Laminova vesi/ilma kennot?
Laminova vesi/ilma kennot?
Otsikko kertoo olennaisen, onko kenelläkään kokemusta Laminovan pyöreistä ilma / vesi kennoista?
Paperilla homma näyttää mielenkiintoiselta ja äkkiä laskettuna pinta-ala on kohtuullisen suuri verrattuna perinteiseen ilma/vesi kennoon.
Kuka tunnustaa käyttäneensä ja onko mitään mittaus dataa aiheesta?
Paperilla homma näyttää mielenkiintoiselta ja äkkiä laskettuna pinta-ala on kohtuullisen suuri verrattuna perinteiseen ilma/vesi kennoon.
Kuka tunnustaa käyttäneensä ja onko mitään mittaus dataa aiheesta?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Sultzi teki joitain vuosia aikaa 606 turbocomboundin ja laittoi laminovat imusarjaan.kato jos löytyy vielä tai yv sille,on kova seppä virittelee ja varmaan osaa kertoo miten toimi
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
.
Olisko tässä sellaisen periaattelisen keskustelun paikka.
Väitän, että parin- kolmen kiihdytyken jälkeen hyväkennoinen ilma/ilma cooleri on ylivoimainen vesipetoon nähden.
Eikä se siinä alussakaan juuri huonommaksi jää.
Vesissysteemin heikkous on kaksilaatuinen
Se neste koetetaan jäähdyttää monimutkaisilla, tehottomilla järjestelmillä.
Se seos siinä kyllä hyvin ja nopeasti varastoi lämpöä itseensä, mutta luopuu siitä kitsaasti, jäähdytyskapasiteettia pitäisi olla hurjasti.
=> helpompi ja parempi on teetättää kunnollinen ilma/ilma cooleri, joka kyllä maksaa, mutta on esim kiinalaisiin verrattuna ylivoimainen.
Varmasti hintansa väärtti.
En ol (vielä) tavannut yhtäkään hyvää veden varassa olevaa järjestelmää.
Bemarin 550d on hyvin lähellä, mutta näin helteilla cooleri on lähinnä veden keitin siinäkin.
Olisko tässä sellaisen periaattelisen keskustelun paikka.
Väitän, että parin- kolmen kiihdytyken jälkeen hyväkennoinen ilma/ilma cooleri on ylivoimainen vesipetoon nähden.
Eikä se siinä alussakaan juuri huonommaksi jää.
Vesissysteemin heikkous on kaksilaatuinen
Se neste koetetaan jäähdyttää monimutkaisilla, tehottomilla järjestelmillä.
Se seos siinä kyllä hyvin ja nopeasti varastoi lämpöä itseensä, mutta luopuu siitä kitsaasti, jäähdytyskapasiteettia pitäisi olla hurjasti.
=> helpompi ja parempi on teetättää kunnollinen ilma/ilma cooleri, joka kyllä maksaa, mutta on esim kiinalaisiin verrattuna ylivoimainen.
Varmasti hintansa väärtti.
En ol (vielä) tavannut yhtäkään hyvää veden varassa olevaa järjestelmää.
Bemarin 550d on hyvin lähellä, mutta näin helteilla cooleri on lähinnä veden keitin siinäkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Mielenkiintoisia pointteja, lähinnä mietin tuota vesi cooleria siinä mielessä että isolla syylarilla sen saisi ihan mukavasti pysymään kohtuullisen viileänä. Tuonne auton keulalle kun on helpompi työntää yksi syylari lisää kuin iso välijäähdytin kenno.
Ilma / ilma ei ole silleen ongelma, kun itsellä tuo tig on pysynyt useita vuosia kädessä. Hyvä ilma cooleri kyllä toimii, on joskus tehty sisu racingin vanhoista kennoista coolereita ja ne kyllä hakkasi kaikki sen aikaiset markkinoilla olleet aftermarket kennot.
Pitää pureskella asiaa vielä, mielipiteitä on varmasti monella ja saa avautua ja tietenkin mittaustuloksia olisi kiva kuulla jos muitakin vesi systeemejä jollain on?
Joku syyhän siihen C30 cdi vesi cooleriin on, miksi vesi jos ilma on niin paljon parempi?
Ilma / ilma ei ole silleen ongelma, kun itsellä tuo tig on pysynyt useita vuosia kädessä. Hyvä ilma cooleri kyllä toimii, on joskus tehty sisu racingin vanhoista kennoista coolereita ja ne kyllä hakkasi kaikki sen aikaiset markkinoilla olleet aftermarket kennot.
Pitää pureskella asiaa vielä, mielipiteitä on varmasti monella ja saa avautua ja tietenkin mittaustuloksia olisi kiva kuulla jos muitakin vesi systeemejä jollain on?
Joku syyhän siihen C30 cdi vesi cooleriin on, miksi vesi jos ilma on niin paljon parempi?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Oon nähnyt joskus palan sitä Sisun kennoa,on kyllä vinhan hurjaa.tilaahan molemmat vaihtoehdot tehokkaana vievät paljon,henkilöautossa kumminkin usein se ajoviima on.kyllä noin 700hummaa kovilla ahdoilla jäähtyy 4tuuman ilma/ilma jäähyllä siten ettei ole ongelmaa.ja tieten miten kovin ilmaa puristetaan niin ainahan se tulee kuumemmaksi.Vesi/Metanoli hyvä kanssa,comboundina varsinkin ahtimien väliin.
tuli vielä mieleen kun pullingissa oli vesicooleri,tai no sinne päin.itse tehty astia missä oli isokenno sisällä.tilavuutta 90litraa ja sisälle kaadettiin pakastin kylmää glykolia noin -20,kolmen vedon jälkeen jo poltti kättä.
tuli vielä mieleen kun pullingissa oli vesicooleri,tai no sinne päin.itse tehty astia missä oli isokenno sisällä.tilavuutta 90litraa ja sisälle kaadettiin pakastin kylmää glykolia noin -20,kolmen vedon jälkeen jo poltti kättä.
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
No joo methanooli ja vesi on ihan ok joissain tapauksissa, mutta ne kuitenkin vie sitä tiheyttä ilmasta ruiskutetun määrän verran. Mielummin en ruiskuttaisi ylimääräistä nestettä imuilman joukkoon, korkeintaan ilokaasua voisi harkita kilpakäytössä imusarjaan sumuttavansa.
Vaihtoehtoisesti voisi kadulla käyttää kaksitieventtiiliä ja höyrystimenä tuota laminovan kennoa, saisi kyllä kunnolla lämpöjä pois imuilmasta. Haittana tietty kompuran viemä teho.
Vaihtoehtoisesti voisi kadulla käyttää kaksitieventtiiliä ja höyrystimenä tuota laminovan kennoa, saisi kyllä kunnolla lämpöjä pois imuilmasta. Haittana tietty kompuran viemä teho.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
VP racingin metanoli sisältää runsaasti happea,erikseen oikein hapetettu..ilokaasulla saa kyllä ratkaistua kaikki ilma puutokset,sehän on noin -60 asteista kun vapautuu suuttimesta.Sillä saa dieselin lähtemään kuin tikka,sillä on vaan sellaisia ikäviä lieve ilmiöitä mitä mieluusti välttää,ja nyky ahdin hommilla ei oikeestaan edes kaasua tarvitse.
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Hyvin on hapetettu, 1-3% nitrometaania seassa naamioitu vaan nimellä nitrocarbol. No dieseliin olen työntänyt joskus kauan sitten 50/50 methanoli nitrometaani sotkua yhden foggerin läpi ja voin sanoa että oli vetoja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
no ni,siinä se resepti.miks ruveta rakentaa ja kehittää jotain mahdottoman monimutkaista rakentamaan mikä ei loppu viimein toimi.tinttaat sinne 250 mottia ainetta ja 4 kiloa ahtoja ja muut asiat kuntoon.niin siitä se muodostuu..katotaan miten cdiiit rupee kirnuu?
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Kyllä mä pitäydyn edelleen siinä että tietokone tietää kaiken aineen mitä mottiin sisään menee. Noi tractorpulling viritykset saa jäädä muille ja vanhoille moottoreille.
Sitäpaitsi nitrometaania ei enään saa ostaa ihan suoraan vaan tarvii kaikkia lippuja ja lappuja osoittamaan että et ole terroristi. Ei se ongelma ole mutta en jaksa katuautoon moista enään alkaa työntämään.
Eli kokemuksia edelleen vesi kennoista saa jakaa, vai eikö niitä kukaan ole käyttänyt?
Sitäpaitsi nitrometaania ei enään saa ostaa ihan suoraan vaan tarvii kaikkia lippuja ja lappuja osoittamaan että et ole terroristi. Ei se ongelma ole mutta en jaksa katuautoon moista enään alkaa työntämään.
Eli kokemuksia edelleen vesi kennoista saa jakaa, vai eikö niitä kukaan ole käyttänyt?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5487
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Vesi kennoista kyllä mutta ei laminova(jos sen verran ohi aiheen käy vastailla)MJPfin kirjoitti:Kyllä mä pitäydyn edelleen siinä että tietokone tietää kaiken aineen mitä mottiin sisään menee. Noi tractorpulling viritykset saa jäädä muille ja vanhoille moottoreille.
Sitäpaitsi nitrometaania ei enään saa ostaa ihan suoraan vaan tarvii kaikkia lippuja ja lappuja osoittamaan että et ole terroristi. Ei se ongelma ole mutta en jaksa katuautoon moista enään alkaa työntämään.
Eli kokemuksia edelleen vesi kennoista saa jakaa, vai eikö niitä kukaan ole käyttänyt?
eikä diselissä ja kokemukset on kyllä joka tavalla hyvät verratunna entiseen ilma/ilma kunhan sille on oma kunnon syyläri
(mieluiten paiksaa mihin ei tule säteily lämpöä vaikapa syyläristä) ja coolerin kenno on sopiva tehon nähden, vesi kiertää siinä systeemissä kunnolla(ei mitään ahtolämpö ogelmia toistuvissa kaasupohjsaa vedoissa)
oikeestaan ainoa huono puoli on paino vesi kun painaa
tosin jos saaman jäähdytys tehon haluaa ilma/ilma coolerilla
niin painaa sekin ja monesti mahdu mihinkään muuten kuin
leikamalla koko keula auki
autossa kun sen vesicoolerin syylärin saa jaettua vaikka usemapaan
paikaan niin mahtumistakaan ei tarvitsee mietiä
jos vielä haluaa joskus hulluttella jotain tosi kylmää vaikka vartilla niin tekee vielä lisä säilön
mihin saa jotain kylmää vaikka hiilihappo jäättä siksi aikaa,
sitä syyläri kennoa voi myös jäähdyttää ulko puoleta vettä ruiskimalla
jos/kun tig pysyy käsissä ja hommat tuntuu olevan muutenkin hallussa
niin homaa hyvä vesicooleri käytöön tarkoittetu kennoa ja tee siihen itse päädyt/vaippa
levystä tai vakka cnc koneella muistin mukaan rakentelu kertomuksissa että senkin käytöö sujuu
se amg kököstys on kaukan hyvästä toteutuksesta
(paranen jonkun verran njo sillä kun vaihtaa sen pumppun ja syylärin)
tai no kohtailesti sekin toimii siinä mihin on tarkoitettu eli saadan myynti tehot mainokseen
samahan se on mersun ilma/ilma coolerisa sama alimitoitus vaivaa monia viri vehkeitäkin,
hiukan mutta kun on tuota juttua esikammio/cdi osa soipii molempiin
joku ihmetelle miksi kokeilla jotain erilaista kun toimva systeemikin on vaikapa siksi että jos kaikki vaan apinoi yhtä jotenkin toimvaa ja kukkan ei kokeile mitään niin mitään kehitystä ei tapahdu,
lämmön hallinasta monet kerrat mainninut
samoin siitä että pakosarjojen olis diselissäkin hyvä olla
(ajatus sittä tuntuu useimilla kilpistyvän useimiten juuri sillä että miksi toimiihan se noinkin)
jonkun muotoisia siis onhan ne paljon nähdyt yleisimmät "superien" sarjatkin jonkun muotoisia
(suora lankku missä eri sylinterien kaasut puhalttaa miten sattuu toisaan vasten onhan se muoto sekin sen sijaan että ,
menisi nopeasti putkesta ulos siinä samalla turboa pyörittellen ja mahdolistamalla sen että sitä uutta painesteuutu ilmaa menisi pyttyyn asti ja koneesta läpi ilamn turhaa vastustaa mistä tulee turhaa lämpöä
on sitten visiin diselin kassulla eri fysikka kuin muilla poltto aineilla käyvillä : ) )
viime vuosian on alkanut näkymään pakosarjoinan muutakin kuin rhs pätkää kun on haluttu niistä "superistakin" muutakin kuin hillitön savu, jotkut jopa haluua niistä ajettavia ja semoisia että irtoaa viivalta eikä vaan polta kumia siinä
Mökkillä
'
'
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Ei ne oo mitään pulling juttuja,tai on 20 vuotta vanhoja.Laskeppa nyt sitten sillä tietokoneella jos oikeasti rupeat ahtamaan kummoiset kennot/lauhduttimet tarvitset sinne auton keulaan jos et halua pelkkää tee vettä keittää..melko täyttä tulee,meille on kumminkin hyvin usein tarjolla viileää ajoviimaa mikä riittää jäähdyttämään ahtoilman.mutta niinkuin sanottu,maailma ei kehity jos ei koita.
ja ahtoilman lämpötila ei tiedä onko mikä moottori mersedeksen kuningasmoottorin saa jäähtymään ilmalla,eikö siis uudempaakin sukupolvea
piti vielä ottaa käyttis mersusta pelti auki kun kotio pääsi,mul on raatikaisen tekemä kuuleri sitä vanhaa harvaa kennoa,550×500.nyt näyttää ilmanlämpötila 25C.voimaa 420,koitin tossa koti tiellä sitä vähän ahdistaa kun ajattelin koettaa miten jäähtyy kun tossa ei niin mitään mittareita,turbon alumiininen imuputki ja kuulerilta lähtevä putki sarjaan aivan yhtä viileät......
ja mitä ikinä rakennatkin moottoreista puheen ollen,vaikka dieselin hyötysuhde on parantunut,niin siitä tulee tietty määrä energiaa.jos ja kun sinä teet sitä cditä niin muista minua kun siinä Nuralin männässä on reikä.polttoaineen ja ilmanmäärä pitää olla sama että päästään voimiin,sulla tulee hitsipilli.
ja ahtoilman lämpötila ei tiedä onko mikä moottori mersedeksen kuningasmoottorin saa jäähtymään ilmalla,eikö siis uudempaakin sukupolvea
piti vielä ottaa käyttis mersusta pelti auki kun kotio pääsi,mul on raatikaisen tekemä kuuleri sitä vanhaa harvaa kennoa,550×500.nyt näyttää ilmanlämpötila 25C.voimaa 420,koitin tossa koti tiellä sitä vähän ahdistaa kun ajattelin koettaa miten jäähtyy kun tossa ei niin mitään mittareita,turbon alumiininen imuputki ja kuulerilta lähtevä putki sarjaan aivan yhtä viileät......
ja mitä ikinä rakennatkin moottoreista puheen ollen,vaikka dieselin hyötysuhde on parantunut,niin siitä tulee tietty määrä energiaa.jos ja kun sinä teet sitä cditä niin muista minua kun siinä Nuralin männässä on reikä.polttoaineen ja ilmanmäärä pitää olla sama että päästään voimiin,sulla tulee hitsipilli.
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
No muistelen lämmöllä kun kaivan mäntää koneesta, mutta on niitä kammioitakin katkennut männän päälle että ei sekään ihan autuaaksi tee.
Tietokone saa laskea itekseen mitä moottoriin hengittää sisään ja mitä siltä pyydetään. En ajatellut alkaa lämpökuormia laskemaan ihan vielä. Sulatetaan nyt jotain ensin, niin tietääpähän syötön toteutuvan.
Mukava että edes jotain keskustelua saa aiheutettua. Ei mene ihan monologiksi tämä ketju.
Tietokone saa laskea itekseen mitä moottoriin hengittää sisään ja mitä siltä pyydetään. En ajatellut alkaa lämpökuormia laskemaan ihan vielä. Sulatetaan nyt jotain ensin, niin tietääpähän syötön toteutuvan.
Mukava että edes jotain keskustelua saa aiheutettua. Ei mene ihan monologiksi tämä ketju.
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Moi
Tuo laminova on ihan mielenkiintoinen ja tullu myös skissailtua miten "piilottaisi" 617 imusarjan kylkeen. Mutta aikansa kun niitä ihmettelin niin ajatuksissa päädyin kuitenkin Garretin ilma/vesi kennoon. Eli sitten joskus kun taas ehtii projektin pariin niin varmaan tuota tulen käyttämään. Moottori toimii nyt hienosti modatun pumpun ja HX35 setupilla ilman välijäähdytintä, mutta käyttövarmuuden ja eliniän odotuksen pidentämiseksi jäähdytyksestä ei olisi haittaa. Ilma/ilma ei ole itselleni vaihtoehto. En halua tuohon mitään isojen putkien kötöstystä kun reverse flow kannella kaikki pakkaantuu siihen samalle alueelle. Sellainen hillitty ja "näkymätön" setuppi on siistimpi tehdä ilma/vesi setupilla.
TJ
Tuo laminova on ihan mielenkiintoinen ja tullu myös skissailtua miten "piilottaisi" 617 imusarjan kylkeen. Mutta aikansa kun niitä ihmettelin niin ajatuksissa päädyin kuitenkin Garretin ilma/vesi kennoon. Eli sitten joskus kun taas ehtii projektin pariin niin varmaan tuota tulen käyttämään. Moottori toimii nyt hienosti modatun pumpun ja HX35 setupilla ilman välijäähdytintä, mutta käyttövarmuuden ja eliniän odotuksen pidentämiseksi jäähdytyksestä ei olisi haittaa. Ilma/ilma ei ole itselleni vaihtoehto. En halua tuohon mitään isojen putkien kötöstystä kun reverse flow kannella kaikki pakkaantuu siihen samalle alueelle. Sellainen hillitty ja "näkymätön" setuppi on siistimpi tehdä ilma/vesi setupilla.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Ai jai 617A on voima kones,oikein vanhaa Mersedestä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
[quote="MJPfin"]No muistelen lämmöllä kun kaivan mäntää koneesta, mutta on niitä kammioitakin katkennut männän päälle että ei sekään ihan autuaaksi tee.
En ole ikinä kuullut et kammio ois katkennu,joku on joskus saanu kuulan sulamaan kammiosta..lähes kaikissa on ollut ruustukin kuvat suuttimessa kun niitä on ite simmailtu..ihan kaikkia muita komponentteja on saatu särjettyä vuosien varrella..ja kaikkea on koitettu mitä maa päällänsä kantaa
En ole ikinä kuullut et kammio ois katkennu,joku on joskus saanu kuulan sulamaan kammiosta..lähes kaikissa on ollut ruustukin kuvat suuttimessa kun niitä on ite simmailtu..ihan kaikkia muita komponentteja on saatu särjettyä vuosien varrella..ja kaikkea on koitettu mitä maa päällänsä kantaa
Re: Laminova vesi/ilma kennot?
Jaa no pari on tullut vastaan aikoinaan huolto hommia tehdessä, ilmeisesti syynä oli tiputtava suutin molemmissa tapauksissa. Ei niitä varmaan ihan rikkomalla ole saatu hajoitettua mutta ei nyt ihan ennen kuulumatonta kuitenkaan.
Mutta joo välikö tuolla kuitenkaan on, vahvoja moottoreitahan nuo vanhat on. Itse pidän enemmän vähän modernimmasta tekniikasta kuin pumppu koneet, ja samasta syystä naljailen jenkkimiesten "uusille" moottoreille, työntötankoja ja kaikkea. Eihän niitä ole käytetty enään 30 vuoteen.
Yks äidistä toinen tyttärestä.
Mutta joo välikö tuolla kuitenkaan on, vahvoja moottoreitahan nuo vanhat on. Itse pidän enemmän vähän modernimmasta tekniikasta kuin pumppu koneet, ja samasta syystä naljailen jenkkimiesten "uusille" moottoreille, työntötankoja ja kaikkea. Eihän niitä ole käytetty enään 30 vuoteen.
Yks äidistä toinen tyttärestä.