Katsuri meinas, että w116:ssa on raidetangon sisempi nivel väljä.
Iso hommahan se ei ole vaihtaa, (koko tanko) mutta säädetäänkö ässän kulmia vain niistä vai onko käytettävä jossain mittaamasa?
Laskeakko kierteistä vai ihan mittaamalla senteissä täsmälleen sama kuin edellinen? Toisaalta jos vanha on väljä, niin muuttaako se aurausta joka tapauksessa?
w116 ohjauskulmien säätö
w116 ohjauskulmien säätö
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: w116 ohjauskulmien säätö
Kannatta mitata ja vielä säädättää jos on mahdollisuus. Aurauskulmat on millipeliä. Kahden millin heitto on jo iso kulman muutos.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w116 ohjauskulmien säätö
...ja lisäksi se on yllättävän hankalaa vääntää se uusi raidetanko tarkalleen samaan pituuteen vanhan kanssa. Luulis olevan hyvinkin simppeli homma, mutta ainaakaan oman kokemuksen mukaan se ei sitä ole. Siispä samaa mieltä - uusi tanko suunnilleen samaan mittaan kuin vanha ja sitten säädettäväksi jollekin, jolla on oikeat välineet ja taito (mitä ei välttämättä oikeasti ihan joka korjaamolla ole, vaikka hyvät laitteet olisikin).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w116 ohjauskulmien säätö
Onnistuu se sopivilla tangoilla, esim 2m. Varsinkin jos saa ne kiinni vanteiden kylkiin. Tarvii jotkin sopivat palat vanteen väliin. Renkaan kyljet on turhan epätasaiset.
Auton renkaat pitää olla maassa, kun säätää. (siltanosturi) Molempien renkaiden alle voi laittaa vaikka 2 linoleum maton palaa (4kpl 30x30cm) , siihen vaseliinia väliin, että pääsevät liukumaan kevyesti.
Autoa voi välillä painella puskurista, että renkaat hakeutuvat vapaasti oikeaan suuntaan. Aurausta voi olla vaikka vajaa 1mm/1m matkalla. Jos tangot tulee (ylettyy) esim 1m auton etupuolelle, niin mittauksen voi tehdä auton edessä, metrimitalla
On joskus tullut mitattua ihan renkaan urastakin auton alta. En kyllä suosittele
Auton renkaat pitää olla maassa, kun säätää. (siltanosturi) Molempien renkaiden alle voi laittaa vaikka 2 linoleum maton palaa (4kpl 30x30cm) , siihen vaseliinia väliin, että pääsevät liukumaan kevyesti.
Autoa voi välillä painella puskurista, että renkaat hakeutuvat vapaasti oikeaan suuntaan. Aurausta voi olla vaikka vajaa 1mm/1m matkalla. Jos tangot tulee (ylettyy) esim 1m auton etupuolelle, niin mittauksen voi tehdä auton edessä, metrimitalla
On joskus tullut mitattua ihan renkaan urastakin auton alta. En kyllä suosittele
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w116 ohjauskulmien säätö
Tämä toimii oikein hyvin jos on tasaisita tilaa, nosturi tai vastaava käytössä, sekä sopivaa kaikkea materiaalia mittalaitteiden valmistamiseen. Jos ei ole, suosittelen sitä korjaamoa, katsovat samalla kaiki muutkin kulmat.simosami kirjoitti:Onnistuu se sopivilla tangoilla, esim 2m. Varsinkin jos saa ne kiinni vanteiden kylkiin. Tarvii jotkin sopivat palat vanteen väliin. Renkaan kyljet on turhan epätasaiset.
Auton renkaat pitää olla maassa, kun säätää. (siltanosturi) Molempien renkaiden alle voi laittaa vaikka 2 linoleum maton palaa (4kpl 30x30cm) , siihen vaseliinia väliin, että pääsevät liukumaan kevyesti.
Autoa voi välillä painella puskurista, että renkaat hakeutuvat vapaasti oikeaan suuntaan. Aurausta voi olla vaikka vajaa 1mm/1m matkalla. Jos tangot tulee (ylettyy) esim 1m auton etupuolelle, niin mittauksen voi tehdä auton edessä, metrimitalla
On joskus tullut mitattua ihan renkaan urastakin auton alta. En kyllä suosittele
Ennen sitä kuitenkin pitää tarkastaa, että vanteet on suorat ja pyöränlaakerit tiukat. Niistä tulee virhettä jo aika paljon. Lisäksi näin saa vain aurauksen kuntoon. Tämä tietysti, jos vie auton jonnekin säätöön.
Olisi myös hyvä pakottaa renkaat harittamaan esim polkupyörän mustekalalla tms. joustavalla eturenkaiden takaa. Näin mallinnetaan ajotapahtumaa ja sirretään kaikki välys nivelistä "harituksen laitaan". Sama muuten tehdään korjaamoissakin, kun kulmia säädetään. (toivottavasti, koska näin on viralinen ohje)... Mittatangot on hyvä laittaa jollain kiinni vanteeseenkin, esim liinoilla.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: w116 ohjauskulmien säätö
Tuntuu, ett alkoi projektin jälkeen aavistuksen vetämään oikealle. Puoltaa siis oikealle välillä ihan kunolla ja välillä vähemmän. En ole vielä ehtinyt kokeilla renkaiden vaihtoa keskenään, mutta mikä näissä vanhemmissa mersuissa yleensä puollattaa? Muu kuin vino tie.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: w116 ohjauskulmien säätö
Jos kulmat on kunnossa, niin korjaus konsti on lisätä casteria (takakallistus) oikeaan etupyörään. Siihen tarvitaan säätöpultit. On aika yleinen vaiva.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.