W124 ilmastoinnin remontti?
W124 ilmastoinnin remontti?
Ulkona on sen verran viileetä, ettei ole ihan just ilmastoinnin käyttö ajankohtasta. Kesää varten vois kuitenkin pikkuhiljaa alkaa tehdä järjestelmälle jotain.
Projektimersun (S124) alle möyriessäni huomasin, että moniurahihna oli kostunu ilmastoinnin kompressorin kohdalta. Kone seissy n. kuukauden.
Mikähän lienee kompressorin kunto ja mitä sille vois tehdä? Mitähän tuolle järjestelmälle nyt sit muuta kuuluu, jos kompurasta on tullu öljyvuoto? Onkohan sieltä kylmäaineet karannu kans samoin tein ja selviääkö tosta nyt enää tiivisteiden vaihdolla? Sisässä mahdollisesti olevien aineiden tyypistä ei mitään tietoa. Auto vm -89.
Projektimersun (S124) alle möyriessäni huomasin, että moniurahihna oli kostunu ilmastoinnin kompressorin kohdalta. Kone seissy n. kuukauden.
Mikähän lienee kompressorin kunto ja mitä sille vois tehdä? Mitähän tuolle järjestelmälle nyt sit muuta kuuluu, jos kompurasta on tullu öljyvuoto? Onkohan sieltä kylmäaineet karannu kans samoin tein ja selviääkö tosta nyt enää tiivisteiden vaihdolla? Sisässä mahdollisesti olevien aineiden tyypistä ei mitään tietoa. Auto vm -89.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
No siellä on R12 aineet. Onnex tai sit ei. Myöhemmät viherpöpöt tulee letkuista/tiivisteistä ulos joten jotain korvaavaa eli paksumpaa ainetta tilalle pitää saada. Siis JOS on aineet häipyny.Kun hihnassa on öljyä,voi olla että kompressorin tiiviste on vuotanut öljyä/kylmäineen ulos. Ellei se öljy oo tullut jostain muualta. Ehkä sitä konetta pitäis nyt äkkiä käyttää ja huurteenpoistoasento päällä jolloin kompurakin pyörii ja odottaa sitten kevättä jolloin vois tarkistaa ilmastoinnin toimivuuden. Tai sitten lämpimässä tallissa tietty heti. Ei mun mielestäni ton ikäisessä pitäis kompura vuotaa ainakaan käyttämättömyyden takia kuten uudemmissa,sanovat... En mäkään oo käyttänyt 24 v:n aikana talvella ilmastointia sen paremmin 123:ssa kuin 124:ssakaan ja hyvin on toimineet kesällä.Sami H. kirjoitti:Ulkona on sen verran viileetä, ettei ole ihan just ilmastoinnin käyttö ajankohtasta. Kesää varten vois kuitenkin pikkuhiljaa alkaa tehdä järjestelmälle jotain.
Projektimersun (S124) alle möyriessäni huomasin, että moniurahihna oli kostunu ilmastoinnin kompressorin kohdalta. Kone seissy n. kuukauden.
Mikähän lienee kompressorin kunto ja mitä sille vois tehdä? Mitähän tuolle järjestelmälle nyt sit muuta kuuluu, jos kompurasta on tullu öljyvuoto? Onkohan sieltä kylmäaineet karannu kans samoin tein ja selviääkö tosta nyt enää tiivisteiden vaihdolla? Sisässä mahdollisesti olevien aineiden tyypistä ei mitään tietoa. Auto vm -89.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Joo, pitäis tosiaan ensin testata, miten ilmastointi toimii. Auto on seissy pari vuotta samoilla renkaan sijoillaan ennen kuin noudin sen parempaan talteen. Ja mulla kerkes nyt seistä kuukauden päivät, ennenkun huomasin hihnapyörän ja moniurahihan siltä kohdin olevan kosteena. Eli toi parin vuoden seisonta on saattanu jo pelkästään jättää jälkensä tohon kompuraan. Ilmeisesti siinä parin vuoden aikana ei konettakaan taidettu paljon pyöritellä. Edellinen omistaja ei osannu ilmastoinnin toiminnasta sanoa mitään. Liekö ollu pitkiin aikoihin kunnossa edes.
Mietin vaan, että jos ja kun tuo kompura on päästäny öljyä pihalle, pitäiskö sille jotain tehdä (=päreiksi pöydälle)? Ei kai se käyttämällä enää tiivisty? Ja sit jos kompuran ottaa irti, mitä kaikkea pitää pistää uusiks näille uusille aineille? Riittääkö jotain o-renkaita vai mitä?
Mietin vaan, että jos ja kun tuo kompura on päästäny öljyä pihalle, pitäiskö sille jotain tehdä (=päreiksi pöydälle)? Ei kai se käyttämällä enää tiivisty? Ja sit jos kompuran ottaa irti, mitä kaikkea pitää pistää uusiks näille uusille aineille? Riittääkö jotain o-renkaita vai mitä?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
käytännössä kaikki uusiksi, jos haluaa että laite toimii kauemmin, kuin 2 viikkoa... korjaa kompura jos siinä on vikaa ja käy täyttämässä niillä R12 aineilla mitkä sinne kuuluukin... se on paskapuhetta että R12 muka ei saisi suomesta...Sami H. kirjoitti:Ja sit jos kompuran ottaa irti, mitä kaikkea pitää pistää uusiks näille uusille aineille? Riittääkö jotain o-renkaita vai mitä?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Ei tartte paljoakaan osia vihtaa r134a aineelle, tarkkaa tietoa mulla ei ole mitä tuohon mun autoon on vaihdettu, mutta ainakin letkut kompura ja kennot on r12 järjestelmästä peräisin. täyttöliittimiin on ruuvaatu erilliset adptedit r134a järjestelmän täyttöliittimille. lukkopellissä saksankielinen tarra jossa kerrotaan täyttömäärä ja että järjestelmä muutettu r134a aineelle. Kompura tuosta oli rikikki kun sen ostin, kylmä ainetta oli täys määrä sisällä, mutta jumissa (öljyä oli todella vähän joten tainnu tulla täyttäjälle moka). Käytetyn r12 kompuran laitoin ja uuden kuivaimen noin 3 vuotta sitten sama määrä r134a ainetta sisälle mitä tarrassa luki ja pao öljyä, eikä vielä ole teho havaittavasti heikentyny.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Jani R-K kirjoitti:Ei tartte paljoakaan osia vihtaa r134a aineelle, tarkkaa tietoa mulla ei ole mitä tuohon mun autoon on vaihdettu, mutta ainakin letkut kompura ja kennot on r12 järjestelmästä peräisin. täyttöliittimiin on ruuvaatu erilliset adptedit r134a järjestelmän täyttöliittimille. lukkopellissä saksankielinen tarra jossa kerrotaan täyttömäärä ja että järjestelmä muutettu r134a aineelle. Kompura tuosta oli rikikki kun sen ostin, kylmä ainetta oli täys määrä sisällä, mutta jumissa (öljyä oli todella vähän joten tainnu tulla täyttäjälle moka). Käytetyn r12 kompuran laitoin ja uuden kuivaimen noin 3 vuotta sitten sama määrä r134a ainetta sisälle mitä tarrassa luki ja pao öljyä, eikä vielä ole teho havaittavasti heikentyny.
Omat kokemukset perustuu kahteen täyttöön R12 muka korvaavalla aineella,ilmeisesti sitte R134 ainetta. Kun lauhduttimen putkeen oli muovilirpake hangannut reiän. Pätkä kumiletkua reiän päälle,letkunruttistimella piukkaan ja täyttämään. Teho pysyi 3-4 viikkoa ja aineet oli häipyny. Toinen täyttö ja lainasin haistelijan kylmähuollosta kotiin,autotallissa tuulettomassa tilassa tutkin vuotopaikkoja. Erityisesti minkään liitoksen kohdalla ei parkunut haistelija vaan letkujen kohdalla huusi kuin se kuuluisa palosireeni.Varsinkin letkuissa olevien pienenpienten reikien kohdalla,joiden tarkoituksen arvelin olevan kudosten väliiin pääsevän kaasun poistoa varten. Ettei letkuun kehity palluroita. En niille muutakaan tehtävää keksinyt. Kun sitten pihaan ajoi W123 malli,mittailin vertailun vuoksi myös sen letkujen vuotoa. Ero oli suuri. Haistelija äännähti hyvin harvakseltaan. Mutta siellä taatusti olikin R12 aineet sisällä. En saanut mistään omaani R12 ainetta vaan lopuksi ajattelin kokeilla kylmäsprayta. Sitä on sitten siitälähtien järjestelmässä ollut. Muistaakseni täytin sen,tai siis lisäsin tämän toisen aineen sekaan v2002. Olen kerran lisännyt sprayta muistaakseni 100g järjestelmään koska ajattelin seoksen olevan vielä senverran ohutta että ainetta pääsee kuitenkin haihtumaan. Muistaakseni se oli 2005. Sen jälkeen en ole tehnyt asian hyväksi mitään. Eikä viime kesänäkään tarvinnut hikoilla. Joten uskallan olla hieman eri mieltä letkujen sopivuudesta. Mutta sulla on jo R134 aineelle sopivat letkut koska kerran tarrassa niin lukee.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Tosiaan ei mulla ole tietoa onko nuo letkut vaihdettu, mutta tosiaan niissä on kuitenkin r12 täyttöliittimet joihin on ruuvattu erilliset muutospalat r134a aineelle. Joten siitä päättelin että ei ne alunperin ole r134a aineelle ole tarkoitettu. Onkos kellään 124 mersua alunperin r134a järjestelmällä. Olis kiva nähdä millaiset niissä on nuo liittimet. Oma siis on 87 eli alunperin r12 laite ja tuotu joskus 90 luvulla saksasta, ja tuo muutos on tehty ilmeisesti saksassa. Letkuista on mersun varaosanumerot jo niin haalistuneet ettei niitä saa luetuksi.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
R134a ei pysy R12 tarkoitettujen letkujen sisällä... kumi on muka liian harvaa sille uudelle jonka molekyylit on pienempiä... O-renkaat myös falskaa kaasut pihalle, jos ei ole 134 tarkoitettua mallia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
on se kumma jos r134a ei pysy samojen letkujen sisällä kuin nämä freonin korvaavat aineet, ne taitaa kuitenkin olla suunnilleen 90%r134a johon sekaan pistetty propaania. Syy sille on se että freoni öljyt ei toimi yhteen pelkän r134a kanssa, mutta propaani pystyy sitä mukanansa kuljettamaan. sitten ongelmana on myös se että r134a kanssa yleisesti käytetty pag öljy ei sovellu vanhojen järjestelmien kumiosille, joka sen vuodon aiheuttaakin eikä sen jälkeen pitäisi enää pysyä muutkaan aineet sisällä. Ai niin mulla on kompuran ja sen putkien välissä o-renkaatkin ihan wurhin halpa o-rengas lajitelmasta, eivätkä siis nekään pitäisi kestää olla lähelläkään kylmäaineita
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
sulla on sitten vain harvinaisen hyvää tuuriaJani R-K kirjoitti:mulla on kompuran ja sen putkien välissä o-renkaatkin ihan wurhin halpa o-rengas lajitelmasta, eivätkä siis nekään pitäisi kestää olla lähelläkään kylmäaineita
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Sen verran tähän keskusteluun voisin nyt osallistua, että tuosta käyttöautosta (vm. 90) panin merkille, että kylmäaineet on vaihdettu R134a:han. Vaihto on tehty 2007 ja sen jälkeen ei ole huollettu. Toimii edelleen moitteettomasti.
Konehuoneessa on vaihdon tehneen firman tarra. Soitin firmaan ja kysyin, mitä vaihto-operaatiossa on tehty taka-ajatuksenani selvittää, mitä tuolle projektiauton ilmastoinnille pitäisi tehdä. Kuulemma vaihtavat kuivaimen ja siinä kaikki. Toki koeistavat typellä ja vaihtavat osia, jos on vuotoja. Ainakin mulla on siis omakohtaista kokemusta, että pelaa hyvin, jopa vuosia.
Mutta onko kukaan korjannut kompuraa? Millainen operaatio on? Merkkiliikkeestä kompuran akselitiivisteelle hintaa 160 €.
Konehuoneessa on vaihdon tehneen firman tarra. Soitin firmaan ja kysyin, mitä vaihto-operaatiossa on tehty taka-ajatuksenani selvittää, mitä tuolle projektiauton ilmastoinnille pitäisi tehdä. Kuulemma vaihtavat kuivaimen ja siinä kaikki. Toki koeistavat typellä ja vaihtavat osia, jos on vuotoja. Ainakin mulla on siis omakohtaista kokemusta, että pelaa hyvin, jopa vuosia.
Mutta onko kukaan korjannut kompuraa? Millainen operaatio on? Merkkiliikkeestä kompuran akselitiivisteelle hintaa 160 €.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Propaani eli R290 ei ole öljyä kuljettava aine vaan Isobutaani (R600a) tai Butaani (R600) on kuljettamassa öljyä mitä tarvitaan ainoastaan (mäntä)kompuran voiteluun.
R12 korvaavia aineita on esim Isceon 49 (R413a) ja RS 24 (R426a). R134a, puhdas kylmäaine jolla ei liukumaa eli ei ole yhdiste joten voi täyttää kaasuna on "aika" haastavaa saada pysymään R12 laitokses kuten Napa yllä jo kertoi.
Autokylmän kaikkein karmein asia on avokompura ja lisäksi kumiletkut. Jääkaappi mikä on hermeettinen eli ilmatiivis on koko kylmäaine kierrolta metallikuorien sisällä jotka juottamalla yhdistetty eli voi kestää kymmeniä vuosia kunnes kompura esimerkiksi hajoaa tai joku muu osa on saanu turpiinsa.
R12 korvaavia aineita on esim Isceon 49 (R413a) ja RS 24 (R426a). R134a, puhdas kylmäaine jolla ei liukumaa eli ei ole yhdiste joten voi täyttää kaasuna on "aika" haastavaa saada pysymään R12 laitokses kuten Napa yllä jo kertoi.
Autokylmän kaikkein karmein asia on avokompura ja lisäksi kumiletkut. Jääkaappi mikä on hermeettinen eli ilmatiivis on koko kylmäaine kierrolta metallikuorien sisällä jotka juottamalla yhdistetty eli voi kestää kymmeniä vuosia kunnes kompura esimerkiksi hajoaa tai joku muu osa on saanu turpiinsa.
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Kyseessä w201 1992 300tkm alkuperäisellä behr ilmastoinnilla kuten w124. Mitä tulee vaihtaa jotta 134 aine voisi pysyä sisällä. 4 vuotta on keulan kennon vaihdosta ja nyt se taas ei toimi. Toki mahdollinen vuoto täytyy korjata ensin. Kylmäkone mies ehdotti kaikkien tiivisteiden vaihtoa ja kompressorin tyhjentämistä öljystä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
- terasjussi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ti 30.12.2008 08:48
- Paikkakunta: Lapinkylä
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Omaani vaihdoin O-renkaat uusiin, olivat täysin rispaaantuneet sekä kuivaimen.
Taas toimii.
Taas toimii.
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Ainakin W124:ssä putkistojen kaikki tiivisteet ovat konehuoneen puolella, joten helppo vaihtaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Osalle niitä tiivisteitä on keksitty tähtitieteellinen hintalappu jos alkuperäisinä tahtoo ostaa Kompuran laippaan melki täytyy olla meinaan se tiiviste ei ole ihan perus O-rengasmallinen.
Mutta sitä vaan mietin että mahtaako vuotopaikkaa löytyä jos 3 vuottakin on pelannut ja nyt neljäntenä ei enää? Omista olen huollattanut 2v välein vaikka ilmastointi pelaisikin. Jokaisella kerralla ainetta on karannut useampi sata grammaa. Niin ja huonommalla tuurilla saattaapi se uusaamasi lauhdutin mennä uudelleen uusiin jos sen liitoksia alkaa aukomaan? Meinaan taitaa olla alumiinia sen lauhduttimen nippat?
Mutta sitä vaan mietin että mahtaako vuotopaikkaa löytyä jos 3 vuottakin on pelannut ja nyt neljäntenä ei enää? Omista olen huollattanut 2v välein vaikka ilmastointi pelaisikin. Jokaisella kerralla ainetta on karannut useampi sata grammaa. Niin ja huonommalla tuurilla saattaapi se uusaamasi lauhdutin mennä uudelleen uusiin jos sen liitoksia alkaa aukomaan? Meinaan taitaa olla alumiinia sen lauhduttimen nippat?
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Itsellä kanssa täyttö edessä mutta taidan vaihtaa o-renkaat ja kuivaimen suosiolla ensin.
Tosin toi ilmastoinnin ylin putki aivan kova ..alempi pehmeä..saako jostain irto letkua metri tavarana joka kestää ton nyky aineen?
prässäisi sitten hyde liikkessä päät kiinni.
Tosin toi ilmastoinnin ylin putki aivan kova ..alempi pehmeä..saako jostain irto letkua metri tavarana joka kestää ton nyky aineen?
prässäisi sitten hyde liikkessä päät kiinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Jatketaas varmaan ajankohtaista jutustelua.
Eli itsellä vuotaa järjestelmä ja pitäisi typellä ponnistaa mutta mietinkin jos vaihtaisi kaikki o-renkaat ja kompuran akseli tiivisteen...juttelin hyde liikkeen myyjän kanssa ja sani että yleisesti noi olisi viton tiivisteitä eli kokoja vaan ja etsimään.
Olisko jollakin linkkiä jos jostain saisi ton muutos setin niin olisi helpompi.
Toki varmaan tarttee kompuran numeron ja tyypin akseli tiivisteelle....vaihtoon menisi sitten myös kuivain...mitäs vielä?
Eli itsellä vuotaa järjestelmä ja pitäisi typellä ponnistaa mutta mietinkin jos vaihtaisi kaikki o-renkaat ja kompuran akseli tiivisteen...juttelin hyde liikkeen myyjän kanssa ja sani että yleisesti noi olisi viton tiivisteitä eli kokoja vaan ja etsimään.
Olisko jollakin linkkiä jos jostain saisi ton muutos setin niin olisi helpompi.
Toki varmaan tarttee kompuran numeron ja tyypin akseli tiivisteelle....vaihtoon menisi sitten myös kuivain...mitäs vielä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
No nuo letkut joita jo sivusitkin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Edellisiin ei mitään mutta ilmoitan vaan että oma patenttini toimii edelleen. Toissakeväänä lisäsin n. 150g kylmäsprayta kun ainoana lämpimänä päivänä sinä vuonna ei tuntunut teho tyhjäkäynnillä riittävän. Senjälkeen en ole mitään tehnyt asian hyväksi. No,ei vielä ole tosi lämpimiä päiviä ollutkaan mutta auringonpaisteessa oleva auto kyllä nopeasti viileni että luulen tämänkin kesän toimivan ok.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Ihanko tämmöistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000719 ... ray-400-ml" onclick="window.open(this.href);return false; ??jsmaa kirjoitti:Edellisiin ei mitään mutta ilmoitan vaan että oma patenttini toimii edelleen. Toissakeväänä lisäsin n. 150g kylmäsprayta kun ainoana lämpimänä päivänä sinä vuonna ei tuntunut teho tyhjäkäynnillä riittävän. Senjälkeen en ole mitään tehnyt asian hyväksi. No,ei vielä ole tosi lämpimiä päiviä ollutkaan mutta auringonpaisteessa oleva auto kyllä nopeasti viileni että luulen tämänkin kesän toimivan ok.
Ja mitenkä`?
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Luultavasti tämäkin käy mulla on toisen merkkistä,Motosta sekin.. Eli tein spraypullon suihkuputken mentävän reiän ilmastoinnin täyttötulppaan,siis siihen muoviseen joka on likasuojana täyttöventtiilille.Reikä vähän keskipisteen viereen jotta ei putki törmää suoraan venttiiliin mutta kuitenkin painaa venttiilin auki kun tulpan kiertää kiinni. Sitten vaan kone käymään ja sprayta systeemiin.Ilmastoinnin pitää tietysti olla päällä jotta ainetta menee,eli lämpimällä ilmalla tai huurteenpoisto päällä jotta kompura käy.Puhallin täysille ja lämpömittarin anturi tuuuletusaukkoon josta voi seurata lämpötilaa.Kierroksia vähän nostelin hetkeksi sillointällöin. Että tällätavalla minä sen tein mutta EN KEHOITA ketään näin tekemään,kerroin vaan kun kysyttiin. Mulla on -91 satakaxnelonen ja aine alunperin kai R12,92sta eteenpäin näyttää olevan toisenlainen täyttöliitin joten siitä en tiedä kertoa. Mutta jokatapauksessa OMALLA VASTUULLA! Lisään vielä että olen punninnut pullon ja ensimmäisenä lisäyksenä olen antanut 100g. Jos sillä tulee tarpeeksi viileää niin ok. mutta ellei niin lisään 50g. VAROVASTI! Ei koko pulloa kerralla.airaksela kirjoitti:Ihanko tämmöistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000719 ... ray-400-ml" onclick="window.open(this.href);return false; ??jsmaa kirjoitti:Edellisiin ei mitään mutta ilmoitan vaan että oma patenttini toimii edelleen. Toissakeväänä lisäsin n. 150g kylmäsprayta kun ainoana lämpimänä päivänä sinä vuonna ei tuntunut teho tyhjäkäynnillä riittävän. Senjälkeen en ole mitään tehnyt asian hyväksi. No,ei vielä ole tosi lämpimiä päiviä ollutkaan mutta auringonpaisteessa oleva auto kyllä nopeasti viileni että luulen tämänkin kesän toimivan ok.
Ja mitenkä`?
Viimeksi muokannut jsmaa, Pe 26.04.2019 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Mulla meni jotenkin ohi, mutta mikä oli tuon edellä mainitun toimenpiteen tarkoitus?
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Lueppa alkupäästä toinen viestini niin selviää.Häksä kirjoitti:Mulla meni jotenkin ohi, mutta mikä oli tuon edellä mainitun toimenpiteen tarkoitus?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Pelanneekohan tyhjään systeemiin?
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Voihan siellä käyttää nestekaasuakin ja sekin toimii mutta kolari tilanteessa tai vuodon sattuessa isompi sitten tömähtää.
Toi kylmäspäy on ainakin edullinen ja varmaan toimiikin...
Toi kylmäspäy on ainakin edullinen ja varmaan toimiikin...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
-airaksela kirjoitti:Pelanneekohan tyhjään systeemiin?
No mikäettei,samanlaista nesteeksi puristettuna ja kaasuksi vapautettuna,siinä sen jäähdytyksen idea. Tietystikin sinne ei ole saanut päästä ilmaa eli venttiilistä painettaessa pitää vähän kuitenkin pihistä,eli ainoastaan lisäämiseen toimii minun mielestäni. En minäkään ole koko systeemiä sillä täyttänyt vaan korvannut letkujen läpi vuotaneen ohuemman aineen paksummalla joka ei niinkää vuoda.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Tuli tuosta kylmäspraystä mieleen että minulla on muutama vanhempi pullo ja sisällä aine on 134A.
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Hyvä. Porukka päässy jäljille kylmätekniikasta.
Toivottavasti mode poistaa kaikkein älyttömimmät viestit, ettei nuo tule Googlen hakuun, ja porukka luule mersumiehiä avohoitopotilaiksi.
Toivottavasti mode poistaa kaikkein älyttömimmät viestit, ettei nuo tule Googlen hakuun, ja porukka luule mersumiehiä avohoitopotilaiksi.
Re: W124 ilmastoinnin remontti?
Mitkähän tässä niitä älyttömimpiä ovat?etrade kirjoitti:Hyvä. Porukka päässy jäljille kylmätekniikasta.
Toivottavasti mode poistaa kaikkein älyttömimmät viestit, ettei nuo tule Googlen hakuun, ja porukka luule mersumiehiä avohoitopotilaiksi.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75