W123 Kojelaudan listan irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Morten
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 16.10.2004 02:35
Paikkakunta: Sherwood-Kerava
Viesti:

W123 Kojelaudan listan irroitus

Viesti Kirjoittaja Morten »

Meikän 300D on vielä sitä mallia ettei ollut sitä jalopuulistaa kojelaudassa, vaan se vinyylinen systeemi. Mites sen irroitus sujuu parhaiten? Onko se vaan ns. klipseillä kiinni eli hellävaroen irti vaikka pienellä ruuvarilla kammeten vai miten? Kaveri poisti rekisteristä vanhan TDT:nsä ja ei tarvii enää sen kojelaudan puulistoja eli vaihtaisin sitten puulistan tilalle.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Se on liimalla kiinni niinkuin on myös ne jalopuulistatkin. Ruuvaria väliin tökkimällä olen aina ne irti ottanut
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14027
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sjtv kirjoitti:Se on liimalla kiinni niinkuin on myös ne jalopuulistatkin. Ruuvaria väliin tökkimällä olen aina ne irti ottanut
EIEIEIEI! EI missään nimessä puupintaa irti alumiinipohjasta! Alumiinipohjan täytyy lähteä ehdottomasti mukana. Itse ostin täältä jalopuulevyt ja -tuhkakupin autooni, ja myyjä oli irrottanut pelkät puuviilut. Viilu tahtoo aina taipua väkisin irrotettaessa, ja siinäpä sitten olikin miettiminen, kuinka ne saan siististi uudelleen liimattua.

Jos en väärin muista, niissä taisi olla jotkut taivutettavat väkäset profiilin takapuolella. Tämä on paha sanoa, koska se kapea lista oli autossani valmiina, ja vaihdoin vain tuhkakupin ja muun keskikonsolin verhoilun. Enemmän tietävät valaiskoot lisää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Timo L. kirjoitti:
Sjtv kirjoitti:Se on liimalla kiinni niinkuin on myös ne jalopuulistatkin. Ruuvaria väliin tökkimällä olen aina ne irti ottanut
EIEIEIEI! EI missään nimessä puupintaa irti alumiinipohjasta! Alumiinipohjan täytyy lähteä ehdottomasti mukana. Itse ostin täältä jalopuulevyt ja -tuhkakupin autooni, ja myyjä oli irrottanut pelkät puuviilut. Viilu tahtoo aina taipua väkisin irrotettaessa, ja siinäpä sitten olikin miettiminen, kuinka ne saan siististi uudelleen liimattua.

Jos en väärin muista, niissä taisi olla jotkut taivutettavat väkäset profiilin takapuolella. Tämä on paha sanoa, koska se kapea lista oli autossani valmiina, ja vaihdoin vain tuhkakupin ja muun keskikonsolin verhoilun. Enemmän tietävät valaiskoot lisää.
Itsellä on aina ollut ne alumiinipohjat liimalla kiinni niissä mistä olen irroitellut listoja että niitä on varmaan sitten joku joskus aikaisemminkin irroitellut niissä autoissa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14027
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sjtv kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Sjtv kirjoitti:Se on liimalla kiinni niinkuin on myös ne jalopuulistatkin. Ruuvaria väliin tökkimällä olen aina ne irti ottanut
EIEIEIEI! EI missään nimessä puupintaa irti alumiinipohjasta! Alumiinipohjan täytyy lähteä ehdottomasti mukana. Itse ostin täältä jalopuulevyt ja -tuhkakupin autooni, ja myyjä oli irrottanut pelkät puuviilut. Viilu tahtoo aina taipua väkisin irrotettaessa, ja siinäpä sitten olikin miettiminen, kuinka ne saan siististi uudelleen liimattua.

Jos en väärin muista, niissä taisi olla jotkut taivutettavat väkäset profiilin takapuolella. Tämä on paha sanoa, koska se kapea lista oli autossani valmiina, ja vaihdoin vain tuhkakupin ja muun keskikonsolin verhoilun. Enemmän tietävät valaiskoot lisää.
Itsellä on aina ollut ne alumiinipohjat liimalla kiinni niissä mistä olen irroitellut listoja että niitä on varmaan sitten joku joskus aikaisemminkin irroitellut niissä autoissa.
Hmm... mitenkä minä muistan, että niissä olisi tartunnat.. voin toki muistaa väärin. W116:ssa leveässä listassa on pieni kierretanko, johon tulee takaapäin muovimutteri. (samantyylinen kuin hattuhyllyn kiinnitys tavaratilan puolelta).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!
Pura se hanskalokeron kansi niin näät millaiset käännetyt luiskat siellä sisällä on.
Reilu kuukausi sitten tuli muuten liimailtua noita viiluja. Se tuhkakupin viilu oli niin kierossa, että liimasin sen kiinni jollain venemiesten kaksikomponentti liimalla (ei enää irtoa). Muut viilut liimasin (niihen alumiini luiskiin) Wurthin tiiviste liimalla.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Viilut ovat liimalla kiinni alumiiniluiskissa jotka taas ovat kiinni kojelaudan läpi menevillä kynsillä. Kynnet on käännetty takaa 90deg. Tuo alumateriaali on pehmeää joten kynnet saa suoristettua takaa helposti pihdeillä.

W116-mallissa puulistoissa on ihan kierretapit ja kojelaudan takana muoviset "mutterit" niinkuin kaima edellä valottikin.
Koneella on koneen tahti
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jos kojelaudan värit ja "kuosit" sattuu olemaan samanlaiset, niin hanskalokeron kansi kannattaa vaihtaa kokonaan. Paljon helpompi niin kuin vaihtaa pelkät listat..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

jarski kirjoitti:Jos kojelaudan värit ja "kuosit" sattuu olemaan samanlaiset, niin hanskalokeron kansi kannattaa vaihtaa kokonaan. Paljon helpompi niin kuin vaihtaa pelkät listat..
Joku voisikin kertoa millaisella työkalulla sen kannen 'avausnamikan' saa painettua läpi.
Koneella on koneen tahti
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Se vinyylihän on oikeastaan paremman näköinen kuin puu, joten säästä vaiva ja pysy alkuperäisessä.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Jaaha. Mielenkiintoinen keskustelu käynnissä. Heitänpä kysymyksen itsekin tähän soppaan.
Osaatteko viisaat neuvoa, miten W124:n puulista oviverhoilussa sitten on kiinnitettynä? Millaisiin toimenpiteisiin pitäis ryhtyä, kun alkaa pikkuhiljaa ärsyttää oman autoni kuskin puolen etuovesta varsinkin huonopintaisillä teillä kuuluva narina, jonka olen paikallistanut huonosti istuvaan koristelistaan. Se kun helisee, kun sitä sormella kevyesti taputtelee, ja jos siitä ajon aikana painaa, niin eipä narise. Harmittaa muuten äänettömässä autossa.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

RH kirjoitti:Jaaha. Mielenkiintoinen keskustelu käynnissä. Heitänpä kysymyksen itsekin tähän soppaan.
Osaatteko viisaat neuvoa, miten W124:n puulista oviverhoilussa sitten on kiinnitettynä? Millaisiin toimenpiteisiin pitäis ryhtyä, kun alkaa pikkuhiljaa ärsyttää oman autoni kuskin puolen etuovesta varsinkin huonopintaisillä teillä kuuluva narina, jonka olen paikallistanut huonosti istuvaan koristelistaan. Se kun helisee, kun sitä sormella kevyesti taputtelee, ja jos siitä ajon aikana painaa, niin eipä narise. Harmittaa muuten äänettömässä autossa.
Se puulista on kiinni muttereilla, joten ovipahvin joutuu irroittamaan. Ohjeet siihen löytyy haulla.
Edit: itse "korjasin" aikanaan hätäkorjauksena sillesti että tungin ear-plug korvatulpan palasen listan ja oven väliin. Loppui narina.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
Morten
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 16.10.2004 02:35
Paikkakunta: Sherwood-Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morten »

Kiitoksia vastauksista. Nyt vedän mietintämyssyn päähän ja menen tutkimaan kojelaudan taustaa.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Leka »

Timo K. kirjoitti:Joku voisikin kertoa millaisella työkalulla sen kannen 'avausnamikan' saa painettua läpi.
Ei siinä kyllä mitään kummaa ollut, esim. pihdeillä tai muulla painaa vain klipsit takaa alas. Takaisin asentaessa on syytä kiinnittää huomiota että "Oben"-teksti tulee ylöspäin.
Daaz kirjoitti:Se vinyylihän on oikeastaan paremman näköinen kuin puu
Eh, ootko vakavissas :shock:
Vastaa Viestiin