S300 Turbodiesel W140

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Veikkaan kuitenkin tässä tapauksessa materiaalivikaa.

Kyllähän niitä kiertokankeja poikki menee, ysittäisistä tapauksista ei voi vetää sellaisia johtopäätöksiä, että moottori olisi susi.

Tuskin Mersu olisi luopunut kyseisestä moottorikonstruktiosta, jollei oltaisi
kehitetty 4-venttiilitekniikan dieselmoottoreita. Luulen että 4-venttiilitekniikan dieselmoottoreista luovutaan muutaman vuoden sisällä, koska suuntaus on polttoaineen ruiskutustekniikassa muuttumassa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

HYvinpä tuo 3.5nen on vielä kestänyt.
20tkm oon ajanut. Eli en vielä juur mitään. Autossa kilometrejä 285tkm. Kone kiertää nykyään yli 5000 eikä ole ongelmia tullut. :D

tuosta kankien mallin vaihdoksesta on ollut ennenlkin juttua... onko kellään tietoa missä vaiheessa ne on muuttuneet. jos ovat...

Itse tykkään tästä "isolohko" koneesta siksi että se vääntää paljon alempaa kuin pienempi tilavuuksinen veljensä.
"pikkulohkoja" joutuu kierrättämään että voimaa löytyy. :D
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Tuota 3.2cdi:tä ei onneksi joudun kierrättämään jotta voimaa löytyisi! 8)

Kiitoksia kaikille kysymykseeni vastanneille! Ja onhan noita ot-juttujakin aina mukava lukea. :D

Itselläkin on kokemusta vain tuosta 3.0TD-moottorista 90tkm verran ja ei ollut mitään huonoa sanottavaa.

Yhdellä kaverillani oli aikoinaan tuollainen 3.5TD, jossa siis oli jos jonkinmoista ongelmaa.. muistaakseni ainakin turbossa, kun tehot häippäs ja virtalukko oli rikki, yms. Tosin auto oli Viron tuliainen ja mittarilukema 150tkm tuskin piti paikkaansa. Ehkä se 500tkm olisi lähempänä totuutta. :roll:

Ratin säätöasia ei vielä selvinnyt? Ilmeisesti tuo em. vipstaakeli ratin vieressä on vain rikki?
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Minusta kannattaa kertoa harrastajille, että huhutaan moottorin olevan
altis hajoamaan. Jokainen voi sitten itse harkita, kuinka suuri riski on.

Onhan se mahdollista, että takuuaikana joltain on katkennut kiertokanki ja
kun Mersu ei ole korvannut (niin foorumilla väitetään) niin sitten tämä omistaja
on laittanut huhun kiertämään huonosta moottorista ja se on sitten
kasvanut liioitteleviin mittoihin.

Toinen mahdollisuus on, että moottorivaurioita todella sattuu useammin
kuin tavallisesti voisi odottaa.

Niille, jotka eivät jaksa lukea englantia, tässä vielä yksi lainaus em.
foorumilta. Kysymys on 350 SDL:sta. Vastaaja on moderaattori, joka
ilmeisesti on työssä Mersun merkkikorjaamolla. Moderaattori on myös
innokas harrastaja ja hänellä on vuoden 1968 220D/8, jolla on ajettu
600 tkm.

Vastaaja kehottaa tarkistamaan auton valmistusnumeron perusteella, onko
auton moottori vaihdettu tehtaan korjaamaan moottoriin (joka on ainoa
riittävä vaihtomoottori). Jos on, niin homma on kunnossa.

Jos ei, niin vastaaja suosittelee vaihtamaan kiertokanget, kiertokangen laakerit
ja pultit. Vaihtokanget tulisi olla nimenomaan uutta mallia tähän moottoriin, ei
606:n kanget. Uudet kanget on kehitetty joskus 1995 jälkeen ja viimeisin
muutos varaosanumerossa on 2003.

--
Re: Mercedes 350 SDL turbo diesel
A. start with a vin number. ASK your local MB dealership if this engine has ever been replaced with a factory rebuilt unit [which is the only version that would suffice]. if it has, then you have little to fear.

if it has not, I would actually request a set of replacement connecting rods, rod bearings and bolts for the connecting rods, and go ahead and replace them. The defective rods were substituted for healthier ones. THESE ARE NOT 606 RODS! they were developed after 1995 [most recent sub on the part number was just 4 years ago I think] to absolve the problem.
it would be a wise course to take, but that is only my opinion.
__________________
Pierre Hedary

competent service for your Mercedes-Benz in Central Florida [Orlando, Melbourne, Tampa]

Mercedes Benz technical advice hotline: 407 765 2867

WVO will ruin your engine in 40,000 miles. Why ruin a good car that will last indefinitely?
The purchase of any older Mercedes Benz is a sound financial decision.
Join MBCA!

68 115.110, 370k
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JarkkoN kirjoitti:
Vastaaja kehottaa tarkistamaan auton valmistusnumeron perusteella, onko
auton moottori vaihdettu tehtaan korjaamaan moottoriin (joka on ainoa
riittävä vaihtomoottori). Jos on, niin homma on kunnossa.

Tästä taas päästään asiaan että mistä ko. asian voi tarkistaa tuolla valmistus numerolla... :D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika.T kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
Vastaaja kehottaa tarkistamaan auton valmistusnumeron perusteella, onko
auton moottori vaihdettu tehtaan korjaamaan moottoriin (joka on ainoa
riittävä vaihtomoottori). Jos on, niin homma on kunnossa.

Tästä taas päästään asiaan että mistä ko. asian voi tarkistaa tuolla valmistus numerolla... :D
Ota yhteyttä Vehon tuotetekniseen Helsinkiin, sieltä tulee tieto kuin apteekin hyllyltä :D
markusm
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 18.11.2004 23:23
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja markusm »

eipä ole mitään erikoista sanottavaa tuosta 3.5 koneesta, muutakuin rikkoutumisista kuullut kerrottavan.

mutta topikin otsikon mukaiseen 606 koneiseen, hyvään ja erittäin miellyttävään möhköön olen tekemisissä, pikkuveljellä on tuollainen, ja se on mulla aina välis päivähoidos, ajettu 380-390tkm, kones vetää kuin ihmisen mieli, ei hukkaa öljyä, eikä muutenkaan nesteitä, dieseliäkin hyvin vähän suhteessa kulkuun ja painoon.

miellyttävö auto ajaa, ja h&r 30mm madaltavat jouset sopivat myös autoon erittäin hyvin, jämäkkyyttä mutta ei pintakovuutta. kristallivalot tuovat ilmeeseen paljon lisää, kuten myös maskin vaihto ja hailut tummennukset laseissa.
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Täytyy kaverin puolesta taas kirjoittaa. :) Eli alustaan ja vanteisiin on tulossa päivitystä ja tietty S600-maski! 8) Suunnitteilla on siis Eibach -30mm jouset. Tarviiko vaihtaa silloin vielä iskareita? Kokemuksia?

Mielestäni AMG-monoblockit sopii tohon vanhaan ässään niin ku nenä päähän! Eikä tarvi olla ku 18"! Kunhan alusta on sopivalla korkeudella..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Kaverilla oli ~300tkm ajettu 350:n josta meni mäntä halki ja kanki mutkalla. Tiiviste oli ehjä, eikä nesteestä ollut jälkiä sylinterissä.

Eikä tarvinnut edes virittää :lol:
Viimeksi muokannut JuhaK, To 05.02.2009 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Vielä se Juhaki seurailee näitä tosi miesten foorumin tapahtumia...... :lol:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä vielä hyvä linkki 603.971:n ongelmiin:
http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... _paper.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Jatketaanko vähän offtopikilla? Mulla on Geessä tuommonen 3,5 litrainen 603:nen ja lisää tehoa kaipaisin. Välijäähdytin on lisätty jälkeenpäin ja turbo on W140 mallista, käsittääkseni sen vakioturbo. Perinteinen ratkaisu on tietenkin HX35 ja isommat elementit, mutta niille tulee hintaa kuitenki jonkin verran. Onko kukaan kokeillu saako vakiopumpusta säätämällä mitään irti? Laitoin vasta pakopainemittarin ja hieman yllätyin kun pakopaineet on kokoajan noin tuplat ahtopainesta. Onko se ihan normaalia vai onko mulla joku ongelma siinä? Pakoputki on 3 tuumainen, joten se ei ahdista. Tuolla turbolla ei varmaan kannata kovin yrittääkään virittää... Jos kuitenki joudun laittamaan holsetin ja elementit, niin onko kukaan kokeillut että minkälaisia paineita/tehoja kone kestää? Ilmeisesti kanget on heikoin lenkki, enkä haluaisi katkoa niitä. Tuon koneen pitäisi olla vuodelta -96, joten kanget lienee uudempaa/kestävämpää mallia.
Koneen kestävyydestä vielä, minusta tuon suurin ongelma on kansi. Mulla on alkuperäinen haljennut ja irroitin yhden W140 joka oli myös halki. Kolmas oli ehjä ja on nyt kestänyt muutaman kuukauden ainaki. Laakerit ja männät olen myös vaihtanut. Laakerit oli aika lopussa, mutta ilmeisesti ihan normaalin kulumisen vuoksi.
W123
W463
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä sieltä syöttöä löytyy lisää, kun vaan ruuvvaa. ja vaikuttaa ihan huomattavasti kulkuun. mulla oli tollanen ässä vm 96 muistaakseni. olisinko sillä pari kolme vuotta ajellut ja soppaa säätelin aika pian hankinnan jälkeen lisää. melko tahditon se oli vakiosyötöillä.. jos on vakionopeuden säädin, siis ässä kopassa ja tuossa 3,5 koneessa, niin se on melkonen haitta tekijä sopan säätämiselle. on suoraan siinä pumpun takakannen tiellä. se oli suurin homma saada pois edestä. itse säätö oli pikkujuttu sen rinnalla. niin, siis kesti kyllä ihan hyvin kone sen, mitä mulla oli. kierroksia en uskaltanu säätää, vaan pelkkää soppaa lisää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Pitääpä kokeilla mitä säädöillä saa aikaan. Geen versiossa on huipputeho ainakin joidenkin lähteiden mukaan 137hp kun taas ässän 150hp. Todennäköisesti molempien pumpuissa on samat sisuskalut ja ero on vain säädöissä ja turbossa. Jos mulla on nyt tuo 137 ja pääsee vielä 150 tuntuvasti yli, niin siitä voi tulla riittävän ripeä jo noilla osilla. En tosin tiedä onko tuota joku joskus säätänyt. Mulla on ilmeisesti vakkarin molikka siinä pumpun takana, mutta ehkä mahtuu aukaisemaan pumpun kannen silti. Muuten sillä kohdalla on aika hyvin tilaa, luulisin sen molikan irtoavan aika helposti.
W123
W463
Vastaa Viestiin