OM651 manuaali kytkinongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
heneeee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 25.11.2015 21:01

OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja heneeee »

Mikähän 120tkm ajetussa E Mersussa on vikana, kun pitemmän matka-ajon jälkeen kytkin tärryttää ykkösvaihteella liikkeellelähtiessä. Tärrytys tapahtuu siinä vaiheessa kun kytkinpoljin on jo melkeen ylhäällä. Kaupunkiajossa kytkin vapautuu normaalisti eikä tärryytä, mut heti ku pitempi matka-ajo takana ja palaa kaupunkiin niin tärryytys alkaa.

Ei kai tuosta vielä kytkin voi olla entinen?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kaksoismassa vauhtipyörä eli DMF voi oikutella, mutta ei siitä kannata huolestua.
heneeee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 25.11.2015 21:01

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja heneeee »

Onko asia juuri näin? Ettei ois kytkin menossa?
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Tarkentavia kysymyksiä: Mikä versio on kyseessä 200-, 220- vai 250cdi? Onko lastutettu ja missä tai onko autossa joku "lisätehoboksi"? En niin tarkkaan ole tutustunut, mutta jos menee vanhan kaavan mukaan niin 200 cdi:ssä on heikompi kuin 220 cdi ->

Tuo täristyshän voi johtua kaksoismassa vauhtipyörän (DMF) pohjaamisesta eli sisempi massapyörä lyö jouset lyttyyn (vääntömomentti ylittää DMF jousivoiman sillä hetkellä) ja näin isku-energia välittyy vaimentamattomana pulssina ulkopyörään ja voimansiirtoon, joka tuntuu tärinänä autossa.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Omassa vm11 C 180 CDI:iissä oli samaa oiretta jo alle 50 Tkm, tuota Vehossa huollossa tutkittiin eikä vikaa tietysti löytynyt lyhyellä koeajolla, eikä näissä heidän mukaan ole ikinä vauhtipyörä vikoja ollut.
Oli tosi ärsyttävä jos esim koitti pysäköidä parkkiavustimella niin kytkin pisti tärinät päälle ja auto hylkäsi pysäköintiavustimen pois päältä.
Aiemmin omistin volkkarin 2.0 Tdi autoja ja niistähän noita kaksoismassavauhtipyöriä meni kuin leipää, viimeisessä mm eka vaihdettiin luovutushuollossa toinen 40 Tkm kohdalla kolmas 65 Tkm kohdalla ja sitten vaihtui merkki, niissä huomasi vaihdon tarpeen helposti kun kuulosti tyhjäkäynnillä kuin olisi sepelimylly konehuoneessa.
Minulla ratkaisuksi tuli lopulta auton vaihto kun vikaa ei kerran ollut ja tuollainen ominaisuus ei kuitenkaan minua miellyttänyt, nyt jo useamman vuoden ollut samanlainen C vm12 mutta 250 CDI ja 7G automaatti, Voimalinja toimii ja ylläri että menee pienemmällä kulutuksellakin.
En tiedä johtuuko automaatin erilaisesta vauhtipyörästä (turbiini) mutta tämä 250 käy paljon kauniimmin kuin tuo 180 joka piti aikas ronksotuksen tyhjäkäynnillä, vai oliko siinä kuitenkin jo vikaa vauhtipyörässä? ei silti ollut lähelläkään vauhtipyörä vikaisen volkkarin ääniä.
Kumpikin siis OM 651 moottorilla.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

No jos tympäännyt taas kaksoismassoihin niin mersu automaatilla sitten seuraavaksi....oikeastaan ei muuta vaihtoehtoa pitäisi miettiäkään ostaessa.
Mutta kuitenkin metsun kaksoismassa on kyllä kestävämmämmistä päästä silti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

heneeee kirjoitti:Mikähän 120tkm ajetussa E Mersussa on vikana, kun pitemmän matka-ajon jälkeen kytkin tärryttää ykkösvaihteella liikkeellelähtiessä. Tärrytys tapahtuu siinä vaiheessa kun kytkinpoljin on jo melkeen ylhäällä. Kaupunkiajossa kytkin vapautuu normaalisti eikä tärryytä, mut heti ku pitempi matka-ajo takana ja palaa kaupunkiin niin tärryytys alkaa.

Ei kai tuosta vielä kytkin voi olla entinen?
Tuo johtuu siitä että vauhtipyörän ja kytkimen välinen kitka muuttuu kun ne on pitkään kiinni toisissaan kuormituksen alaisena. Kovaa ajoa vaan, ei tuolle mahda minkään eikä ole vaarallista. Kyseessä ei ole viallinen vauhtipyörä eikä kytkin vaan on enemminkin käytettyjen materiaalien ominaisuus.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja etrade »

:D Lämpötila todellakin vaikuttaa kaksoismassan oireiluun, mutta ne oireet on erillaisia eri malleissa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Osalla neuvojista on puurot ja vellit menneet nyt sekaisin.
Olisin itse suunnilleen etraden linjoilla.

Kaksoismassavauhtipyörä tai paineasetelma/kytkin paketti jos olisi varsinaisesti nöyrtymässä, niin se ensin oireilisi maksimaalisessa rasituksessa = kaasupohjassa.

Liikkeellelähtöongelma on pikemminkin jotain takertelua tai epäpuhtautta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 580
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Jos ravistaa liikkeelle lähtiessä, niin vähän reilumpi luistatus saattaa poistaa vaivan. Tiedä sitten onko niin suositeltavaa :roll:
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Anzzu kirjoitti:Jos ravistaa liikkeelle lähtiessä, niin vähän reilumpi luistatus saattaa poistaa vaivan. Tiedä sitten onko niin suositeltavaa :roll:
Tuota luistatusta kokeilin aikoinaan 180 CDI:iissä ja taisi rauhoittaakin tilannetta pariksi viikoksi, ja tosiaan tärryytys ilmeni yleensä noin parinkymmenen kilsan matka-ajon jälkeen, ei kylmänä.
Jos kytkimen esim boorit takertelisivat (Ford mondeosta kokemusta) niin liikkeelle lähtiessä olisi vaikea saada vaihdetta päälle kun kytkin ei irrota kunnolla, luistamista tuskin tapahtuu on paineasetelmassa sen verran voimaa.
Useita kaksoismassavauhtipyöriä "rikkoneena" (VW) niin niissä ei vielä huomannut kytkimen toiminnassa mitään, mutta meteli tyhjäkäynnillä oli vaikuttava.
Näitä tärinä ongelmia oli alkuunsa useilla merkeillä ( Volvo Opel peugeot ym myös jarruissa) kun asbesti poistui käytöstä ja korvaavia materiaaleja ei oltu saatu toimimaan kunnolla, usein kuitenkin nypyttivät kylmänä.
Todennäköisesti vika korjaantuisi paineasetelman vauhtipyörän ja kytkinlevyn pintojen puhdistus hionnalla, toki jos viitsii auki käyttää niin uusii levyn onkohan muuten kytkinlevyn osanumero muuttunut (materiaali muuttunut)? tai laittaa jonkin tunnetun merkin tarvike levyn.
Tarvikkeena tähän saa kyllä mm kovankin vauhtipyörän, mutta tuskin on vauhtipyörässä vikaa.
Omassani en viitsinyt silloin kytkintä avata koska oli alle vuoden ikäinen joka olisi pitänyt takuuseen hoitaa.
carbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: OM651 manuaali kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja carbon »

Tuttu ominaisuus täälläkin. Kytkin tuntui heti uudesta asti ihan erilaiselta (jotenkin tunnottomampi) kuin edellisen W204 OM646-koneisen C200CDI:n, jossa ei ollut 240tkm matkalla mitään ongelmia. Tämän OM651 C180CDI:n kytkin alkoi satunnaisesti ravistelemaan juurikin pitkän matka-ajon jälkeen kun mittarissa oli vähän päälle 50tkm. Mainitsin asiasta takuuaikana, mutta koeajolla eivät (tietenkään) huomanneet oiretta ja vakuuttelivat, että koskaan ei ole vauhtipyörävikaa ollut mersussa, tosin totesivat että omalla vastuulla voi koettaa varovaista luistatusta vaivan poistamiseksi. Ehkä olin turhan pehmo, mutta asialle ei sitten tehty mitään ja kytkin toimii edelleen 255tkm ajettuna. Joskus matka-ajon jälkeen ravistaa joskus ei... :eh:

Tosin ihan viime aikoina jos matka-ajon jälkeen ajaa useat liikennevalot peräkkäin kaupungissa muuttuu kytkinpoljin hieman tunnottomaksi eli kohta puoliin voisi olla paikallaan jonkinlaista kytkinremonttia suunnitella. Mitä luulette, riittääkö pelkkä kytkinpaketti vai onko syytä varautua myös vauhtipyörän uusimiseen?

Jos joku on löytänyt konstin tähän epämiellyttävään vaivaan, otan kiitollisena vinkin vastaan. Kyllähän tuon kanssa pystyy elämään, mutta eihän se mukava ominaisuus ole. Seuraava mersu täytynee sitten ottaa automaattina niin ei ole ainakaan tätä ongelmaa. :thumbup:
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84
Vastaa Viestiin