Olen tumpelo en tajua Webastosta
Olen tumpelo en tajua Webastosta
Ostin kesällä M-B 220 dieselin uuden. Siihen asennettiin jälkiasennuksena Webasto. Jossa on kauko-ohjauskapula, muuta käynnistys/sammutus laitetta ei ole.
Mutta en ole päässyt perille sen laitteen ajatuksenjuoksusta. Kun laitan laitteen päälle ja menen auoon esim 30min päästä (kapulassa on max aika laitettu 60min), niin auton sisus on "viileä" olipa sitten 0 tai - 25 astetta, mutta auton ulkopuolella laitteen pakoputkenluona on valtava sula alue. Eli kyllä laite lämpöä antaa.
Olen kokeillut erilaisia asetuksia ilmanohjaukseen, puhallukseen ym... mutta en hoksi miten pitäisi säädöt olla.
Voisiko joku antaa jotan vinkkiä.
Kiitos.
Mutta en ole päässyt perille sen laitteen ajatuksenjuoksusta. Kun laitan laitteen päälle ja menen auoon esim 30min päästä (kapulassa on max aika laitettu 60min), niin auton sisus on "viileä" olipa sitten 0 tai - 25 astetta, mutta auton ulkopuolella laitteen pakoputkenluona on valtava sula alue. Eli kyllä laite lämpöä antaa.
Olen kokeillut erilaisia asetuksia ilmanohjaukseen, puhallukseen ym... mutta en hoksi miten pitäisi säädöt olla.
Voisiko joku antaa jotan vinkkiä.
Kiitos.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Olisko asennettu ilman kytkeytymistä auton sähköjärjestelmää (can väylään). Eli ei ohjaa sisäpuhallinta päälle. Nyt lämmittää sitten vaan moottorin. No kyllä kai sieltä kuitenkin aika nopeasti tulee lämmintä sisällekin kun auton on lämmityksen jälkeen käynnistäny?
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Tänään istuin yli puolituntia ja seurasin mitä tapahtuu. Eka kymmeneen minuuttiin ei muuta kuin webaston hurinaa. Sitten syttyi "puhalluksen" valo. mutta se ilma jota se sieltä antoi oli kuin kissan henkäys. Se ei lämmitä sisätilaa millään.
Kun lähdin ajamaan niin kyllä sieltä sitten tuli lämmintä, eli se ei jostain syystä siirrä sitä sisään. Ja siksi kysyinkin jos jollakulla sattuis olemaan vinkki, miten minun pitäis laittaa säätimet.
Mutta taitaa olla parempi, että vien auton asentajalle.
Kun lähdin ajamaan niin kyllä sieltä sitten tuli lämmintä, eli se ei jostain syystä siirrä sitä sisään. Ja siksi kysyinkin jos jollakulla sattuis olemaan vinkki, miten minun pitäis laittaa säätimet.
Mutta taitaa olla parempi, että vien auton asentajalle.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Kuinka kylmä ulkona oli? Laite vaikuttaisi tuon perusteella toimivan normaalisti. Sisätilojen lämpiämisen nopeus riippuu siitä, miten laite on yhdistetty vesikiertoon. Siihen on erilaisia tapoja riippuen siitä, halutaanko esimerkiksi nopeammin lämpöä sisätiloihin, vai moottoriin. Oikein asennettuna, puhallin kytkeytyy päälle, kun tietty veden lämpötila on saavutettu, ja se pyörii aina vain miniminopeudella, jos autossa on automaatti-ilmastointi. Et siis pysty itse vaikuttamaan juuri mitenkään siihen lämpiämiseen.
Minulla on tälläkin hetkellä neljässä autossa Webastot. Jos pakkasta on sen 20 astetta, niin kaikissa kyllä sisäpuhallin kytkeytyy päälle 10 minuutin sisällä, mutta hyvä jos sitten puolessa tunnissa sisällä on edes +5. Ei noiden tehot juuri parempaan pysty. Eikä se oikeastaan edes ole mahdollista, ellei kuumavesikiertoa ohjata priorisoiden sisätiloihin.
Jos ajatellaan ihan siltä pohjalta, että sen kamiinan teho on 4-5 kilowattia, ja sillä pitäisi lämmittää koko eristämätön auto ja moottori nestetiloineen kovassa pakkasessa, niin vasta kahdessa tunnissa voi alkaa olla kotoisen lämmintä siellä auton sisällä. Edellytäen, ettei akku ole tyhjä ennen sitä.
Minulla on tälläkin hetkellä neljässä autossa Webastot. Jos pakkasta on sen 20 astetta, niin kaikissa kyllä sisäpuhallin kytkeytyy päälle 10 minuutin sisällä, mutta hyvä jos sitten puolessa tunnissa sisällä on edes +5. Ei noiden tehot juuri parempaan pysty. Eikä se oikeastaan edes ole mahdollista, ellei kuumavesikiertoa ohjata priorisoiden sisätiloihin.
Jos ajatellaan ihan siltä pohjalta, että sen kamiinan teho on 4-5 kilowattia, ja sillä pitäisi lämmittää koko eristämätön auto ja moottori nestetiloineen kovassa pakkasessa, niin vasta kahdessa tunnissa voi alkaa olla kotoisen lämmintä siellä auton sisällä. Edellytäen, ettei akku ole tyhjä ennen sitä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Kiitos Karel!
Tuo helpotti asiaa. Eli olen vaan omassa päässäni odotanut jotain muuta.
Kannattipa kysästä ja hyvää jatkoa
Tuo helpotti asiaa. Eli olen vaan omassa päässäni odotanut jotain muuta.
Kannattipa kysästä ja hyvää jatkoa
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Minulla oli aikoinaan 124 300 D:ssä Eberi, semmoinen sammuttimen kokoinen lämmitin. Se kyllä lämmitti sisätilat tehokkaasti. Vartissa alkoi ikkunat sulaa ja puolessa tunnissa olivat sulat pakkasesta riipumatta. Enpä muista lämmittikö sitten moottoria vielä ollenkaan. Sen eroa 210:iin vertasin, niin eihän siinä tullut ikkunaan pitkänkään ajan jälkeen kuin pieni sula kohta. Mutta siinä se olikin asennettu ohjeiden vastaisesti niin, että lämmin neste meni ensin moottoriin.Karel kirjoitti: ↑Pe 15.01.2021 21:46 Kuinka kylmä ulkona oli? Laite vaikuttaisi tuon perusteella toimivan normaalisti. Sisätilojen lämpiämisen nopeus riippuu siitä, miten laite on yhdistetty vesikiertoon. Siihen on erilaisia tapoja riippuen siitä, halutaanko esimerkiksi nopeammin lämpöä sisätiloihin, vai moottoriin. Oikein asennettuna, puhallin kytkeytyy päälle, kun tietty veden lämpötila on saavutettu, ja se pyörii aina vain miniminopeudella, jos autossa on automaatti-ilmastointi. Et siis pysty itse vaikuttamaan juuri mitenkään siihen lämpiämiseen.
Minulla on tälläkin hetkellä neljässä autossa Webastot. Jos pakkasta on sen 20 astetta, niin kaikissa kyllä sisäpuhallin kytkeytyy päälle 10 minuutin sisällä, mutta hyvä jos sitten puolessa tunnissa sisällä on edes +5. Ei noiden tehot juuri parempaan pysty. Eikä se oikeastaan edes ole mahdollista, ellei kuumavesikiertoa ohjata priorisoiden sisätiloihin.
Jos ajatellaan ihan siltä pohjalta, että sen kamiinan teho on 4-5 kilowattia, ja sillä pitäisi lämmittää koko eristämätön auto ja moottori nestetiloineen kovassa pakkasessa, niin vasta kahdessa tunnissa voi alkaa olla kotoisen lämmintä siellä auton sisällä. Edellytäen, ettei akku ole tyhjä ennen sitä.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
W213 farmari E 220d 4Matic -18, tehdas webasto ei moottoria lämmitä etänä Mercedes me:llä, sen sijaan lämmytyslaitteen lämpötila pyynti jätetetty koelaudan lämpötilansäätö napeista +20°C ja autossa on lämmin kun sillä lähtee -20°C pakkasella. Webasto on ollut aamuisin päällä reilun 1/2 tuntia. Sitä en tiedä rupeaako webasto lämmittämään moottoria kun sen auton starttaa käyntiin, luulen että rupeaa.
Viimeksi muokannut W204Koksi, La 16.01.2021 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W213 T 220d 4Matic -18
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Ok W204Koksi!
Mulla on jälkiasennettu. Pitäiskö pyytää asentaja firmaa muuttamaan asennusta? Olen pettynyt, taisin säästää väärässä paikassa.
Mulla on jälkiasennettu. Pitäiskö pyytää asentaja firmaa muuttamaan asennusta? Olen pettynyt, taisin säästää väärässä paikassa.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Mielestäni sitä ei jotenkin saa kytkeä lämmittämään moottoria etänä millään välineellä. Meillä on Lexusessa jälkiasennettu Eberi kaukosäädöllä ja sekin lämmittää vain kabiinin, silloin kun se asennettiin niin asentaja sanoi että nykyään lämmitetään vain kabiini, koskien uudemmat autot.
Hän meinasi että moottorin ohjaus ei ymmärrä esilämmitettyä moottoria nykyautoissa. En tiedä puhuikö hän pehmeitä vai asiaa.
Ehkä täällä joku voisi tuoda esille virallisen totuuden tässä asiassa?.
Hän meinasi että moottorin ohjaus ei ymmärrä esilämmitettyä moottoria nykyautoissa. En tiedä puhuikö hän pehmeitä vai asiaa.
Ehkä täällä joku voisi tuoda esille virallisen totuuden tässä asiassa?.
W213 T 220d 4Matic -18
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Kyllä tämä lämmittää moottorin, koska eilenkin lämmitin sen reilun puolituntia ja kun lähdin ajamaan niin heti sieltä alkoi tulla lämmintä ja kohta nousi 50 asteeseen lämmöt.
Tosin parempi kai se on että kone on lämmin kuin kabiini.
Tosin parempi kai se on että kone on lämmin kuin kabiini.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Huomioni on esim. -25°C - 30°C kylmillä ilmoilla ajettuani moottorin esilämmitys (Webasto) käynnistyy välillä ajon aikanakin automaattisesti, sen huomaa siitä esilämmityksen merkkivalosta. Onko autossasi automaatti kaihdinta jäähdyttimien edessä?, se on loistava varuste, ei tarvitse "pahvien" kanssa kikkailla.
Itse olen kädellä koittanut moottoria ennen lähtöä, ja kylmältä se on tuntunut sekä kabiini on ollut lämmin.
Itse olen kädellä koittanut moottoria ennen lähtöä, ja kylmältä se on tuntunut sekä kabiini on ollut lämmin.
W213 T 220d 4Matic -18
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Auttaisiko kabiinin lämmitykseen jos jätät ilmastoinnin sisäkierron päällä kun sammutat auton, niin lämmityslaite ei kisko sisään aina pakkasilmaa esilämmityksen ollessa käynnissä, ennen lähtöä liikkeelle.
W213 T 220d 4Matic -18
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Tuota pitääkin kokeilla!
Minulla ei ole mitään merkkivaloa, ainoastaan kapula jossa voi säätää lämmityksen pituuden ja siinä näkee vaan jäljellä olevan ajan. Mutta kun webasto kyllä menee johonkin "säästötilaan" välillä. Olen lauhalla kelillä seissyt auton vieressä, se hiljenee joksikin aikaa.
Minulla ei ole mitään merkkivaloa, ainoastaan kapula jossa voi säätää lämmityksen pituuden ja siinä näkee vaan jäljellä olevan ajan. Mutta kun webasto kyllä menee johonkin "säästötilaan" välillä. Olen lauhalla kelillä seissyt auton vieressä, se hiljenee joksikin aikaa.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Kyllä, eberikin huilailee kun pyydetty lämpötila on saavutettu ja jatkaa kun lämpötila laskee, ainakin sen käynnin perusteella.
Mikä korimailli on kyseessä, itselläni on E.
Mikä korimailli on kyseessä, itselläni on E.
W213 T 220d 4Matic -18
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
E-sarja sedani.
Äsken laitoin webaston päälle -20.
8 min. laittoi hetkeksi flektin päälle josta ei tullut lämmintä. Webasto hyrisi edelleen. Meni 15 min ja sammutti itsensä kokonaan. Paitsi kaukosäätimessä näytti että olisi päällä.
Sisätila oli kylmä.
Laitoin auton käymään ja parin minuutin päästä alkoi tulla lämmintä.
Minulla on lisälaturi ja nyt oli koko ajan latauksessa, ei ainakaan pitäisi akusta tai virran vähyydestä johtua.
Pitää mennä arkena asentajan juttusille.
Äsken laitoin webaston päälle -20.
8 min. laittoi hetkeksi flektin päälle josta ei tullut lämmintä. Webasto hyrisi edelleen. Meni 15 min ja sammutti itsensä kokonaan. Paitsi kaukosäätimessä näytti että olisi päällä.
Sisätila oli kylmä.
Laitoin auton käymään ja parin minuutin päästä alkoi tulla lämmintä.
Minulla on lisälaturi ja nyt oli koko ajan latauksessa, ei ainakaan pitäisi akusta tai virran vähyydestä johtua.
Pitää mennä arkena asentajan juttusille.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Kyllä, asentajalla pitäisi olla pätevä selitys tuohon pulmaan.
Niin nyt huomasin -20 esitteestä mersun sivuilta, että kun ei ole tehdasasennettua webastoa niin ei ole myös sitä lisälämmitys nappulaa ja sen merkkivaloa...
Niin nyt huomasin -20 esitteestä mersun sivuilta, että kun ei ole tehdasasennettua webastoa niin ei ole myös sitä lisälämmitys nappulaa ja sen merkkivaloa...
Viimeksi muokannut W204Koksi, La 16.01.2021 14:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W213 T 220d 4Matic -18
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Kyllä itellä aikoinaan väykyssä riitti 30min kovilla pakkasilla siihen että kabiinikin oli oikeasti lämmin.. ja moottorin lämmöt noin 60astetta kun starttas.Karel kirjoitti: ↑Pe 15.01.2021 21:46 Kuinka kylmä ulkona oli? Laite vaikuttaisi tuon perusteella toimivan normaalisti. Sisätilojen lämpiämisen nopeus riippuu siitä, miten laite on yhdistetty vesikiertoon. Siihen on erilaisia tapoja riippuen siitä, halutaanko esimerkiksi nopeammin lämpöä sisätiloihin, vai moottoriin. Oikein asennettuna, puhallin kytkeytyy päälle, kun tietty veden lämpötila on saavutettu, ja se pyörii aina vain miniminopeudella, jos autossa on automaatti-ilmastointi. Et siis pysty itse vaikuttamaan juuri mitenkään siihen lämpiämiseen.
Minulla on tälläkin hetkellä neljässä autossa Webastot. Jos pakkasta on sen 20 astetta, niin kaikissa kyllä sisäpuhallin kytkeytyy päälle 10 minuutin sisällä, mutta hyvä jos sitten puolessa tunnissa sisällä on edes +5. Ei noiden tehot juuri parempaan pysty. Eikä se oikeastaan edes ole mahdollista, ellei kuumavesikiertoa ohjata priorisoiden sisätiloihin.
Jos ajatellaan ihan siltä pohjalta, että sen kamiinan teho on 4-5 kilowattia, ja sillä pitäisi lämmittää koko eristämätön auto ja moottori nestetiloineen kovassa pakkasessa, niin vasta kahdessa tunnissa voi alkaa olla kotoisen lämmintä siellä auton sisällä. Edellytäen, ettei akku ole tyhjä ennen sitä.
W210 E320cdi
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Sama täällä, E220cdi farkku -99 ja webastolla sai sekä moottorin että sisätilat reilusti lämpimiksi.
wiimax.fi
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
No, miten -18 mallisen220d E:n tehdas webaston saa lämmittämään moottoria?, onko kellään siitä hajua.
W213 T 220d 4Matic -18
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
"Kunnolla lämmin" on aika subjektiivinen käsite. Jos -20 asteen pakkasella istuu täysissä talvitamineissa +5 asteen autoon, niin äkkiähän siinä tulee hiki. Mutta mikä on todellisuus?
Tästä on mahdoton tehdä tarkkoja laskelmia, muuttujia on paljon, mutta jokaisella aineella on oma ominaislämpökapasiteettinsa, jonka pohjalta voidaan laskea, kuinka paljon energiaa tarvitaan sen lämmittämiseen.
Mutta jos lämmitettävänä on moottorin lohko, sanokaamme vaikka varovaisesti 150kg rautaa, parikyt litraa vettä ja pari kuutiota ilmaa, niin mihin 4-5 kilowattia pystyy?
Ei ainakaan siihen, että moottori ja vesi olisivat +60 astetta ja sisätilat +20 astetta, jos lähtökohta on -20 astetta pakkasta ja lämmitysaika puoli tuntia.
Vai pystyykö? Tarvitseeko edes huomioida hävikkejä? Odotellaanpa innokkaiden laskelmia..
Tästä on mahdoton tehdä tarkkoja laskelmia, muuttujia on paljon, mutta jokaisella aineella on oma ominaislämpökapasiteettinsa, jonka pohjalta voidaan laskea, kuinka paljon energiaa tarvitaan sen lämmittämiseen.
Mutta jos lämmitettävänä on moottorin lohko, sanokaamme vaikka varovaisesti 150kg rautaa, parikyt litraa vettä ja pari kuutiota ilmaa, niin mihin 4-5 kilowattia pystyy?
Ei ainakaan siihen, että moottori ja vesi olisivat +60 astetta ja sisätilat +20 astetta, jos lähtökohta on -20 astetta pakkasta ja lämmitysaika puoli tuntia.
Vai pystyykö? Tarvitseeko edes huomioida hävikkejä? Odotellaanpa innokkaiden laskelmia..
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Minä kun oon aina ollut huono pukeutumaan, niin ihan verkkatakilla jonka alla t-paita ja ei pitkiä kalsareita verkkareiden alla -20pakkasella ja autoon istuessa on lämmin. Ja jos nyt en ihan väärin muista niin kyllä ne nesteet on ollu +60 astetta sillä puolentunnin webaston käytöllä.Karel kirjoitti: ↑La 16.01.2021 16:48 "Kunnolla lämmin" on aika subjektiivinen käsite. Jos -20 asteen pakkasella istuu täysissä talvitamineissa +5 asteen autoon, niin äkkiähän siinä tulee hiki. Mutta mikä on todellisuus?
Tästä on mahdoton tehdä tarkkoja laskelmia, muuttujia on paljon, mutta jokaisella aineella on oma ominaislämpökapasiteettinsa, jonka pohjalta voidaan laskea, kuinka paljon energiaa tarvitaan sen lämmittämiseen.
Mutta jos lämmitettävänä on moottorin lohko, sanokaamme vaikka varovaisesti 150kg rautaa, parikyt litraa vettä ja pari kuutiota ilmaa, niin mihin 4-5 kilowattia pystyy?
Ei ainakaan siihen, että moottori ja vesi olisivat +60 astetta ja sisätilat +20 astetta, jos lähtökohta on -20 astetta pakkasta ja lämmitysaika puoli tuntia.
Vai pystyykö? Tarvitseeko edes huomioida hävikkejä? Odotellaanpa innokkaiden laskelmia..
En sitten tiedä onko juuri minun om611 alkuperäiswebasto ollut yliluonnollisen tehokas
W210 E320cdi
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Sama täällä. Siksi ovat noi lisälämmittimet aina olleet pienoisia pettymyksiä kun mainoksissa on luvattu vaikka mitä. Urbaanilegendojakin tuntuu riittävän.simoks kirjoitti: ↑La 16.01.2021 17:26Minä kun oon aina ollut huono pukeutumaan, niin ihan verkkatakilla jonka alla t-paita ja ei pitkiä kalsareita verkkareiden alla -20pakkasella ja autoon istuessa on lämmin. Ja jos nyt en ihan väärin muista niin kyllä ne nesteet on ollu +60 astetta sillä puolentunnin webaston käytöllä.
En sitten tiedä onko juuri minun om611 alkuperäiswebasto ollut yliluonnollisen tehokas
Kun ekan kerran hankin Webaston monipuolisella kaukosäädöllä ja HTM toiminnolla, niin piti pystyä seuraamaan kaukkarin näytöstä kabiinin lämmön nousua mukavasti olohuoneen sohvalta käsin. Pystyi toki, mutta hitaasti.
Sellaiset on vieläkin väykyssä ja yhdessä 126:ssa. Kun kaukkarin näytössä on kovilla pakkasilla se +5, niin olen tyytyväinen. Laitteen idea kuitenkin toteutuu, ja lämpöä alkaa tulla kunnolla ja nopeasti kun lähtee ajamaan, kun kaikki on esilämmitetty. Lämmitinhän kannattaa pitää päällä kunnes moottori on kunnolla lämmennyt ajon aikana.
Tehokkain lämmitin oli ekassa 126:ssani. Bahco jonka malli muistaakseni joku 4400 tms. Kolmessa vartissa oli jo niin lämmin, että paitahihasillaan sinne pystyi menemään. Selvisi, että se johtui siitä, että kiertovesipumppu oli hidas, ja enin lämpö siirtyi kabiiniin.
Seuraava omistaja oli sitten kuulemma joutunut ihan toden teolla kamppailemaan pelastaakseen koko koslan tulipalolta. Mutta se on sitten jo ihan toinen juttu.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Ei noilla arvoilla voi mitään tarkkaa sanoa. Lämmönsiirron häviöt ja lämpövirta systeemistä ulos ovat ainakin arvoja jotka pitäisi tietää. Jos laskee vain raudan ja veden lämmityksen (ilman massa, reilu 2kg, on häviävän pieni näihin verrattuna), niiin 5kW tuottaa vaadittavan lämpömäärän n. 40 min aikana. Tämä siis ilman häviöitä ja 100% hyötysuhteella.Karel kirjoitti: ↑La 16.01.2021 16:48 "Kunnolla lämmin" on aika subjektiivinen käsite. Jos -20 asteen pakkasella istuu täysissä talvitamineissa +5 asteen autoon, niin äkkiähän siinä tulee hiki. Mutta mikä on todellisuus?
Tästä on mahdoton tehdä tarkkoja laskelmia, muuttujia on paljon, mutta jokaisella aineella on oma ominaislämpökapasiteettinsa, jonka pohjalta voidaan laskea, kuinka paljon energiaa tarvitaan sen lämmittämiseen.
Mutta jos lämmitettävänä on moottorin lohko, sanokaamme vaikka varovaisesti 150kg rautaa, parikyt litraa vettä ja pari kuutiota ilmaa, niin mihin 4-5 kilowattia pystyy?
Ei ainakaan siihen, että moottori ja vesi olisivat +60 astetta ja sisätilat +20 astetta, jos lähtökohta on -20 astetta pakkasta ja lämmitysaika puoli tuntia.
Vai pystyykö? Tarvitseeko edes huomioida hävikkejä? Odotellaanpa innokkaiden laskelmia..
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Putkimies: ohittaa vesikiertoventtiilin
Sähkömies: ottaa venttiilin liittimen irti ja laittaa siihen vastuksen
Softamies: ohjelmoi vesikiertoventtiilin pois käytöstä
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Onks sulla kokemusta miten tuo koodataan pois?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
ZGW:ssä?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Ei vaan itse lämmittimessä
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Vähän alkuperäisen aiheen ohi. Aihe kiinnostin, joten piti kaivaa laskin ja taulukkokirja esiin.Karel kirjoitti: ↑Pe 15.01.2021 21:46Minulla on tälläkin hetkellä neljässä autossa Webastot. Jos pakkasta on sen 20 astetta, niin kaikissa kyllä sisäpuhallin kytkeytyy päälle 10 minuutin sisällä, mutta hyvä jos sitten puolessa tunnissa sisällä on edes +5. Ei noiden tehot juuri parempaan pysty. Eikä se oikeastaan edes ole mahdollista, ellei kuumavesikiertoa ohjata priorisoiden sisätiloihin.
Jos ajatellaan ihan siltä pohjalta, että sen kamiinan teho on 4-5 kilowattia, ja sillä pitäisi lämmittää koko eristämätön auto ja moottori nestetiloineen kovassa pakkasessa, niin vasta kahdessa tunnissa voi alkaa olla kotoisen lämmintä siellä auton sisällä. Edellytäen, ettei akku ole tyhjä ennen sitä.
Oletetaan että auton sisällä on ilmaa 3 m3 - massa noin 4 kg ja konepellin alla 200kg alumiinia. Kummatkin -20C. Kuinka paljon energiaa tarvitaan lämmittämään ne +5C lämpötilaan? Mun laskujen mukaan noin 4600kJ. Jos lämmittimen teho on 4,6 kW, tähän kuluu aikaa 1000s ~>16 min.
Tämä siis koulufysiikaa 100% hyötysuhteella.
Siis ideaalitilanteessa lämpiäminen tapahtuu yllättävän nopeasti. Vaikka huomioitaisiin erilaiset häviöt, niin ei lämpiäminen pitäisi tunteja kestää. Vanhat webastot/eberit olivat nopeita ja tukivat teoriaa. Nykysysteemeistä en tiedä mihin energia hukkuu tai mikä on pullonkaula jos/kun energia ei siirry lämmittimestä autoon.
Re: Olen tumpelo en tajua Webastosta
Ihan hyvät laskelmat mutta mihin unohdit moottorin jäähdytysnesteen? En katsonut glykolin arvoja mutta aiemmassa viestissä mainittu 20 litraa vettä vastaa liki 100 kiloa alumiinia. Oliko tuo 200 kg arvio/arvaus vaiko ihan tietoa? Itsellä ei ole käsitystä realistisesta painosta näihin laskelmiin. Vai oliko 200 kg alumiinia tarkoitus kattaa sekä vesi että moottorin metallit noin keskiarvona?
Monesti sen moottorin sanotaan lämpenevän sinne 40 asteeseen ja ylikin. Jos ei puhuta moottorin lämpötila-anturin lämmittämisestä niin melkein tuplat tarvitaan lisää energiaa. Hankalin asia varmaan tuo kabiinin lämmitykseen kuluva energia. Ei se lämpene pelkällä 4 kilon ilman lämmityksellä tietenkään. Sen lisäksi että pinnat pitää myös saada enemmän tai vähemmän lämpimäksi, sitä tehtäessä hyvin suuri osa hyttiin puhalletusta lämmöstä puhalletaan myös sieltä pois. Enpä lähde arvailemaan prosentteja.
Monesti sen moottorin sanotaan lämpenevän sinne 40 asteeseen ja ylikin. Jos ei puhuta moottorin lämpötila-anturin lämmittämisestä niin melkein tuplat tarvitaan lisää energiaa. Hankalin asia varmaan tuo kabiinin lämmitykseen kuluva energia. Ei se lämpene pelkällä 4 kilon ilman lämmityksellä tietenkään. Sen lisäksi että pinnat pitää myös saada enemmän tai vähemmän lämpimäksi, sitä tehtäessä hyvin suuri osa hyttiin puhalletusta lämmöstä puhalletaan myös sieltä pois. Enpä lähde arvailemaan prosentteja.