25000km Öljynvaihtoväli

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

MB-huoltoohjelmassa oleva 25000km huoltoväli näyttää riittävän mainiosti,vaikka monet vaihtavat öljyt tiheämpään!
Auto huollettu Veholla normaalin huoltoohjelman mukaan!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/van ... #gs.4kws2k" onclick="window.open(this.href);return false;
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

No voihan sitä tuollaisenkin johtopäätöksen asiasta tehdä :roll: . Tosin moottori on kokoajan lämmin, jos huoltoja on kerran kuukaudessa jutun mukaan (250tkm vuodessa), kylmäkäynnistyksistä ei ainakaan saa mitään tietoa jutunperusteella, kun ei tiedä olosuhteita jossa auto seisoo vuorojen välillä (jos seisoo). Eli tavallisesta käytöstä tuo ei kyllä kerro mitään öljyjen vaihdon kanssa.

Ei ole ilmeisesti jakoketjuakaan vaihdettu (moottoria ei ole avattu jutun mukaan, mitä se ikinä tarkoittaneekaan.) ja kai tuo on OM642? Eikä juttu kerro kyllä mitään siitäkään, miten yksikään muu mersunmoottori kestää 25 tkm öljynvaihtoväliä noin yleistäen.
2007 R 320cdi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2368
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jussilampi kirjoitti:MB-huoltoohjelmassa oleva 25000km huoltoväli näyttää riittävän mainiosti,vaikka monet vaihtavat öljyt tiheämpään!
Auto huollettu Veholla normaalin huoltoohjelman mukaan!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/van ... #gs.4kws2k" onclick="window.open(this.href);return false;
Samasta autosta oli jossakin toisessa jutussa muistaakseni maininta, että latureita on mennyt neljä kappaletta eli suunniteltu tekninen käyttöikä on siltä osin selvillä, noin 250tm+.
Viimeksi muokannut E200kompressor, La 21.09.2019 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 860
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja -230k- »

on OM642. yllättävän iso kone valittu taksiajoon
Pidän mahdollisena että jakoketjukin on alkuperäinen ,venynyt se tosin varmasti on mutten ole katkeamisista kuullut isoillakaan kilsoilla.
jos itse ajaisin yli 100tkm vuodessa niin 25tkm vaihtoväliä käyttäisin :) , vaan kun kilsoja tulee 20tkm vuoteen ei ole kummoinen kuluerä vaihdella 15tkm välein öljyjä.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja S202 »

Näyttäis olevan vahva moottori tämä om642
S124 300TE
S211 E500
Avatar
oskari_61
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Su 25.09.2016 08:31

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja oskari_61 »

Itsellä W176 M270DE16AL (bensakoneella). Kilometrejä noin 20000 vuosi. Olen vaihdattanut öljyt 10000 välein uudesta asti, eli kevät ja syksy. Autoilun kustannuksia ei lisää juurikaan. Öljylähteet ja metallit aika samoina pysyneet viimeiset 40vuotta, et siltä pohjalta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17283
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihan sopiva vaihtoväli tuo 25000 kilometriä taksiajossa, tai missä vaan jossa moottoria ei paljon sammutella.
Jarrupalat 12 kertaa miljoonaan kilometriin :thumbup:
wiimax.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Itte nyt muutaman kerran jättäny öljyt paljuun lepäämään 10 tkm vaihovälillä. Ihan ei uskoisikaan millaiseksi menee kun puolikin vuotta ovat paljussa ennen jäteastian kaatamista. Toki esikammiokoneet on vanhaa tekniikkaa jne. mutta koittakaas mitä 25tkm öljyille käy paljussa puolen vuoden aikana. Veikkaan että monella ö-vaihtoväli lyhenee jos autoa on tarkoitus pitää pidempäänkin vaikka koneet kuin uutta tekniikkaa olisikin?

Magneetilla löytyy ainakin omista jokaisessa ö-vaihdossa jotain pientä hippua kun sitä toisinaan olen harrastanu. Alu-metalliakin on mutta sen seulominen jo vaatii viitseliäisyyttä. No jossain kohtaa tein tota ihan vertaillessani noita kolmea kulkinetta. Eroja ei ole ja siis on normaalia moottorin kulumista. Kyseessä siis tehdasahdetut OM606, 603 ja 602 koneet.

Mutta 25t öljyvaihtovälillä voi olla että se paljun pohja täytyy paperilla pyyhkiä jos sen meinaa puhtaaksi saada meinaan valu se ei jäteastiaan lämmittämättä tai pyyhkimättä jos astiassa on muutaman kk rauhassa näin veikkaan uudemmillakin moottoreilla käyvän :wink:

Mietin sitäkin että pitkään seisseet koneet tarttis mielestäni aina niihin öljyt vaihtaa ja jopa ö-pohja pestä ennen käynnistysyrityksiä? Vuosikin on jo aika pitkä aika. Ö-pohjan pesuhan ei mikään maailman konsti ole tossa kohtaa. No hiukan ohi aiheesta tuo.

Edittiä:Mistähän nuo laakeriliuskojen kaulalla pyörimiset johtuu näissä uudemmissa moottoreissa? Niistähän mielestäni on tälläkin foorumilla aika-ajoin raportoitu ja varma on se että niitä tapahtuu paljon enemmän. Syitä varmaan on monia mutta mietin vaan sitäkin että mikä osuus on sillä että m-öljyn vaihtovälit ovat huomattavan pitkiä. OK laakereissa ei nykyään taida olla lukkoja kuten vanhoissa on mutta siltikin. Nonkohan pitkät ö-vaihtovälit voisi olla osasyy aiheeseen?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2368
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jari Ke kirjoitti:Itte nyt muutaman kerran jättäny öljyt paljuun lepäämään 10 tkm vaihovälillä. Ihan ei uskoisikaan millaiseksi menee kun puolikin vuotta ovat paljussa ennen jäteastian kaatamista. Toki esikammiokoneet on vanhaa tekniikkaa jne. mutta koittakaas mitä 25tkm öljyille käy paljussa puolen vuoden aikana. Veikkaan että monella ö-vaihtoväli lyhenee jos autoa on tarkoitus pitää pidempäänkin vaikka koneet kuin uutta tekniikkaa olisikin?

Magneetilla löytyy ainakin omista jokaisessa ö-vaihdossa jotain pientä hippua kun sitä toisinaan olen harrastanu. Alu-metalliakin on mutta sen seulominen jo vaatii viitseliäisyyttä. No jossain kohtaa tein tota ihan vertaillessani noita kolmea kulkinetta. Eroja ei ole ja siis on normaalia moottorin kulumista. Kyseessä siis tehdasahdetut OM606, 603 ja 602 koneet.

Mutta 25t öljyvaihtovälillä voi olla että se paljun pohja täytyy paperilla pyyhkiä jos sen meinaa puhtaaksi saada meinaan valu se ei jäteastiaan lämmittämättä tai pyyhkimättä jos astiassa on muutaman kk rauhassa näin veikkaan uudemmillakin moottoreilla käyvän :wink:

Mietin sitäkin että pitkään seisseet koneet tarttis mielestäni aina niihin öljyt vaihtaa ja jopa ö-pohja pestä ennen käynnistysyrityksiä? Vuosikin on jo aika pitkä aika. Ö-pohjan pesuhan ei mikään maailman konsti ole tossa kohtaa. No hiukan ohi aiheesta tuo.

Edittiä:Mistähän nuo laakeriliuskojen kaulalla pyörimiset johtuu näissä uudemmissa moottoreissa? Niistähän mielestäni on tälläkin foorumilla aika-ajoin raportoitu ja varma on se että niitä tapahtuu paljon enemmän. Syitä varmaan on monia mutta mietin vaan sitäkin että mikä osuus on sillä että m-öljyn vaihtovälit ovat huomattavan pitkiä. OK laakereissa ei nykyään taida olla lukkoja kuten vanhoissa on mutta siltikin. Nonkohan pitkät ö-vaihtovälit voisi olla osasyy aiheeseen?
Nuo laakeriliuskojen pyörähtämiset taitavat olla pääosin murtamalla tehtyjen kiertokankien vaivoja koska niissä ei tosiaan ole niitä lukituskynsiä. Periaatteessa tiukka sovite löystyy jostakin syystä, esim. kiertokangen pulttien venymisestä jolloin liuskat lähtevät pyörimään.

Olen yhteen bensakoneeseen vaihtanut uuden männän/kiertokangen joka oli silpunnut hilettä kunnolla koko koneeseen niin, että öljypumpun sihti piti ostaa öljypumpun lisäksi kun puhdistettua ei rakenteesta johtuen voitu tehdä. Turhaa tai ei mutta vaihdoin alkuperäiset pultit ARP:n pultteihin.
Itse kampiakselin kaula oli ihme kyllä vielä mitoissaan, alarajoilla tosin.
Sellaisenaan perusteellisen puhdistuksen jälkeen kasaan ja auto toimi todistetusti vuosikausia moitteetta.

Niin ja öljynvaihtoväli omissa autoissa max. 10 000km. Jos on jotakin koneessa ollut rempattavaa niin ensimmäinen vaihto max. 100km, seuraava noin 1000km, tapauksesta riippuen seuraava noin 5000tkm (tai kun tulee lähin tasakymppitonni mittariin) ja sitten normaali 10 000km vaihtoväli.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

E200kompressor kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Itte nyt muutaman kerran jättäny öljyt paljuun lepäämään 10 tkm vaihovälillä. Ihan ei uskoisikaan millaiseksi menee kun puolikin vuotta ovat paljussa ennen jäteastian kaatamista. Toki esikammiokoneet on vanhaa tekniikkaa jne. mutta koittakaas mitä 25tkm öljyille käy paljussa puolen vuoden aikana. Veikkaan että monella ö-vaihtoväli lyhenee jos autoa on tarkoitus pitää pidempäänkin vaikka koneet kuin uutta tekniikkaa olisikin?

Magneetilla löytyy ainakin omista jokaisessa ö-vaihdossa jotain pientä hippua kun sitä toisinaan olen harrastanu. Alu-metalliakin on mutta sen seulominen jo vaatii viitseliäisyyttä. No jossain kohtaa tein tota ihan vertaillessani noita kolmea kulkinetta. Eroja ei ole ja siis on normaalia moottorin kulumista. Kyseessä siis tehdasahdetut OM606, 603 ja 602 koneet.

Mutta 25t öljyvaihtovälillä voi olla että se paljun pohja täytyy paperilla pyyhkiä jos sen meinaa puhtaaksi saada meinaan valu se ei jäteastiaan lämmittämättä tai pyyhkimättä jos astiassa on muutaman kk rauhassa näin veikkaan uudemmillakin moottoreilla käyvän :wink:

Mietin sitäkin että pitkään seisseet koneet tarttis mielestäni aina niihin öljyt vaihtaa ja jopa ö-pohja pestä ennen käynnistysyrityksiä? Vuosikin on jo aika pitkä aika. Ö-pohjan pesuhan ei mikään maailman konsti ole tossa kohtaa. No hiukan ohi aiheesta tuo.

Edittiä:Mistähän nuo laakeriliuskojen kaulalla pyörimiset johtuu näissä uudemmissa moottoreissa? Niistähän mielestäni on tälläkin foorumilla aika-ajoin raportoitu ja varma on se että niitä tapahtuu paljon enemmän. Syitä varmaan on monia mutta mietin vaan sitäkin että mikä osuus on sillä että m-öljyn vaihtovälit ovat huomattavan pitkiä. OK laakereissa ei nykyään taida olla lukkoja kuten vanhoissa on mutta siltikin. Nonkohan pitkät ö-vaihtovälit voisi olla osasyy aiheeseen?
Nuo laakeriliuskojen pyörähtämiset taitavat olla pääosin murtamalla tehtyjen kiertokankien vaivoja koska niissä ei tosiaan ole niitä lukituskynsiä. Periaatteessa tiukka sovite löystyy jostakin syystä, esim. kiertokangen pulttien venymisestä jolloin liuskat lähtevät pyörimään.

Olen yhteen bensakoneeseen vaihtanut uuden männän/kiertokangen joka oli silpunnut hilettä kunnolla koko koneeseen niin, että öljypumpun sihti piti ostaa öljypumpun lisäksi kun puhdistettua ei rakenteesta johtuen voitu tehdä. Turhaa tai ei mutta vaihdoin alkuperäiset pultit ARP:n pultteihin.
Itse kampiakselin kaula oli ihme kyllä vielä mitoissaan, alarajoilla tosin.
Sellaisenaan perusteellisen puhdistuksen jälkeen kasaan ja auto toimi todistetusti vuosikausia moitteetta.

Niin ja öljynvaihtoväli omissa autoissa max. 10 000km. Jos on jotakin koneessa ollut rempattavaa niin ensimmäinen vaihto max. 100km, seuraava noin 1000km, tapauksesta riippuen seuraava noin 5000tkm (tai kun tulee lähin tasakymppitonni mittariin) ja sitten normaali 10 000km vaihtoväli.
25000km/ tai vuosi,hyvä öljynvaihtoväli,jota MB- suosittelee,tutkimuksiinssa viitaten! Ja tämä miljoonan kilometrin Mersu hyvin todistaa homman toimivan! Jokainen saa tietenkin vaihtaa autoonsa öljyt milloin haluaa,mutta tuo kyllä todistaa ettei siihen ole monestikkaan tarvetta!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

lyödäänkö vetoa että start ja stop ei ole ollut käytössä tuossa autossa. Antaa hyvin kyllä mittasuhteita kilometrikammoisille.

Öljyn ominaisuudet kuluvat iästä, hapettumisen estosta, diesel dilutaatiosta epäonnistuneiden hiukkassuodatinpolttojen takia, pelkkä km ei sinänsä paljoa öljyä kuluta kun öljy on lämmintä ja ajossa. Tuossa kk ajossa ei näitä säilymisen hapettumisia,diesel dilutaatiota eikä juuri muutakaan juuri tule. Pakkas kylmäkäynnistyksiä ei tule yhtään. Koska 2 vuorossa ajettu auto ei ikinä kerkiä kylmenemään täysin.

ehkä paras johtopäätös on vain se, että kun moottori on lämmin ja käynnissä niin se ei kulu käytännössä ollenkaan.
W212 E350cdi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2368
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jussilampi kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Itte nyt muutaman kerran jättäny öljyt paljuun lepäämään 10 tkm vaihovälillä. Ihan ei uskoisikaan millaiseksi menee kun puolikin vuotta ovat paljussa ennen jäteastian kaatamista. Toki esikammiokoneet on vanhaa tekniikkaa jne. mutta koittakaas mitä 25tkm öljyille käy paljussa puolen vuoden aikana. Veikkaan että monella ö-vaihtoväli lyhenee jos autoa on tarkoitus pitää pidempäänkin vaikka koneet kuin uutta tekniikkaa olisikin?

Magneetilla löytyy ainakin omista jokaisessa ö-vaihdossa jotain pientä hippua kun sitä toisinaan olen harrastanu. Alu-metalliakin on mutta sen seulominen jo vaatii viitseliäisyyttä. No jossain kohtaa tein tota ihan vertaillessani noita kolmea kulkinetta. Eroja ei ole ja siis on normaalia moottorin kulumista. Kyseessä siis tehdasahdetut OM606, 603 ja 602 koneet.

Mutta 25t öljyvaihtovälillä voi olla että se paljun pohja täytyy paperilla pyyhkiä jos sen meinaa puhtaaksi saada meinaan valu se ei jäteastiaan lämmittämättä tai pyyhkimättä jos astiassa on muutaman kk rauhassa näin veikkaan uudemmillakin moottoreilla käyvän :wink:

Mietin sitäkin että pitkään seisseet koneet tarttis mielestäni aina niihin öljyt vaihtaa ja jopa ö-pohja pestä ennen käynnistysyrityksiä? Vuosikin on jo aika pitkä aika. Ö-pohjan pesuhan ei mikään maailman konsti ole tossa kohtaa. No hiukan ohi aiheesta tuo.

Edittiä:Mistähän nuo laakeriliuskojen kaulalla pyörimiset johtuu näissä uudemmissa moottoreissa? Niistähän mielestäni on tälläkin foorumilla aika-ajoin raportoitu ja varma on se että niitä tapahtuu paljon enemmän. Syitä varmaan on monia mutta mietin vaan sitäkin että mikä osuus on sillä että m-öljyn vaihtovälit ovat huomattavan pitkiä. OK laakereissa ei nykyään taida olla lukkoja kuten vanhoissa on mutta siltikin. Nonkohan pitkät ö-vaihtovälit voisi olla osasyy aiheeseen?
Nuo laakeriliuskojen pyörähtämiset taitavat olla pääosin murtamalla tehtyjen kiertokankien vaivoja koska niissä ei tosiaan ole niitä lukituskynsiä. Periaatteessa tiukka sovite löystyy jostakin syystä, esim. kiertokangen pulttien venymisestä jolloin liuskat lähtevät pyörimään.

Olen yhteen bensakoneeseen vaihtanut uuden männän/kiertokangen joka oli silpunnut hilettä kunnolla koko koneeseen niin, että öljypumpun sihti piti ostaa öljypumpun lisäksi kun puhdistettua ei rakenteesta johtuen voitu tehdä. Turhaa tai ei mutta vaihdoin alkuperäiset pultit ARP:n pultteihin.
Itse kampiakselin kaula oli ihme kyllä vielä mitoissaan, alarajoilla tosin.
Sellaisenaan perusteellisen puhdistuksen jälkeen kasaan ja auto toimi todistetusti vuosikausia moitteetta.

Niin ja öljynvaihtoväli omissa autoissa max. 10 000km. Jos on jotakin koneessa ollut rempattavaa niin ensimmäinen vaihto max. 100km, seuraava noin 1000km, tapauksesta riippuen seuraava noin 5000tkm (tai kun tulee lähin tasakymppitonni mittariin) ja sitten normaali 10 000km vaihtoväli.
25000km/ tai vuosi,hyvä öljynvaihtoväli,jota MB- suosittelee,tutkimuksiinssa viitaten! Ja tämä miljoonan kilometrin Mersu hyvin todistaa homman toimivan! Jokainen saa tietenkin vaihtaa autoonsa öljyt milloin haluaa,mutta tuo kyllä todistaa ettei siihen ole monestikkaan tarvetta!
Pitää paikkansa tuon yksilön osalta, tiheä öljynvaihtoväli olisi ainoastaan hukannut rahaa yrittäjältä.

Eräs asia joka öljykeskustelussa myös hyvä muistaa on ettei ole olemassa kaikkiin olosuhteisiin pätevää kiinteää öljynvaihtoväliä.
Omalla kohdalla ajo pääosin koostuu 10 - 20 km pätkistä jolloin kylmäkäynnistyksiä tulee paljon ja talviaikaan suurin osa kilometrristä tapahtuu kylmällä koneella.
Nykyään öljyt ovat edulliisia, joku aika sitten ostin 20L Castrol 5W-30 C2 -öljyä hintaan 150€.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17283
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja dealer »

jussilampi kirjoitti:Jokainen saa tietenkin vaihtaa autoonsa öljyt milloin haluaa
Tämä on juuri se olennainen asia :wink:
wiimax.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2368
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Jokainen saa tietenkin vaihtaa autoonsa öljyt milloin haluaa
Tämä on juuri se olennainen asia :wink:
Täysin totta ja tulkinta valmistajan öljynvaihtovälistäkin on varsin laaja eli 25 000km/1 vuosi jolloin vaihtoväli voi olla vain 1000km jos ajaa vähän.

Kuva elävästä elämästä Longlife -kampiakselin päittäislaakereista. Toteutunut huoltoväli 30 000km/3 vuotta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HK42
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 01.02.2021 11:28

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja HK42 »

Minulla on yli 50v. vanha mersu 280s, jolla olen ajanut viimeisten 30 vuoden aikana vain noin 200 km - 300 km vuodessa ja vaihtanut öljyt ja suodattimen n.1000 km:n, eli 4-5 vuoden välein. Pitäisikö vaihtoväliä lyhentää?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2368
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 25000km Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

HK42 kirjoitti: Ma 01.02.2021 12:17 Minulla on yli 50v. vanha mersu 280s, jolla olen ajanut viimeisten 30 vuoden aikana vain noin 200 km - 300 km vuodessa ja vaihtanut öljyt ja suodattimen n.1000 km:n, eli 4-5 vuoden välein. Pitäisikö vaihtoväliä lyhentää?
Ei tule lyhentää, vaihda jatkossa 25 000km välein.
Vastaa Viestiin