Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Onkohan auton akku sökönä vai vikaa jossai muualla. Sunnuntaina ajoin jotai 300km ja illalla auto parkkiin kotona, eli akku kyllä on latautunut kunnolla ajossa. Seuraavana aamuna pakkasta joku yli -30° ja auto ei käynnistykkään enään. Apuvirralla saatiin käntiin tunnin tappelun jälkeen, mutta taas seuraavana yönä akku tyhjentyny vissiin pakkasen takia ku ei käynnisty taaskaan. Akku oli viime yön sisällä latauksessa mutta tänään akun laitettua takas autoon, ei käynnisty, yrittää kyllä vähän hörähellä mutta ei sen enempää, ja muutaman kerran yrittäessä käynnistää alkoi taas valot himmenemään että akku loppuu taas. Akussa palaa vihreävalo eli akun pitäisi olla kunnossa.
Onkohan vaan akku pakkasen takia mennyt jotenki rikki ettei piätä enää virtaa itsessään kunnolla vaan tyhjenee heti? Vai onko vika jossain muualla kuten laturissa ettei lataa akkua?
Onkohan vaan akku pakkasen takia mennyt jotenki rikki ettei piätä enää virtaa itsessään kunnolla vaan tyhjenee heti? Vai onko vika jossain muualla kuten laturissa ettei lataa akkua?
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Akku loppu. Akussa olevan vihreävalo kertoo vain sen yhden kennon tilan.
Voit tietysti mitata lataako auto, mutta auto pitäisi saada ensin käymään.
-20 asteessa alkaa huonokuntoisesta akusta loppua se viimeinenkin puhti.
Voit tietysti mitata lataako auto, mutta auto pitäisi saada ensin käymään.
-20 asteessa alkaa huonokuntoisesta akusta loppua se viimeinenkin puhti.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Akku tyhjenee itseasiassa pakkasessa hitaammin, mutta huono akku ei jaksa luovuttaa virtaa pakkasessa.
Mikään lyijyakku ei pakkasessa ota hyvin virtaa vastaan, huono vielä vähemmän.
Tyhjä akku hajoaa pakkasessa, jos ei ollut jo entinen, ei hetkessä kylläkään.
Jos haluat ihmetellä sitä vielä, niin
Vie lämpimään se akku niin että kunnolla ehtii lämmetä, ja mittaa jännite, 12.8 = uusi akku täydessä tikissä 12.0 tai alle = vajaa ja/tai heikkokuntoinen.
Ladattuna ja vuorokauden levänneenä saisi olla vähintään 12.4 huoneenlämmössä. (Huom! heti latauksen jälkeen voi olla yli 13 volttiakin, eli mittaus levon jälkeen, muuten ei voi vetää johtopäätöksiä...)
Tai sitten vaihdat suorilta uuteen sen, enempää ihmettelemättä.
(Tietysti uusikin akku menee huonoksi äkkiä jos auto sitä purkaa tai ei lataa)
Mikään lyijyakku ei pakkasessa ota hyvin virtaa vastaan, huono vielä vähemmän.
Tyhjä akku hajoaa pakkasessa, jos ei ollut jo entinen, ei hetkessä kylläkään.
Jos haluat ihmetellä sitä vielä, niin
Vie lämpimään se akku niin että kunnolla ehtii lämmetä, ja mittaa jännite, 12.8 = uusi akku täydessä tikissä 12.0 tai alle = vajaa ja/tai heikkokuntoinen.
Ladattuna ja vuorokauden levänneenä saisi olla vähintään 12.4 huoneenlämmössä. (Huom! heti latauksen jälkeen voi olla yli 13 volttiakin, eli mittaus levon jälkeen, muuten ei voi vetää johtopäätöksiä...)
Tai sitten vaihdat suorilta uuteen sen, enempää ihmettelemättä.
(Tietysti uusikin akku menee huonoksi äkkiä jos auto sitä purkaa tai ei lataa)
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Uusi akku ostettu, toivotaan että nyt toimisi! Kiitos vastaukista
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Uus akku laitettu mutta ei käynnisty.. ei edes yritä hörähellä käyntiin
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
eli pyörittää kuitenkin?Jokuvaa kirjoitti:Uus akku laitettu mutta ei käynnisty.. ei edes yritä hörähellä käyntiin
enempää nyt ei oikein voi arvaillakkaan kun ei oiekin tiedä onko pensarellu vai diisselipösö vai petroolisaappi...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Diisseli mersu on. Käntiinkin saatii vihdoin, nesteet oli luultavasti jäässä että ei käynnistynyt.. Ei vain puhalla lämmintä ollenkaan enää, muuten toimii taas
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Lämppärin kenno jäässäJokuvaa kirjoitti:Diisseli mersu on. Käntiinkin saatii vihdoin, nesteet oli luultavasti jäässä että ei käynnistynyt.. Ei vain puhalla lämmintä ollenkaan enää, muuten toimii taas
Mökkillä
'
'
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Mitenhä saan kennon sulamaan. Eilen pidin roikassa pari tuntia, käynnistin ja annoin joku 20min käydä parkkipaikalla, sitten pienen lenkin kävin ajamassa, noin 25min ajoa. Eli melkein tunnin oli moottori lämpimänä, mutta ei lämmennyt sisältä ollenkaan. Moottorin lämmöt oli joku 70-80° muttei mitää vaikutusta puhaltimen lämpöön..
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Ajat lämpimään talliin tai odotat kevärrä.... sisätilalämmitin auton sisälle?Jokuvaa kirjoitti:Mitenhä saan kennon sulamaan. Eilen pidin roikassa pari tuntia, käynnistin ja annoin joku 20min käydä parkkipaikalla, sitten pienen lenkin kävin ajamassa, noin 25min ajoa. Eli melkein tunnin oli moottori lämpimänä, mutta ei lämmennyt sisältä ollenkaan. Moottorin lämmöt oli joku 70-80° muttei mitää vaikutusta puhaltimen lämpöön..
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Onkohan akku sökönä vai vikaa laturissa?
Kennon saa sulatettua niin että puhaltaa ilmanottoaukkoon kuumaa ilmaa auton käydessä lämmityslaite päällä; sisätilalämmitin, kuumailmapuhallin.
Tai sisäkierto päälle ja sisätilalämmitin oikeaan paikkaan.
Nesteiden jäätyminen ei käynnistymiseen vaikuta.
Yleensä ottaen; eipä näihin tahdo viitsiä vastailla, kun ei kysyjäkään viitsi edes pyydettäessä kertoa autosta muuta kuin "Diisseli mersu on"
Tai sisäkierto päälle ja sisätilalämmitin oikeaan paikkaan.
Nesteiden jäätyminen ei käynnistymiseen vaikuta.
Yleensä ottaen; eipä näihin tahdo viitsiä vastailla, kun ei kysyjäkään viitsi edes pyydettäessä kertoa autosta muuta kuin "Diisseli mersu on"
wiimax.fi