W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Muistaakseni näissä on vielä siellä kaasuvivustossa pieni iskunvaimennin. Näppää se irti ensimäisenä kun etsit korkealle jäävää tyhjäkäyntiä.

Jos pumppua ei ole koskaan ruuvvattu, laiska se on. Samaa voin sanoa tuosta 300TDT:stä joka itselläni on. Nykyajan matalavääntö volkkareita työntää ohi joka nurkalta :)

Varmaan se on matka ajossa mahdollista saada alle 9 litran kohtuudella kulkemaan? Mutta kaupungissa voi olla ihan normi kulutus?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kyllä matkassa täytyy mennä seiskalla alkavilla kulutuslukemilla eikä edes säästellen tarte mennä sedani kun on. Kaupungissa noin 8 ja mielummin alle... Kait?

Kun toi farkku matikkikin menee kaupungissa noin 9 talvella kunhan vaan ei ryntäile. Maantiellä pääsee helposti alle 8 talvinopeusrajoituksilla ja kesärenkailla (ilmastointiakaan kun ei tarte). Syksyllä monta kertaa tolleen ajoin. Toki oli pitkää matkaa eikä ryntäilyjä mutta silti. Jos nyt oikein muistan ni olisko ollu jotain 7.2 parikin eri reisua yhteensä noin 2800km. Pitäsikö vielä todeta että sitäpaitsi 606:lla? Sekun taitaa olla ruokaisampi vs 603 vaikka 606:ssa enempi venttiilejä onkin? Tai ainakin mulla on tuollainen fiilis.

Motariahan (kesällä 120) tuossa on 70km + Mäntsälästä Siilinjärvelle aika pätkä kaikkiaan. Kesänopeuksilla ja ilmastointi päällä tyypillinen matikilla on se 8.2. Joku kerta 7.8 kun on ihan optimaaliset olosuhteet eli ei liikennettä ja sopiva lämpötila ulkona. Kuivan kelin se vaatii. Jos on sadetta ni aina menee yli 8 kesänopeuksilla.

Toi sedani 603DT menee seiskalla alkaviin matka-ajossa aina oli kesänopeudet tai ei kunhan ajelee muun liikenteen vauhdissa eikä ryntäile.
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Kiitoksia mielenkiinnosta,
Mersun tämänpäiväinen tuloskunto:
https://img.aijaa.com/b/00825/14946497.jpg

Olisin mittaillut vielä tuon 60-90 (tostahan sen näkee aika tarkasti)mutta auto hyytyi totaalisesti, sahaamalla käyntiin ja heti tankille. Mittarin mukaan olis varttitankki ollut ainetta enkä ole saanut valoakaan palamaan kertaakaan. Oli toinen kerta kun teki tuon, molemmilla kerroilla ollut mittarin mukaan n.varttitankki. 56l sain tankattua. Silminähden esisuodatin oli mustunut hieman yli 1000km aikana

Myös hehkun merkkivalo ei toimi, lähti silti hyvin käyntiin -25c pakkasesta roikatta, kaks hehkua oli pimeänä ku tuli mulle hetken pelas hehkuvalo ok mutta nyt lakannut toimimasta. Toki mittariston takaa se keskikonsolin valojen sulake palanut ja ulkolämpö kyrvähtänyt.

Korkean kulutuksen sanoisin johtuvan siitä kun tuntuu että auto vaihtaa neloselle vasta kun kiihdyttää auton täyskaasulla, osakaasulla jää huutamaan pienemmälle pykälälle. Tekee tätä ehkä 30% ajasta. Tässähän ei rundimittaria ole niin ei ole dataa tästä. Muuten laatikko tuntuu toimivan todella hyvin.

Kaasuvaijerin nivelet rasvasin ja ainakaan kädellä "palauttamalla" kierrokset eivät tuntuneet tippuvan, tyhjäkäynti kierroksia oli taas testilenkillä tavallista enemmän. Liukkaalla kun auton laittoi pakille alkoi sutimaan paikallaan.

Liukkaasta tuli vielä mieleen että absit ei pelaa enään ku ehkä ehkä 20% ajasta. Anturit mitattu on ok, akun takana olevaa relettä koputtamalla prosentit nousee. Jos joku osaa sanoa uskaltaako ostaa tarvikkeen tai jollain myydä purkuosana? Voiko olla muutakin vikaa? Välillä myös valo sammuu mutta absit ei silti toimi.

Pientä harrastuneisuutta vaatii johtotähti, mutta koitetaan laittaa asioita kuntoon pikkuhiljaa.
Viimeksi muokannut -jokke-, Ma 08.03.2021 07:13. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Tupla
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tuo mittausten perusteella pahimmasta päästä laiska ole mitä noita on nähty, kun 17,9 sekuntia 0-100km/h. Tehdas ilmoittaa 14,1 sekuntia.
Paljon parannusta saa aikaan kun kääntää pumpun ajoituksen aikaisemmalle ja ruuvaa syöttöä lisää. Helppo säätää syötöt kun pitkä kone, ajoitus vastaavasti ahtaammin. Se 60-90km/h menee muistaakseni 5-6 sekunnin välille kun kaikki on OK.
Itse ostin taannoin 250TD (siis farkku vapari) automaattivaihteisen vuosimallia -90, ja se oli kyllä ostettaessa niiiiiin laiska että aivan kamala.
Ajoitus oli jossain 16jykk ja säädin sen kolmeentoista, samalla kertaa lisäsin syöttöä pari kierrosta. Menohalut muuttuivat radikaalisti (siis tottakai umpilaiska nykyautoihin verraten edelleen, mutta sentään pystyy tuskittelematta ajamaan) ja käyntikin kuulostaa paremmalta kun ei ole sellaista pehmeää sissutusta kuin aiemmin.
wiimax.fi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kato vielä se iskunvaimennin sieltä vivustosta. Niitä olen joutunut vaihtamaan useampaan 603 mitä on käynyt tallissa.

https://www.merteil.fi/fin/kaasuvivusto ... 604-p-1532

Se on tuon näköinen tai jos on originaali niin on muistaakseni vielä isompi.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: Ma 08.03.2021 08:57 Se 60-90km/h menee muistaakseni 5-6 sekunnin välille kun kaikki on OK.
Millä vaihteella kiihdyttäen tuo aika on mitattu ja automaattiko vai manuaali? Automaatti kait säädöistä riippuen saattaa käyttää tuossa kohtaa jopa kakkosta jos kikkarille asti polkee?

Edit: Tässähän taitaa olla 722.4 ja ne yleensä taitaa lähteä aina kakkosella liikkeelle? Niitäkin 722.4:sia on jotka lähtee ykköselläkin. Näistä vissiin on käännetty yksi venttiilipöydän jousisystemi samalleen kuin se 722.3 jo tehtaalla lähtiessä on?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Manuaalilla on mittailtu kolmosella, automaattihan menee millä vaihteella menee kun tuon lentävällä lähdöllä mittaa.

Eräs omistamani 300TD automaatti meni tuon välin 5,3 sekuntiin, 250TD manuaali 11,3 sekuntiin ja pumpun omatoimisten säätöjen jälkeen 7,3 sekuntiin. Eräs toinen 250TD manuaali PP-Dieselin ruuvaamalla pumpulla (ja harvalla perävälityksellä) 5,8 sekuntiin, 300TDT vähän yli 4 sekuntia jne...
wiimax.fi
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja jaasu »

-jokke- kirjoitti: Su 07.03.2021 21:51 Tässähän ei rundimittaria ole niin ei ole dataa tästä. Muuten laatikko tuntuu toimivan todella hyvin
Ikänä en oo w124 300deetä nähny ilman kiekka kelloa ni rupesin miettimään että onko niitä ilmanki lähteny tehaalta? Kaikkia sitä oppii :lol:
Menneitä paljon.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuokin on muuten totta, onkohan se ollut vakio varuste ns pitkässä moottorissa?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ainakaan meinbenz.de -sivuston mukaan kierroslukumittari ei ollut ollenkaan saatavissa mihinkään dieseleihin alkuvaiheessa.

EDIT niin kun tämä olikin vuodelta -87 niin silloin se on kyllä jo ollut vakiona 300 D:ssä. 16.12.1985 hinnastossa se ei ole saatavilla dieseleihin ja sitten taas seuraavassa, 1.9.1986 se on vakiona muissa dieseleissä kuin 200 D:ssä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ukkelilla on 86 300D manuaalina ja siinä ei vielä rinkimittaria ole. Mittarilukema ostettaessa oli 118t ja sitä tarkuutettiinkin ennen kun kaupan siitä teki. Auto oli rauhanturvatuonti ja siten tietoa auton historiasta löytyi hyvin. Toiselta omistajalta (joka oli mersukeräilijä) sen hankki. Oletimme ettei mittaristoon oltu koskettu saati sitä vaihdettu.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2270
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

[quote=joop79 post_id=1321590 time=1615188924 user_id=1285]
Kato vielä se iskunvaimennin sieltä vivustosta. Niitä olen joutunut vaihtamaan useampaan 603 mitä on käynyt tallissa.

https://www.merteil.fi/fin/kaasuvivusto ... 604-p-1532

Se on tuon näköinen tai jos on originaali niin on muistaakseni vielä isompi.
[/quote]

Eikö iskari ollut vain manuaali autoissa ...vai muistanko väärin :think:
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Itseasiassa joulukuussa 86 on tämä kyseinen mercedes syntynyt, vuosi kerennyt vaihtua kun tämä on saatu suomeen. Alkuperäinen mittaristo(ja mittarilukema) tässäkin on.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

cuuno kirjoitti: Ke 10.03.2021 00:47
joop79 kirjoitti: Ma 08.03.2021 09:35 Kato vielä se iskunvaimennin sieltä vivustosta. Niitä olen joutunut vaihtamaan useampaan 603 mitä on käynyt tallissa.

https://www.merteil.fi/fin/kaasuvivusto ... 604-p-1532

Se on tuon näköinen tai jos on originaali niin on muistaakseni vielä isompi.
Eikö iskari ollut vain manuaali autoissa ...vai muistanko väärin :think:
Tämäkin voi olla ihan totta. Pitää yrittää muistaa kattoa tuosta omasta 300TDT:stä onko siinä sitä.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Omissa ei kaasuvivustossa iskaria ole eli 300DT 250DT 300DTD. 3satkut on automaatteja mutta tuo 250DT on manuaali mutta 93:n jossa sit jo on kaksoismassa ja ARA joka ilmeisesti myös jotenkin liittyy aiheeseen?

Ex manuaali 200D:ssä 10/89 iskari mielestäni oli.
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Kuva
Pientä väliraporttia, 9tkm ajeltu mersulla. Tyhjäkäynti vika korjaantui itsestään ja laatikkokin tuntuu pelittävän paremmin.
500km prätkänhaku reissu pisimmillään ajeltu kärry perässä, mäkisessä maastossa kesähelteillä tuntu et jäädytyskapasiteetti ei riittänyt ja vähän joutu jäähdytteleen välillä, nyt kylmemmillä keleillä ja lyhemmillä matkoilla ei ongelmaa.

Tuulilasinpesunestettä ja dieseliä lisäilemällä pärjätty. Öljyt tsekannu muutaman kerran, ei tunnu kuluttavan.
Ei voi kamalasti haukkua +30 vuotiasta!

Öljynvaihto alkaisi olemaan ajankohtainen ja olen seuraillut että diamond dieselillä öljynpaineet laskenut tasaisesti öljyjen ikäännyttyä(talvella uusilla öljyillä tyhjäkäyntipaineet 2bar, nyt 1.2bar) ja kun vaihto alkaa olemaan ajankohtainen niin voisin kokeilla jotain toista öljyä, onko suosituksia?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kesäää vasten tultaessa ulkolämpötilatkin nousee ja sitämyöten mosan käyntilämpötilakin joten välttämättä ö-paineitten lasku ei liity öljyn ikääntymiseen?

Mosalämpöihin ni pese jäähdytin ulko sekä sisäpuolelta. Jäähdyttimen irroitus kun on helpo operaatio. Edes siivikkoa ei tartte irroittaa. Tuulitunneli ja ne syylarin metalliklipsit lukkopellistä sekä vesiletkujen klemmarit. Sitpä se taitaa lähteä ihan nostamalla

Ts. nostaa syylarin irti ja ulkopuoli jollain likkaripesuaineella useaan kertaan. Jättää liukkarin hetkeksi vaikuttamaan ja sit ei paineperurilla vaan ihan talon vesipistepaineella ja kuumalla vedellä. Hiekkaa, tomua, hyönteistenjätteitä lähte uskomaton määrä ellei jäähdyttimen edessä ole ollu mitään verkkoa suojana. Sisäpuoli esim konetiskiainella tms. ja kuumaa vettä. Jos on iso palju johon syylari mahtuu kokonaan tai edes puoliksi ni se olis ehkä se tehokkain konsti? Syylari kevenee tuossa operatiossa helposti tyyliin kilon ja joskus enemmänkin :wink:

Tämän ehkä oletkin lukenu mutta varuiksi/varoitukseksi jos harkitset uuden syylarin hankkimista:
viewtopic.php?f=3&t=212247

Itte olen täähän asti ajellu Teboilin Super HPD 10W 40 ja alkuun 5W 40. Nuitten välillä mielestäni ei eroa ole paitsi että 5W on selvästi kalliimpaa. Tuon öljyn lisäaineistus haisee ensimmäisillä tuhansilla. Öljyssä on siis ominaishaju joka tunkee kabiiniin asti mosan ollessa käyntilämmössään. Minulla kun huohotus menee pohjalevyn alle ettei huurut sotke välijäähdytintä.

Nyt sit ajattelin koittaa juurikin tuota mainitsemaasi Diamond Dieseliä joka ilmeisesti pitäisi olla hyvä öljy? Samoin bensaan ajattelin laittaa Diamondit.

Omiin kokemuksiin on jääny se että Mobilin 5W 50 Rally Formula on melki huonoin mahdollinen vaihtoehto mitä valita voi. Sitä siis ei mielestäni kuulu mosaan laittaa. Mobilin 0W 30 jne ni niistä ei kokemusta ole mutta nuo on kait tarkoitettu uudemman generaation moottoreihin?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nousiko lämmöt kuinka korkealle? Viskon pitäisi tarrata kiinni jossain 100°C kieppeillä. (Ja se 80°C jälkeinen viiva on 100°C.) Minulla tuo 250 dt nostaa rajummin kuormitettaessa kesällä lämpöviisarin vajaaseen sataan. On tehnyt näin "aina". Kun kuormitus loppuu, palautuu lämpö nopeasti normaaliksi.

Itse käytin aiemmin Diamond Dieseliä. Se on 229.51 luokitteista öljyä. Nyttemmin siirryin 229.3 luokitteiseen öljyyn (Castrol magnatec 5W-40 ja Mobil Super 3000 x1 5w-40). Ei ole pahaa sanottavaa näistä mistään. Diamond Dieselin aikaan jouduin vaihtamaan venttiilinpainimet, kun alkoivat säksättämään. En voi kuitenkaan julistaa, että säksätys olisi johtunut nimenomaan öljystä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

DT:ssä jos ei ole välijäähyä ni lämpö tosiaan nousee. Vedossa kun ahtopaine on liki kilo ja E- malleissa missä joissain on alipainesäätöinen hukkaportti ni jossain tapauksessa enemmänkin. Noin kilo ahtopainetta tarkoittaa moottoriin menevän ilman lämpötilaksi lähellä sataa astetta olevia lukemia alle kympänkin ulkolämpötiloilla. Ei ihme että kansi on lujilla

Matikissa jossa on kohtuukokoinen välijäähy ja syylari "sattuneesta syystä on pysyny puhtaana" ni en muista yli 90 lukemia ilman vaunua ajettaessa olleen eikä yksiakselisen kärrinkään kanssa. Vaunun kanssa ei sadan ylityksiä ole ollu mutta yli 90 nousee helteillä pidemmissä ylämäissä. Noin 1400 kilon puntti on tuo vaunu ja tuossa kohtaa on auto pakattu muutenkin täyteen.

Vaparissa lämpöjen ei käsittääkseni pitäisi nousta sadan kieppeille jos vaan syylari on puhdas ja visko kunnossa? Vesipumpuissa kait on näissä vanhemmissa metallinen se siipipyörä ni ei halkeile sekään? Termarihan on eri vaparissa ja oliko niin että se on 86 kun se ahdetuissa on 82? Visko tosiaan tarraa hiukan riippuen yksilöstä sadan kieppeillä kuten Janne mainitsi. Sedan 300DT:ssä muistaakseni 105 ja 300DTD:ssä hieman aiemmin kun sitä joskus paikallaan käyttäessa testasin.

Nuista nostimista Janne sellainen kyssäri et puritko koskaan niitä? Se hydrauliosahan tippuu pois kun nostimen kalauttaa vasten kovaa vaneri tai metallilevyä. Sit kun on irrallaan ni hydrauliosan saa purettua ja ehkä selkenee vika? Hiukan kiinnostaisi tuo aihe meinaan jäin oikeasti miettimään vaihdanko sittenkään Diamondiin? Ainoa syy vaihtoon on tuo haisu ensimmäisillä tuhansilla kilometreillä.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti:Nuista nostimista Janne sellainen kyssäri et puritko koskaan niitä? Se hydrauliosahan tippuu pois kun nostimen kalauttaa vasten kovaa vaneri tai metallilevyä. Sit kun on irrallaan ni hydrauliosan saa purettua ja ehkä selkenee vika? Hiukan kiinnostaisi tuo aihe meinaan jäin oikeasti miettimään vaihdanko sittenkään Diamondiin? Ainoa syy vaihtoon on tuo haisu ensimmäisillä tuhansilla kilometreillä.
Kyllä purin. viewtopic.php?f=2&t=186915&hilit=nostimen+purku
Kaksi nostimista oli löysiä ja säksätti. Purin yhden ehjän ja yhden viallisen. Silmällä havaittavaa vikaa en löytänyt. 470tkm oli nostimia vaihdettaessa mittarissa ja olin omistanut auton noin 30tkm ajan. Koko tuo aika oli käytössä Diamond diesel ja jatkoin sen käyttöä vielä 30tkm nostimien vaihdon jälkeen.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Syylärin putsaus olisi varmasti paikallaan, uskon kans että orkkis parempi kuin uusi kiinalainen..
Kelithän täällä periferiassa alkaa olemaan pakkasen puolella aamuisin niin öljynpaineita lämpötilan puolesta vois syyttää kun ihan lähellä nollakeliäkin lämpimänä paineet siellä 1.2 hujakoilla.

Mutta nyt tuli sit mercedekseen ensimmäinen vika, eilen startatessa tuntui kuin startti vetäisi julmat kierrokset ja sit rohinalla ja paukkeella kone pyörähti käyntiin?
Tossakin uskon että orkkis startti mielummin kuin halpa kiinalainen mutta mikähän tuolta mennyt? Bendix, planeettapyörä?? Onko ehdotuksia, pitäis saada osat hommattua etukäteen ennekuin alan käyttään starttia irti.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Siis että se startti ensin vetäisi tyhjää ja sitten vasta otti kiinni vauhtipyörään ja rupesi pyörittämään moottoria, ymmärsinkö oikein?

Jos se on noin kuin kuvailin, niin käsittääkseni yleensä on kyse siitä, että startin hammaspyörä ei liiku vapaasti akselillaan, siis akselin suuntaisesti. Jos se tekee tuota vain kylmänä, niin siellä voi olla vaikka jäykkää rasvaa, joka kylmänä on sitten sen verran tahmeaa, ettei pyörä enää liiku vapaasti. Juuri noin esim. mun yhdessä kesäautossa on ollut jo vuosia, enkä ole sille viitsinyt mitään tehdä, kun se tekee tuota vain pakkasella ja pakkasella sillä ei käytännössä juuri ajeta. Varmaan menisi puhdistuksella ja rasvan vaihdolla, mutta en tiedä, miten helposti se onnistuu.

Itseltä aikanaan hajosi startti OM603 moottorista, ja se oli alkuperäinen Valeo. Bosch taisi olla se toinen alkuperäisvalmistaja, että se nyt ainakin pitäisi selvittää, että kumpi siellä on, jos aikoo osia vaihtaa. Omastani hajosi silloin Bendixin tuollainen vipu, tai mikä se nimeltään mahtaa ollakin. Uuden sai alkuperäisosana tilaustavarana, mutta kun oli kiire, niin ostin jostain hajottamosta Peugeotin startin, jossa tiesin olevan tuon saman palikan ja vaihdoin sieltä. Uusi osa on hyllyssä edelleen, kun en ole vaivautunut varmuuden vuoksi vaihtamaan...

Jos kiinnostaa, niin tuommoinen on se Valeon startti ja rikkinäisestä osastakin on kuva. Sinun tapauksessasi veikkaisin, että vika ei ole tuossa missä se mulla oli koska silloin se ei edes pyöritä starttia, kun toi on rikki. Sen sijaan tuon keskimmäisen kuvan osa, jossa on hammaspyörä mukana vähän huonosti näkyen, niin se kai siellä jumittelee.

EDIT: Parhaassa tapauksessa voinee korjaantua ylimmässä kuvassa näkyvän kirkkaan akselin puhdistuksella ja esim. jollain PTFE-tavaralla voitelemisella, jos se on likainen / ruosteinen.

Kuva

Kuva

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Tilasin hätäpäissäni hellan startin, 170€.
Kiitokset kuitenkin vastauksesta pitää varmaan jättää itelle vielä tuo nykyinen ja tutkia myöhemmin nyt autolle tarvetta päivittäin niin ei jouda jäädä arpomaan. Niin ja vianmäärityksen käsitit ihan oikein, tuntuu tosiaan että startti pyörii hetken "tyhjänä" vika tuli nyt ihan yhtäkkiä ja tehnyt sitä joka starttauksella siitä asti.
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Noniin, startinvaihdon jälkeen on taas vaan ajeltu.
Hehkut laitoin koko kierroksen kun männävuonna uusin vain kaksi palanutta.

Leimalta pomppas nyt kuitenkin apusimpukasta, vanhoja keskusteluja lueskelin ja oli mainintaa että febi ym. Tarvikeosat voivat olla välyksellisiä jo paketista otettuna.
Onko viimevuosilta kokemusta apusimpukan remonttoineista?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

-jokke- kirjoitti: Ma 21.02.2022 18:41 ...
Onko viimevuosilta kokemusta apusimpukan remonttoineista?
Ei ihan viime vuosilta, mutta joitakin vuosia sitten katsastutin W124:n ja katsastaja ei havainnut ohjauksessa mitään moitittavaa, mutta takapäässä oli joku väljä tukivarsi, jonka vaihdon jälkeen vei auton pyöränsuuntaukseen ja siellä eivät suostuneet tekemään mitään, koska apusimpukka oli väljä.

Sen korjaussarja oli silloin alkuperäisosana 65€, ja muistaakseni varsin helppo vaihtaa, ainakin kun vertaa siihen edelliseen operaatioon, joka oli kaikkien takatukivarsien vaihto. En ikävä kyllä huomannut silloin yrittää selvittää, että minä valmistajan tekemä se alkuperäinen osa on. Halvemmalla saman osan varmasti saa tarvikkeena, kun vain tietäisi, että kuka sen alkuperäisen on tehnyt.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Lemförder yleisesti ottaen laadukas valinta alustaan. Ja ilmeisesti usein se on myös alkuperäisosan valmistaja.
Tosin nykyään nekin (Lemförder) saattavat olla Made in Kaukomaat - kamaa
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Tilasin lemförderin korjausarjan, toivotaan et tulee sillä kuntoon.

Edit. Oli muuten paketissa et Made in China.
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Apusimpukan pusla vaihdettu ja olin viemässä autoa toiveikkaana uusintanäyttöön, kunnes läpsintä alkoi kuulua konehuoneesta ja moniurahihnahan siellä oli tullu tiensä päähän.
Uusi remmi + kiristinrulla hankinttu jo aikoinaan ja tilasin vielä vesipumpun ja vaimentimen, onko muuta aiheellista uusia remontin yhteydessä?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ehkä vähän tyhmä, mutta täsmentävä kysymys: Kiristinrullan kanssa kai tulee koko kiristinkeinusysteemi, siis se missä itse rulla on kiinni? En edes tiedä, saako pelkkää rullaa mistään ja onko kysymys sen puoleen ihan turha. Mutta joka tapauksessa se koko systeemi kannattaa vaihtaa, kun usein juuri sen keinun laakeri hajoaa. Käsittääkseni johtuu siitä, että varsinaisesti tuollaiset laakerit on suunniteltu pyörimään ja tuossa se tekee lyhyttä liikettä edestakaisin pyörimisen sijaan, niin se kai syö laakeria pidemmän päälle. Ja tosiaan se keinun iskari samalla vaihtoon, kuten jo mainitsitkin.

En itse keksi, mitä muuta pitäisi vaihtaa. Tässä varmaan on viskokytkimellä tuuletin, niissä viskoissa on kanssa ollut toisinaan sellaista vikaa, etteivät kuumanakaan ota kunnolla kiinni ja silloin hitaassa ajossa moottori saattaa kuumentua. Mutta ei sitä varmastikaan varmuuden vuoksi kannata vaihtaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin