Täälöä yksi vajaaälyinen viherpiipertäjä ilmoittautuu. Olisin ottanut lataushybridin, jos se olisi ollut saatavilla maaliskuussa kun tilasin C300d 4maticin ja jos lataaminen taloyhtiön hallissa olisi ollut mahdollista (se tulee mahdolliseksi näillä näkymin ensi keväänä).ennentauti kirjoitti:Miksi jokin huuhaa hypridi, onhan diesel paljon puhtaampi. Tämä hypridi vouhotus on vajaa älyisten vihreiden hypetystä, vailla todellisuutta.
Noin 50% kilometreistäni tuleei alle 50 km taajama-ajosta ja toinen puoli pidemmistä 200-300 km pätkistä. Arvioni mukaan lataushybridi olisi ollut kilpailukykyinen vaihtoehdo dieselille. Lisäksi lataushybridin hinta olisi ollut käytännössä halvempi johtuen siitä, että lisälämmittimen todennäköisesti olisi voinut jättää pois ja pienempi veroprosentti olisi tehnyt muista lisävarusteista halvempia.
Nyt kuitenkin tulee diesel, jota sitäkin odotan positiivisin miettein. Tehoa ja vääntöä on vähemmän kuin lataushybridissä, mutta niin on painoakin. Niinpä ero suorituskyvyssä on ennakkotietojen mukaan marginaalinen. Ja tosiaan, OM364 lienee yksi maailman puhtaimmista henkilöautodieseleistä.
Harkinnassani oli myös edullisempi C200 4matic kevythybridi-bensamoottorilla ja koeajoinkin sellaisen. Siitä en löytänyt dieseleihin verrattuna muuta etua kuin edullisemman hankintahinnan. Kevythybridin polttoainekulut ja päästöt ovat suuremmat kuin dieselin, mutta suorituskyky on kesympi. Lisäksi moottori tuntuu dieseliä äänekkäämmältä. Hieno auto myös C200 4matic kuitenkin on.