Sampo Ahola kirjoitti:Elikkä siis ostin viime kesänä tenavan sillä ajatuksella että ahdan sen ja teen sen niin hyvin kuin pystyn. Aluksi oli ajatuksena ostaa 124 m104 koneella mutta korkeiden hintojen ja huonon saatavuuden takia päädyin tähän. Tenava on hyvä auto ajaa ja luisutella. M102 on kuulemma kestävä kone ja tietysti halvempi virittää kuin kutoskoneet.
Polttoaineena e85
Ahtimena toimii td05 g20
Suuttimet 1000cc
Polttoainepumppu 1x 400l/h
Sytytys VW hukkakipinäpuola
Lambda AEM laajakaista (tarkoitus olisi yhdistää megaan)
Moottorinohjaus microsquirt V3 (kaikki perus anturit)
Tarkoitus olisi ainakin koittaa pärjätä ilman tyhjäkäyntiventtiiliä.
Pellin alla melkein kaikki mekaaninen on valmista ja kohta on aika siirtyä johtojen pariin... johtohommista ei ole aivan hirveästi kokemusta, eniten hirvittää nuiden pienten liittimien kasaus mutta eiköhän se siitä

Onnea M102-turbotukseen, sinulla on oikeaa asennetta hommaan! Tuo M102 kestää hyvin tehonlisäystä ahtamalla, kunhan sytytysennakko on kohdallaan eikä kone pääse nakuttamaan.
Suuttimet on ainakin tarpeeksi isot. Millainen tehotavoite koneella on? Minulla on 2,3-litraisessa M111.975-koneessa tällä hetkellä vajaat 300 hv ja 700-milliset suuttimet 4 bar paineella ja 98E5-bensalla riittävät hyvin. Ehkä tuo E85 vaatii noin isot suuttimet.
Millä aiot saada tyhjäkäynnin toimimaan ilman tyhjäkäyntiventtiiliä? Isoilla suuttimilla ei taida onnistua pelkällä kaasuläpällä. Kaksijohtoinen M102-tyhjäkäyntiventtiili toimii hyvin, eikä megalla saa ohjattua sitä?
Turbon letkuiksi (meno- ja paluu) suosittelen esim. teräspunottuja teflon-letkuja AN-liittimin (Bilteman halpismallit käy hyvin). Nuo kumiletkut ja normiklemmarit tahtovat vuotaa aina jonkun verran.
Koneen jäähdyttimen ja vesipumpun pitää olla kunnossa ja jäähdyttimelle alhaisella lämpötilalla käynnistyvä sähköflekti on hyvä varustus. Oma flekti käynnistyy vasta sadan asteen huitteissa.
Johtohommista sen verran, että tee tosi tarkka taulukko kaikista uusista sähkölaitteista ja merkkaa jokaisen kaikki johtovärit ja toiminta (virta, maa, signaali, jne.) ylös. Jos johdon väri vaihtuu (esim. uusi johto -> auton alkuperäinen), niin kirjaa sekin taulukkoon. Laita lisäsulakerasia ja releet omaan pakettiin. Käytä erivärisiä johtoja ja merkkaa numerolapuilla tms. aina, kun mahdollista. Uusia johtoja tulee miljoona ja hetken päästä et muista, mikä menee mihinkin, varsinkin jos kaikki ovat punaisia ja mustia ,-)
tomant