Jousipuristimista
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 12.12.2015 21:27
Jousipuristimista
Halpismallin (100€) ebay puristin antautu 500sen etujousen vaihdossa. Se osa joka on lukkorenkaalla pohjassa kiinni ja estää puristimen pyörähtämisen halkesi. Ei sinänsä ihme, kun materiaali vahvuus on ohuempi sieltä juuresta ja paksumpi yläpäästä. Voin laittaa kuvaakin myöhemmin. Niin ja toinen ongelma on, että puristin lätkät taitavat olla liian paksut, kun kaikkien mallien jousiin eivät tahdo mahtua ilman väkivaltaa paikalleen ja pois. Tästä oli juttua ulkolaisilla mersufoorumeillakin
No nyt tarttis sitten ostaa uusi ja tällä kertaa ladukkaampi. Ehkä se reilu tonnin klann on pois suljettu hinnaltaan harrastelijalle. Mutta onko porukalla nuita muutaman satasen kamppeita käytössä. Ja olisko joku tutkinu eri puristimien rakennetta yhtään pintaa syvemmälle ja osaisi suositella jotain tiettyä merkkiä?
Itte olen kattonu mm. laser ja sw stahl merkkistä puristinta, hinnat n.300-400e. Jos jollain olis jompi kumpi, niin saisko lähikuvia?
No nyt tarttis sitten ostaa uusi ja tällä kertaa ladukkaampi. Ehkä se reilu tonnin klann on pois suljettu hinnaltaan harrastelijalle. Mutta onko porukalla nuita muutaman satasen kamppeita käytössä. Ja olisko joku tutkinu eri puristimien rakennetta yhtään pintaa syvemmälle ja osaisi suositella jotain tiettyä merkkiä?
Itte olen kattonu mm. laser ja sw stahl merkkistä puristinta, hinnat n.300-400e. Jos jollain olis jompi kumpi, niin saisko lähikuvia?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 12.12.2015 21:27
Re: Jousipuristimista
Tuolla pitäis olla kuvia puristimen osista ja mittoja
https://aijaa.com/DvpNnx
Olis kyllä mielenkiintosta verrata laadukkaampaan tai ainakin kalliimpaan puristimeen. Tuossa on tosiaan vain n.0.9mm peltiä ohuemmasta päästä, se sokalla kiinni oleva "sylinteriputki" tai mikä lie nimeltään onkaan. Ja hahlossa liukuvat tapit on väljät, matalat ja pyöreät reunoista, joten ei ihme, että petti siitä kohtaa. Tapit siis pyörähti hahlosta pois ikään kuin putken alle ja samalla halkaisi sen useammasta kohtaa. Tuttu ammattihitsari korjasi sen, että sain tehtyä homman loppuun, mutta se petti sitten heti kohta toisesta paikkaa uudestaan. Tässä mallissa nuo hahlossa olevat tapit on tosiaan ainoa osa, joka estää puristinta pyörähtämästä paineessa. Eikös niissä alkuperäisissä ainakin ole vielä varmistustappi siellä pohjassa, joka estä pyöräshtämisen?
Tällä puristimella oli tosiaan vaihdettu peräti yhen 124 etujouset ennen kuin hajosi
https://aijaa.com/DvpNnx
Olis kyllä mielenkiintosta verrata laadukkaampaan tai ainakin kalliimpaan puristimeen. Tuossa on tosiaan vain n.0.9mm peltiä ohuemmasta päästä, se sokalla kiinni oleva "sylinteriputki" tai mikä lie nimeltään onkaan. Ja hahlossa liukuvat tapit on väljät, matalat ja pyöreät reunoista, joten ei ihme, että petti siitä kohtaa. Tapit siis pyörähti hahlosta pois ikään kuin putken alle ja samalla halkaisi sen useammasta kohtaa. Tuttu ammattihitsari korjasi sen, että sain tehtyä homman loppuun, mutta se petti sitten heti kohta toisesta paikkaa uudestaan. Tässä mallissa nuo hahlossa olevat tapit on tosiaan ainoa osa, joka estää puristinta pyörähtämästä paineessa. Eikös niissä alkuperäisissä ainakin ole vielä varmistustappi siellä pohjassa, joka estä pyöräshtämisen?
Tällä puristimella oli tosiaan vaihdettu peräti yhen 124 etujouset ennen kuin hajosi
Re: Jousipuristimista
Ei auennut tuo kuvalinkki ainakaan minulla...
Mulla myös se eBayn satasen puristin käytössä (en muista merkkiä). Useamman kerran jouset vaihdettu ja hyvin on kestänyt. Olen käyttänyt aina käsiavaimella, näissä oli kiellettyä käyttää pulttipyssyä. Joka käytön jälkeen puhdistan ja rasvaan kierteen.
Yksien Eibachin madallusjousten kanssa oli ongelmia sopivuuden kanssa. Lautaset olivat liian paksut, eikä niitä meinannut saada asennetusta jousesta enää irti. Jousi irraallaan lautanen mahtui lankojen välistä. Vakiojousiin on tähän asti toiminut, samoin toisen auton Eibachin madallusjousiin oli passelit. Mulla ne lautaset ovat paksuimmalta kohdalta noin 12mm.
Mulla myös se eBayn satasen puristin käytössä (en muista merkkiä). Useamman kerran jouset vaihdettu ja hyvin on kestänyt. Olen käyttänyt aina käsiavaimella, näissä oli kiellettyä käyttää pulttipyssyä. Joka käytön jälkeen puhdistan ja rasvaan kierteen.
Yksien Eibachin madallusjousten kanssa oli ongelmia sopivuuden kanssa. Lautaset olivat liian paksut, eikä niitä meinannut saada asennetusta jousesta enää irti. Jousi irraallaan lautanen mahtui lankojen välistä. Vakiojousiin on tähän asti toiminut, samoin toisen auton Eibachin madallusjousiin oli passelit. Mulla ne lautaset ovat paksuimmalta kohdalta noin 12mm.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 12.12.2015 21:27
Re: Jousipuristimista
Räikällä veivataan tottakai. Minäkin rasvasin tuosta kierteen ja laakerin silloin uutena, kun oli ihan kuiva muistaakseni. Minun kamppeessa on kans 12mm paksut lautaset siittä keskeltä, eli paksuimmasta kohtaa. Kaverin w124 300D vakio etujouseen ei lautaset sopinu mitenkään...ehkä väkivalloin vasaroimalla olis voinu onnistua.JanneW124 kirjoitti: ↑Ti 03.08.2021 13:56 Ei auennut tuo kuvalinkki ainakaan minulla...
Mulla myös se eBayn satasen puristin käytössä (en muista merkkiä). Useamman kerran jouset vaihdettu ja hyvin on kestänyt. Olen käyttänyt aina käsiavaimella, näissä oli kiellettyä käyttää pulttipyssyä. Joka käytön jälkeen puhdistan ja rasvaan kierteen.
Yksien Eibachin madallusjousten kanssa oli ongelmia sopivuuden kanssa. Lautaset olivat liian paksut, eikä niitä meinannut saada asennetusta jousesta enää irti. Jousi irraallaan lautanen mahtui lankojen välistä. Vakiojousiin on tähän asti toiminut, samoin toisen auton Eibachin madallusjousiin oli passelit. Mulla ne lautaset ovat paksuimmalta kohdalta noin 12mm.
Ohjelappusessa muistaakseni luvataan 1500kg maksimi kestävyydeksi. Liekkö 500SL:n etujousi littiin puristettuna oli vain liika kova paikka sille Merkki on Haskyy
Re: Jousipuristimista
Jos vähänkin enemmän ruuvaa/oma korjaamo paikkakuntalaisille niin investoi niihin Klannin puristimiin.
Itse harrastelijana olen pärjännyt näillä kiinan venkuloilla myös pitkien esim. W124 etujousien kanssa.
Itse harrastelijana olen pärjännyt näillä kiinan venkuloilla myös pitkien esim. W124 etujousien kanssa.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 12.12.2015 21:27
Re: Jousipuristimista
Niin, nehän ainakin olis varmasti hyvät, mutta kyllä hinta on kovin suolanen, kun tarvetta ei kuitenkaan ole kuin luokkaa kerta-pari vuodessa. Ite kuitenkin rassailen autoni, niin jousikin täytyy omin neuvoin saada pois ja paikalleen tarvittaessa. W123, W124 ja R129 löytyy kuitenkin ja kaikkiinhan sen puristimen tarvii.
Eikö kellään olis nuita sw-stahl puristimia ja osais heittää kommenttia niistä? Ne irtoais vajaalla 400eurolla, jonka voin viellä maksaa, jos rahalle saa vastinetta. Netistäkään ei löydy sen parempia kuvia/tietoja. Laatumerkkihän tuo sw-stahl kuitenkin on, että tuskin puristinkaan mikään ihan lelu ois.
Eikö kellään olis nuita sw-stahl puristimia ja osais heittää kommenttia niistä? Ne irtoais vajaalla 400eurolla, jonka voin viellä maksaa, jos rahalle saa vastinetta. Netistäkään ei löydy sen parempia kuvia/tietoja. Laatumerkkihän tuo sw-stahl kuitenkin on, että tuskin puristinkaan mikään ihan lelu ois.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 12.12.2015 21:27
Re: Jousipuristimista
Nyt on sitten sw stahl hommattu ja vaikka äkkinäinen väittäisikin, että sama kampe kuin kiinalainenkin, niin kyllä niitä eroja löytyy. Yleinen laatu ja työn viimeistely näkyy. Siinä missä kiinalainen on jättänyt reunoja teräviksi, niin saksalainen on ne pyöristänyt. Mm. lautasten asennus voisi kuvitella olevan helpompaa, kun reunat on pyörtävät. Teleskoopissa taas kiinalainen on jättänyt liukutappien reunat pyöreiksi ja sovitus on mallia väljä. Saksalaisessa reunat on terävät ja sovitukset tiukat. Teleskooppi on tehty saksalaisessa selkeästi vahvemmasta materiaalista. Teleskoopissa olevan laakerin kuulat on saksalaisessa prässätty koolinkiin kiinni, kiinalaisessa kuulat putoaa pois, jos puristimen purkaa. Laakeri myös pyörii todella herkästi saksalaisessa, kiinalaisessa ei kehumista.
Lautasistakin eroja löytyy. Stahlin lautanen on keskeltä 11mm paksu, kiinalainen 12mm. Ei kuulosta isolta, mutta sen kaverin 300D:n kanssa se milli olisi saattanut olla juuri ratkaiseva ero. Lautasten ura johon jousi tulee on stahlissa myös ohkasempaa tavaraa, joten lautasen pyörittäminen "jousen sisällä" on huomattavasti helpompaa. Siinnä 300D:ssä olisi onnistunut varmasti laittaa lautanen jousen keskelle ja pyöritellä se sitten jousta myöten alas/ylös. Kiinalainen oli liian paksu tähänkin tapaan.
Yhteenvetona voisi siis sanoa, että ne puheet että halpis ebay kamppeet ja kalliimmat versiot olisi identtisiä on kyllä höpö puheita. Se miten sw stahl toimii ja kestää jää nähtäväksi, mutta ainakin silmämääräinen tutkiskelun perusteella väitän, että rahalle saa vastinetta. Tämä maksoi 380euroa...kiinalainen maksanut reilun satkun aikanaan.
Vielä kun saisi sen tonnin klannin vertailuun.
Toivottavasti kuvat näkyy
Lautasistakin eroja löytyy. Stahlin lautanen on keskeltä 11mm paksu, kiinalainen 12mm. Ei kuulosta isolta, mutta sen kaverin 300D:n kanssa se milli olisi saattanut olla juuri ratkaiseva ero. Lautasten ura johon jousi tulee on stahlissa myös ohkasempaa tavaraa, joten lautasen pyörittäminen "jousen sisällä" on huomattavasti helpompaa. Siinnä 300D:ssä olisi onnistunut varmasti laittaa lautanen jousen keskelle ja pyöritellä se sitten jousta myöten alas/ylös. Kiinalainen oli liian paksu tähänkin tapaan.
Yhteenvetona voisi siis sanoa, että ne puheet että halpis ebay kamppeet ja kalliimmat versiot olisi identtisiä on kyllä höpö puheita. Se miten sw stahl toimii ja kestää jää nähtäväksi, mutta ainakin silmämääräinen tutkiskelun perusteella väitän, että rahalle saa vastinetta. Tämä maksoi 380euroa...kiinalainen maksanut reilun satkun aikanaan.
Vielä kun saisi sen tonnin klannin vertailuun.
Toivottavasti kuvat näkyy
Viimeksi muokannut 321sakke123, To 26.08.2021 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jousipuristimista
Ei näy kuvat.
Uskoisin saksalaisen olevan tuohon hintaan parempaa materiaaliakin, kiinasta tuntuu saavan melko pehmeää rautaa välillä...
Uskoisin saksalaisen olevan tuohon hintaan parempaa materiaaliakin, kiinasta tuntuu saavan melko pehmeää rautaa välillä...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 12.12.2015 21:27
Re: Jousipuristimista
Kai nyt jo näkyy
Re: Jousipuristimista
En näe tuossa muuta saksalaista kuin saksalaisen import firman nimen. Kaikissa aasiasta tulevista työkaluissa, erikoistyökaluissa voi olla isoja eroja "samanlaisissa" työkaluissa. Iso työkalumerkki joka ostaa työkaluja / valmistuttaa, vaatii speksit kohdalleen, voi olla parempi.
Re: Jousipuristimista
Kyllä minä näen eron koneistuksen jäljessä materiaalin viimeistelyssä ja jopa trapetsikierteen harja ja nousu on saksalaisessa eri. Kiinalainen ruuvi näyttää kiinalaiselle. Taitaa olla orkkis ja kopio tuossa vierekkäin, ainakin näin voisin olettaa kun työn jälkeä katsoo.
Mitään näistä ymmärrä tälleen insinöörin papereilla ja yli 10v koneistus / metallityöläisen silmillä mutta tällaisen vaikutelman saa kuvia katsomalla.
Mitään näistä ymmärrä tälleen insinöörin papereilla ja yli 10v koneistus / metallityöläisen silmillä mutta tällaisen vaikutelman saa kuvia katsomalla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 12.12.2015 21:27
Re: Jousipuristimista
Kyllä, myös kierteessä on eroa.
Sen verran voi kiinalaista puolustaa, että se toimiinee ihan hyvin neljä ja viisisylinteristen mallien kanssa. Kuutosiin ja sitä suurempien kanssa saattaa tulla ja tuleekin ongelmia. Aiemminkin sanoin, että vaihdoin sillä jouset w124 250D malliin ilman ongelmia. 300D ja 500 kanssa tuli ongelmia ja puristin hajosi 500 jousen voimasta. Maanantai kappalekko sitten, en tiedä. Selvää kuitenkin on, että laatu ei ole kummoinen kalliimpaan verrattuna. Eikä toki voi muuta olettaakkaan hinnat alkaen tavaran kanssa.
Sen verran voi kiinalaista puolustaa, että se toimiinee ihan hyvin neljä ja viisisylinteristen mallien kanssa. Kuutosiin ja sitä suurempien kanssa saattaa tulla ja tuleekin ongelmia. Aiemminkin sanoin, että vaihdoin sillä jouset w124 250D malliin ilman ongelmia. 300D ja 500 kanssa tuli ongelmia ja puristin hajosi 500 jousen voimasta. Maanantai kappalekko sitten, en tiedä. Selvää kuitenkin on, että laatu ei ole kummoinen kalliimpaan verrattuna. Eikä toki voi muuta olettaakkaan hinnat alkaen tavaran kanssa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 12.12.2015 21:27
Re: Jousipuristimista
Eilen tuli vaihettua alatukivarsi kaverin 300D:hen ja sw stahlilla jousen irroituksessa ei ollut mitään ongelmia. Lautaset meni helposti paikalleen ja teleskooppi läpi lautasten rei'istä. Puristin oli myös todella kevyt veivata räikällä kasaan ja auki. Olen tyytyväinen ja suosittelen muillekkin sw stahlin puristinta.
Re: Jousipuristimista
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: Jousipuristimista
Halvimmista halvinta kiinalaista rautaa, itse en ostaisi tuota, noiden tarkoitus on tehdä voittoa myyjille eikä mitään muuta. Ja taitaa olla vähän takuiden kanssa niin ja näin kun huutokaupasta ostat.
Toi teleskooppi varsi näyttää vielä halvemmalta kuin ketjussa ylhäällä näkyvä kiinalainen.
Toi teleskooppi varsi näyttää vielä halvemmalta kuin ketjussa ylhäällä näkyvä kiinalainen.
Re: Jousipuristimista
Miksi tämänkaltaisia puristimia https://www.tuontitukku.fi/koneja-autot ... 609705707/ ei voi käyttää Mersun jousissa? Nuo vain esimerkkinä puristimista joita väitetäään laadukkaiksi. Saa niitä parikymppiä halvemmallakin. Tätä on jossain käsitelty, mutta käydään läpi tässäkin, koska on asiasta ymmärtäviä paikalla.
Olisin tarvinnut jousipuristimia tähän mennessä 3 kertaa, mutta jahkailun jälkeen en ole ostanut kalliita puristimia. Toisaalta jousenvaihtohinnalla olisi varastossa jonkunlaiset puristimet, mutta jos niiden kanssa tulee vahinko niin kalliiksi sekin tulee..
Olisin tarvinnut jousipuristimia tähän mennessä 3 kertaa, mutta jahkailun jälkeen en ole ostanut kalliita puristimia. Toisaalta jousenvaihtohinnalla olisi varastossa jonkunlaiset puristimet, mutta jos niiden kanssa tulee vahinko niin kalliiksi sekin tulee..
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: Jousipuristimista
Etujousi vaatii aika paljon voimaa.Verkke kirjoitti: ↑Pe 17.09.2021 16:55 Miksi tämänkaltaisia puristimia https://www.tuontitukku.fi/koneja-autot ... 609705707/ ei voi käyttää Mersun jousissa? Nuo vain esimerkkinä puristimista joita väitetäään laadukkaiksi. Saa niitä parikymppiä halvemmallakin. Tätä on jossain käsitelty, mutta käydään läpi tässäkin, koska on asiasta ymmärtäviä paikalla.
Olisin tarvinnut jousipuristimia tähän mennessä 3 kertaa, mutta jahkailun jälkeen en ole ostanut kalliita puristimia. Toisaalta jousenvaihtohinnalla olisi varastossa jonkunlaiset puristimet, mutta jos niiden kanssa tulee vahinko niin kalliiksi sekin tulee..