w220 S320 p0300 cylinder misfire & p0410

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

w220 S320 p0300 cylinder misfire & p0410

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Eli otsikon mukainen kärry. 1999 S 320 (bensa) M112 koneella siis. Autolla on ajettu 112 tkm. Tuossa talvella alkoi kiusaamaan tuo secondary air injection system; on sytytellyt vikavaloa silloin tällöin, ja vikamuistiin jää tuo p0410. Olen käsittänyt niin, että ko. systeemin diagnostiikka sytyttää vikavalon/vikakoodin, kun systeemi on havainnut kahdesta täydestä syklistä jotain epätäydellisyyttä. Täysi sykli tässä tapauksessa tarkoittaa kylmästarttia ja koneen lämpeämistä täyteen käyntilämpötilaan. En tästä jaksanut hirveästi huolestua, vaan nollailin koodia sitä mukaan kun se tuli ajatuksena, että perehdytään paremmalla ajalla. Pumppu mielstäni lähti selkeästi käymään kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ja sammui n. 90 sekunnin kuluessa. Syteemin (pumpun?) pitämä ääni on kyllä mielestäni melko kova - kuulostaa vähän kuin pakoputki/pakosarja vuotaisi, ja eron huomaa selvästi siihen, kun se ei ole käynnissä. Systeemin mentyä pois päältä siis pakovuodon ääni lakkaa. Olen yrittänyt tutkia pumpulta venttiileille lähtevät alipaineletkut, mutta en löytänyt ainakaan mitään silmiinpistävää vuotoa.

Nyt harmikseni sitten alkoi yhtenä päivänä kiihdyttäessä tuntumaan selvää väännön puutetta / pygimistä. Sytytti sitten vikavalonkin ajon aikana niin, että vilkkui ensin muutaman kerran, ja sitten jäi palamaan. Silloin oli nuo p0300, p0305 ja p0306 vikamuistissa. Näihin selitykset siis multiple/random cylinder misfire ja cylinder 5 & 6 misfire detected. Nollaamalla valo poistui, ja matka jatkui (kaveri ajoi silloin autoa ja oli sitä mieltä että toimi ihan ok). Nyt eilen lähdin itse autolla ajamaan, ja huomasin vielä huomattavampaa väännön puutetta. Laitoin pakkovaihteilla pari pykälää pienemmälle, ja kuinkas ollakaan, sytytti taas vikavalon, eikä vastannut juurikaan kaasuun. Nyt oli koko toinen sylinteriryhmä vikamuistissa, eli koodit p0300, p0304, p0305 sekä p0306, ja kävi selvästi vajailla. Koodien nollauksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen taas kävi ihan ok, ja sain ajeltua kevyellä kaasulla ihan normaalisti auton talliin.

En tiedä onko näillä vioilla keskenään mitään tekemistä, mutta teorioita otetaan mielellään vastaan. Itselle tulee ensimmäisenä mieleen toinen katalysaattoreista, mutta mielestäni mitään helinöitä ei kuulu... Ja toki vaikka vika lopulta osoittautuisikin olevan siinä, niin olisi syytä selvittää mikä sen on hajoittanut, katit kun eivät mitään aivan ilmaisia ole. Mielelläni kuulisin myös muita mahdollisia vikakohteita, erityisesti jos näille löytyisi jokin yhdistävä tekijä.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w220 S320 p0300 cylinder misfire & p0410

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

H.E. von Kuusi kirjoitti:Eli otsikon mukainen kärry. 1999 S 320 (bensa) M112 koneella siis. Autolla on ajettu 112 tkm. Tuossa talvella alkoi kiusaamaan tuo secondary air injection system; on sytytellyt vikavaloa silloin tällöin, ja vikamuistiin jää tuo p0410. Olen käsittänyt niin, että ko. systeemin diagnostiikka sytyttää vikavalon/vikakoodin, kun systeemi on havainnut kahdesta täydestä syklistä jotain epätäydellisyyttä. Täysi sykli tässä tapauksessa tarkoittaa kylmästarttia ja koneen lämpeämistä täyteen käyntilämpötilaan. En tästä jaksanut hirveästi huolestua, vaan nollailin koodia sitä mukaan kun se tuli ajatuksena, että perehdytään paremmalla ajalla. Pumppu mielstäni lähti selkeästi käymään kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ja sammui n. 90 sekunnin kuluessa. Syteemin (pumpun?) pitämä ääni on kyllä mielestäni melko kova - kuulostaa vähän kuin pakoputki/pakosarja vuotaisi, ja eron huomaa selvästi siihen, kun se ei ole käynnissä. Systeemin mentyä pois päältä siis pakovuodon ääni lakkaa. Olen yrittänyt tutkia pumpulta venttiileille lähtevät alipaineletkut, mutta en löytänyt ainakaan mitään silmiinpistävää vuotoa.

Nyt harmikseni sitten alkoi yhtenä päivänä kiihdyttäessä tuntumaan selvää väännön puutetta / pygimistä. Sytytti sitten vikavalonkin ajon aikana niin, että vilkkui ensin muutaman kerran, ja sitten jäi palamaan. Silloin oli nuo p0300, p0305 ja p0306 vikamuistissa. Näihin selitykset siis multiple/random cylinder misfire ja cylinder 5 & 6 misfire detected. Nollaamalla valo poistui, ja matka jatkui (kaveri ajoi silloin autoa ja oli sitä mieltä että toimi ihan ok). Nyt eilen lähdin itse autolla ajamaan, ja huomasin vielä huomattavampaa väännön puutetta. Laitoin pakkovaihteilla pari pykälää pienemmälle, ja kuinkas ollakaan, sytytti taas vikavalon, eikä vastannut juurikaan kaasuun. Nyt oli koko toinen sylinteriryhmä vikamuistissa, eli koodit p0300, p0304, p0305 sekä p0306, ja kävi selvästi vajailla. Koodien nollauksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen taas kävi ihan ok, ja sain ajeltua kevyellä kaasulla ihan normaalisti auton talliin.

En tiedä onko näillä vioilla keskenään mitään tekemistä, mutta teorioita otetaan mielellään vastaan. Itselle tulee ensimmäisenä mieleen toinen katalysaattoreista, mutta mielestäni mitään helinöitä ei kuulu... Ja toki vaikka vika lopulta osoittautuisikin olevan siinä, niin olisi syytä selvittää mikä sen on hajoittanut, katit kun eivät mitään aivan ilmaisia ole. Mielelläni kuulisin myös muita mahdollisia vikakohteita, erityisesti jos näille löytyisi jokin yhdistävä tekijä.
Tulpat vaihdettu ja ehjät, bensan suodatin vaihdettu

ilma pumppu voisi liityyä niin että sen toisen ryhmään tuleva kanava vuotaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: w220 S320 p0300 cylinder misfire & p0410

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

CDI203 kirjoitti:
H.E. von Kuusi kirjoitti:Eli otsikon mukainen kärry. 1999 S 320 (bensa) M112 koneella siis. Autolla on ajettu 112 tkm. Tuossa talvella alkoi kiusaamaan tuo secondary air injection system; on sytytellyt vikavaloa silloin tällöin, ja vikamuistiin jää tuo p0410. Olen käsittänyt niin, että ko. systeemin diagnostiikka sytyttää vikavalon/vikakoodin, kun systeemi on havainnut kahdesta täydestä syklistä jotain epätäydellisyyttä. Täysi sykli tässä tapauksessa tarkoittaa kylmästarttia ja koneen lämpeämistä täyteen käyntilämpötilaan. En tästä jaksanut hirveästi huolestua, vaan nollailin koodia sitä mukaan kun se tuli ajatuksena, että perehdytään paremmalla ajalla. Pumppu mielstäni lähti selkeästi käymään kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ja sammui n. 90 sekunnin kuluessa. Syteemin (pumpun?) pitämä ääni on kyllä mielestäni melko kova - kuulostaa vähän kuin pakoputki/pakosarja vuotaisi, ja eron huomaa selvästi siihen, kun se ei ole käynnissä. Systeemin mentyä pois päältä siis pakovuodon ääni lakkaa. Olen yrittänyt tutkia pumpulta venttiileille lähtevät alipaineletkut, mutta en löytänyt ainakaan mitään silmiinpistävää vuotoa.

Nyt harmikseni sitten alkoi yhtenä päivänä kiihdyttäessä tuntumaan selvää väännön puutetta / pygimistä. Sytytti sitten vikavalonkin ajon aikana niin, että vilkkui ensin muutaman kerran, ja sitten jäi palamaan. Silloin oli nuo p0300, p0305 ja p0306 vikamuistissa. Näihin selitykset siis multiple/random cylinder misfire ja cylinder 5 & 6 misfire detected. Nollaamalla valo poistui, ja matka jatkui (kaveri ajoi silloin autoa ja oli sitä mieltä että toimi ihan ok). Nyt eilen lähdin itse autolla ajamaan, ja huomasin vielä huomattavampaa väännön puutetta. Laitoin pakkovaihteilla pari pykälää pienemmälle, ja kuinkas ollakaan, sytytti taas vikavalon, eikä vastannut juurikaan kaasuun. Nyt oli koko toinen sylinteriryhmä vikamuistissa, eli koodit p0300, p0304, p0305 sekä p0306, ja kävi selvästi vajailla. Koodien nollauksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen taas kävi ihan ok, ja sain ajeltua kevyellä kaasulla ihan normaalisti auton talliin.

En tiedä onko näillä vioilla keskenään mitään tekemistä, mutta teorioita otetaan mielellään vastaan. Itselle tulee ensimmäisenä mieleen toinen katalysaattoreista, mutta mielestäni mitään helinöitä ei kuulu... Ja toki vaikka vika lopulta osoittautuisikin olevan siinä, niin olisi syytä selvittää mikä sen on hajoittanut, katit kun eivät mitään aivan ilmaisia ole. Mielelläni kuulisin myös muita mahdollisia vikakohteita, erityisesti jos näille löytyisi jokin yhdistävä tekijä.
Tulpat vaihdettu ja ehjät, bensan suodatin vaihdettu

ilma pumppu voisi liityyä niin että sen toisen ryhmään tuleva kanava vuotaa
Juu, kiitoksia. Niistähän se on kai vaan aloitettava, vaikka tuntuu melko epätodennäköiseltä juuri sen takia että molemmilla kerroilla vikautti noita toisen ryhmän sytytystä. Mutta eihän se mahdotonta ole.

Äsken yritin saada polkemalla koodeja muistiin siinä toivossa, että olisi tullut myös toisen sylinteriryhmän pyttyjä mukaan, mutta en saanut nyt koko valoa syttymään. Tukkoista oli kyllä käynti edelleen eikä tahdo ottaa vedossa kierroksia. Paikallaan ottaa ihan jees. Se mitä nyt huomasin tallissa vielä ihmetellessä konetta sen käydessä, että kyllä siellä vaan joku pumppu tuntui silloin tällöin kuumalla koneellakin päällä käyvän. Ja ei mielestäni ollut airmaticin (systeemissä ei pitäisi olla pahemmin vuotoa kun ei viikossakaan laske), vaan se kuului nimenomaan tulevan siitä pumpun kohdalta. Ääni oli vaan huomattavasti hiljaisempi, kun kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Että jospa siitä nyt sitten olisikin vaan rele/pumppu/molemmat särki (huono pumppu kai sen releen hajoittaa lähinnä). No, nyt tuo saa jäädä seisomaan talliin ja ajella muilla vehkeillä niin saa rueta tutkimaan.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: w220 S320 p0300 cylinder misfire & p0410

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

CDI203 kirjoitti:
H.E. von Kuusi kirjoitti:Eli otsikon mukainen kärry. 1999 S 320 (bensa) M112 koneella siis. Autolla on ajettu 112 tkm. Tuossa talvella alkoi kiusaamaan tuo secondary air injection system; on sytytellyt vikavaloa silloin tällöin, ja vikamuistiin jää tuo p0410. Olen käsittänyt niin, että ko. systeemin diagnostiikka sytyttää vikavalon/vikakoodin, kun systeemi on havainnut kahdesta täydestä syklistä jotain epätäydellisyyttä. Täysi sykli tässä tapauksessa tarkoittaa kylmästarttia ja koneen lämpeämistä täyteen käyntilämpötilaan. En tästä jaksanut hirveästi huolestua, vaan nollailin koodia sitä mukaan kun se tuli ajatuksena, että perehdytään paremmalla ajalla. Pumppu mielstäni lähti selkeästi käymään kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ja sammui n. 90 sekunnin kuluessa. Syteemin (pumpun?) pitämä ääni on kyllä mielestäni melko kova - kuulostaa vähän kuin pakoputki/pakosarja vuotaisi, ja eron huomaa selvästi siihen, kun se ei ole käynnissä. Systeemin mentyä pois päältä siis pakovuodon ääni lakkaa. Olen yrittänyt tutkia pumpulta venttiileille lähtevät alipaineletkut, mutta en löytänyt ainakaan mitään silmiinpistävää vuotoa.

Nyt harmikseni sitten alkoi yhtenä päivänä kiihdyttäessä tuntumaan selvää väännön puutetta / pygimistä. Sytytti sitten vikavalonkin ajon aikana niin, että vilkkui ensin muutaman kerran, ja sitten jäi palamaan. Silloin oli nuo p0300, p0305 ja p0306 vikamuistissa. Näihin selitykset siis multiple/random cylinder misfire ja cylinder 5 & 6 misfire detected. Nollaamalla valo poistui, ja matka jatkui (kaveri ajoi silloin autoa ja oli sitä mieltä että toimi ihan ok). Nyt eilen lähdin itse autolla ajamaan, ja huomasin vielä huomattavampaa väännön puutetta. Laitoin pakkovaihteilla pari pykälää pienemmälle, ja kuinkas ollakaan, sytytti taas vikavalon, eikä vastannut juurikaan kaasuun. Nyt oli koko toinen sylinteriryhmä vikamuistissa, eli koodit p0300, p0304, p0305 sekä p0306, ja kävi selvästi vajailla. Koodien nollauksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen taas kävi ihan ok, ja sain ajeltua kevyellä kaasulla ihan normaalisti auton talliin.

En tiedä onko näillä vioilla keskenään mitään tekemistä, mutta teorioita otetaan mielellään vastaan. Itselle tulee ensimmäisenä mieleen toinen katalysaattoreista, mutta mielestäni mitään helinöitä ei kuulu... Ja toki vaikka vika lopulta osoittautuisikin olevan siinä, niin olisi syytä selvittää mikä sen on hajoittanut, katit kun eivät mitään aivan ilmaisia ole. Mielelläni kuulisin myös muita mahdollisia vikakohteita, erityisesti jos näille löytyisi jokin yhdistävä tekijä.
Tulpat vaihdettu ja ehjät, bensan suodatin vaihdettu

ilma pumppu voisi liityyä niin että sen toisen ryhmään tuleva kanava vuotaa
Tähän vielä piti tulla sanomaan, ei ole ensimmäinen kerta, kun cdi203 osui oikeaan, kun itse rupeaa ylidiagnosoimaan. Yleensä tosin diagnoosit tehty puhelimitse :D Tämä oli siis pari kuukautta tallissa, mutta tänään vaihtelin tuon bensansuodattimen ensitöikseni sen ollessa helpoin ja halvin vaihtoehto, ja käyntihäiriö loppui sillä.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Vastaa Viestiin