OM605 Pumppu ja suodatinjalka-asiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

OM605 Pumppu ja suodatinjalka-asiaa

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Eli olis saatavilla hyvinkin edukkaasti tuommoinen pumppuvikainen W202 OM605:lla, hyllyllä seisoo S124 250D:n (OM605) pumppu (orggis mekaaninen) sehän lie menee paikalleen ilman suurempia tutkailuja tai ongelmia, kaasuvaijerin joutuu toki väkertämään, Mutta:

Saanko ihan pulttaa-kiinni periaatteella käymään vanhemman kapiakantisen suodatinjalat, Sekä öljyn että polttoaineen?

Syy tälle olisi päästä eroon lämmönvaihtimesta (jos on), saada alumiinikansi suodatinkoteloon ja polttoaineen suodatinjalka siksi vaihtoon että pääsee eroon noista hirveän mallisista polttoainelinjoista..

Avain on linkkumallinen, niin sekään ei aiheuttane ongelmia, vikavaloihin voi laittaa aikareleen ym.. Mites hehkurele, ainakin OM602.982 (290TD) taitaa vaatia paljonkin sähköä verrattuna vaikka om601-3 releeseen? olisiko syytä vaihdella samalla perus 602:sen hehkurele, toki myös maatunut hehkun johtosarja olisi varmaan hyvä uusata samalla..


Paljon kysymyksiä, auto vuosimallia 93 tai 94, vapaasti hengittävää mallia. Onko mitään muuta mitä ottaa huomioon? jokunen OM601-603 purettuna niin vanhanmallisien osien swappaus ei tuota ongelmia. Tarkoitus nimenomaan poistaa mahdollisimman paljon muovihiluja, EGR ym.. Mietinvaan että tarviaako tilailla mitään uutta, niin hyvä olis tietää tarkalleen mihin ryhtyy. Loota on onneksi 717.466/tjsp, eli se ei tuota ongelmia (ennenkuin kolmonen särkyy kuminpoltossa... :roll: :roll: ) Kiitän suurelti jo ennakkoon :clap:
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 Pumppu ja suodatinjalka-asiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Om604 menee suoraan toi kapea kantisen suodin jalka...siitä uudemmastakin jalasta saa kun tukkii vaikka jollakin levyllä nestekierron kun laittaa reikiin o-renkailla metalli tulpat ja ton kannen siihen päälle pultin reikiin jotka jää lauhduttajan lähdöistä mutta tossa on tällöin värkkäämistä....tämähän muutos vain siksi kun pumppu ei mahdu muuten tuohon väliin kun siellä on se lauhdutin jalka suotin rungon vieressä ...
onkos vanhemmassa millainen alipaine pumppu...lamelli vai vuoristorata mallia?
Jos vuoristorata ,öljykanava tulppaus sisältä ja vanhemmanmallin alipumppu ja vuoristorata...lamelli pumpullahan tälläisia ei tartte tehdä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: OM605 Pumppu ja suodatinjalka-asiaa

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

atlas kirjoitti:Om604 menee suoraan toi kapea kantisen suodin jalka...siitä uudemmastakin jalasta saa kun tukkii vaikka jollakin levyllä nestekierron kun laittaa reikiin o-renkailla metalli tulpat ja ton kannen siihen päälle pultin reikiin jotka jää lauhduttajan lähdöistä mutta tossa on tällöin värkkäämistä....tämähän muutos vain siksi kun pumppu ei mahdu muuten tuohon väliin kun siellä on se lauhdutin jalka suotin rungon vieressä ...
onkos vanhemmassa millainen alipaine pumppu...lamelli vai vuoristorata mallia?
Jos vuoristorata ,öljykanava tulppaus sisältä ja vanhemmanmallin alipumppu ja vuoristorata...lamelli pumpullahan tälläisia ei tartte tehdä.
Olisko kuvaa laittaa, minkänäkönen kohta mihin pitää tulpat tekasta? Noissa ekoissa w202 oli muistaakseni myös sitä räjähtävän mallista alipainepumppua, eli onkos se nyt se vuoristorata, löytys yks uudenkarhea OM601 -91 alipainepumppu niin se varmaan sama laittaa siihen.

Polttoainesuodattimen jalka menee kunhan vaan laittaa?
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM605 Pumppu ja suodatinjalka-asiaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

atlas kirjoitti:Om604 menee suoraan toi kapea kantisen suodin jalka...siitä uudemmastakin jalasta saa kun tukkii vaikka jollakin levyllä nestekierron kun laittaa reikiin o-renkailla metalli tulpat ja ton kannen siihen päälle pultin reikiin jotka jää lauhduttajan lähdöistä mutta tossa on tällöin värkkäämistä....tämähän muutos vain siksi kun pumppu ei mahdu muuten tuohon väliin kun siellä on se lauhdutin jalka suotin rungon vieressä ...
onkos vanhemmassa millainen alipaine pumppu...lamelli vai vuoristorata mallia?
Jos vuoristorata ,öljykanava tulppaus sisältä ja vanhemmanmallin alipumppu ja vuoristorata...lamelli pumpullahan tälläisia ei tartte tehdä.
Öljynsuodatinjalasta ei voi tukkia lämmönvaihtimen lähtöjä, silloin ei öljy kierrä.
Ei tarvi alipainepumppua vaihtaa eikä kannattajiaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 Pumppu ja suodatinjalka-asiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ne oli neste kierron lähdöt ja tulpat lohkoon piti laittaa kanssa...ei öljyn kierron.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM605 Pumppu ja suodatinjalka-asiaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Niin mutta jos lämmönvaihtimen irrottaa pitää tehdä yhdysputki öljykiertoon, ja siinähän ei ole mitään järkeä kun valmiitakin ratkaisuja on.

Niin ja kanteen ja lohkoon pakkasproput lämmönvaihtimen nestekiertoon, olikohan 17mm ja 22mm.
Vastaa Viestiin