"Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sarmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 09.04.2014 16:54

"Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Sarmas »

Hei
Onko hyviä ideoita miksi mersuni C180 (W202) -94 on alkanut käynnistyä huonosti. Tämä asia on yleensä ollut se varma juttu mersussani, siis ei mitään ongelmaa ennen ollut, vaikka kaikkea muuta olenkin vuosien mittaan ratkonut. Ensimmäinen merkki ongelman alkamisesta oli että heti käynnistymisen jälkeen sammahti mutta seuraavalla kertaa jäi käyntiin ongelmitta. Tuolloin luulin että olin vain jotenkin hätäisesti startannut ja siksi sammahti kunnes eräänä päivänä ei sitten Bauhausin pihalla lähtenytkään käyntiin. Startti pyörii mutta tuntuu ettei mitään tapahtunut ja jos tapahtui niin sammui heti. Tuntui että meni myös "mykäksi" jossain vaiheessa, eli kun avainta käänsi hieman, ei kuulunut surinaa, merkkivalot kyllä näkyivät. Yhtäkkiä kun olin jo soittamassa kyytiä, auto sitten käynnistykin. Pari viikkoa meni aika hyvin sen jälkeen, kunnes taas alkoivat samat ongelmat. Olin tuossa välissä laittanut bensaan sitä ainetta jonka pitäisi auttaa kosteuteen. Ei tunnu olevan väliä onko auto kylmä vai lämmin. Ihmeekseni mitään ajon aikaista ongelmaan ei ilmene jos auto vain lähtee käyntiin. Tänä vuonna on vaihdettu sytytystulpat ja johdot (johdossa oli reikä joka aiheutti epätasaista käyntiä). Harmittaa vaan nyt pirusti... kaikki aina sanovat että pitäisi jo luovuttaa tuon mersun kanssa. En vain halua antaa periksi :eh: Olen todella kiitollinen vinkeistä ja ehdotuksista.
ps. ja tänään kun auto meni taas mykäksi siinä virta-avaimen ekassa käynnistymisvaiheessa, avasin konepellin ja kuuntelin. Mielestäni bensapumppu piti konehuoneessa silti ääntä. Kun sitten laitoin autoon valot päälle ennen käynistystämistä niin yhtäkkiä päättikin lähteä käyntiin.
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: "Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Pysyykö käynnissä, kun antaa "syöttöä"? eli pysyy käynnissä, kun on tarpeeksi kierroksia? Lisäksi tarkista akku ja latausvirta
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Sarmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 09.04.2014 16:54

Re: "Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Sarmas »

Kaasuttamisella ei tunnu olevan asiaan paljonkaan merkitystä. Pitää vielä tarkistaa akku mutta en usko sen olevan ongelmana. Ja kun sen kerran hyvin käynnistyy ei ole pelkoa että sammuisi.
Avatar
Sarmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 09.04.2014 16:54

Re: "Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Sarmas »

Nyt aamulla ei kuulunut mitään ääniä kun kokeilin kääntää virta-avainta ensimmäisiin asentoihin. Tyypilliseen tapaan startti pyöri käynnistysasennossa muttei käynnistynyt. Otin akun vieressä olevan releen irti ja laitoin takaisin niin "virtaäänet" palasivat ja auto käynnistyi. Ja nyt opin sen ettei bensapumppu edes sijaitse auton edesssä :D... olin aina kuvitellut että se konehuoneen suriseva ääni olisi siitä peräisin.
jukka99ps
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 21.03.2013 16:28

Re: "Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jukka99ps »

sulla bensapumppu hajoomassa, toisinsanoen välillä se pumppu pyörähtää tulille ja välillä ei, autodoc-nettikaupasta saat uuden alle viiteenkymppiin, loppuu ropleemat
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: "Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Minulla oli ongelmaa joskus kun jännite putosi, niin ei halunnut pysyä käynnissä. Laturihan se sitten oli (vaikka välillä latasikin) ja kun siinä oli samassa kaasuläppä ongelmaa, niin hiukan oli pasmat välillä sekaisin. Kaasuläpästä ei oikein saa mitään "dataa" ulos. Sitten siinä rupesi YJ-relekkin näyttämään kieltä samaan nippuun.

Pumppu ja suodatin oli tuolloin jo uusittu, pumpun relettä en vaihtanut, koska pumppu kävi, mutta voihan sekin häröillä.

Lisäksi vielä asentoanturit ja bensan paine tai bensan saanti yleensä => kökköä lapossa yms. tuketta letkuissa ja putkissa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Sarmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 09.04.2014 16:54

Re: "Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Sarmas »

Tänään käynnistyi monta kertaa ongelmitta releen räpläämisen jälkeen. Samalla kopeloin hieman alla olevia johtoja ja suihkasin crc:tä. Tämä ongelma ei ole vaikuttanut ajossa, kun suostui käynnistymään niin kaikki ok. Uskon nyt että jokin liitoksista on löysä tai kosteutta etc. Sama rele on pari vuotta vanha.

Vuosi sitten pamahti laturi kesken pitkän maantieajon, se on vaihdettu. Ecu on myös vaihdettu käytettyyn toimivaan puolitoista vuotta sitten. Se aiheutti monia oireita kuten sammumisia kesken ajon ja noloja tilanteita liikennevaloissa... Monopyyhkijän ongelman olen itse korjannut youtube videon avulla, ongelma oli löystynyt mutteri. Vieläkään en autoista kaikkea ymmärrä, mutta naiseksi keskkmääräistä sinnikkäämmin varmaan yritän. Profiilikuvassani isäni mersu ja minä, se oli suosikkini minkä takia mersuista pidän varmaan vieläkin. Toinen suosikkini on VW ja mieluusti tarpeeksi vanha että pääsee itse vielä käsiksi.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: "Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja dansku »

Kampiakselin asentotunnistin tekee juuri startatessa ongelmia. Pyörittää hyvin mutta ei meinaa käynnistyä. Lupailee kyllä, mutta juuri kun meinaa hörähtää niin sammuu. Onko sitä tutkittu?
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
Sarmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 09.04.2014 16:54

Re: "Vielä en luovu mersustani" - nyt käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Sarmas »

Ei ole tuota asentotunnistinta tutkittu, kiitos vinkistä. Tänään päätin uhkarohkeasti viedä vanhuksen katsastukseen kun oli nyt muutamia kertoja käynnistynyt ok. Jännitti kovasti istua autossa ja odottaa katsastumiestä saapuvaksi (olen ollut joka kerta mukana), etenkin kun vakipaikka meni minuutilla kiinni eivätkä ottaneet enää sisään. Mersu käynnistyi ok, jarrut oikein hyvät mutta itselle tuli jotenkin paha aavistus siitä tärisyttelystä tuossa vaiheessa :shifty: . Arvaukseni oli oikein sillä katsastuksen päätyttyä kun yritin startata, käynistyi sekunniksi mutta lopahti. Sen jälkeen vaan yritti. Katsastusmies tuli puikkoihin mutta ei hänelläkään käynistynyt. Kun hän edelleen yritti startata niin menin samaan aikaan rönkkimään takakonttiin sitä bensapumpu relettä (nostin ylös), niin eikös se heti käynnistynyt. Eli ilmeisesti ongelma on jossain siellä suunnin. Tämän jälkeen kaupan pihalla käynnistyi auttavasti pari kertaa ja kotipihalla hyvin kun päätin testata.
Vanhus sai pari korjauskehotusta, auton alapesun öljystä sekä kallistuksen vakaajan välykselliset kiinnitykset pitää uusia. Muutoin kuulemma on mersu liekeissä pian tien laidalla. En näitä lähde itse korjaamaan joten samalla saa huoltomies tsekata tuon käynnistymisongelman. Otan nuo muutkin vinkkinne huomioon keskustelussa.
Vastaa Viestiin