Turbiinin tyhjennys

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Turbiinin tyhjennys

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Koitin hakea turbiinin tyhjennystulppaa,mut ei sattunut silmään.Täytyis varmaan pyörittää,mut mistä sais otteen?Diesel pistää aika hyvin vastaan.
On aika tuuria,et tyhjennystulppa osuis kohdalle,kun sammutan auton.
Kerran olen automaatin öljyn vaihtanut,mut öljypohjan kun avaa,ei tule kuin reilut 3 litraa ulos.Olisko hyviä ideoita remppaan?
Auto MB 220d 202 farkku-98
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sieltä auton alta on hyvä pyörittää isolla meisselillä siitä reiästä mistä proppukin sitten löytyy.
wiimax.fi
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ripe »

W123:sta on hyvä pyörittää kampiakselinpäästä 27mm hylsyllä.
En tie sit näistä uusista saako sinne avainta sopiin?
Öljynjäähdyttimen vois saada tyhjemmäks avaamalla öljyputket. Mahtaako sit kannattaa, voi jäädä putket vuotaan jollei vaihda tiivisterikkoja.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:Sieltä auton alta on hyvä pyörittää isolla meisselillä siitä reiästä mistä proppukin sitten löytyy.
Näin olen kuullut minäkin.
Mutta eikö siinä ole vaara, että moisesta operaatiosta syntyy metallipurua joka voi jäädä sitten laatikkoon?

En tosiaan ole hommaa ikinä tehnyt, joten en tiedä millainen paikka siellä on väännellä.
Yleensä ottaen vaan tahtoo meisseli lipsua tai hiertyä, jolloin silpun riski on olemassa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Mutta eikö siinä ole vaara, että moisesta operaatiosta syntyy metallipurua joka voi jäädä sitten laatikkoon? "

:shock:

Täh ? Ei nyt halavatussa sentään mistään propun reiästä laiteta meisseliä laatikkoon... :D

Tuossa hommassa ei ole minkäänlaista ongelmaa/riskiä , turbiinin päällys on maalaamatonta metallia eikä siihen mahdollisesti tuleva naarmu haittaa yhtään mitään.
Puru tippuu lattialle jos sellaista muodostuu.

Sama juttu kuin käsivalintaista pyörittäisit hammaskehästä, mutta automaatissa ei ole hampaita.

Kampiakselin päästä pyörittäminen on hankalaa.
wiimax.fi
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

kyllä mä ainakin sain ihan kampuran päästä pyöriteltyä hylsyllä turbiininpropun esiin. Tai siis faija pyöritti ja meikä makas auton alla tutkailemassa millon proppu suvaitsee saapua näkökenttään.
C 202 250TDT Elegance
-Diesel inside-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dealer kirjoitti:"Mutta eikö siinä ole vaara, että moisesta operaatiosta syntyy metallipurua joka voi jäädä sitten laatikkoon? "


Sama juttu kuin käsivalintaista pyörittäisit hammaskehästä, mutta automaatissa ei ole hampaita.

Kampiakselin päästä pyörittäminen on hankalaa.
sama hammaskehä löytyy automaatistaki... mites se muuten käynnistyis... :D

räikällä ja pitkällä 27mm hylsyllä kampiakselistaa... ei minusta mitenkän vaikeaa... toimii ainaki 123 126 ja 124sissa
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Turbiinin tyhjennys

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Hetkonen,mistä sait kampuran päästä kieputettua?
Itse sain alta hieman pyöritettyä,kun avasin sen mustan pienen muoviluukun.Hieman sain pyörähtään,kun kampesin pultinkannoista.Sitten tuli taas sileetä pintaa ja ote lipsui.Ei se niin helppoa ollutkaan.Täytyy vielä yrittää.Eikös sais mitenkään pyöritettyä konehuoneesta käsin?
Sain muuten veholta kaksi tiivisterengasta.Viimeksi en vaihtanut mitään,kun laskin öljyn öljypohjan propusta.Kuparinen on ilmeisesti öljypohjan propun tiiviste.Onkos tämä toinen kenties turbiinin roppuun?
:?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Turbiinin tyhjennys

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petromax kirjoitti:Hetkonen,mistä sait kampuran päästä kieputettua?
Itse sain alta hieman pyöritettyä,kun avasin sen mustan pienen muoviluukun.Hieman sain pyörähtään,kun kampesin pultinkannoista.Sitten tuli taas sileetä pintaa ja ote lipsui.Ei se niin helppoa ollutkaan.Täytyy vielä yrittää.Eikös sais mitenkään pyöritettyä konehuoneesta käsin?
Sain muuten veholta kaksi tiivisterengasta.Viimeksi en vaihtanut mitään,kun laskin öljyn öljypohjan propusta.Kuparinen on ilmeisesti öljypohjan propun tiiviste.Onkos tämä toinen kenties turbiinin roppuun?
:?
Pyöriihän se vaikka ohjaustehostajan siivapyörää kiintolenkillä pyörittämällä.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:"
Tuossa hommassa ei ole minkäänlaista ongelmaa/riskiä , turbiinin päällys on maalaamatonta metallia eikä siihen mahdollisesti tuleva naarmu haittaa yhtään mitään.
Hyvä sitten, jos riskiä ei ole.
On vaan pistänyt pienessä mielessä miettimään, miten tuo tapahtuu elävässä elämässä ja millä tavalla :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sitten kun se todella paljon puhuttu, jopa kuuluisa ruuvi löytyy, :) niin se voi olla tiukassa. Ei kuitenkaan kannata vääntää sitä heti pyöreäksi. Vaan sovittaa hyvälaatuinen avain paikalleen, samalla kun avaimesta vääntää sen verran kuin uskaltaa, kannattaa avaimen päähän, proppua kohti, lyöda vasaralla napakasti. Silloin se yleensä aukeaa. Aika harvassa on ne turbiinintyhjennytproput, jotka ei olisi enemmän tai vähemmän jumissa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"sama hammaskehä löytyy automaatistaki... mites se muuten käynnistyis"
Aivan, kuvasin asiaa tyhmästi. :D

Voihan sitä pyörittää kampiakselin päästä, mutta hankalaa yksinään etsiä proppua sillätavoin.
wiimax.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

varsinkin silloin kun yksikseen vaihtaa öljyjä...
Itse tein ja säästin
Vastaa Viestiin