti:
Jani Haataja kirjoitti:Huomasin tässä kylmien aamujen myötä että tuo 240D lähtee aika nihkeästi käyntiin, joten utelenkin täällä sellaista että miten nuo hehkut yleensä kuluvat, kun tuossahan käsittääkseni on hehkut kytkettynä sarjaan että jos yksi palaa niin mikään ei hehkuta, olenko oikeassa? Kun tuntuisi että kun lähtee käyntiin niin ei kävisi kaikilla heti.
Varmuutta ei ole tuosta 123:sta, mutta tuntuisi käsittämättömältä että hehkuja voisi sarjaan kytkeä (kyllä vastuksia tietty yleensä voi). Saatikka että kukaan rakentaisi noin hölmön systeemin jossa kaikkien hehkujen käyttö pysähtys yhteen vialliseen.

Kannattaisi tarkistaa ne hehkut, yksikin rikkinäinen hehku vaikuttaa huomattavasti käynnistymiseen. Tuo hetken roikassa olo kielisi kanssa tuosta hehku viasta, akkua en epäilisi jos kerran jaksaa startata hehkutuksen jälkeen.
Alkuperäisessä vanhanmallisessa lankahehkujärjestelmässä hehkut on kytketty sarjaan. Monesti tilalle on laitettu uudemman malliset hehkut, jotka on kytketty rinnan. Vanhaan koneeseen on saatavana pikahehkuja, mutta vanha hehkurele ei sovellu suoraan niihin. Vanha systeemi on ollut käytössä ainakin vielä 70-luvulla.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä se sarjahehku on ollut käytössä ainaki vuoteen -80 kaverin kolmesatasessa on vielä tuo sarjahehku...
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Mika.T kirjoitti:kyllä se sarjahehku on ollut käytössä ainaki vuoteen -80 kaverin kolmesatasessa on vielä tuo sarjahehku...
Aivan totta, esim. KL:n mukaan malli vaihtuu 8/80.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mahtaakohan 240:ssä olla samanlainen jälkihehku kuin 3.0:ssa? Kokeilepas kääntää avain hehkuasentoon, polttele rauhassa tupakki, ja iske Mersu tulille. Keuhkoja tervatessa voi samalla kuunnella jos hehkurele napsahtaa pois päältä noin 15sek päästä hehkuvalon sammumisesta (jos vaikka onkin ajastettu jälkihehku).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Enpäs muuten ole koskaan kuullut napsauttavan pois päältä, toisin kuin japsidiisseleissä missä odottelin aina että napsahti...
Yksi vaihtoehtohan voi myös olla että joku hehku antaisi läpi... 2 hehkua vaihdettu toissa talvena kuulemma kun on antanut lämmön väärään paikkaan...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Ensinnäkin akku vaikuttaa kylmäkäynnistyksen onnistumiseen ylipäänsä mutta ei sillä sen jälkeen ole mitään merkitystä moottorin käyntiin. Luonnollisesti, jos joku hehkutulppa on pimeänä, niin kone ontuu kylmänä, kunnes lämpiää. jos sulla on isolla , oliko se nyt peräti 19mm, avainvälillä olevat hehkut, joista menee semmonen kippurainen rautalanka aina seuraavan, niin ne on sitten kaikki kerralla pois pelistä, kun yksi pimenee.
Jos hehkut ok, mittaa puristuspaineet moottorista. Esimerkiksi venttiilit, kun antaa koneistamossa hiota, niin kylmäkäynnistyvyys ja käyntiääni paranevat huomattavasti. Oire voi viitata myös ohivuotoon sylinterissä/sylintereissä, esim.männänrengas voi olla murusina.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Venttiilien säätö kuten joku aikaisemmin mainitsikin. Joka syksy kannattaa ennen pakkasia tarkistaa venttiili-välykset näistä vanhoista noki koneista.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Taidan ensialkuun kokeilla vain uusien hehkujen ja akun laittoa, alkavat nuo muut ehdotukset olemaan jo sen verran työläämpiä ettei aivan maasto oloissa kehtaa alkaa värkkäämään...
Venttiilinvälyksistä en tiedä kun en edes moisia varmaan edes osaa säätää...

Tuohon on sitten varmaan kaikista kannattavin homma tehdä täysi koneremppa jos joutuu kantta raottamaan...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Ventiilivälysten tarkistus helpompi ja halvempi kun uusien hehkujen ja akun vaihto. Kl:ltä ainakin joskus sai nuo erikois avaimet suht edullisesti. Muistaakseni valmistajan peräti Hazet. Alkuperäiset DB-erikoisavain numerotkin niissä taisi olla.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kokeile mieluiten vaihtaa ensin ne hehkut. Kyllä kunnossa oleva diesel käynistyy jos sen vain startilla saa ympäri, w123:ssa on tosin ollut melkoisia yksilöeroja. Kaikki ei ole lähteneet uutenakaan.
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Oli aikoinaan itselläni 300D -82 mallia ja siinä ei ratkaisevasti auttanut akun eikä hekujen vaihto vaan ruiskutussuuttimet oli niin loppu että ei syntynyt sumua. Vain lorotusta tuli suuttimesta, näin tämän demona dieselhuollossa. Hehkujen uusinta paransi tilannetta kyllä mutta ei riittävästi. Hehkut oli rinnan kytketty.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Tuntuisi lähtevän paremmin käyntiin kun odottelee vielä hehkuvalon sammuttua parikymmentä sekunttia ennen kuin starttaa... Tosin ei ole ollut pakkasta viime aamuina...
Jotenkin tuntuisi, että tuossa on tyhjäkäyntikin ollut minun aikanani ainakin hiukan turhan pienellä ja säätövaijeri on tuttuun tyyliin poikki...
Muistelin tuon starttioireen olleen myös viime talvena mutta tuli silloin lähes joka aamu startattua johdon päästä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Dieselmoottorin kylmäkäynnistyvyyteen vaikuttaa kokonaisvaltaisesti moottorin ohivuodot, polttoainesuuttimien kunto, hehkutulpat ja tietysti nuo edellämainitut venttiilinvälykset.

Jos epäilet, että hehkutulpat olisivat rikki, niin ne voit mitata seuraavalla tavalla.

Ota hehkutulppiin menevät johdotukset irti niin, että sinulla on sylinterikannessa kiinni pelkästään se hehkutulppa.
Ota sieltä hyllystäsi -jossa itsestäänselvyytenä ( :wink: )- on yleismittari, jolla voit mitata diodeja ja muita mukavia puolijohteita (Eli siinä olisi sellainen toiminto, että kun laitat mittapäät yhteen, niin se sähköpuntari alkaa vinkumaan tai muuta merkkiääntä antamaan...) . Kytke tämä toiminto päälle ja laita toinen mittapää moottorin lohkoon kiinni ja töki toisella mittapäällä jokaisen hehkutulpan liitinpäätä. Jos joku hehkutulpista ei piippaa, on se silloin rikki ja vaihtoon.

Toinen tapa on ottaa kaikki hehkutulpat irti ja kytkeä ne taas johtoihin kiinni, laittaa ne runkoa vasten sekä kytkeä virta päälle. Silloin näet myös sen, että kuinka kuumaksi ne lämpeää. Älä laita minkään maalipinnan tai muoviosien läheisyyteen, koska ne helähtävät ihan punahehkuun asti ollessaan kunnossa.

Dieselsuuttimien kunto on tosin jo kotikonstein mielestäni aikalailla hankala itse tarkistaa. Käytä autoa jossain dieselhuollossa, jossa suuttimet otetaan irti ja koeponnistetaan testipenkissä.
Itselläni kylmäkäynnistyvyys parani huomattavasti suutinkärkien vaihdon jälkeen, kun aikoinaan vielä 200D:llä ajelin, samoiten - ainankin persuksissa tuntui, että myös - koneen alakierrosvääntö, jos sellaisesta edes voi 200D:n kohdalla puhua, olisi hitusen parantunut.

Akku on kanssa dieselauton kanssa puljatessa olla ehdottoman hyvässä kunnossa. Pelkät ampeerituntimäärät eivät kerro akusta kaikkea, vaikka se on yleisin mittasuure, jolla akun valinta suoritetaan. Kannattaa myös ottaa huomioon käynnistysvirran määrä, koska se on kuitenkin se, joka sen voiman siihen hetkelliseen käynnistyshetkeen tuo.

Milloin olet muuten vaihtanut polttoainesuodattimet, jos suodattimiin on paljonkin tullut kesänaikana kondenssivettä, niin sekin vaikuttaa käynnistyvyyteen. Jos suodatinpaperi on täynnä parafiinikiteitä ja vettä, niin ei sen läpi oikein minkäänlainen polttoaine pääse kulkemaan pienelläkään pakkasella.

Omat kokemukset W123 dieseleistä oli ainankin sellaiset, että nuo kaikki asiat pitää olla aikalailla tiptop, jos meinaa kovankin talven yli selvitä helposti ja saada auton käyntiin silloin kun sen tarvitsee. Muuten se on vähän sitä ja tätä... :?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Näemmä avittaa käynnistyvyyttä kun antaa hehkuttaa 10-20 sekunttia valon sammumisen jälkeen... Tosin siltikkin pitää minuutti tai kaks pitää jalkaa kaasulla ennenkuin alkaa käymään kohtuullisesti...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Itellä on kans vähän saman tapasta ongelmaa, saa aina kylmempinä aamuina hehkuttaa vähintään 3 kertaa ennenkuin lähtee käyntiin. Kesällä starttas ihan ok, mikäköhän mahtais olla sökönä? Kun käyntiin saa niin ihan hyvin käy, mutta on vähän hidas ennen kun kone lämpiää. Auto on w123 240d.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Onko tosi et pitää minuutti -2 pitää jalkaa kaasulla ennenkuin käy kunnolla?
Paha lähteä arvailemaan mikä vialla, mut oma kokemukseni oli et 124:ssä oli syksyllä kaikki hehlut pimeänä (syynä rele) ja aamuisin lämpötiöa 0-2 astetta!
Autoa sai sahata käyntiin n.10sekuntia mut sitten ku lähti niin kävi heti hyvin.
Eikö ainakin tuossa 124 pumpussa ole se toiminto, joka pitää auton käynnissä kylmänä (jolloin kierrokset hieman korkeammalla)?
Jos 123:ssa on sama toiminto niin sen toiminta varmasti kannattaa tarkastaa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

pumpun ennakko kannattaa kans tarkastaa :idea: vanha ja venynyt ketju----=myöhäisenpi sytytys :?
ML W164
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jube kirjoitti: Eikö ainakin tuossa 124 pumpussa ole se toiminto, joka pitää auton käynnissä kylmänä (jolloin kierrokset hieman korkeammalla)?
Jos 123:ssa on sama toiminto niin sen toiminta varmasti kannattaa tarkastaa...
124:ssä toiminto on automaattinen.
123:ssa homma hoidetaan kojelaudasta kierrettävästi nupista. :roll:
w115,123,124,126,210 yms.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Oireet sopii hehkutulppaan, itsellä oli alkukesästä yksi pimeä, ontui kylmänä, sitten taas kävi kuin uusi, kun piti hetken kierroksia ja lämpesi...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

jarski kirjoitti: 123:ssa homma hoidetaan kojelaudasta kierrettävästi nupista. :roll:
Sattuu olemaan vaijeri poikki ja muistaakseni on aika arvokas uusia...

Täytyy hommata uudet hehkut ensialkuun...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jani Haataja kirjoitti:
jarski kirjoitti: 123:ssa homma hoidetaan kojelaudasta kierrettävästi nupista. :roll:
Sattuu olemaan vaijeri poikki ja muistaakseni on aika arvokas uusia...
Polkupyörän vajerista tehty (jarrun tai vaihteiston vajeri) käy hyvin.
Hinnan puolesta kohtuullinen. :wink:
A170cdi-00 1999-
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kiitos vinkistä
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Vastaa Viestiin