G500 vm -00 käyttöautona - myyty uuteen kotiin 2021
G500 vm -00 käyttöautona - myyty uuteen kotiin 2021
Paljon on vettä virrannut Suomenlahteen Saimaan kanavassa ennen kun sain aikaiseksi puristettua tämän tarinan kasaan. On niin paljon muuta touhua ollut niin tämän juttu on vaan priorisoitu kauemmas.
Minulla toki on ollut sellainen haave tai unelma joka ei koskaan varmaan toteutuisi eli omistaa veekasi-Gee. Kun noita erikoisempia vintagemersuja on ollut ja youngtimereitakin niin sain kuulla sen lisäksi että milloin se kuussatanen tulee taloon, että itseään oikeana pitävän mersumiehen kuuluu kerran elämässä omistaa Gee ja kokea se niin hyvässä kun pahassakin, kuulemma . Ei tosiaankaan kannattaisi yllyttää hullua ja kaataa bensaa liekkeihin, kiitos klubiveljet...
Taloudessahan on hyvä olla yksi "vetoauto" ja minullahan on ollut aikaisemmin omistuksessani Chevy Tahoe toistakymmentä vuotta, reilu pari vuotta ML 320 ja hetkellisesti (projekti + tuontiauto) diesel-BJ40 sekä samoin tuontiprojektina Bensa-Discovery I manuaalilla ja muistin syövereistä kaivoin että ajoinhan talven 1990-1991 diesel GMC Jimmyllä. Bensa-Rangella olen myös ajanut ja joskus ammoin Datsun Patrolillakin.
Olin sitten ajanut kerran 1995 diesel Geellä ja se tuntui yllättävän ketterältä. Sitten ajatus kypsyi bensa-G:n hankintaan ja kun kilometrejä tulee vähän ja nekin ajan venäjän bensalla niin G500 muotoutui sitten kohteeksi. Tässä välissä eli toissa kesänä kävin tosin Kerimäellä ottamassa kylmät tyypit (kone käynnistettiin tosin) etukulmastaan kolaroidusta 300 GE:stä, mutta ei päästy kauppoihin näkemyserojen takia.
Työkaveri tuotti Ruotsista itselleen vm 2000 bensa-Tahoen viime syksynä pienellä verolla (tonni ! ) ja tiedossa silloin oli jo että tuleva exä saa ML:n, se pisti suunnitelman käyntiin. Lisäksi G:n legendaarinen maine ja "imago" toki vaikutti asiaan, ja värin piti olla black on black. Aloin maaliskuussa seuraamaan Mobilen ja Autoscoutin autoja, Blocket ja Auto24.ee sivustoissa ei noita ollut. Craigslistillä jenkeissä oli sitä ”kakkossarjaa” eli 2001 lähtien mutta aika kalliita olivat, kuten hinnat oli ylhäällä myös Emiraateissa sekä sinne ”uustuotujen” orkkismaa Japanissa lähtökohtaisesti. Japanista tuonti on helppoa kuten helppoa se on Emiraateistakin; sain yhteyden ihmisten muuttoja tekevään firmaan ja heiltä tarjouksen 1 tai 2 autoa merikontissa Suomeen. Mutta, hintataso on noissa EU:n ulkopuolisissa maissa korkea ja yhdistettynä tuontikuluihin plus veroihin niin tuonti sieltä ei kannata. Japanissa olisi ollut ei-huutokauppafirmassa edukas hopea 2001 mallinen mustalla sisustalla mutta kun paikallinen työkaverini olisi mennyt Yokohamaan sitä katsomaan niin kerröttiin että pelkästään nettikauppaa tekevät... sinne jäi. Se olisi ollut tullattuna alveineen Hangossa noin 28 000 euroa...
Jatkoin saksansivujen seurantaa sitkeästi. Tämä ostettu yksilö löytyi Mobilesta juhannusviikolla ja sen sijainti oli Budapestissa, mittarissa 149 tkm. Heinäkuussa 2000 Saksassa käyttöönotettu Gee oli toisella omistajallaan Unkarissa ostettuaan sen vasta huhtikuussa. Nuorelle Aronille auto oli liian kömpelö keskusta-ajeluun ja motarillakaan tämä ei ole siis se paras kulkine, vaatteiden maahantuontifirmaan ostettu auto lähti siksi myyntiin ja tilalle oli tulossa 2007 mallin W211.
Saksassa G oli ollut 4 omistajalla, ja unkarilainen Zoltan oli hakenut sen Saksasta kotiinsa Gyoriin kesällä 2013. Autoon oli tehty Unkarissa kuntotarkastus ennen Zoltanin omistusta ja samoin sama mersun diileri oli testannut auton Zoltanin toimesta Aronille viime huhtikuussa. Nämä raportit ja saksan aikaiset rekisteriotteet kuten muutkin paperit tuli auton mukana, kolmen avaimen kera.
Varusteina löytyy mm Audio 30 kasettisoitin erilisellä CD boksilla, Webasto langattomalla kaukosäädöllä sekä lämmitettävä tuulilasi kuten lämmitettävät takaistuimetkin. Nokian toimiva autopuhelinkin on, nyt siinä on multisim-kortti ja luuri on asennettu paikoilleen tuon ipad tms alustan tilalle. Saksalainen kolleegani, G-harrastaja katsoi papereita ja kertoi ensimmäisen omistajan olleen Daimler-Benz ja oletti auton olleen esittely- tms auto. Sen jälkeen auto oli ollut toisella firmalla ja kolmas omistaja oli leirintäalue/luonnonpuisto/tms ja neljäs sitten yksityinen gyntteri. Huoltokirja oli täytetty 50 tkm asti ja autosta löytyi vielä saksalainen huoltokuitti 120 tkm kohdalta, oisko se ollut vuodelta 2012.
Zoltan oli ostanut Itävallasta autoon tuning-palikkaa kuten viri-viri-pakoputkiston sekä bling-bling-maskin että facelift-vilkkupeilit ja 19" aidot AMG-vanteet. Aron oli täydentänyt varustusta Rhino merkkisellä murtohälyttimellä sekä ajonestolaitteella kesällä 2016.
Sain auton dokkarit pdf muodossa sekä sain Vehon kautta huoltotiedot sekä takuukorjaukset Saksassa 2004 asti, ajettu tuolloin reilut 50 tkm. Virossa asuva autojobbari tarkasti dokumentit koska hänellä on kokemusta auton ostosta kaalimaista. Hinta tingittiin puhelimessa ja käsirahan maksoin PayPalilla. Matkaan lähdettiin heinäkuun toisena sunnuntaina lennolla ja Budapestissa sijaitsevan Apartments-majoituksen pyörittäjän haki meidät lentoasemalta majoitukseensa illalla. Luonnollisesti emme vihjanneet matkan tarkoitusta (ja antaneet osviittaa kannettavan rahamäärän suuruudesta) vaikka pyysin parkkipaikaa ma-ti väliseksi yöksi (kerroin että tapaan kaverin joka tulee sinne autolla).
Tapasin Aaronin maanantai-aamuna toisessa osoitteessa (en kertonut tarkkaa huoneiston sijaintia) ja matkakumppanini odotti rahojen kanssa sivummalla. Kun näin että Aron saapui yksin ajattelin että hommassa ei ole riskiä, ja uskalsimme lähteä kaikki kolme koeajolle.
Auto oli aika pitkälle sitä mitä pitikin ja kaupat sovittiin. Menimme ensin Allianzin toimistolle ottamaan vientikilville vakuutusta mutta siellä neuvottiin menemään ensin "Trafille" ja ottamaan vientikilville tunnus, vaikka paikallinen Trafi oli neuvonut toisin. Ei kun isoon valtion toimistoon joka oli täynnä ihmisiä ja käytössä oli neljä eri jonotusnumerosysteemiä. Aronin piti jonottaa infotiskille että sai luvan ottaa jonotusnumero. Reilu tunti meni ja saatiin paperi, minun piti antaa muiden tietojen lisäksi esimerkiksi äitini etunimi ja tyttönimi!
Menimme sitten toiseen Allianzin konttoriin joka oli hieman asiakasystävällisempi. Siellä taas kysyttiin mm äidin tyttönimeä! Vakuutuksen ja Green Cardin kanssa takaisin valtionkonttorille ja uusi jonotusnumero jonka sai heti. Jonotuksen aikana vanhat kilvet irti ja sitten taas sitä äidin tyttönimeä kysyttiin... jossian välissä kirjoitettiin unkarinkielinen kauppakirja koska englanninkielinen ei kelvannut "Trafille". Lopuksi kilvet kiinni ja mentiin pankkiin jossa maksoin auton, Aron vaihtoi osan rahoista forinteiksi. Sitten heitin Aronin toimistonsa kautta kotiinsa Pestin puolelle. Lämmintä oli 34 astetta ja 2,4 miljoonan asukkaan keskustan liikenne oli aika kaoottista. Koko hommaan meni 7 tuntia.
Tiistaina aamusta ajoimme Bratislavaan, hotellin varasin netistä edellisenä iltana. Hotelli oli iso sosialistiselta ajalta peräisin oleva "kombinaatti" Tonavan toisella puolelle vanhaakaupunkia vastapäätä. 200 km ja 2 h, perillä oli 35 astetta lämminta!
Keskiviikkona jatkoimme Slovakiasta Tsekin kautta koukaten Puoleen Varsova kehätietä ohittaen. Illalla klo 10 pääsimme hotelliin Augustowiin. Matka kesti 13,5 h.
Torstaina noin viiden tunnin stintti Riikaan, hotelli oli ihan keskustassa. Perjantaina nelisen tuntia Pärnun kautta Tallinnaan. Lauantaina klo 17.30 lautalla Suomeen.
Lauantai-iltana tultiin kotiin siis vajaan viikon reissulta. Ajomatkaa tuli manner-euroopassa vajaa 1800 km joten reilu 2 tkm tuli vietettyä Geen ratissa yhteensä selän olenkaan puutumatta.
Sekä tulevien verojen että tekniikkahuolien takia mahdollisimman vanha eli 1998 olisi käynyt. Uskon että lastentaudit on tässä varmaan korjattu (ainakin käyntejä diilerillä jonkun nitinän ja narinan takia oli useita) ja sitä uudempaa 2001 esiteltyä missä Comand ja muuta elektroniikkahässäkkää (penkkien modulit ym) halusin välttää. Ameriikan foorumeilla haikailivat tämän "ykkössarjan" perään juurikin sähkövikojen takia, mutta ilmeisimmin tätä G500 mallia ei sinne viety kun vasta vuodesta 2002. Tässä ykkössarjassa ei ole esim OBD:ta vaan se tuli vasta kakkossarjaan. Harmaatuotujen vanhempien kanssa on tästä syystä ollut jenkkilässä ongelmia.
Itse asiassa 500GE oli ollut olemassa jo 1993-1994 M117 koneella mutta ne ei kuulemma ole lähellekään niin hyvä käyttöautoja kuin tämä G500. Koska nekään ei ole halpoja niin ne putoavat jo youngtimer harrastekategoriaan.
Tässä välissä tuli autoa laitettua ja huollettua mutta kirjoitan siitä myöhemmin.
Autoveron määräksi tuli kahden ja puolen kuukauden odottelun jälkeen 7309 euroa ja veroprosentti oli 26,9. Mielestäni liki 30 tonnin vertailuhinta on liian paljon koska autossa ei ole täytetty huoltokirjaa 11 vuoteen ja mittarilukema 155t ei välttämättä pitänyt paikkaansa. Lisäksi tulli oli jokin aika sitten käyttänyt parissa 1996-1997 dieselGeessä 12-13 tonnin arvoa verotusta laskettaessa. Mielestäni vuoden 2000 Gee ei saa olla noin arvokas, siis arvona - ei pyyntihintana. Noistahan pyydetään toki vaikka mitä.
Autossa on muutamia parkkipaikkakolhuja kyljissä, kivenhakkaumia tuulilasin kehyksessä ja takaovessa alkavaa ruostetta pyyhkijän akselin juuressa. Sisältä auto on kuin uusi.
Laittelen lisäkuvia ja varustelistauksenkin myöhemmin, niitä on työkoneella
Minulla toki on ollut sellainen haave tai unelma joka ei koskaan varmaan toteutuisi eli omistaa veekasi-Gee. Kun noita erikoisempia vintagemersuja on ollut ja youngtimereitakin niin sain kuulla sen lisäksi että milloin se kuussatanen tulee taloon, että itseään oikeana pitävän mersumiehen kuuluu kerran elämässä omistaa Gee ja kokea se niin hyvässä kun pahassakin, kuulemma . Ei tosiaankaan kannattaisi yllyttää hullua ja kaataa bensaa liekkeihin, kiitos klubiveljet...
Taloudessahan on hyvä olla yksi "vetoauto" ja minullahan on ollut aikaisemmin omistuksessani Chevy Tahoe toistakymmentä vuotta, reilu pari vuotta ML 320 ja hetkellisesti (projekti + tuontiauto) diesel-BJ40 sekä samoin tuontiprojektina Bensa-Discovery I manuaalilla ja muistin syövereistä kaivoin että ajoinhan talven 1990-1991 diesel GMC Jimmyllä. Bensa-Rangella olen myös ajanut ja joskus ammoin Datsun Patrolillakin.
Olin sitten ajanut kerran 1995 diesel Geellä ja se tuntui yllättävän ketterältä. Sitten ajatus kypsyi bensa-G:n hankintaan ja kun kilometrejä tulee vähän ja nekin ajan venäjän bensalla niin G500 muotoutui sitten kohteeksi. Tässä välissä eli toissa kesänä kävin tosin Kerimäellä ottamassa kylmät tyypit (kone käynnistettiin tosin) etukulmastaan kolaroidusta 300 GE:stä, mutta ei päästy kauppoihin näkemyserojen takia.
Työkaveri tuotti Ruotsista itselleen vm 2000 bensa-Tahoen viime syksynä pienellä verolla (tonni ! ) ja tiedossa silloin oli jo että tuleva exä saa ML:n, se pisti suunnitelman käyntiin. Lisäksi G:n legendaarinen maine ja "imago" toki vaikutti asiaan, ja värin piti olla black on black. Aloin maaliskuussa seuraamaan Mobilen ja Autoscoutin autoja, Blocket ja Auto24.ee sivustoissa ei noita ollut. Craigslistillä jenkeissä oli sitä ”kakkossarjaa” eli 2001 lähtien mutta aika kalliita olivat, kuten hinnat oli ylhäällä myös Emiraateissa sekä sinne ”uustuotujen” orkkismaa Japanissa lähtökohtaisesti. Japanista tuonti on helppoa kuten helppoa se on Emiraateistakin; sain yhteyden ihmisten muuttoja tekevään firmaan ja heiltä tarjouksen 1 tai 2 autoa merikontissa Suomeen. Mutta, hintataso on noissa EU:n ulkopuolisissa maissa korkea ja yhdistettynä tuontikuluihin plus veroihin niin tuonti sieltä ei kannata. Japanissa olisi ollut ei-huutokauppafirmassa edukas hopea 2001 mallinen mustalla sisustalla mutta kun paikallinen työkaverini olisi mennyt Yokohamaan sitä katsomaan niin kerröttiin että pelkästään nettikauppaa tekevät... sinne jäi. Se olisi ollut tullattuna alveineen Hangossa noin 28 000 euroa...
Jatkoin saksansivujen seurantaa sitkeästi. Tämä ostettu yksilö löytyi Mobilesta juhannusviikolla ja sen sijainti oli Budapestissa, mittarissa 149 tkm. Heinäkuussa 2000 Saksassa käyttöönotettu Gee oli toisella omistajallaan Unkarissa ostettuaan sen vasta huhtikuussa. Nuorelle Aronille auto oli liian kömpelö keskusta-ajeluun ja motarillakaan tämä ei ole siis se paras kulkine, vaatteiden maahantuontifirmaan ostettu auto lähti siksi myyntiin ja tilalle oli tulossa 2007 mallin W211.
Saksassa G oli ollut 4 omistajalla, ja unkarilainen Zoltan oli hakenut sen Saksasta kotiinsa Gyoriin kesällä 2013. Autoon oli tehty Unkarissa kuntotarkastus ennen Zoltanin omistusta ja samoin sama mersun diileri oli testannut auton Zoltanin toimesta Aronille viime huhtikuussa. Nämä raportit ja saksan aikaiset rekisteriotteet kuten muutkin paperit tuli auton mukana, kolmen avaimen kera.
Varusteina löytyy mm Audio 30 kasettisoitin erilisellä CD boksilla, Webasto langattomalla kaukosäädöllä sekä lämmitettävä tuulilasi kuten lämmitettävät takaistuimetkin. Nokian toimiva autopuhelinkin on, nyt siinä on multisim-kortti ja luuri on asennettu paikoilleen tuon ipad tms alustan tilalle. Saksalainen kolleegani, G-harrastaja katsoi papereita ja kertoi ensimmäisen omistajan olleen Daimler-Benz ja oletti auton olleen esittely- tms auto. Sen jälkeen auto oli ollut toisella firmalla ja kolmas omistaja oli leirintäalue/luonnonpuisto/tms ja neljäs sitten yksityinen gyntteri. Huoltokirja oli täytetty 50 tkm asti ja autosta löytyi vielä saksalainen huoltokuitti 120 tkm kohdalta, oisko se ollut vuodelta 2012.
Zoltan oli ostanut Itävallasta autoon tuning-palikkaa kuten viri-viri-pakoputkiston sekä bling-bling-maskin että facelift-vilkkupeilit ja 19" aidot AMG-vanteet. Aron oli täydentänyt varustusta Rhino merkkisellä murtohälyttimellä sekä ajonestolaitteella kesällä 2016.
Sain auton dokkarit pdf muodossa sekä sain Vehon kautta huoltotiedot sekä takuukorjaukset Saksassa 2004 asti, ajettu tuolloin reilut 50 tkm. Virossa asuva autojobbari tarkasti dokumentit koska hänellä on kokemusta auton ostosta kaalimaista. Hinta tingittiin puhelimessa ja käsirahan maksoin PayPalilla. Matkaan lähdettiin heinäkuun toisena sunnuntaina lennolla ja Budapestissa sijaitsevan Apartments-majoituksen pyörittäjän haki meidät lentoasemalta majoitukseensa illalla. Luonnollisesti emme vihjanneet matkan tarkoitusta (ja antaneet osviittaa kannettavan rahamäärän suuruudesta) vaikka pyysin parkkipaikaa ma-ti väliseksi yöksi (kerroin että tapaan kaverin joka tulee sinne autolla).
Tapasin Aaronin maanantai-aamuna toisessa osoitteessa (en kertonut tarkkaa huoneiston sijaintia) ja matkakumppanini odotti rahojen kanssa sivummalla. Kun näin että Aron saapui yksin ajattelin että hommassa ei ole riskiä, ja uskalsimme lähteä kaikki kolme koeajolle.
Auto oli aika pitkälle sitä mitä pitikin ja kaupat sovittiin. Menimme ensin Allianzin toimistolle ottamaan vientikilville vakuutusta mutta siellä neuvottiin menemään ensin "Trafille" ja ottamaan vientikilville tunnus, vaikka paikallinen Trafi oli neuvonut toisin. Ei kun isoon valtion toimistoon joka oli täynnä ihmisiä ja käytössä oli neljä eri jonotusnumerosysteemiä. Aronin piti jonottaa infotiskille että sai luvan ottaa jonotusnumero. Reilu tunti meni ja saatiin paperi, minun piti antaa muiden tietojen lisäksi esimerkiksi äitini etunimi ja tyttönimi!
Menimme sitten toiseen Allianzin konttoriin joka oli hieman asiakasystävällisempi. Siellä taas kysyttiin mm äidin tyttönimeä! Vakuutuksen ja Green Cardin kanssa takaisin valtionkonttorille ja uusi jonotusnumero jonka sai heti. Jonotuksen aikana vanhat kilvet irti ja sitten taas sitä äidin tyttönimeä kysyttiin... jossian välissä kirjoitettiin unkarinkielinen kauppakirja koska englanninkielinen ei kelvannut "Trafille". Lopuksi kilvet kiinni ja mentiin pankkiin jossa maksoin auton, Aron vaihtoi osan rahoista forinteiksi. Sitten heitin Aronin toimistonsa kautta kotiinsa Pestin puolelle. Lämmintä oli 34 astetta ja 2,4 miljoonan asukkaan keskustan liikenne oli aika kaoottista. Koko hommaan meni 7 tuntia.
Tiistaina aamusta ajoimme Bratislavaan, hotellin varasin netistä edellisenä iltana. Hotelli oli iso sosialistiselta ajalta peräisin oleva "kombinaatti" Tonavan toisella puolelle vanhaakaupunkia vastapäätä. 200 km ja 2 h, perillä oli 35 astetta lämminta!
Keskiviikkona jatkoimme Slovakiasta Tsekin kautta koukaten Puoleen Varsova kehätietä ohittaen. Illalla klo 10 pääsimme hotelliin Augustowiin. Matka kesti 13,5 h.
Torstaina noin viiden tunnin stintti Riikaan, hotelli oli ihan keskustassa. Perjantaina nelisen tuntia Pärnun kautta Tallinnaan. Lauantaina klo 17.30 lautalla Suomeen.
Lauantai-iltana tultiin kotiin siis vajaan viikon reissulta. Ajomatkaa tuli manner-euroopassa vajaa 1800 km joten reilu 2 tkm tuli vietettyä Geen ratissa yhteensä selän olenkaan puutumatta.
Sekä tulevien verojen että tekniikkahuolien takia mahdollisimman vanha eli 1998 olisi käynyt. Uskon että lastentaudit on tässä varmaan korjattu (ainakin käyntejä diilerillä jonkun nitinän ja narinan takia oli useita) ja sitä uudempaa 2001 esiteltyä missä Comand ja muuta elektroniikkahässäkkää (penkkien modulit ym) halusin välttää. Ameriikan foorumeilla haikailivat tämän "ykkössarjan" perään juurikin sähkövikojen takia, mutta ilmeisimmin tätä G500 mallia ei sinne viety kun vasta vuodesta 2002. Tässä ykkössarjassa ei ole esim OBD:ta vaan se tuli vasta kakkossarjaan. Harmaatuotujen vanhempien kanssa on tästä syystä ollut jenkkilässä ongelmia.
Itse asiassa 500GE oli ollut olemassa jo 1993-1994 M117 koneella mutta ne ei kuulemma ole lähellekään niin hyvä käyttöautoja kuin tämä G500. Koska nekään ei ole halpoja niin ne putoavat jo youngtimer harrastekategoriaan.
Tässä välissä tuli autoa laitettua ja huollettua mutta kirjoitan siitä myöhemmin.
Autoveron määräksi tuli kahden ja puolen kuukauden odottelun jälkeen 7309 euroa ja veroprosentti oli 26,9. Mielestäni liki 30 tonnin vertailuhinta on liian paljon koska autossa ei ole täytetty huoltokirjaa 11 vuoteen ja mittarilukema 155t ei välttämättä pitänyt paikkaansa. Lisäksi tulli oli jokin aika sitten käyttänyt parissa 1996-1997 dieselGeessä 12-13 tonnin arvoa verotusta laskettaessa. Mielestäni vuoden 2000 Gee ei saa olla noin arvokas, siis arvona - ei pyyntihintana. Noistahan pyydetään toki vaikka mitä.
Autossa on muutamia parkkipaikkakolhuja kyljissä, kivenhakkaumia tuulilasin kehyksessä ja takaovessa alkavaa ruostetta pyyhkijän akselin juuressa. Sisältä auto on kuin uusi.
Laittelen lisäkuvia ja varustelistauksenkin myöhemmin, niitä on työkoneella
Viimeksi muokannut karra, Ke 13.01.2021 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Koeajossa autosta kuului vieno ujellus; kuin ois perä huutanut. En antanut sen vaikuttaa koska olin myyty heti kun näin kiiltävän auton paahtavan helteisen Budapestin ydinkeskustassa ravintolakatujen takapihalla. Autosta siis näki heti että siitä on pidetty hyvää huolta.
Kotiin päästyäni aloin heti tutkimaan Geen voimansiirtoasioita. Tarkistin kaikki öljyt, sitten otettiin keskikardaani irti ja todettiin murrosten ja kumien olevan kunnossa; rasva oli vaan kivettynyt joten vakionopeusnivelet putsattiin ja rasvattiin uudelleen. Etu-ja takakardaanien liu’ut sekä murrokset rasvattiin. Tällä ei ollut vaikutusta ääneen.
Kun tsekkasin jakolaatikon öljyt niin mielestäni se heilui aika reilusti kun käänsin proppuja auki. Ostin jakiksen tukikumit 3 kpl merkkiliikkeestä kohtuulliseen 370 euron hintaan, mutta niiden vaihtaminen ei vaikuttanut, ja uudetkin kumit on aika pehmeät eli jakis pääsee heilumaan jos sitä kampeaa.
Laitoin jakolaatikkoon pari purkkia Resus-T lisäainetta mutta sekään ei ole vaikuttanut mihinkään.
Sitten huomasin että moottori heiluu aika paljon kaasutettaessa vaikka sorkkaraudalla en saanut moottoria liikkumaan auton alta kannatinkumeja tarkistaessani. Ostin uudet moottorin kannatinkumit ja vaihteiston hännän tukikumin joka olikin W220 yhteensopiva ja hinta melkein ilmainen 40 euroa. Koneen kannatinkumeista joutui pulittamaan sen kohtuullisen 400 euroa! Ei ole vielä vaihdettu niitä mutta huomasin ajaessani sellaisella aaltoilevalla tiellä että ulina muuttui tienpinnan mukaan joten toivottavasti kyse on jostain voimalinjan liikkumisesta!
Webaston radiokauko-ohjain ei pelaa, patterit toki vaihdoin eikä resetointi ole tepsinyt.
Webasto ei lähtenyt aina käyntiin kun ilmat kylmeni joten käytin sen huollossa, vikakoodi antoi akun jännitteen joten uusi AGM akuu auttoi asiaan ja weba pöhisee nyt niin kun kuuluukin. Käyttötunteja lämmittimellä oli takana 140 eli aikas vähän käytetty laite.
Laitoin autoon LED takalamput, näyttää orkkiksilta mutta ovat ebaykamaa ilman E-tunnuksia.
Ostin liettualaiselta vannekauppiaalta kromimaalilla pulveri/uunimaalatut orkkis vanteet spekseillä 7,5x18 ET 63 ja niille hain Viipurin Hobbyautosta 0716 paistetut Continental IceContact 2 SUV nastarenkaat. Nyt on pitoa. Vanteet kiloeuron ja renkaat Suomesta ois olleet 1,2 kiloeuroa; onneksi sai lähialueelta ostettua edukkaammin, ne on kyllä valmistettu rysslandiassa.
Otin autopesusopimuksen talveksi mutta ei harjaton eikä harjallinen PesuMaatti pese auton perää puhtaaksi wararenkaan rakia. Jos sen varapyörän irrottais ja laittasi takakonttiin talven ajaksi?
Mitäs muuta, V8-logollisten kangasmattojen päälle laitoin ebaysta ostetut orggisoloiset hyvälaatuiset kumimatot.
Laittelen varustekoodit kun pääsen Klubin sivuille tai työkoneelle, kotikoneella ei EPC:hen päästävä salasana toimi jostain syystä.
Kotiin päästyäni aloin heti tutkimaan Geen voimansiirtoasioita. Tarkistin kaikki öljyt, sitten otettiin keskikardaani irti ja todettiin murrosten ja kumien olevan kunnossa; rasva oli vaan kivettynyt joten vakionopeusnivelet putsattiin ja rasvattiin uudelleen. Etu-ja takakardaanien liu’ut sekä murrokset rasvattiin. Tällä ei ollut vaikutusta ääneen.
Kun tsekkasin jakolaatikon öljyt niin mielestäni se heilui aika reilusti kun käänsin proppuja auki. Ostin jakiksen tukikumit 3 kpl merkkiliikkeestä kohtuulliseen 370 euron hintaan, mutta niiden vaihtaminen ei vaikuttanut, ja uudetkin kumit on aika pehmeät eli jakis pääsee heilumaan jos sitä kampeaa.
Laitoin jakolaatikkoon pari purkkia Resus-T lisäainetta mutta sekään ei ole vaikuttanut mihinkään.
Sitten huomasin että moottori heiluu aika paljon kaasutettaessa vaikka sorkkaraudalla en saanut moottoria liikkumaan auton alta kannatinkumeja tarkistaessani. Ostin uudet moottorin kannatinkumit ja vaihteiston hännän tukikumin joka olikin W220 yhteensopiva ja hinta melkein ilmainen 40 euroa. Koneen kannatinkumeista joutui pulittamaan sen kohtuullisen 400 euroa! Ei ole vielä vaihdettu niitä mutta huomasin ajaessani sellaisella aaltoilevalla tiellä että ulina muuttui tienpinnan mukaan joten toivottavasti kyse on jostain voimalinjan liikkumisesta!
Webaston radiokauko-ohjain ei pelaa, patterit toki vaihdoin eikä resetointi ole tepsinyt.
Webasto ei lähtenyt aina käyntiin kun ilmat kylmeni joten käytin sen huollossa, vikakoodi antoi akun jännitteen joten uusi AGM akuu auttoi asiaan ja weba pöhisee nyt niin kun kuuluukin. Käyttötunteja lämmittimellä oli takana 140 eli aikas vähän käytetty laite.
Laitoin autoon LED takalamput, näyttää orkkiksilta mutta ovat ebaykamaa ilman E-tunnuksia.
Ostin liettualaiselta vannekauppiaalta kromimaalilla pulveri/uunimaalatut orkkis vanteet spekseillä 7,5x18 ET 63 ja niille hain Viipurin Hobbyautosta 0716 paistetut Continental IceContact 2 SUV nastarenkaat. Nyt on pitoa. Vanteet kiloeuron ja renkaat Suomesta ois olleet 1,2 kiloeuroa; onneksi sai lähialueelta ostettua edukkaammin, ne on kyllä valmistettu rysslandiassa.
Otin autopesusopimuksen talveksi mutta ei harjaton eikä harjallinen PesuMaatti pese auton perää puhtaaksi wararenkaan rakia. Jos sen varapyörän irrottais ja laittasi takakonttiin talven ajaksi?
Mitäs muuta, V8-logollisten kangasmattojen päälle laitoin ebaysta ostetut orggisoloiset hyvälaatuiset kumimatot.
Laittelen varustekoodit kun pääsen Klubin sivuille tai työkoneelle, kotikoneella ei EPC:hen päästävä salasana toimi jostain syystä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Kähee peli
Oletko yhtään katsonut polttoaineen kulutusta , vaikka ei se varmaan ekana tule mieleen pensa kasia ostettaessa .
Oletko yhtään katsonut polttoaineen kulutusta , vaikka ei se varmaan ekana tule mieleen pensa kasia ostettaessa .
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Hieno auto mutta jos vähäkään enemmän ajelee niin G-mersu on parhaimmillaan isolla dieselillä ja automaatilla.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Mullakin olisi V8 pensa jos saisi laittaa olis edes tehoa
Sharedoc kirjoitti:Hieno auto mutta jos vähäkään enemmän ajelee niin G-mersu on parhaimmillaan isolla dieselillä ja automaatilla.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Joo minulla ei tule nykyään paljon ajoa ja kesällä on pienempikulutuksisia rinnalla ajossa pitkille matkoille tarvittaessa . Kulutus on sanotaanko aika miehekäs; näilä keleillä nurkka-ajossa 24-25 l sadalla. Maantielle kun menee niin se vajuu sinne 17 l sadalla mutta kesäisiä 15 l sadalla lukemia ei ole kesän jälkeen näkynyt.
Bensa-auto on se juttu minulle, tuo viriputkiston laulu kiihdytyksessä piristää aina ja saa hyvälle tuulelle
Bensa-auto on se juttu minulle, tuo viriputkiston laulu kiihdytyksessä piristää aina ja saa hyvälle tuulelle
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
G vs. viherkommarit 10-0
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Eipä nää uudematkaan varmaan dieselinäkään tuon alle mee , oma vanha 3.0td vie sen 15-20 l 100km .
Eipä tarvi miettiä penkkien poistoa kun ei ole polttoaine veroa
Tällainen uudempi olisi varmaan mukavampi ajella ainakin näillä tehoilla ..
Eipä tarvi miettiä penkkien poistoa kun ei ole polttoaine veroa
Tällainen uudempi olisi varmaan mukavampi ajella ainakin näillä tehoilla ..
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Ohan näissä G mersuissa jotain hienoa Toisaalta ite melkeen hankkisin jonkun vielä isomman ihan vaan siksi kun ei mulla nyt oikeasti mitään tarvetta tällaselle edes olis, joten vedetään kerralla överiksi... joku Escalade tms.
98 Ford Puma -> 06 Civic -> 04 CLK 200 -> 07 CLK 500
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Minkälaisia eroja tuossa G-mersussa on verrattuna Tahoeen
Kumpi on mukavampi?, Kumpi menee maastossa paremmin?
Kumpi on mukavampi?, Kumpi menee maastossa paremmin?
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Kun sopivaa Geetä ei alkanut löytymään mielessä oli itselläkikin Escalade tai Suburban eli vielä isompi kun Tahoe mutta onneksi pysyin kuosissa enkä hätäillyt .Pontus kirjoitti:Minkälaisia eroja tuossa G-mersussa on verrattuna Tahoeen
Kumpi on mukavampi?, Kumpi menee maastossa paremmin?
Erilaisia ovat autot, 1995 Tahoe on leppoisampi, löysempi ja 200 hv tehoilla laiskempi, 2000-luvun alun tehokkaammat Vortecit on sitten terhakkaampia kaikin puolin, työkaverin autoa testannut... G:ssä on tosin paljon paremmat penkit. Eri meininki autoissa kertakaikkiaan.
Oikeassa maastossa en ole kumpaakaan kokeillut mutta G pesee jenkkilotjakkeen mennen tullen, ja liukkaalla/lumessa G tuntuu yhtä tukevalta kuin ML esimerkiksi, jatkuva neliveto varmaan vaikuttaa siihen (jos vertaa Tahoeta mikä on normaalisti takavetoinen).
Chevyt vaikuttaa olevan toki pieniruokaisempia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Minkälainen tuollainen G on arkiajossa, verrattuna henkilömallin Mersuun, esim 124/126? Olisihan tuollainen pirun komea, ei siitä pääse mihinkään.. Olisin kyllä valmis sietämään tiettyä kankeutta tai epäkäytännölisyyttä ihan vaan siitä syystä että olisi G alla. En todellakaan tarvitse maastoautoa mihinkään Itseäni kiinostaisi 90-luvun alusta 300GE tai G320. Ehkä joku päivä.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Ei tuo ole mitenkään kankea, se oli minullekin yllätys kun pari vuotta sitten ajoin eka kertaa 1995 dieselkutosella. Korkeasta autosta näkee hyvin, ei ole liian pitkä ja kapeakin on eli mahtuu normi parkkiruutuihin, korkeus noion 1,95 niin mahtuu halleihinkin. Työkonemaisuus on kaukana, auto on todella hiljainen, kuin ässämersu. Ilmanvaihtohantaakit on kuin 70-luvulta, itse asiassa niinhän ne onkin , ne on vähän oudot.
Tässä auttaa varmaan ketteryyteen tuo teho, autossa on puhtia että pinkaisee kepoisesti liikkeelle, toki reipas ajo nostaa kulutusta mutta olen mielestäni oppinut sellaisen ennakoivan, ripeähkön mutta ei mitenkään kiihdyttelevän ajotyylin.
Nyt alla normirengaskoko OE vanteilla niin en ole huomannut ollenkaan vetelyä urissa, tosin tiet on taas osittain lumen peittämät niin katsotaan sitten sulalla tiellä kunhan kelit lämpenee.
Ajoin tänään 6 km töihin ja koska webasto oli ollut päällä 25 min ja moottorin lämmöt aika normaalit niin lähdin liikkelle noin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Kulutusmittari ei minuutin aikana kerinnyt pomppaamaan taivaallisiin lukemin niin kulutus tuolla matkalla oli 21 l sadalla, kulutusmittarin mukaan siis.
Tässä auttaa varmaan ketteryyteen tuo teho, autossa on puhtia että pinkaisee kepoisesti liikkeelle, toki reipas ajo nostaa kulutusta mutta olen mielestäni oppinut sellaisen ennakoivan, ripeähkön mutta ei mitenkään kiihdyttelevän ajotyylin.
Nyt alla normirengaskoko OE vanteilla niin en ole huomannut ollenkaan vetelyä urissa, tosin tiet on taas osittain lumen peittämät niin katsotaan sitten sulalla tiellä kunhan kelit lämpenee.
Ajoin tänään 6 km töihin ja koska webasto oli ollut päällä 25 min ja moottorin lämmöt aika normaalit niin lähdin liikkelle noin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Kulutusmittari ei minuutin aikana kerinnyt pomppaamaan taivaallisiin lukemin niin kulutus tuolla matkalla oli 21 l sadalla, kulutusmittarin mukaan siis.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Tuo autohan on korimalliltaan w463 elikkä sisusta kojelautoineen ja lämmönsäätöhärveleineen on huomattavasti modernimpi kuin vanhemmassa w460 mallissa joka muistuttaa ergonomialtaan lähinnä jotain vanhaa Sisun kuorma-autoa. W463 alkupään malleissa ohjaamo muistuttaa paljolti W124 mallia ja ergonomiakin on hyvällä tasolla. Itsellä om603 turbomoottorinen vm.90 pitkä diesel Gee kuluttaa alkaen 13l/100km eli eipä nuo ole mitään talousihmeitä millään moottorilla.
Geen hyvät maasto-ominaisuudet johtuvat pitkälti perusrakenteesta, eli tikapuurunko ja molemmissa päissä jäykät akselit kierrejousin, mikä luo hyvät joustovarat. W463 mallissa on jatkuva neliveto, ja tämän lisäksi kolme tasauspyörästönlukkoa: keski- , taka- ja etutasauspyörästöille. Kun ne kytkee päälle niin jokainen pyörä vetää koko ajan samaa tahtia. Itse olen kokenut hyväksi myös Geen korkean ajoasennon ja hyvän näkyvyyden ulos. Pitkässäkin mallissa akseliväli on lyhyempi kuin esim. Toyota Hiluxissa josta syystä auto ei ole kaiken kankeimpia käänneltäviä metsässä.
Suosittelen tarkastamaan etupyörän laakereista välykset. Geessä on etupäässä säädettävät pyöränlaakerit, tyyppivikana vähänkin liian löysä pyöränlaakeri syö etunavat ja vetonivelen boorit väljäksi. Itse vaihdoin juuri akseliremontin yhteydessä molemmat etunavat (470e/kpl) ja pyöränlaakerit. Navat olivat pyörineet liian kauan liian suurella laakerivälyksellä josta syystä toiselta puolelta oli vetarin boori sökönä ja toisella puolella sisäkooli oli pyörinyt navassa.
Geen hyvät maasto-ominaisuudet johtuvat pitkälti perusrakenteesta, eli tikapuurunko ja molemmissa päissä jäykät akselit kierrejousin, mikä luo hyvät joustovarat. W463 mallissa on jatkuva neliveto, ja tämän lisäksi kolme tasauspyörästönlukkoa: keski- , taka- ja etutasauspyörästöille. Kun ne kytkee päälle niin jokainen pyörä vetää koko ajan samaa tahtia. Itse olen kokenut hyväksi myös Geen korkean ajoasennon ja hyvän näkyvyyden ulos. Pitkässäkin mallissa akseliväli on lyhyempi kuin esim. Toyota Hiluxissa josta syystä auto ei ole kaiken kankeimpia käänneltäviä metsässä.
Suosittelen tarkastamaan etupyörän laakereista välykset. Geessä on etupäässä säädettävät pyöränlaakerit, tyyppivikana vähänkin liian löysä pyöränlaakeri syö etunavat ja vetonivelen boorit väljäksi. Itse vaihdoin juuri akseliremontin yhteydessä molemmat etunavat (470e/kpl) ja pyöränlaakerit. Navat olivat pyörineet liian kauan liian suurella laakerivälyksellä josta syystä toiselta puolelta oli vetarin boori sökönä ja toisella puolella sisäkooli oli pyörinyt navassa.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Pähee äijäkaara
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Komea pelihän tuo on ei voi kieltää ja jostain syystä musta värimaalilma tekee sutjakan näköisen pelin Geestä!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Hieno auto kertakaikkiaan. Jotenkin olen itsekin haaveillut G-vaagenista bensa-V8:lla talviautoksi mutta hintaeroa vaikka ML:ään en ole pystynyt selittämään itselleni. Mitenkä, onko tämän aikakauden G yhtä herkkä ruosteelle kuin Väykyt ja CLK:t ja C:eet ja S:sät ja jne jne 90- ja 2000-luvun taitteessa?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Kiitos neuvosta. Teemme tuon samalla kun vaihdetaan niitä moottorin kannatinkumeja sekä tarkistetaan etunapojen "suojarasvat" .lauri a. kirjoitti:Suosittelen tarkastamaan etupyörän laakereista välykset. Geessä on etupäässä säädettävät pyöränlaakerit, tyyppivikana vähänkin liian löysä pyöränlaakeri syö etunavat ja vetonivelen boorit väljäksi. Itse vaihdoin juuri akseliremontin yhteydessä molemmat etunavat (470e/kpl) ja pyöränlaakerit. Navat olivat pyörineet liian kauan liian suurella laakerivälyksellä josta syystä toiselta puolelta oli vetarin boori sökönä ja toisella puolella sisäkooli oli pyörinyt navassa.
Tämä gee ei ole ainakaan korin saumoista ruosteessa joten luulen että 21 vuoden aikana olivat ottaneet opikseen, mutta oikeesti en osaa sanoa onko ruosteen kesto parantunut.
Tässä vielä yksi unkarin myyntikuva:
Ja toinenkin:
Kävin maanantaina Telemessä ja kas kummaa sen edessä oli parkissa G500, facelift malli koska se oli jo Comandilla. En ole ennen täällä nähnyt...kuskia en bongannut ...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Vedän vähän sivusta, mutta oliko se nyt niin, että sulla oli siinä alla uuden Contin kitkat? Jos, niin miltä ne on maistuneet nyt, kun talvikelejäkin jo on ollut? Ihan vaan, että pähkäillyt tuommosia hankkia itsekin, toki ihan erilaiseen ja erikokoiseen autoon erikokoisilla renkailla. Mutta jotain käyttäjäkokemuksia olisi kiva saada ennen kuin arpominen noiden, Nokialaisten ja GY:n välillä pitää lopullisesti suorittaa.karra kirjoitti: Nyt alla normirengaskoko OE vanteilla niin en ole huomannut ollenkaan vetelyä urissa, tosin tiet on taas osittain lumen peittämät niin katsotaan sitten sulalla tiellä kunhan kelit lämpenee.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Tästä piti kirjoittaa myös, eli pohdin pitkään että kitkat vai nastat. Ajo eka liukkailla osoitti auton puskevan sekä samoin hitaasti ajettaessa takapää pyrki eteen tiukassa 90 asteen kurvissa aika helposti, tosin renkaat oli kesärenkaisiin luettavat Pirellin 275 leveät yleisrenkaat. Päätin sitten ostaa Continentalin SUV-nastarenkaat kokoa 265/60 R 16. Niissä on nyt viikon ajon perusteella todella hyvä pito ja ne ovat hyvä ajaa. Nastat pitää toki ääntä asfaltilla.RH kirjoitti:Vedän vähän sivusta, mutta oliko se nyt niin, että sulla oli siinä alla uuden Contin kitkat? Jos, niin miltä ne on maistuneet nyt, kun talvikelejäkin jo on ollut? Ihan vaan, että pähkäillyt tuommosia hankkia itsekin, toki ihan erilaiseen ja erikokoiseen autoon erikokoisilla renkailla. Mutta jotain käyttäjäkokemuksia olisi kiva saada ennen kuin arpominen noiden, Nokialaisten ja GY:n välillä pitää lopullisesti suorittaa.karra kirjoitti: Nyt alla normirengaskoko OE vanteilla niin en ole huomannut ollenkaan vetelyä urissa, tosin tiet on taas osittain lumen peittämät niin katsotaan sitten sulalla tiellä kunhan kelit lämpenee.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
OK. Eli ne olikin siis nastamallia.karra kirjoitti:Tästä piti kirjoittaa myös, eli pohdin pitkään että kitkat vai nastat. Ajo eka liukkailla osoitti auton puskevan sekä samoin hitaasti ajettaessa takapää pyrki eteen tiukassa 90 asteen kurvissa aika helposti, tosin renkaat oli kesärenkaisiin luettavat Pirellin 275 leveät yleisrenkaat. Päätin sitten ostaa Continentalin SUV-nastarenkaat kokoa 265/60 R 16. Niissä on nyt viikon ajon perusteella todella hyvä pito ja ne ovat hyvä ajaa. Nastat pitää toki ääntä asfaltilla.RH kirjoitti:Vedän vähän sivusta, mutta oliko se nyt niin, että sulla oli siinä alla uuden Contin kitkat? Jos, niin miltä ne on maistuneet nyt, kun talvikelejäkin jo on ollut? Ihan vaan, että pähkäillyt tuommosia hankkia itsekin, toki ihan erilaiseen ja erikokoiseen autoon erikokoisilla renkailla. Mutta jotain käyttäjäkokemuksia olisi kiva saada ennen kuin arpominen noiden, Nokialaisten ja GY:n välillä pitää lopullisesti suorittaa.karra kirjoitti: Nyt alla normirengaskoko OE vanteilla niin en ole huomannut ollenkaan vetelyä urissa, tosin tiet on taas osittain lumen peittämät niin katsotaan sitten sulalla tiellä kunhan kelit lämpenee.
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Mielestäni ainoa oikea G Mersuun on nasta rengas jos joutuu enemmänkin ajella , on oikeasti aika pässi varsinkin neliveto päällä . Aikoinaan oli ML mersu jossa oli Nokia kitkat alla ostettaessa ,, mutta ei kauaa oikestaan aika vaarallinen painava nelikko kitkoilla ,, sai Contin nastat ja voi auto muuttui paremmaksi
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Joo uskotaan eka liukkailla tosiaan puski ja sitten kun sivupitoa ei ollut niin heitti perän sivulle, ihan hiljaisessa nopeudessa kun alla nuo "eteläeuroopan kitkat".jjruutiainen kirjoitti:Mielestäni ainoa oikea G Mersuun on nasta rengas jos joutuu enemmänkin ajella , on oikeasti aika pässi varsinkin neliveto päällä . Aikoinaan oli ML mersu jossa oli Nokia kitkat alla ostettaessa ,, mutta ei kauaa oikestaan aika vaarallinen painava nelikko kitkoilla ,, sai Contin nastat ja voi auto muuttui paremmaksi
Ajattelin ottaa varapyörän pois talven ajaksi ja laittaa sen sisälle tavaratilaan, lattialle. Pistää vaikka jonkun vanerilevyn siihen päälle niin säilyy takakontin tavarankuljetusmahdollisuus . Pesukone jättää nimittäin takalasin likaiseksi ja toki ne katvealueetkin.
OE-speksin renkaat ei sitten vetele yhtään urissa, nyt kun tiet on sulana. Niin paljon mukavempi ajaa jotta pitää harkita laittaisiko nuo AMG vanteet renkaineen myyntiin...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
otitko karra välikardaanin nivelen varaosanumeroa ylös kun kartaani oli kourassa? pitäs omaan tehdä remonttia ja ei kerkeis ottaa ennen irti. olis pieni epäilys että olisivat w124 vetarien nivelet...
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Minulla on numerot kotona jossain auton papereiden kanssa. Siinähän on siis vakionopeusnivelet eli Constant Velocity (CV) Joint.kekka kirjoitti:otitko karra välikardaanin nivelen varaosanumeroa ylös kun kartaani oli kourassa? pitäs omaan tehdä remonttia ja ei kerkeis ottaa ennen irti. olis pieni epäilys että olisivat w124 vetarien nivelet...
Nivel ei ole sama kuin w124. Se on kuulemma melkein sama kun jossain Audin vetarissa, mutta siitä Audin nivelen päästä pitää sorvata vähän tavaraa pois jotta nivelen saa lyhyemmäksi, ja tuo kansi pitää sitten liimata jotenkin kiinni. Googlettelin asiaa kesällä, mutta onneksi omassa oli ne kunnossa, rasvat vaan kuivaneet.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
En löytänyt kotoakaan sitä lappua, vai olikohan se jokin tiedosto. Enkä muista saako ne osanumerot EPC:stä.
Joka tapauksessa tässä on juttua siitä Audin nivelestä, ja samaa tarinaa olen lukenut joltain G-foorumilta myös.
http://gwoa.co.uk/node/7504" onclick="window.open(this.href);return false;
Täällä paljon juttua noista: http://pointedthree.com/disc/search/que ... datemode=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Joka tapauksessa tässä on juttua siitä Audin nivelestä, ja samaa tarinaa olen lukenut joltain G-foorumilta myös.
http://gwoa.co.uk/node/7504" onclick="window.open(this.href);return false;
Täällä paljon juttua noista: http://pointedthree.com/disc/search/que ... datemode=3" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Aika helppo tutustua Unkarilaisiin jos kertoo olevansa Suomesta?
Kerran ajoin Espanjan kautta Unkariin puolikkaalla ja heti löytyi juttuseuraa baarista.
Naurettiin sitä kun maito on Unkarissa täi... ja sitten tuli pää kipeäksi halvoista Unkarin oluista.
Kerran ajoin Espanjan kautta Unkariin puolikkaalla ja heti löytyi juttuseuraa baarista.
Naurettiin sitä kun maito on Unkarissa täi... ja sitten tuli pää kipeäksi halvoista Unkarin oluista.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Ja tämä Aron oli käynyt tammikuussa Suomen Lapissa koiravaljakkoretkellä.etrade kirjoitti:Aika helppo tutustua Unkarilaisiin jos kertoo olevansa Suomesta?
Sitten Gee-asiaan, eli minullahan oli osanumerot pelkästään akselille, nivelen korjaussarjalla sekä erilliselle suojakumille. Eli ei nivelelle, se tuntuu olevan vähintäänkin valtionsalaisuus
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 200
Tuo hopean värinen G-mese tuossa ketjussa ylempänä on sellaisella rengasvarustuksella ettei sillä oikeasti voi tai kannata ajaa maastossa tai huonoilla teillä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 200
Mutta kehä 3:n sisäpuolella saa arvostusta ja on muodikkaasti 'metsuriseksuaali'Sharedoc kirjoitti:Tuo hopean värinen G-mese tuossa ketjussa ylempänä on sellaisella rengasvarustuksella ettei sillä oikeasti voi tai kannata ajaa maastossa tai huonoilla teillä.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149