Pajamies hakkaa kirjoitti: ↑Ti 03.11.2020 18:17
Hei!
Kyseessä ovat venyvät ruuvit, kiristystä ei voi tehdä pelkän momenttiarvon perusteella, sillä pulttia pitää venyttää yli myötörajan. Sitten jää vaikuttamaan suunniteltu puristusvoima.
Pajamies
Tuskin ne venttiilikopassa veymän perusteella kiristetään...? Eiköhön ihan tavallinen momenttiavain ole riittävä.
Katuviritykseenkin kiertokangenpulteille (ARP) ilmoitetaan venymä tai vaihtoehtoisesti kiristysmomentti jos tekijällä ei ole mahdollisuutta venymän mittaukseen.
Noniin homma edennyt ja auto käy normaalisti mutta vikavalo palaa ja vikatilassa ei ota yli 3000 kierroksia. Suuttimen koodaukseen pitäis viedä vielä kunhan nyt saan selville ensin mistä tuo vikavalon syttyminen ja vikatila aiheutuu..
No kauan siinä menikin että sain tämän taas kasaan ja toimimaan..nyt pitää vaan koputella puuta että ei taas kuukauden sisään jotain murhetta.
Tein 10mm pultista sovitteen jossa 6mm kierre keskellä niin sain auton tulille. Käy ja kukkuu ...vielä pitäisi viedä suuttimen koodaukseen .samalla katsotaan onko jäänyt jotain koodeja muistiin meinaan suuttimen vaihdon jälkeen oli vikatilassa ja paloi moottorin vikavalo.. Tällä hetkellä ei enää pala vikavalo vaan hävisi itsestään kun viimeksi auton laitoin käyntiin. Aika outo että itsellään hävisi tuo vikatila ja moottori vikavalo
Ei se ole outoa. Vikavalo häipyy jos takana on riittävän monta käynnistystä ilman vikatilaa. Silti muistiin tallentunut vikatila pysyy siellä kunnes nollataan.
Auto nyt käytetty korjaamolla. Suutin koodattu ja vikana muistiin oli jäänyt lambda. Nollattu ja kuulemma koe ajo suoritettu ja toiminut ok. Korjaamolta ajoin 5km kotiin niin nyt sitten tekee sellaista kun kaasua painaa ja päästää tyhjäkäynnille niin ikään kuin sakkaa ja sitten palautuu tyhjäkäynti ..välillä tekee pelkällä tyhjäkäynnillä myös.vikavalo ei pala. Alkaa mennä hermo koko autoon...koko ajan jotain.. vika korjataan niin kuukauden sisään viimeistään uutta vikaa. Voi olla että kohta tulee rintterin osina myyntiin
transpot kirjoitti: ↑Ti 22.12.2020 19:17
Auto nyt käytetty korjaamolla. Suutin koodattu ja vikana muistiin oli jäänyt lambda. Nollattu ja kuulemma koe ajo suoritettu ja toiminut ok. Korjaamolta ajoin 5km kotiin niin nyt sitten tekee sellaista kun kaasua painaa ja päästää tyhjäkäynnille niin ikään kuin sakkaa ja sitten palautuu tyhjäkäynti ..välillä tekee pelkällä tyhjäkäynnillä myös.vikavalo ei pala. Alkaa mennä hermo koko autoon...koko ajan jotain.. vika korjataan niin kuukauden sisään viimeistään uutta vikaa. Voi olla että kohta tulee rintterin osina myyntiin
Siis kaasua painaa auton ollessa paikalaan ?
jos ja sitten sen pästämisen jälkeen kuluu suhaus niin teke kuten kuuluu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
transpot kirjoitti: ↑Ti 22.12.2020 19:17
Auto nyt käytetty korjaamolla. Suutin koodattu ja vikana muistiin oli jäänyt lambda. Nollattu ja kuulemma koe ajo suoritettu ja toiminut ok. Korjaamolta ajoin 5km kotiin niin nyt sitten tekee sellaista kun kaasua painaa ja päästää tyhjäkäynnille niin ikään kuin sakkaa ja sitten palautuu tyhjäkäynti ..välillä tekee pelkällä tyhjäkäynnillä myös.vikavalo ei pala. Alkaa mennä hermo koko autoon...koko ajan jotain.. vika korjataan niin kuukauden sisään viimeistään uutta vikaa. Voi olla että kohta tulee rintterin osina myyntiin
Siis kaasua painaa auton ollessa paikalaan ?
jos ja sitten sen pästämisen jälkeen kuluu suhaus niin teke kuten kuuluu
Ei mitään suhausta vaan kierrokset käy todella allhaalla hetkellisesti ikään kuin meinaisi sammua mutta nopeasti palaa takas tyhjäkäynnille...tukehtuu...vaikia selittää
Pajamies hakkaa
Kun oli puhetta tuosta suutinpulttien kiristämisestä. Kyllä se venymän perusteella tulee kiristää, kuten KK-pultit yms. siten suunnitellut ruuvit. Huomatkaa, että pohjamomentin, ja kiertymäkulman mukaan tehtynä mittaamme juuri venymää. Myötörajan yli tehtävissä kiristyksissä ei päde momenttiavaimen arvot, sillä jännityksen ja venymän suhde ei ole lineaarinen myötörajan yläpuolella.