Akun vaihto projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Akun vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja mc »

Iso akku pienen tilalle.

Pakko itsekkin laittaa vähän projektoria, että pysyy tuo tuning homma muistissa. Akun pohjakaukalon pellin päädyt piti oikaista, ( tarvikkeet, rautasaha, sekä leka, + kunnon alusta missä pääsee paukuttamaan ) 8)

Nyt on W201: kkösessä levytilaa mitä ladata, akku on vaihdettu isoon ja pitkään malliin, ja on virtaa aivan toisenlailla kun "vakiokokoisessa", ennen 66 Ah, nyt 95 Ah.

Pirun ahdas oli aukko mihin piti iso akku saada mahtumaan, meni hieromiseksi ja pystyasennossa piti ujuttaa, mutta lopussa kiitos seisoo :lol:
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

vihje olis löytynyt vahvoja akkuja pienemmässäkin koossa.
tuli vaihettua itse kk sitten exido ultra vai mikäköhän se merkki oli 88ah.
kuitenkin tm ja monessa muussakin lehessä testivoittaja.
hienoohan se on että joku viitti nähdä vaivaa asioiden saavuttamiseksi :wink:
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Jep. Mullekin ekaksi väitettiin akkuliikkeessä että 95 amppeerista löytyy molemmissa kokoluokissa mutta näin ei ollutkaan, mitä isommat kennot / pinta-ala sitä isommin akkuun saadaan noita amppeereita.

Akku on muuten Exide Ultra.
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Onhan noita muitakin pieni kokoisia akkuja kuten Optima akut. :roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

[Ju55i V.] kirjoitti:Onhan noita muitakin pieni kokoisia akkuja kuten Optima akut. :roll:
exide parempi :)
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

minkäs kokonen laturi sulla on? mulla ei tainut olla kun 55Ah... hmmm pitää varmaan jossain vaihees vaihtaa osompaa, kun sattus jostain halvalla käteen.
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Laturi

Viesti Kirjoittaja mc »

Torme kirjoitti:minkäs kokonen laturi sulla on? mulla ei tainut olla kun 55Ah... hmmm pitää varmaan jossain vaihees vaihtaa osompaa, kun sattus jostain halvalla käteen.
Jos kysyit minulta ? Niin 75 amppeerinen näyttäisi olevan.
Turmelioitsia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
Paikkakunta: JKL mlk

Viesti Kirjoittaja Turmelioitsia »

Mun pitäsi tehdä tossa 2-akku järjestelmä w201:seen . Tarkoituksena laittaa 2kpl hyytelöakkuja, jotain 60-80Ah. Laitan releellä, että silloin kun virrat päällä, niin samalla menee akut yhteen, näin ei tapahdu purkautumista kun auto seisoo. Ongelmana vaan että mistäköhän kävisi isompi laturi tommoseen w201:seen ? Mitä latureita on esim. W124:ssa ?
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ootko miettinyt asian ihan loppuunasti, kun kysymyksessä on kuitenkin lyijyhyytelöakut? :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turmelioitsia kirjoitti:Mun pitäsi tehdä tossa 2-akku järjestelmä w201:seen . Tarkoituksena laittaa 2kpl hyytelöakkuja, jotain 60-80Ah. Laitan releellä, että silloin kun virrat päällä, niin samalla menee akut yhteen, näin ei tapahdu purkautumista kun auto seisoo. Ongelmana vaan että mistäköhän kävisi isompi laturi tommoseen w201:seen ? Mitä latureita on esim. W124:ssa ?
mihin tarvit kahta akkua? esim musiikki laitteille vois olla helpompi saada hetkellistä virtaa isolla laturilla ja kondensaattorilla...
akkujen yhteen kytkemisen tekevä relekkään ei ihan pieni kestä olla.. virran kesto pitäis olla luokkaa 100A... miksi? startti ottaa aika pirusti virtaa käynnistyksessä... ja starttihan ottaa virran molemmilta akuilta... tietenkin pienemmälläkin tulee toimeen mutta se ei kestä olla päällä käynnistyksen aikana...
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Akun vaihto projekti

Viesti Kirjoittaja mc »

Huomasin että tuommoisen 95 ampperitunnin akun lataaminen n. puolityhjästä, kestää autossa viikon lataantua, vaikka autolla ajettiin joka päivä noin 35 km.

Todella hidas laturi Mersussa joka tosin on 75 amppeeria.

Tämä on silmämääräisesti todettua, koska Exidessä on se silmä mistä näkee, puolityhjä on musta ja täysi on vihreä pallo siinä silmässä.

Jos tuon kokoinen akku menee joskus täysin tyhjäksi niin sitä ei pysty auton laturilla lataamaan ikinä täyteen varaukseen, täytyy ladata vaihtovirtalaturilla, automaattilaturilla se ei onnistu täysin täyteen lataaminen. :shock:
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Eikös näihin 80-90 luvun röntiin passaa laturit keskenään ainut ero on vaan että pitää huomioda onko moniura vai kiilaura hihna muistaakseni entiseen 190E paiskasin jonkun 85 tai 90 amppeerisen laturin kehiin jostain 124 koppaisesta ja alkoi virta piisaan. itte olen miettinyt sitä kaksi akku systeemiä eberin takia mutta mistä löytää tarpeeksi jytkyn releen akkujen väliin ja jos laittaisi keltaisen optiman niin epä haittaisi vaikka menisi ihan tyhjäksi...
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Benzo kirjoitti:Huomasin että tuommoisen 95 ampperitunnin akun lataaminen n. puolityhjästä, kestää autossa viikon lataantua, vaikka autolla ajettiin joka päivä noin 35 km.
Hyvä havainto :)
ja kirjoitti:Todella hidas laturi Mersussa joka tosin on 75 amppeeria.
Autoissa akku varataan "puskuvarauksella" eli akku pidetään vakiojännitteellä, jonka jännitteensäätäjä säätää, pienessä ylijännitteessä ja akku ottaa sitten vastaan varauksen "varauskäyränsä" mukaisesti.
Siis laturin "hitaudella", mitä se muuten on :) , eikä "yli teholla" ole mitään vaikutusta akun varautumisnopeuteen.
ja edelleen kirjoitti:mitä isommat kennot / pinta-ala sitä isommin akkuun saadaan noita amppeereita
Kyllä periaatteessa, vähän nopeammin ja enemmän yhteensä.
Peukalosääntönä: Mitä raskaampi akku sitä enemmän varauskykyä (Ah). Mitä enemmän kenno pinta-alaa sitä suurempi purkausvirta (CCA= cold cranking amperes), tämä on starttiakun TÄRKEIN ominaisuus.
Turmelioitsia kirjoitti:Tarkoituksena laittaa 2kpl hyytelöakkuja, jotain 60-80Ah. Laitan releellä, että silloin kun virrat päällä, niin samalla menee akut yhteen, näin ei tapahdu purkautumista kun auto seisoo.
Ennenkuin turmeloitset laturin, akut ja mahdollisesti koko auton (vakuutussedät ei tykkää), niin otappa esim. venetarvikeliikkeestä selville kuinka kaksiakkujärjestelmä kytketään asiallisesti/turvallisesti ja mitä siihen tarvitaan. Hyytelöakku ei muuten ole paras mahdollinen starttiakku, hyvä ns. huviakku kylläkin.
Vastaa Viestiin