pensa mersua ettimässä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt olis pemari kaupan ja kohta pitäisi tulla ensimmäinen potentiaalinen ostajakin, joten uutta autoa tarttis alle.

oon miettinyt, että joku pensakoneinen saisi olla. joku pieni ja varmaan jollain pikkukoneellakin. koppanan ehkä w201, tai sitten seuraaja C. mulla ei ole mitään käsitystä mersun pensamoottoreista. antakaahan jotain vinkkiä noiden korimallien koneista, että mitä nyt ei ainakaan kannata hankkia, tai että mitkä on "hyvässä maineessa" jne. pikkumersut muuten kyllä tuttuja kaikin puolin, mutta noi pensakoneiset omine ongelmineen on mulle aika hataralla pohjalla. suuria summia ei ole sijottaa ja mieluiten saisi olla sellanen, ettei kuluta mitään 14 litraa satasella. autosuosituksiakin saa antaa. isokoneinenkin käy, jos on joku sellanen suht pihi tälläseen lyhyeen nurkka-ajoon.

kiittäen pera.
W201 250DT 20V
w201 190E
Torne
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 29.01.2013 21:27

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja Torne »

Niin kait tääkin joitenkin tänne tekniikka osiolle saadaan mahtumaan xD
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

pera8x kirjoitti:nantakaahan jotain vinkkiä noiden korimallien koneista, että mitä nyt ei ainakaan kannata hankkia, tai että mitkä on "hyvässä maineessa" jne. pikkumersut muuten kyllä tuttuja kaikin puolin, mutta noi pensakoneiset omine ongelmineen on mulle aika hataralla pohjalla. suuria summia ei ole sijottaa ja mieluiten saisi olla sellanen, ettei kuluta mitään 14 litraa satasella. autosuosituksiakin saa antaa. isokoneinenkin käy, jos on joku sellanen suht pihi tälläseen lyhyeen nurkka-ajoon.

kiittäen pera.
Voin suositella lämpimästi M111-Kompressor moottoria eli 2-litrainen remmiahdettu bensakone. Tänään ajettu vajaat 300km, nastarenkailla kulutus ajotietokoneen mukaan 7,1L/100km ja suorituskykyä on paljon enemmän kuin Suomessa voi käyttää. Kuvaavaa on, että juuri kun saa kuutosvaihteen vetoalueelle niin on sallittu 120km/h mittarissa. Painoakin E-sarjassa on jo pelkässä korissa 1600kg.

Kaikkien huonoin ja kelvottomin puolestaan on M271-Kompressor jota ei kannata hankkia missään muodossa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mistäs korimallista noita m111 koneita löytyy ja kuinka sellasen tunnistaa? kuten sanottu, niin olen pihalla, kun lumiukko noiden pensakoneiden kanssa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos ostais tollasen vanhan mersun vaihteeksi. tossa olisi hintasekseen kohtuu siistin näköinen vehjes. mikäs moottori tossa on? onko pahaa sanottaavaa kyseisestä yksilöstä noin niinkun netti ilmotuksen ja kuvien perusteella? kilautin tolle myyjälle ja ainakin sen puheiden mukaan ihan ok pirssi. vois käydä koeajaan ja hieroa kauppaa. http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/7708190" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 250DT 20V
w201 190E
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

pera8x kirjoitti:jos ostais tollasen vanhan mersun vaihteeksi. tossa olisi hintasekseen kohtuu siistin näköinen vehjes. mikäs moottori tossa on? onko pahaa sanottaavaa kyseisestä yksilöstä noin niinkun netti ilmotuksen ja kuvien perusteella? kilautin tolle myyjälle ja ainakin sen puheiden mukaan ihan ok pirssi. vois käydä koeajaan ja hieroa kauppaa. http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/7708190" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes M111-Kompressorin tunnistaa punaisesta puolankannesta venttiilikopan päällä.

Ilmoituksen mukaan tuo myytävä auto on väärältä vuosituhannelta. Ensisijaisesti kannattaa katsoa 2000-luvun autoja koska niitä saa hyvin edullisesti.

Tuota M111 Kompressor-moottoria on ollut E-sarjassa, C-sarjassa, CLK-sarjassa sekä SLK-sarjassa. Sekä 2-litraisena (E200K) että 2,3-litraisena (E230K).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja dealer »

pera8x kirjoitti:jos ostais tollasen vanhan mersun vaihteeksi. tossa olisi hintasekseen kohtuu siistin näköinen vehjes. mikäs moottori tossa on? onko pahaa sanottaavaa kyseisestä yksilöstä noin niinkun netti ilmotuksen ja kuvien perusteella? kilautin tolle myyjälle ja ainakin sen puheiden mukaan ihan ok pirssi. vois käydä koeajaan ja hieroa kauppaa. http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/7708190" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosi siisti kuvissa. Näyttäisi että kunnolliset talvirenkaatkin alla, tosin mahdollisesti vähän isommat kuin autoon kuuluisi mutta ei haittaa ellei raavi kaariin. Vasta katsastettu ja alle tonnin hintainen = ei voi pudota korkealta vaikka myöhemmin ilmenisi ettei ole kelvollinen. Kulutus ei ole noissa pientä, kymppi toista menee varmasti ellei ole pelkästään maantieajoa. Jos kilometrejä tulee vuodessa noin 10000 niin verot + polttoaineet kääntyy dieselissä edullisemmiksi, mutta eihän se suuntaan tai toiseen sitä tarkoita etteikö voisi ajaa sillä vähän kalliimmaksi tulevalla käyttövoimalla...
Paljon paljon vähemmällä remontilla (=rahanmenolla) selviää tuollaisella jos verrataan 2000-luvun halpaan mersuun. Varusteitahan ei ole vanhuksissa minkäänlaisia :D
wiimax.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jees. kävin tarkistamassa auton ja heitin koeajolenkin ja homma oli selvä. enää piti hieroa hinta kohdilleen, niin pääsikin laittaan nimee paperiin. pemarista jäi nyt jonkun verran ylimäärästä joulurahaa, kun tuon mersun lopulliseksi hinnaksi jäi vaan 750e. koppa on oikeasti aika siisti, varsinkin ikäsekseen. mätää ei ole, kun toisessa lokarissa pieni ehkä neljän neliösentin kokoselta alueelta. pohja ja helmat ja lokarinkaaret ehjät. tunkin reijistä näytti olevan jo mätääntynytkin, kun oli hitsattu umpeen. kone lähti hyvin kylmästä käymään. samaten kuumanakin. hyvät talvi- ja kesänakit. molemmat aluvanteilla vielä. jousetkin oli harvinaiset, kun oli normaalit, eikä mitään rälläkkämadalluksia, tai alustasarjoja. meitsi tykkää, kun on korkee auto, niin ei pohja hankaa joka montussa.

sitten niitä miinuksia.

termari näyttäis olevan rikki. lämmöt ei nouse ajossa, kun 70 korville.
virtalukossa, tai virtalukon pohjassa on jotain häikkää. lämppärin puhallin ei lähde mukaan peliin, ellei käännä avainta inansa takasinpäin starttauksen jälkeen. kai se lukon pohja on.
oisko virtalukkokin joskus vaihdettu, tai vaihtoehtosesti ovien lukot. avaimia tuli jotain 5 mukana ja virtalukolle on eri, kun kuskin oveen. muita en edes kokeillut, kun keskuslukitus tuntui toimivan.
siinäpä ne viat sitten taisi ollakkin.

karvalakkimalli, kun ei ole edes abseja. kattoluukku ja keskuslukitus on ainoa varuste. ja mainittakoon vielä, että onnettoman laiskalta tuntuu tollasen nykydiiselin jälkeen, mutta samapa tuo, jos tolla muutaman kilsan päivässä ajelee. jos jossain kohtaa tulee enemmänkin ajoa jatkuvasti, niin katsellaan sitten taas diiseliä. sillä tota pensakoneista nyt kattelinkin, kun pemarissa oli aika kovat verot, eikä sitä ajoa tullut juuri ollenkaan. vois jossain kohtaa koittaa muistaa räpsästä jokusen lisäkuvankin, jos joku haluaa. tossa myyntiilmossahan niitä oli ihan kivasti.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ainiin, lisävika unohtu mainita. öljynpainemittari ei toimi. näyttää kokoaika kolmea baaria, kun on virrat päällä. voisko liittyä virtalukkoon, vai onko joku ihan oma vikansa?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvältä kuulostaam, eikä ole isot viat nuo heti ilmenneet :thumbup:
wiimax.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

juu, pikkujuttuja. oletus ei ollut kovin kummonen, kun tällästä vanhusta lähdin katsomaan. yleensä ne on täynnä kaikkia pikkuvikoja. joskus isompiakin vikoja.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja RH »

pera8x kirjoitti:ainiin, lisävika unohtu mainita. öljynpainemittari ei toimi. näyttää kokoaika kolmea baaria, kun on virrat päällä. voisko liittyä virtalukkoon, vai onko joku ihan oma vikansa?
Joskus maailmassa m111- koneinen S124 oirehti samalla tavalla. Anturi vai millä nimellä se nyt kulkeekaan, siinä vaan oli rikki.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Että silleen, vaihdoit sitten beniksen huonojen valojen takia parempivaloiseen :mrgreen:
Onhan toi aikamoinen aikamatka aikakoneeseen....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

emmää sitä huonojen valojen takia vaihtanut. kyllä sillä pemarilla alkoi jo jotenkin näkeen, kun laittoi 100w polttimot. auton vaihtoon oli pari syytä. ensimmäinen oli, että piti saada pensakoneinen auto, tai sitten paku. ei ole järkeä seisottaa diiseliä tyhjänpanttina. toinen syy oli se, että pelko perseessä, kun tollasesta nykyautosta jotain hajoaa, niin korjaamolle se on vietävä, kun en osaa korjata sellasia. ja laskujen suuruusluokan jokainen tietää, jos on korjaamolla asioinut.

pemari oli oikeinkin hyvä auto ajella. toimikin hyvin, eikä ollut liikoja vikoja. veri vaan vetää mersuun ja nää vanhat jostain syystä kiinnostaa. kattelin noita uudempiakin mersuja, mutta tilanne on aivan sama, kun ton pemarin kanssa. miljoona anturia yms. jotain hajoaa, niin kuntoon en sitä omin voimin saa. vanhat on yksinkertasta tekniikkaa ja korimalli tuttu, niin ei ole sen suhteen ongelmia. ehkä olen juuttunut kaheksankyt luvun autoihin, mutta ei se ainakaan mua haittaa. ainakaan ei ole mikään munanjatke tällänen 80 luvun pikkuauto. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja acparma »

Oliko tämä ruisku vai kaasari?
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ruiskukones.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja karra »

Ihan hyvä et muutkin kertoo ajavansa tonnin räppänöillä, sillei minäkin teen just nyt. Kun ei muuta tarvi, siis parempaa kun ei tarvi esim pikkulapsia kuljetella ym asioita ottaa huomioon niin tuollainen halpa kulkinekin riittää :D

Bensakonehan on se ainoo oikea :wink:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

karra kirjoitti:Ihan hyvä et muutkin kertoo ajavansa tonnin räppänöillä, sillei minäkin teen just nyt. Kun ei muuta tarvi, siis parempaa kun ei tarvi esim pikkulapsia kuljetella ym asioita ottaa huomioon niin tuollainen halpa kulkinekin riittää :D

Bensakonehan on se ainoo oikea :wink:
Kaikista autoista tulee tonnin räppänöitä, osasta ooppeleita. :lol:

.
Opel, "weird lieben autos"....
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

karra kirjoitti:Ihan hyvä et muutkin kertoo ajavansa tonnin räppänöillä, sillei minäkin teen just nyt. Kun ei muuta tarvi, siis parempaa kun ei tarvi esim pikkulapsia kuljetella ym asioita ottaa huomioon niin tuollainen halpa kulkinekin riittää :D

Bensakonehan on se ainoo oikea :wink:
Eihän nyt niin paljoa makseta, tällä hetkellä perheessä käytössä sportti joka maksoi ostettaessa 350€ mutta varustelistalta löytyy sähköikkunat, ohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäätö, sävylasit, ABS, luistonesto, kauko-ohjattava keskuslukitus, suksiluukku, kaatuvat takapenkit, ilmastointi ja sport-varustelu maahantuojan lisäpaketilla, mm. Steinmetz-varustepaketti ja alustasarja.

Tästä ei tule enempää Opelia koskaan kun se on jo Opel. Ja sentään 2000-luvun malli eikä museoauto.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tonnin mersut on ihan hyviä, jos ei osta sitä kaikista kuppasinta. ruostehan noissa suurin ongelma on. ainakin mulla olleet ihan hyviä autoja. korjata niitäkin saa, mutta niin saa uudempiakin. pemariakin jouduin korjaamaan, mm. takaiskarit ja kampiakselin hihnapyörän. en tiä koskeeko kaikki vähän uudempia autoja, mutta ainakin pemarin kohdalla hiinat tuntui jokseenkin kovilta. tuo hihnapyörä oli suomihinnastojen mukaan jossain 400-500 euron tietämillä ja iskaritkin olis olleet orkkiksena jotain 200 kappale. hihnapyörän korjasin itte uuteen uskoon ja iskareiks valikoitui tarvike malliset, jotka maksoi jotain 50 kipale.

no joo, noi oli tollasia perusvikoja, samoja mitä on vanhemmissakin autoissa. kyllähän noita vielä ropaa, mutta jos olisi mittaristossa alkanut häiriövalot palamaan, niin tietotaito olis loppunut meikäläiseltä heti kesken. ja kun tarvitaan tietokoneet ja muut systeemit, että saadaan ensinnäkin vikakohde kaivettua esille ja saatika mitä se mahdollinen osa sitten maksaisi. mersuihin on varaosia pilvin pimein käytettyjen markkinoilla ja hinnat on naurettavan alhaisia. jotenkin vaan niin paljon huolettomampia pitää nämä vanhata autot.

ps. kaveri kävi eilen osatan just pystylyhdyn. on meitä muitakin. :thumbup:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Pahasti offtopicciahan tää jo on. Kuinka monella hitsaamaton w124 tai w201. Mun omaa hitsaillu jonku verra. Nyt tälle leimalle ne taka akselin kiinnityskohat. Jotenkin kova taistelu pään sisällä kannattaako tää pitää vai alkaa vaan ettimää parempaa yksilöä. Muuten pelaa ihan hyvin. Eikä oo mitään halua ostaa uudempaa autoa mistää syystä kun tälläinen täyttää tehtävänsä
Viimeksi muokannut juhaeino, Ma 14.12.2015 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hep, W124.
wiimax.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mun toi toinen pikkumese oli vielä pari vuotta sitten hitsaamaton. moottorin alla oleva se joku poikittaispalkki oli alkanu ruostuun, niin siihen joutu vetäseen saumaa. mutta pohja on vielä toistaseks koskematon.

surkein auto oli kopaltaan ehkä toi yks entinen vähän yli 700 tuhatta (mittariin) ajettu 124 koppanen, mistä alkoi ruoste tehdä niin paljon tuhojaan, että en jaksanut enää hitsailla. siitä ruostui mm. takakelkan kiinnikkeet irti korista.. toinen lähes yhtä mätä oli 126 koppanen 500:nen. siitä tuli kyllä ihan ok, kun viikon verran hitsaili pohjaan melkein neliön peltiä. paras koppasin on ollut tuo toinen pikkumese, mihkä sen poikittaispalkin hitsasin pari vuotta takaperin. tai sitten yksi entinen 124 koppanen farkku. sitä ei oltu muistaakseni hitsattu ollenkaan mistään, mutta helmoista ja vähän sieltä täältä sekin alkoi kukkimaan. etulokarithan siihen joskus vaihdoinkin. että on näitä joka lähtöön. tästä uutukaisesta en oikein osaa sanoa vielä, kun en ole pohjaa nähnyt. noi tunkinreijät ainakin on hitsattu. toivottavasti ei pohjassa ole kauheesti mätävikaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja karra »

Luulen että oma 1996 C automaatti on vielä hitsaamaton.

Reilun tonnin ritsassani on jo seuraavia ominaisuuksia mitkä ei haittaa liikkumista pisteestä A pisteeseen B:
- kaukosäädin ei toimi; keskuslukko toimii napista
- pyyhkijän rata on pyöreä; sulan napsuminen karmiin korjattu lyhyemmällä sulalla
- vasen lampunpesuri on jumissa
- kuskin oven rajoittimen pykälät kadonneet, rajoittaa oven liikettä tosin edelleen
- nastarenkaissa ei juurikaan pitoa
- kun vaihteen vetää neloselle se ei aina palaudu D:lle, kun käyttää N asennossa pysyy taas D:ssä
- pientä alkaavaa ruostetta

Oven rajoitin sekä koko lasinpyyhinasetelma on ostettu jo mutta ei ole ollut asennusinspiraatiota.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

se pyyhin hässäkkä on melko simppeli vaihtaa. eikä tartte edes puolta autoa purkaa. itte vaihdoin toissa kesänä tossa kotipihassa vaan pikkumersuun, oisko mennyt jotain puolisen tuntia tupakoineen kaikkineen.

kysytään täälä samassa topikissa nyt, kun aina välillä ollu polte rakentaa etanolilla kulkeva auto ja nyt olis sitten se pensamersu, mistä voisi rakentaakkin. pystyykö ton vakion moottorinohjauksen kanssa käyttään viinaksia? tai pystyykö sitä millään konstilla edes säätään ylipäätään, vai vaatiiko aftermarket moottorinohjauksen? kaveri noitten kanssa pelannut ja megasquirtteja itte kolvaillu kasaan, niin siltä saisi kyllä halvalla tollasen, jos se on yhtään parempi. ahtaa en ajatellut, kun toi toinen rojekti on sitä varten. mutta ihan puhtaasti kokeilunhalusta toi etanoli hässäkkä kiinnostaa, jos se ei ole mikään ääretön työmaa saada konetta pelaan sen viinan kanssa. saiskohan sillä ehkä jopa hepan, tai kaksi lisää potkuakin. no, se on toissijanen asia.

ja koneesta kiinnostaa kans kaikki tieto. mitä googlettelin, niin vissiinkin m102 toi moottori? 2 litran kokonen ja joku ruisku siinä on. onko heikkoja kohtia tai muuta, mitä pitää ottaa huomioon? olikos ne tässä, vai jossain muussa mallissa, missä nokka-akselit kulahteli ennen aikojaan?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja karra »

Täällä on teknistä tietoa tenavatähdestä: http://wiki.mercedes-benz-classic.com/i ... ie:W201/en" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse ajattelin ihan vaan mielenkiinnosta kokeilla ajaa Re85 bensalla. Otan seuraavaksi pelkästään sitä tankkiin, nyt siellä on noin puolet ja puolet, siten että bensan osuus olisi noin 25 %. Kunhan vaan haluan katsoa miten kulkee viinalla W202.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja karra »

Tutkin netistä onko kukaan ajanut M111 moottoria viinabensalla ja tällaisen tarinan löysin:

Ich habe mit meinem M111 E18 (C180 von 95) 50tkm auf Ethanol gefahren, über 70% schwierig im Anspringen, mit Hilfsmitteln oder aber ab 17°C Aussentemperatur hat das dann auch mit ein wenig warm laufen lassen gut funktioniert. Apropos, desöfteren hat er dann mit 5 Personen, Voll beladen Vollgasfahrten absolviert von Süddeutschland in den Norden über 800km, dabei nur E85 nachgetankt, kein Super Benzin mehr. Ohne Probleme, kein erhöhter Ölverbrauch, super sauberere Zündkerzen und ein Motor der von Innen wie neu aussah! Keine Russablagerungen, honig gelbes Öl beim Wechsel nach 15tkm! Natürlich kann ich keine Gewähr geben, aber ich kann nur sagen, wie es sich bei mir zu getragen hat. Ein Hoch auf den M111. Jetzt fahre ich M112 im E320 W211 dort verhält es sich ebenso. Keine Probleme festgestellt. Der hat aber 12 Zündkerzen, zum Glück sind sie gerade neu

Eli yli 70% viinalla on jotain käynnistysvaikeuksia, mutta en ymmärrä tuota starttiapujuttua, tai mitä tuo Hilfsmitteln nyt sitten tarkkoitaakin. Jossain vaiheessa ajanut pelkällä Re85:lla...

Toisella foorumilla kerrottiin että vakio bensapumput antautuu puolentoista vuoden iässä jos ajaa pelkällä viinalla? Ilmeisesti voitelevuuden puute eikä niinkään elastomeerien haurastuminen...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja acparma »

Itellä hitsaamaton W124.
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mikäs toi namiska on tuolla konehuoneen puolella, missä on N ja S ja loput jotain numeroita? muistelisin, että vaikuttaa sytkään ja valitaan polttoaineen mukaan. pitääkö paikkansa? ja kummalla pensiinillä tällästä nyt kuuluu tankata, 95, vai 98? ja missä asennossa tuon napin kuuluu olla?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: pensa mersua ettimässä

Viesti Kirjoittaja acparma »

98 ja S-asento
W124 300 E -87 Aut.
Vastaa Viestiin