m103 turbotus
m103 turbotus
Olisi tarkoituksena kesällä laittaa turbo 3l m103 koneeseen joka on w126 koppasessa kiinni. Kun en turboista hirveesti tiedä niin ajattelin kysyä täältä neuvvoa vaikka noita turbo projekteja olen lukenut niin en kuitenkaan ole ottanut niistä selkoa. Onko mahdollista toi kone edes turbottaa ja miten ke jetronic pysyy mukana. Mitään 500hp siitä ei ole tarkoitus repiä vaan pientä tehon lisäystä. Eli jos tota konetta lähden turbottamaan niin mistä pitäisi lähteä liikenteesee kun ei tosiaan ole hirveitä käsityksiä hommasta?
Re: m103 turbotus
Ahdin kiinni, kesän tai kaks rassaa sitä k jettiä, sit kyllästyy ja vaihtaa oikean moottorin ohjauksen, yritys ja erehdys periaatteella pari konetta sulaa yms. mutta muuten niin varmaan joku hx35 ois passeli, k jetin kyllä hylkäsin koska ei se kunnolla pelaa ahdetussa, aina jostain alueelta paksulla tms. Eli pari k euroa minimissään rahaa matkaan, ihan hyvä moottori aihio se on, kannentiivisteen ku uusii ja kasaa kovilla pulteilla nii kestää 1bar about. Muuhan riippuu pitkälle omista kyvyistä toteuttaa ajatuksiaan. Et sellainen 350hv lähtee helposti ja kohtuu edullisesti.
Re: m103 turbotus
Lähinnä kyselin asennus ohjeita ja muuta sellaista mitä pitäisi huomioida. Mitä antureita pitäisi lisätä jotta turbon saisi pelaamaan.
Re: m103 turbotus
Alkuperäiset anturit ja KE-Jetronic riittävät alkuun hyvin, kuten pontsei sanoi. Ongelmaksi muodostuu sytytyksen myöhentäminen nakutuksen välttämiseksi, johon saattaa löytyä apua Saabin tai Volvon turbomallin virranjakajasta, josta voi mahdollisesti virittää Mersun jakajaan paineohjauksen. Tästä en kuitenkaan ole löytänyt kuin huhupuheita. Oikean ohjelmoitavan moottorinohjauksen käyttö on todennäköinen lopputulos, näin kävi minullekin M102-koneen kanssa. "Kevyt turbotus" jatkuu minullakin kohta kymmenettä vuotta ja auton tekniikassa ei juurikaan ole enää alkuperäisiä osia ,-)
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: m103 turbotus
Huomion arvoinen seikka on juuri se kannentiiviste, korkkaa takuuvarmasti jos et sitä vaihda ensiks, eli aloita kansirempasta. Sit pakosarjan teet, helpoin tuubikäyristä, mahdollisimman simppelin yrittää tehdä. Putki esim 42 mm päältä ja jollain 2. 6mm tai 3mm seinämällä. Turbolle saat ö painee suodatin jalasta, paluu pitää ratkaista jotenkin, esim laittamalla se tasoanturin laipasta öljy pohjaan. Sit joku kiina cooleri keulalle. Vesiruiskutuksella voi helpottaa nakutus oireita... Mutta suosittelen vähän lukemaan kirjallisuutta turbotuksen perus asioista ensiksi jos ei ole kokemusta.
Re: m103 turbotus
Okei eli ymmärsinkö oikein että ei tarvitsisi lisää antureita koneeseen vaan antureita tulisi ainoastaan turboon .Ajattelin että turbobanditilta saisi ainakin pakosarjan. Osaako kukaan sanoa että monta astetta sytkää pitäisi säätää sillä ajattelin jos virranjakajan kannen pultin reikiä vähän soikentaisi niin saa pikkasen säädettyä sillä.
Re: m103 turbotus
Unohdin mainita että kansiremontti on tehty juuri tuohon kanteen.
Re: m103 turbotus
Pitäis saada vasta ahtopaineen alaisena syttyä myöhemmäks... Paras ratkaisu on säädettävä ecu...
Re: m103 turbotus
Onko tietoa mistä sellaisen saisi ?
Re: m103 turbotus
Vaikka ja mistä noita saa... suosituin on megasquirt kun on halpa ja hyvä.
Muhun yhteyttä jos tarvii pakosarjaa tai jotain niin katotaan mitä tehtävissä. Turbobanditillakin pakosarjat aivan ylihintaisia..
Muhun yhteyttä jos tarvii pakosarjaa tai jotain niin katotaan mitä tehtävissä. Turbobanditillakin pakosarjat aivan ylihintaisia..
Re: m103 turbotus
Hei
Tuo mitä jo aiemmin mainittiin, niin eikö sytkän myöhästämiseen virranjakajaan ole ihan hyvä vaihtoehto se Volvon kello joka 2 toiminen. Aikastaa alipaineella ja myöhästää paineella. Kun turbotin Gazin, niin siihen laitoin volvon virranjakajan ja se toimi hienosti. Ei tartte mitään viihde-elektroniikkaa alkaa sotkea selkeisiin hommiin
TJ
Tuo mitä jo aiemmin mainittiin, niin eikö sytkän myöhästämiseen virranjakajaan ole ihan hyvä vaihtoehto se Volvon kello joka 2 toiminen. Aikastaa alipaineella ja myöhästää paineella. Kun turbotin Gazin, niin siihen laitoin volvon virranjakajan ja se toimi hienosti. Ei tartte mitään viihde-elektroniikkaa alkaa sotkea selkeisiin hommiin
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: m103 turbotus
Ei saata tossa koneessa toimia yli/alipaine kello, boksihan ohjaa ennakkoa... säädettävä ecu vaan jos haluaa että toimii kunnolla.
Merkkejä on esim. Kms, haltec,vems,emu yms. Rahaa saa varata 1ke noihin. Mega tietysti halvempi mutta vaatii vähä askartelua enempi jos ite kasailee....
Merkkejä on esim. Kms, haltec,vems,emu yms. Rahaa saa varata 1ke noihin. Mega tietysti halvempi mutta vaatii vähä askartelua enempi jos ite kasailee....
Re: m103 turbotus
M103 jakaja on kyllä sellainen, ettei siihen mitenkään asenneta toimivasti turbovolvon tai saabin jakajan osia.
Järkevämpää olisi myöhäistää sytkää säätö nupista jolla säädetään ennakko oktaaniluvun mukaan sopivaksi.
Järkevämpää olisi myöhäistää sytkää säätö nupista jolla säädetään ennakko oktaaniluvun mukaan sopivaksi.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78