Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen?
Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen?
Minä kun olen luullut että iät ja ajat ollut Mesen jäähdytinneste sinistä ja kun olin aikeissa tipan lisätä tuonne, niin se nesteen mokoma oli punastunut. On tuo pirssi W212 vm 2015 ollut kolmisen kuukautta minulla ja ekaa kertaa aiheeseen tutustuin. Vaimon volkkari niellyt iät ja ajat sitä volkkarin punertavaa (oranssia) litkua ja hämmästys oli suuri, kun saman moista litkua oli menty tuonne laittamaan. Onko ne tehtaalla vaihtaneet litkun väriä lähivuosina vaiko edellinen omistaja mennyt tietämättään coctaileja tekemään (näinhän ei saisi tehdä).
Hyvinhän tässä ehtisi ennen talven pakkasia vaihtamaan ihan oikeat mesen lillut tutun turvalliseen siniseen. SItä kun on tullut kaapit perukat hommailtua ja onhan se nyt hitonmoinen synti mennä volkkarin lilluja mesen moottoriin laittamaan (siis jos näin on).
Kummallista... Ja minä kun en enää meinannut volkkariin koskea ja salakavalasti yritetään ujuttaa volkkarimaisia litkuja minun käyttöön. Ainiin, autossa on vieläkin automyyjän kuluttajasuoja about 3 kk. Oliskohan reklamaation paikka
Hyvinhän tässä ehtisi ennen talven pakkasia vaihtamaan ihan oikeat mesen lillut tutun turvalliseen siniseen. SItä kun on tullut kaapit perukat hommailtua ja onhan se nyt hitonmoinen synti mennä volkkarin lilluja mesen moottoriin laittamaan (siis jos näin on).
Kummallista... Ja minä kun en enää meinannut volkkariin koskea ja salakavalasti yritetään ujuttaa volkkarimaisia litkuja minun käyttöön. Ainiin, autossa on vieläkin automyyjän kuluttajasuoja about 3 kk. Oliskohan reklamaation paikka
W245 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Väri ei ole enään pitkään aikaan merkanut mitä laatua/luokitusta se neste onBasso-73 kirjoitti:Minä kun olen luullut että iät ja ajat ollut Mesen jäähdytinneste sinistä ja kun olin aikeissa tipan lisätä tuonne, niin se nesteen mokoma oli punastunut. On tuo pirssi W212 vm 2015 ollut kolmisen kuukautta minulla ja ekaa kertaa aiheeseen tutustuin. Vaimon volkkari niellyt iät ja ajat sitä volkkarin punertavaa (oranssia) litkua ja hämmästys oli suuri, kun saman moista litkua oli menty tuonne laittamaan. Onko ne tehtaalla vaihtaneet litkun väriä lähivuosina vaiko edellinen omistaja mennyt tietämättään coctaileja tekemään (näinhän ei saisi tehdä).
Hyvinhän tässä ehtisi ennen talven pakkasia vaihtamaan ihan oikeat mesen lillut tutun turvalliseen siniseen. SItä kun on tullut kaapit perukat hommailtua ja onhan se nyt hitonmoinen synti mennä volkkarin lilluja mesen moottoriin laittamaan (siis jos näin on).
Kummallista... Ja minä kun en enää meinannut volkkariin koskea ja salakavalasti yritetään ujuttaa volkkarimaisia litkuja minun käyttöön. Ainiin, autossa on vieläkin automyyjän kuluttajasuoja about 3 kk. Oliskohan reklamaation paikka
. .
Mökkillä
'
'
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1324
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Ensinnäkään ei ole direktiiviä nesteen väristä.
Toiseksi, se kemia on siitä kiinni, mitä sen nesteen ympärillä on, ei keulamerkistä.
Toiseksi, se kemia on siitä kiinni, mitä sen nesteen ympärillä on, ei keulamerkistä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Yhden lämppärin kennon vaihtaneena ja kojelaudan purkaneena 202 korista koska oli lämppärin putki syöpynyt puhki -> Suosittelen pistämään sinne jäähynesteeksi juurikin sitä mitä keulamerkin valmistajan ohje sanoo, eikä mitään luuloja että itse tietäisi paremmin mikä mihinkin käy.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Ensinnäkään ei ole direktiiviä nesteen väristä.
Toiseksi, se kemia on siitä kiinni, mitä sen nesteen ympärillä on, ei keulamerkistä.
Jäähytysnesteellä joka on lisäaineistettu juuri mersua ajatellen ei varmasti ainakaan huonommin homma onnistu kuin motonetin tai minkä tahansa tarvikeliikkeen litkuilla vaikka kuinka olisi rauta tai alumiinimoottoriin tarkoitettu. On nimittäin niissä rauta- ja varsinkin alumiini-seoksissa aika isoja eroja seosaineissa.
Mutta kalliimpaahan se on se siinä mersun purkissa oleva litku. Kolmeen autoon tais maksaa parisen sataa kun haki veholta ja tislattuihin akkuvesiin sotki 50% seoksen.
Jokainenhan tietenkin saa laittaa autoonsa ihan mitä tahansa jäähytysnestettä.....
Sen vaan on huomannut että mersun suosittelemilla öljyillä ja nesteillä on ollut vähiten ongelmia - kumma juttu.
Nimimerkillä yhden tehostajan pumpun ääntämään saanut, nokka-akselin uusinut ja lämppärin kennon vaihtanut ja kaikissa ollut jotain muuta litkua kun mitä mersu on suositellut. Tosin olen saanut suositellulla öljyllä automaattilaatikon porsimaan kahdestikin, mutta taisi johtua siitä ettei kummankaan vaihtolaatikon historiasta ollut mitään tietoa ja saatoi olla systeemissä edellisten porsimisten jäljiltä jotain metallihilua kiertämässä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Nesteen väriin liittyen tein kokeen tässä jokin aika sitten eli sekoitin vihreää Zeroa sekä punaista Basfia keskenään 50/50 suhteella ja ei vettä. Jätin astiaan tekeytymään. En sit tiedä vaatisiko lämmityssyklejä tms. mutta useamman viikon oli eikä tuon seoksen viskositeetti muuttunut ihan miksikään.
Puuroutumisen riski on kuitenkin ilmeisesti olemassa ja niin sanottu tapahtuneenkin. Onko foorumilaisilla oikeasti omakohtaisia kokemuksia aiheesta? Ei nyt sillä että tietentahtoen pitäis mennä sekoittelemaan mutta noin niiku mielenkiinnosta se että onko tuo oikeasti kuinka iso riski jos vahinko käy ja tulee kaadettua väärää väriä?
Nesteitten laatu on tosiaan huonontunut ja en sit tiedä onko se marmorilla myytävä vielä sitä kunnollista? Huonompaa se ei ainakaan liene?
Tislattu vesi muuten ei taida olla oikeasti tislattua jos sitä kaupasta ostaa? Luulen että se vesi on laskettu "demineralisointiaineen" läpi? Kalkki jää veteen mukaan. PH myöskin pysyy samana mutta suolat jää tuohon demineralisointiaineeseen joka akun kannalta on se haitallisin "lisä" vedessä jos sitä siinä on. Kalkki taas jäähdytinjärjestelmässä taitaa useimmin se epäedullisin olla? Sitähän ei taida nesteen lisäaineetkaan saada kuriin?
Itte olenkin käyttänyt sadevettä. Paripäivää kun satelee ni sellaista olen laittanu. Toki lasken kahvisuodattimen läpi et pienet roskat lähtee seasta pois. Myös kylmälaitteen lauhdevettä olen käyttäny. Nuohan on sitä tislautunutta vettä jossa kalkkiakaan ei ole.
Puuroutumisen riski on kuitenkin ilmeisesti olemassa ja niin sanottu tapahtuneenkin. Onko foorumilaisilla oikeasti omakohtaisia kokemuksia aiheesta? Ei nyt sillä että tietentahtoen pitäis mennä sekoittelemaan mutta noin niiku mielenkiinnosta se että onko tuo oikeasti kuinka iso riski jos vahinko käy ja tulee kaadettua väärää väriä?
Nesteitten laatu on tosiaan huonontunut ja en sit tiedä onko se marmorilla myytävä vielä sitä kunnollista? Huonompaa se ei ainakaan liene?
Tislattu vesi muuten ei taida olla oikeasti tislattua jos sitä kaupasta ostaa? Luulen että se vesi on laskettu "demineralisointiaineen" läpi? Kalkki jää veteen mukaan. PH myöskin pysyy samana mutta suolat jää tuohon demineralisointiaineeseen joka akun kannalta on se haitallisin "lisä" vedessä jos sitä siinä on. Kalkki taas jäähdytinjärjestelmässä taitaa useimmin se epäedullisin olla? Sitähän ei taida nesteen lisäaineetkaan saada kuriin?
Itte olenkin käyttänyt sadevettä. Paripäivää kun satelee ni sellaista olen laittanu. Toki lasken kahvisuodattimen läpi et pienet roskat lähtee seasta pois. Myös kylmälaitteen lauhdevettä olen käyttäny. Nuohan on sitä tislautunutta vettä jossa kalkkiakaan ei ole.
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Käyttöohjekirjastakaan ei tuo asia minulle selvinnyt ja foorumilla juttuja lukeneena tarkkana saa olla mitä tuonne uskaltaa kaataa.
"Mercedes-Benz suosittelee MB-käyttöainevaatimusten MB BeVo 310.1 mukaista korroosiosuoja-aine-/pakkasnestetiivistettä.
Tiedot
Jäähdytysjärjestelmään on tehtaalla täytetty jäähdytysnestettä, joka varmistaa pakkaskestävyyden ja korroosiosuojauksen.
Jäähdytysneste tarkistetaan jokaisen huoltovälin mukaisen huollon yhteydessä ammattitaitoisessa erikoiskorjaamossa."
Oma käsitykseni on että tuskin tarvitsee huippuammattilaiset jäähdytysnesteen lisäämiseksi.
"Mercedes-Benz suosittelee MB-käyttöainevaatimusten MB BeVo 310.1 mukaista korroosiosuoja-aine-/pakkasnestetiivistettä.
Tiedot
Jäähdytysjärjestelmään on tehtaalla täytetty jäähdytysnestettä, joka varmistaa pakkaskestävyyden ja korroosiosuojauksen.
Jäähdytysneste tarkistetaan jokaisen huoltovälin mukaisen huollon yhteydessä ammattitaitoisessa erikoiskorjaamossa."
Oma käsitykseni on että tuskin tarvitsee huippuammattilaiset jäähdytysnesteen lisäämiseksi.
W245 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Voihan sinne kaataa melkein mitä vaan, jäähdytysjärjestelmään, ja aikansa pelaa ihan oikein.
Kolme vuotta vanha cdi:n vesipumppu:
Kolme vuotta vanha cdi:n vesipumppu:
wiimax.fi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1324
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Vesi. Talousvesi on Suomessa yleensä erittäin korkealaatuista. Vain paikkakunnilla joissa siinä on runsaasti kalkkia, mineraaleja tai metalleja, ei sen käyttö ole suotavaa. Tislattu vesi ei ole hyvä ratkaisu, jos talousvesi on hyvää. Tislatun veden pH on 7 kun taas talousveden sekä pakkasnesteen on lievästi emäksinen. Eli tislattu vesi muuttaa pH'n happamammaksi, joka ei ole suotavaa.
Laatu. Pakkasnesteiden laatu ei ole heikentynyt. Vika on siinä, että käytetään vääriä vanhan koostumuksen nesteitä, tai vielä pahempaa, annetaan pelkän värin ratkaista. "Punaisia" nesteitäkin on useita erilaisia, ja se edullinen perusneste ei ole esim uudempiin Mersuihin kelpoa. Vielä pahempaa ovat ns yleisnesteet: sellaista purkkia ei vaan ole, joka osaa muuttaa koostumustaan sen mukaan, minkä moottorin se näkee. Ja tässä kohtaa myös korjaamot menevät luvattoman usein pahasti metsään. Halutaan pitää varastoitavien tuotteiden määrä pienenä, ja ostaa vain halvinta = suurin kate. Kamalin harhaluulo on, että GM Dexcool olisi joku yleisneste, vaikka se on vain tavallinen peruslaatuinen G12-tyyppinen neste.
Kontaminaatio. Ne nesteet, jotka sekoitettuina muihin aiheuttivat herkimmin puuroutumista, ovat onneksi sen verran iäkkäisiin autoihin, että niitä harvoin enää tapaa. Joillei sitten taas kerran joku aiempi vaihtaja ole käyttänyt jotain muuta kuin pitäisi, ja mennyt esim pelkän värin mukaan... Ja yksi kamalia mokia on käyttää esim tiskikonepesuainetta järjestelmän puhdistukseen, se nyt vaan ei ole yhteensopivaa kaikkien materiaalien kanssa, ei kotonakaan.
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/320.1_en.html" onclick="window.open(this.href);return false; kertoo uudempien moottoreiden nesteet ja kun katsoo, mitä nesteitä 325.5 ja 325.6 sisältää, niin kummassakaan ei ole niitä halpoja peruspunaisia. Se 325.7 onkin sitten Nissan-Renault tekniikkaan.
Laatu. Pakkasnesteiden laatu ei ole heikentynyt. Vika on siinä, että käytetään vääriä vanhan koostumuksen nesteitä, tai vielä pahempaa, annetaan pelkän värin ratkaista. "Punaisia" nesteitäkin on useita erilaisia, ja se edullinen perusneste ei ole esim uudempiin Mersuihin kelpoa. Vielä pahempaa ovat ns yleisnesteet: sellaista purkkia ei vaan ole, joka osaa muuttaa koostumustaan sen mukaan, minkä moottorin se näkee. Ja tässä kohtaa myös korjaamot menevät luvattoman usein pahasti metsään. Halutaan pitää varastoitavien tuotteiden määrä pienenä, ja ostaa vain halvinta = suurin kate. Kamalin harhaluulo on, että GM Dexcool olisi joku yleisneste, vaikka se on vain tavallinen peruslaatuinen G12-tyyppinen neste.
Kontaminaatio. Ne nesteet, jotka sekoitettuina muihin aiheuttivat herkimmin puuroutumista, ovat onneksi sen verran iäkkäisiin autoihin, että niitä harvoin enää tapaa. Joillei sitten taas kerran joku aiempi vaihtaja ole käyttänyt jotain muuta kuin pitäisi, ja mennyt esim pelkän värin mukaan... Ja yksi kamalia mokia on käyttää esim tiskikonepesuainetta järjestelmän puhdistukseen, se nyt vaan ei ole yhteensopivaa kaikkien materiaalien kanssa, ei kotonakaan.
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/320.1_en.html" onclick="window.open(this.href);return false; kertoo uudempien moottoreiden nesteet ja kun katsoo, mitä nesteitä 325.5 ja 325.6 sisältää, niin kummassakaan ei ole niitä halpoja peruspunaisia. Se 325.7 onkin sitten Nissan-Renault tekniikkaan.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Mitäs rikkihappoa siellä on käytettydealer kirjoitti:Voihan sinne kaataa melkein mitä vaan, jäähdytysjärjestelmään, ja aikansa pelaa ihan oikein.
Kolme vuotta vanha cdi:n vesipumppu:
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_IMG_20170913_132903_1.jpg ]
vai onko kysessä joku huonolaatuinan tarvike pumppu?
samaan kuntoon ei ole mennyt edes vuodesta 99 paikassan ollut pumppu vaikka tietävästi
on käytetty joskus jopa pelkää ojavettä
. .
Mökkillä
'
'
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
En tiedä mitä on käytetty, mutta mitenkään erityiseltä nesteet ei haisseet eikä käsiä polttaneet. Oli kyllä hämmentävä kokemus löytää tuollainen syy moottorin liialliseen lämpenemiseen.
wiimax.fi
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Tuosta tislatusta vedestä ni mullon sellainen käsitys ettei sellaista taida enään nykyään saada muualta kuin apteekista tyyliin litran pulloissa? Kaikki muu myynnissäoleva itseasiassa on ranavettä joka on laskettu demineralisointipytyn läpi joka käsittääkseni ei muuta PH -arvoa vaan poistaa ainoastaan suolat? mm kalkki jää tuolleen tehtyyn "tislattuun veteen".
Täällä kalkkia on riesaksi asti ja sit kotipaikkakunnalla porakaivovesi on aavistuksen hapanta. Se on totta että yleisestiottaen ranavedet ovat korkealuokkaisia.
Sitä en tiennykään et sade tai lauhdevesi jota kylmäkoneissa muodostuu olisi jotenkin huonompaa ranaveteen verrattuna. Olen luullu et olisi ilmanmuuta toistepäin.
Täällä kalkkia on riesaksi asti ja sit kotipaikkakunnalla porakaivovesi on aavistuksen hapanta. Se on totta että yleisestiottaen ranavedet ovat korkealuokkaisia.
Sitä en tiennykään et sade tai lauhdevesi jota kylmäkoneissa muodostuu olisi jotenkin huonompaa ranaveteen verrattuna. Olen luullu et olisi ilmanmuuta toistepäin.
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Niin, ei hajuakaan miten ns akkuvesi tehdään tänä päivänä. Syy sen käyttöön on se että ainakin tietää ettei siinä ole jotain isompaa yllätystä. Esim, viimeksi kun jäähynestettä tein niin saatavilla oli porakaivovettä josta ei hajuakaan millaista se on vaikkakin on ihan käyttövetenä sitä käytetään.
Ja jäähynesteen väriä en edes muista mutta pakko sen on olla kullan väristä kun sen mukaisen hinnan veho siitä otti
Pitänee katsoa jäikö sitä ja miltä väri näyttää purkissa ja miltä mersun paisarissa....
Ja jäähynesteen väriä en edes muista mutta pakko sen on olla kullan väristä kun sen mukaisen hinnan veho siitä otti
Pitänee katsoa jäikö sitä ja miltä väri näyttää purkissa ja miltä mersun paisarissa....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Kyllä tuossa mun 205:ssä on myös punasta nestettä, molemmissa paisareissa. Ja mitä tässä nähnyt niin näyttää olevan kaikissa uudemmissa samat punaiset. Itse en lähtis niitä vaihtamaan sinisiin, yleensä tuo nesteiden vaihtaminen toisenlaisiin vaatii koko järjestelmän tyhjennyksen ja neutraloinnin vanhoista nesteistä. Helpompi kun vain laittaa sinne sitä mitä on tehtaallakin laitettu.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Pohjavesi on usein liian hapanta käsittelemättömänä. En laittaisi sitä kun tahtoo syövyttää kupariputketkin rikki.AK47 kirjoitti:Niin, ei ...
Esim, viimeksi kun jäähynestettä tein niin saatavilla oli porakaivovettä josta ei hajuakaan millaista se on vaikkakin on ihan käyttövetenä sitä käytetään.
....
A250e 2020 W177
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Esim siksi käytän akkuvettä joka on suhteellisen halpaa jäähynesteeseen verrattuna ja tasalaatuista. Sen tärkein ominaisuus on sähkön johtamattomuus. Ajatuksena myös sähkökemiallisen korroosion vähentäminen.oem kirjoitti:Pohjavesi on usein liian hapanta käsittelemättömänä. En laittaisi sitä kun tahtoo syövyttää kupariputketkin rikki.AK47 kirjoitti:Niin, ei ...
Esim, viimeksi kun jäähynestettä tein niin saatavilla oli porakaivovettä josta ei hajuakaan millaista se on vaikkakin on ihan käyttövetenä sitä käytetään.
....
Niinpä, vesissä on eroja mitä ei helposti saa selville ilman että ne on erikseen tutkittu ja ihan vuodenaikakin vaikuttaa pohjaveteen. Veden osalta ajatellen (jota kutakuinkin puolet jäähynesteessä) osassa porakaivoissa on sitten sitä sun tätä muutakin kuin happamuusasia. Voi olla mangaania, rautaa, erinäisiä suoloja jopa sulfaatteja. Suomessa on tuhansia erilaisia porakaivopaikkoja pohjaveden osalta. Pintavesissä taas toisenlaiset erot kun ihminen muokkaa sitä käyttö ja juomavedeksi eikä jäähdytysnesteen raaka-aineeksi.
Siinä jäähdytysnesteessä on sitten valmistajan toimesta erilaisia suoja-aineita jotka voi mitätöityä jos pistää ihan mitä tahansa vettä. Eli se mistä maksat extraa voi mennä huonolla vedellä ns harakoille.
Sitähän en tiedä ottaako esim merkkiliike vedet hanasta ja onko sitä tutkittu miten. Wississä on muistikuvan mukaan ainoastaan veden kovuudelle määritetty raja-arvot. Uskoisin että niitä noudattavat.
Niissä autoissa mihin olen laittanut merkkiliikkeen nesteet ja akkuvedet ei ole ollut syöpymisongelmaa, mutta toisaalta en tiedä onko joku muuta lisännyt jotain muuta aiemmin kun ei minulla ole ikinä uutta mersua eikä muutakaan uutta autoa ole ollut.
Jokainen pistäkööt autoonsa mitä haluaa Jos nyt kuitenkin joku osoittaa jotenkin että akkuveden käyttö on selvästi muita vesiä haitallisempaa niin tottahan voin vaihtaa käyttämäni veden laatua.
Dealerin kuva on kyllä aika karu. Se oma kokemus kennon putken syöpymästä oli n 15 vanhasta 202:sta mutta vuoto kuitenkin ja epämieluisassa paikassa. Vaihto kesti muistaakseni 10 tuntia. Sen jälkeen siirryin käyttämään akkuvettä. Alkuperäislaatuisia nesteitä ja öljyjä olen käyttänyt kyllä jo kohta 20 vuotta. Niistä ei ole huonoja kokemuksia.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Veden voi myös itse koitta tislata
. .
. .
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2351
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
On myös mahdollista, että komponenttien kehno laatu on ulotettu myös vesipumppuihin. Tuollaista roottoria en ole koskaan nähnyt vaikka peltisiä roottoreita on nähty vuosikymmenten aikana ties kuinka paljon. Nekin ovat olleet uudenkiiltäviä ja valurautaiset kuluvat vielä vähemmän.dealer kirjoitti:En tiedä mitä on käytetty, mutta mitenkään erityiseltä nesteet ei haisseet eikä käsiä polttaneet. Oli kyllä hämmentävä kokemus löytää tuollainen syy moottorin liialliseen lämpenemiseen.
Ensivaikutelma on paska laatu tuossa vesipumpussa.
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Ittekin tosiaan voi tislata tosin julmetusti vaatii energiaa,,, paitsi sitä ei kuulemma lasketa jos kyseessä on korpikuusenkyyneliä
Mutta joo. Ihan samalla lailla tislattua se on sekin mikä ilmalämpöpumpusta tai sisäjäähdyttimestä tulee. Niissä ilmassa oleva vesi tiivistyy kylmään kennoon kun nuissa omissa laitteissa vesijäähdytettyyn lasi tms. putken sisäpintaan. Smaa tislattua tulee taivaaltakin tosin ihan sitä ensisadetta ei kannata talteen ottaa. Niin ja pistää mersun käyntiin ja ilmastoinnin päälle ni sieltähän sitä alkaa tippua näin syksylämpimillä joskus aika kiivaaseenkin tahtiin
Mutta joo. Ihan samalla lailla tislattua se on sekin mikä ilmalämpöpumpusta tai sisäjäähdyttimestä tulee. Niissä ilmassa oleva vesi tiivistyy kylmään kennoon kun nuissa omissa laitteissa vesijäähdytettyyn lasi tms. putken sisäpintaan. Smaa tislattua tulee taivaaltakin tosin ihan sitä ensisadetta ei kannata talteen ottaa. Niin ja pistää mersun käyntiin ja ilmastoinnin päälle ni sieltähän sitä alkaa tippua näin syksylämpimillä joskus aika kiivaaseenkin tahtiin
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Noissa sade vesissä ym ilmastoinni vesissä on riski ette sieltä mitä pitikin talteen otto tapahtuu tulee mukaan likaaJari Ke kirjoitti:Ittekin tosiaan voi tislata tosin julmetusti vaatii energiaa,,, paitsi sitä ei kuulemma lasketa jos kyseessä on korpikuusenkyyneliä
Mutta joo. Ihan samalla lailla tislattua se on sekin mikä ilmalämpöpumpusta tai sisäjäähdyttimestä tulee. Niissä ilmassa oleva vesi tiivistyy kylmään kennoon kun nuissa omissa laitteissa vesijäähdytettyyn lasi tms. putken sisäpintaan. Smaa tislattua tulee taivaaltakin tosin ihan sitä ensisadetta ei kannata talteen ottaa. Niin ja pistää mersun käyntiin ja ilmastoinnin päälle ni sieltähän sitä alkaa tippua näin syksylämpimillä joskus aika kiivaaseenkin tahtiin
Se korpikuusen kyynel tislaamo sikseen parempi että puhtautta voi ainkin toivotavasti jotenkin hallitta
. .
Mökkillä
'
'
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Uteliasuuttaani kyselen, että mikä Bevon 325.0 tai 326.0 lista tuotteista on punainen. Itse en ole törmännyt kuin sinisiin tai vihreisiin. Itsellä kokemusta Glysantin G48, Comma Xstream G48, Korrek G48 ja Fuchs maintain Fricofin. Korrek ei tosin ole Bevolistattu. Sitä ne silti merkkihuollossa laittaa.FinlandMerceds kirjoitti:Väri ei ole enään pitkään aikaan merkanut mitä laatua/luokitusta se neste onBasso-73 kirjoitti:Minä kun olen luullut että iät ja ajat ollut Mesen jäähdytinneste sinistä ja kun olin aikeissa tipan lisätä tuonne, niin se nesteen mokoma oli punastunut. On tuo pirssi W212 vm 2015 ollut kolmisen kuukautta minulla ja ekaa kertaa aiheeseen tutustuin. Vaimon volkkari niellyt iät ja ajat sitä volkkarin punertavaa (oranssia) litkua ja hämmästys oli suuri, kun saman moista litkua oli menty tuonne laittamaan. Onko ne tehtaalla vaihtaneet litkun väriä lähivuosina vaiko edellinen omistaja mennyt tietämättään coctaileja tekemään (näinhän ei saisi tehdä).
Hyvinhän tässä ehtisi ennen talven pakkasia vaihtamaan ihan oikeat mesen lillut tutun turvalliseen siniseen. SItä kun on tullut kaapit perukat hommailtua ja onhan se nyt hitonmoinen synti mennä volkkarin lilluja mesen moottoriin laittamaan (siis jos näin on).
Kummallista... Ja minä kun en enää meinannut volkkariin koskea ja salakavalasti yritetään ujuttaa volkkarimaisia litkuja minun käyttöön. Ainiin, autossa on vieläkin automyyjän kuluttajasuoja about 3 kk. Oliskohan reklamaation paikka
. .
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
325.0 (Sini-vihreä) Valmistuskuukausi Huhtikuu 2014 tai vanhempiBasso-73 kirjoitti: Onko ne tehtaalla vaihtaneet litkun väriä lähivuosina vaiko edellinen omistaja mennyt tietämättään coctaileja tekemään (näinhän ei saisi tehdä).
325.6 (Violetti) Valmistuskuukausi Toukokuu 2014 tai uudempi
Oma kokemus: 03/2014 valmistettu W205, eli aivan ensimmäisiä. Koneessa Sini-vihreät kuten MB ohjeistaa olevan oikein, mutta Veholta väitettiin että "pitäisi olla punaiset"
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
03/14 W205 C 220 BlueTec
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Kävin hakemassa KL-varaosilta Mersun "omaa" jäähdytinnestettä, täyttää ainakin tuon 325.6 ja 326.6 luokituksen. Hinta jotain 23,70 eur 1,5 l . Tässäkin asiassa jotain uutta tuli opittua, kiitos kommentoijille. Minulle oli täysi yllätys että jopa 15 vuotta 250 tkim vaihtoväli jäähdytinnesteelle.
W245 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Kävin hakemassa optisen pakkasnestemittarin, 37 euroa. Motonetin mittariin verrattuna mittaa myös uusimmat G13 nesteet. Ensin kalibrointi ja sitten ihmettelin kun auton nesteet mukamas -43 aatetta kestävyydeltään. Ei ihme että tulos oli mitä oli, kun just ajosta kuumat litkut. Tein 50% seoksen uudella nesteellä ja tulos tasan -37 astetta. Uusinta mittaus auton jäähtyneillä nesteellä, tulos -39 astetta.
Vaikuttaisi ihan pätevältä laitteelta, ei tarvii enää arpoa nesteiden pakkaskestävyyden kanssa. Mittaa myös akkunesteen ja lasinpesunesteen pakkaspitoisuuden.
Vaikuttaisi ihan pätevältä laitteelta, ei tarvii enää arpoa nesteiden pakkaskestävyyden kanssa. Mittaa myös akkunesteen ja lasinpesunesteen pakkaspitoisuuden.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W245 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Juu, näppärä laite refraktometri vai miten toi suomentuu... Itse en luottanut vastaavan kiinan 15e vehkeen kalibrointiin ja asteikkoon joten kalibroin vedellä normaalisti nollan ja sitten tein 50/50 seoksen kuppiin ja mittasin vastaako asteikko valmistajan antamaa pakkaskestävyyttä ja kyllähän se riittävän tarkka oli. Kokeilin muistaakseni 25/75 seoksella kanssa. Omassa on pari eri jäähynestettä ja tais olla pissapojan nesteen jäätymispiste kanssa. Ne vitosen viisarimittarit on ihan leluja, antaen samasta näytteestä isolla hajonnalla tuloksia ja kohomalli lasisena aina rikki menemässä. Tällainen vaan toimii yllättävän hyvin.Basso-73 kirjoitti:Kävin hakemassa optisen pakkasnestemittarin, 37 euroa. Motonetin mittariin verrattuna mittaa myös uusimmat G13 nesteet. Ensin kalibrointi ja sitten ihmettelin kun auton nesteet mukamas -43 aatetta kestävyydeltään. Ei ihme että tulos oli mitä oli, kun just ajosta kuumat litkut. Tein 50% seoksen uudella nesteellä ja tulos tasan -37 astetta. Uusinta mittaus auton jäähtyneillä nesteellä, tulos -39 astetta.
Vaikuttaisi ihan pätevältä laitteelta, ei tarvii enää arpoa nesteiden pakkaskestävyyden kanssa. Mittaa myös akkunesteen ja lasinpesunesteen pakkaspitoisuuden.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
KING JÄÄHDYTINNESTE G12++LONGLIFE PUNAINEN
MB 325.5
MB 325.6
MB 326.5
MB 326.6
n. 4€ litra
MB 325.5
MB 325.6
MB 326.5
MB 326.6
n. 4€ litra
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Kingistä ei tietoa, mutta bingistä on:markoala kirjoitti:KING JÄÄHDYTINNESTE G12++LONGLIFE PUNAINEN
MB 325.5
MB 325.6
MB 326.5
MB 326.6
n. 4€ litra
https://www.bing.com/search?q=mb+fluid+ ... 4948D5390C" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei näy KING merkkiä MB aprovali listassa bevossa.
Edelleenkään se mitä purkissa lukee ei tarkoita että se on MB hyväksytty. Vanha aihehan tämä alkaa olla
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Täyttää vaatimukset: BS 6580:2010, Afnor NF R15-601, ASTM D3306 Type I, ASTM D4985, Ö-Norm V 5123, MB 325.5, MB 325.6, MB 326.5, MB 326.6, MAN 324 Typ Si-OAT, Audi / Bentley / Bugatti / Lamborghini / Seat / Skoda / VW TL 774 G G12++, Cummins CES 14603, MTU MTL 5048, Deutz DQC CC-14, Porsche: MY 1996-, Scania 2008-, Liebherr Minimum LH-01-COL3A, CUNA NC 956-16, UNE 26361-88, JIS K 2234:2006, NATO S 759, SAE J1034.
Varmaan jonkun muun tekemää.. kuten kaikki King tuotteet.
Niin joo toimii tai ei toimi.
Varmaan jonkun muun tekemää.. kuten kaikki King tuotteet.
Niin joo toimii tai ei toimi.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 106
- Liittynyt: To 01.10.2020 08:36
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Vanhemmissa autoissa käytetään vihreää nestettä, joka täyttää BS6580 - standardin.
Uudempiin sini-vihreä, joka merkitään G11 ja uudempi G48 ( esim. Basf). Kennot kuparia..
Paljon alumiinia sisältäviin järjestelmiin punainen G12. Nykyään on kenotkin alumiinista.
Vag käyttää omiaan, en oleniihin tutustunut
Uudemmissa myös keltaista G30 ja G64 nesteitä. Ainakin Volvoissa ja Relluissa. En tiedä tarkemmin.
Aasialaisissa omansa, väriltään "sinistä".
Eikös Nesteellä ole sellaista jäähdytinnestettä, jota voi sekoittaa kaikkiin muihin j-nesteisiin.?. Sitä voinee käyttää lisäykseen.
En ota vastuuta yllämainituista, vaan vastuu on kuulijalla, kuten jossakin päin on tapana sanoa.
Uudempiin sini-vihreä, joka merkitään G11 ja uudempi G48 ( esim. Basf). Kennot kuparia..
Paljon alumiinia sisältäviin järjestelmiin punainen G12. Nykyään on kenotkin alumiinista.
Vag käyttää omiaan, en oleniihin tutustunut
Uudemmissa myös keltaista G30 ja G64 nesteitä. Ainakin Volvoissa ja Relluissa. En tiedä tarkemmin.
Aasialaisissa omansa, väriltään "sinistä".
Eikös Nesteellä ole sellaista jäähdytinnestettä, jota voi sekoittaa kaikkiin muihin j-nesteisiin.?. Sitä voinee käyttää lisäykseen.
En ota vastuuta yllämainituista, vaan vastuu on kuulijalla, kuten jossakin päin on tapana sanoa.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1324
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Sulla on nyt mennyt sekaisin se, että käytät VW-groupin ja BASFin nimityksiä erikseen. Kääntölista BASF --> VAG:
GLYSANTIN® G48®-->VW G11 se vihreä/sininen silikaattia sisältävä, siis sama aine sanooko G48 vai G11
GLYSANTIN® G30®-->VW G12+ OAT Longlife joka ei siis ole keltaseksi värjätty, vaan punaisella.
GLYSANTIN® G40®-->VW G12++ Si-OAT
GLYSANTIN® GG40®-->VW G13 Si-OAT jossa osa glykolista korvattu edullisemmalla glyserolilla
GLYSANTIN® G65® --> VW G12evo uusin VAG
Ja listasta puuttuu keltainen Volvon G64, jolle ei luonnollisesti ole VAG-vastinetta.
Tuo G11 on siis VAG-nimitys samalle nesteelle, jota BASF nimittää G48. Ei seuraava sukupolvi eikä päivitys.
Samoin G12 on siis VAG-nimitys, ihan vastaava tuote kuin BASF G30. Tuo G12 lukee yleisimmin OAT-nesteissä, koska se on helppo täyttää.
Ja yleispakkasnestettä ei ole olemassakaan, koska se pakkaus ei voi säätää kemiallista koostumusta sen mukaan, mihin autoon siitä kaadetaan. Ne nesteet joita sellaisina kaupitellaan ovat yleensä G12-tyyppisiä, joista puuttuu silikaatti jne, joita jotkut autot tarvitsevat.
GLYSANTIN® G48®-->VW G11 se vihreä/sininen silikaattia sisältävä, siis sama aine sanooko G48 vai G11
GLYSANTIN® G30®-->VW G12+ OAT Longlife joka ei siis ole keltaseksi värjätty, vaan punaisella.
GLYSANTIN® G40®-->VW G12++ Si-OAT
GLYSANTIN® GG40®-->VW G13 Si-OAT jossa osa glykolista korvattu edullisemmalla glyserolilla
GLYSANTIN® G65® --> VW G12evo uusin VAG
Ja listasta puuttuu keltainen Volvon G64, jolle ei luonnollisesti ole VAG-vastinetta.
Tuo G11 on siis VAG-nimitys samalle nesteelle, jota BASF nimittää G48. Ei seuraava sukupolvi eikä päivitys.
Samoin G12 on siis VAG-nimitys, ihan vastaava tuote kuin BASF G30. Tuo G12 lukee yleisimmin OAT-nesteissä, koska se on helppo täyttää.
Ja yleispakkasnestettä ei ole olemassakaan, koska se pakkaus ei voi säätää kemiallista koostumusta sen mukaan, mihin autoon siitä kaadetaan. Ne nesteet joita sellaisina kaupitellaan ovat yleensä G12-tyyppisiä, joista puuttuu silikaatti jne, joita jotkut autot tarvitsevat.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Onko Mersun jäähdytysneste muuttunut sinisestä punaiseen
Viestiketjussa oli jo aiemmin kerrottu, että Mersuun valitaan jäähdytinneste MB:n luokituksen ja hyväksynnän mukaan. Ei tarvitse miettiä värejä eikä G-kirjaimia. BeVo -sovelluksen kun lataa älypuhelimeen, niin löytyy helposti oikeat rasvat ja nesteet eikä kukaan osta vahingossa esimerkiksi Comman automaattilaatikkoöljyjä. (Commalta löytyy kyllä Mersuun sopivia jäähdytinnesteitä)Volvomania kirjoitti:Vanhemmissa autoissa käytetään vihreää nestettä, joka täyttää BS6580 - standardin.
Uudempiin sini-vihreä, joka merkitään G11 ja uudempi G48 ( esim. Basf). Kennot kuparia..
Paljon alumiinia sisältäviin järjestelmiin punainen G12. Nykyään on kenotkin alumiinista.
Vag käyttää omiaan, en oleniihin tutustunut
Uudemmissa myös keltaista G30 ja G64 nesteitä. Ainakin Volvoissa ja Relluissa. En tiedä tarkemmin.
Aasialaisissa omansa, väriltään "sinistä".
Eikös Nesteellä ole sellaista jäähdytinnestettä, jota voi sekoittaa kaikkiin muihin j-nesteisiin.?. Sitä voinee käyttää lisäykseen.
En ota vastuuta yllämainituista, vaan vastuu on kuulijalla, kuten jossakin päin on tapana sanoa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12