Akun vaihto projekti
Akun vaihto projekti
Iso akku pienen tilalle.
Pakko itsekkin laittaa vähän projektoria, että pysyy tuo tuning homma muistissa. Akun pohjakaukalon pellin päädyt piti oikaista, ( tarvikkeet, rautasaha, sekä leka, + kunnon alusta missä pääsee paukuttamaan )
Nyt on W201: kkösessä levytilaa mitä ladata, akku on vaihdettu isoon ja pitkään malliin, ja on virtaa aivan toisenlailla kun "vakiokokoisessa", ennen 66 Ah, nyt 95 Ah.
Pirun ahdas oli aukko mihin piti iso akku saada mahtumaan, meni hieromiseksi ja pystyasennossa piti ujuttaa, mutta lopussa kiitos seisoo
Pakko itsekkin laittaa vähän projektoria, että pysyy tuo tuning homma muistissa. Akun pohjakaukalon pellin päädyt piti oikaista, ( tarvikkeet, rautasaha, sekä leka, + kunnon alusta missä pääsee paukuttamaan )
Nyt on W201: kkösessä levytilaa mitä ladata, akku on vaihdettu isoon ja pitkään malliin, ja on virtaa aivan toisenlailla kun "vakiokokoisessa", ennen 66 Ah, nyt 95 Ah.
Pirun ahdas oli aukko mihin piti iso akku saada mahtumaan, meni hieromiseksi ja pystyasennossa piti ujuttaa, mutta lopussa kiitos seisoo
vihje olis löytynyt vahvoja akkuja pienemmässäkin koossa.
tuli vaihettua itse kk sitten exido ultra vai mikäköhän se merkki oli 88ah.
kuitenkin tm ja monessa muussakin lehessä testivoittaja.
hienoohan se on että joku viitti nähdä vaivaa asioiden saavuttamiseksi
tuli vaihettua itse kk sitten exido ultra vai mikäköhän se merkki oli 88ah.
kuitenkin tm ja monessa muussakin lehessä testivoittaja.
hienoohan se on että joku viitti nähdä vaivaa asioiden saavuttamiseksi
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
- Paikkakunta: JKL mlk
Mun pitäsi tehdä tossa 2-akku järjestelmä w201:seen . Tarkoituksena laittaa 2kpl hyytelöakkuja, jotain 60-80Ah. Laitan releellä, että silloin kun virrat päällä, niin samalla menee akut yhteen, näin ei tapahdu purkautumista kun auto seisoo. Ongelmana vaan että mistäköhän kävisi isompi laturi tommoseen w201:seen ? Mitä latureita on esim. W124:ssa ?
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
mihin tarvit kahta akkua? esim musiikki laitteille vois olla helpompi saada hetkellistä virtaa isolla laturilla ja kondensaattorilla...Turmelioitsia kirjoitti:Mun pitäsi tehdä tossa 2-akku järjestelmä w201:seen . Tarkoituksena laittaa 2kpl hyytelöakkuja, jotain 60-80Ah. Laitan releellä, että silloin kun virrat päällä, niin samalla menee akut yhteen, näin ei tapahdu purkautumista kun auto seisoo. Ongelmana vaan että mistäköhän kävisi isompi laturi tommoseen w201:seen ? Mitä latureita on esim. W124:ssa ?
akkujen yhteen kytkemisen tekevä relekkään ei ihan pieni kestä olla.. virran kesto pitäis olla luokkaa 100A... miksi? startti ottaa aika pirusti virtaa käynnistyksessä... ja starttihan ottaa virran molemmilta akuilta... tietenkin pienemmälläkin tulee toimeen mutta se ei kestä olla päällä käynnistyksen aikana...
Akun vaihto projekti
Huomasin että tuommoisen 95 ampperitunnin akun lataaminen n. puolityhjästä, kestää autossa viikon lataantua, vaikka autolla ajettiin joka päivä noin 35 km.
Todella hidas laturi Mersussa joka tosin on 75 amppeeria.
Tämä on silmämääräisesti todettua, koska Exidessä on se silmä mistä näkee, puolityhjä on musta ja täysi on vihreä pallo siinä silmässä.
Jos tuon kokoinen akku menee joskus täysin tyhjäksi niin sitä ei pysty auton laturilla lataamaan ikinä täyteen varaukseen, täytyy ladata vaihtovirtalaturilla, automaattilaturilla se ei onnistu täysin täyteen lataaminen.
Todella hidas laturi Mersussa joka tosin on 75 amppeeria.
Tämä on silmämääräisesti todettua, koska Exidessä on se silmä mistä näkee, puolityhjä on musta ja täysi on vihreä pallo siinä silmässä.
Jos tuon kokoinen akku menee joskus täysin tyhjäksi niin sitä ei pysty auton laturilla lataamaan ikinä täyteen varaukseen, täytyy ladata vaihtovirtalaturilla, automaattilaturilla se ei onnistu täysin täyteen lataaminen.
Eikös näihin 80-90 luvun röntiin passaa laturit keskenään ainut ero on vaan että pitää huomioda onko moniura vai kiilaura hihna muistaakseni entiseen 190E paiskasin jonkun 85 tai 90 amppeerisen laturin kehiin jostain 124 koppaisesta ja alkoi virta piisaan. itte olen miettinyt sitä kaksi akku systeemiä eberin takia mutta mistä löytää tarpeeksi jytkyn releen akkujen väliin ja jos laittaisi keltaisen optiman niin epä haittaisi vaikka menisi ihan tyhjäksi...
Hyvä havaintoBenzo kirjoitti:Huomasin että tuommoisen 95 ampperitunnin akun lataaminen n. puolityhjästä, kestää autossa viikon lataantua, vaikka autolla ajettiin joka päivä noin 35 km.
Autoissa akku varataan "puskuvarauksella" eli akku pidetään vakiojännitteellä, jonka jännitteensäätäjä säätää, pienessä ylijännitteessä ja akku ottaa sitten vastaan varauksen "varauskäyränsä" mukaisesti.ja kirjoitti:Todella hidas laturi Mersussa joka tosin on 75 amppeeria.
Siis laturin "hitaudella", mitä se muuten on , eikä "yli teholla" ole mitään vaikutusta akun varautumisnopeuteen.
Kyllä periaatteessa, vähän nopeammin ja enemmän yhteensä.ja edelleen kirjoitti:mitä isommat kennot / pinta-ala sitä isommin akkuun saadaan noita amppeereita
Peukalosääntönä: Mitä raskaampi akku sitä enemmän varauskykyä (Ah). Mitä enemmän kenno pinta-alaa sitä suurempi purkausvirta (CCA= cold cranking amperes), tämä on starttiakun TÄRKEIN ominaisuus.
Ennenkuin turmeloitset laturin, akut ja mahdollisesti koko auton (vakuutussedät ei tykkää), niin otappa esim. venetarvikeliikkeestä selville kuinka kaksiakkujärjestelmä kytketään asiallisesti/turvallisesti ja mitä siihen tarvitaan. Hyytelöakku ei muuten ole paras mahdollinen starttiakku, hyvä ns. huviakku kylläkin.Turmelioitsia kirjoitti:Tarkoituksena laittaa 2kpl hyytelöakkuja, jotain 60-80Ah. Laitan releellä, että silloin kun virrat päällä, niin samalla menee akut yhteen, näin ei tapahdu purkautumista kun auto seisoo.