R 320 cdi sitkeä vikatila
R 320 cdi sitkeä vikatila
Terve,
Nyt on hyville vihjeille kysyntää.
R-korisessa om642 sitkeästi vikatilassa.
Oireet:
- vikatilassa, tehoa rajatusti ja vikavalo palaa.
- kun CDI:n 15A sulakkeen käyttää irti, toimii hetken, 1 tai 2 käynnistystä. Sulake ei pala.
- star näyttää enemmän tai vähemmän kaikkien laitteiden vikoja, mitä ko. sulakkeen piirissä on; molemmista MAF väärä ilmamäärä ja lämpö, ahtimen säätö, EGR, jne. Sulake siis kuitenkin ehjä ja jännitteellinen molemmilta puolilta.
Viat tulevat heti, kun virrat kytkee, ei tarvitse edes käynnistää.
Tehty:
- läppämoottoriin tehty vastusmodi, ei muutosta mihinkään
- ahtimen säätimen kortti kävi pöydällä, kaikki langat liittimeltä kortille todettu ehjiksi ja ahtimen säätö herkästi liikkuvaksi
- huohottimen lämmitintä käytetty irti, ei vaikutusta mhinkään
Eli, sattuuko kanssaharrastajilla olemaan kokemusta vastaavasta?
Mikä voisi sekoittaa nuo kaikki ja sotkea ns. koko ohjainlaitepiirin?
Star-vikaraportista koitin kuvan liittää myös,
Auton VIN WDC2511221A014564.
Nyt on hyville vihjeille kysyntää.
R-korisessa om642 sitkeästi vikatilassa.
Oireet:
- vikatilassa, tehoa rajatusti ja vikavalo palaa.
- kun CDI:n 15A sulakkeen käyttää irti, toimii hetken, 1 tai 2 käynnistystä. Sulake ei pala.
- star näyttää enemmän tai vähemmän kaikkien laitteiden vikoja, mitä ko. sulakkeen piirissä on; molemmista MAF väärä ilmamäärä ja lämpö, ahtimen säätö, EGR, jne. Sulake siis kuitenkin ehjä ja jännitteellinen molemmilta puolilta.
Viat tulevat heti, kun virrat kytkee, ei tarvitse edes käynnistää.
Tehty:
- läppämoottoriin tehty vastusmodi, ei muutosta mihinkään
- ahtimen säätimen kortti kävi pöydällä, kaikki langat liittimeltä kortille todettu ehjiksi ja ahtimen säätö herkästi liikkuvaksi
- huohottimen lämmitintä käytetty irti, ei vaikutusta mhinkään
Eli, sattuuko kanssaharrastajilla olemaan kokemusta vastaavasta?
Mikä voisi sekoittaa nuo kaikki ja sotkea ns. koko ohjainlaitepiirin?
Star-vikaraportista koitin kuvan liittää myös,
Auton VIN WDC2511221A014564.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Kun tulee samaan aikaan vikaa monelle laitteelle, jotka samassa piirissä, on usein vika johdotuksessa. Johtosarja siis tarkastukseen.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Tai sitten etu sam saanut vettä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Onko R:ssä etusam = sulakerasia konehuoneessa?
Jos on, se on täysin kuiva ja siisti, avasin ja kurkistin myös sulakkeiden alla olevat liittimet
Johtovika toki voi olla...
Mutta kun sulakkeen irti/kiinni veivaamalla kuitenkin toimii sen 1 (tai 2) käynnistystä niin että turbo säätyy ja kaikki pelaa.
Itse uskon ennemmin, että jokin viallinen laite sekoittaa koko diagnostiikan.
Jos on, se on täysin kuiva ja siisti, avasin ja kurkistin myös sulakkeiden alla olevat liittimet
Johtovika toki voi olla...
Mutta kun sulakkeen irti/kiinni veivaamalla kuitenkin toimii sen 1 (tai 2) käynnistystä niin että turbo säätyy ja kaikki pelaa.
Itse uskon ennemmin, että jokin viallinen laite sekoittaa koko diagnostiikan.
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Y75 ja M55 näyttää oikkaria, luulis ettei sellaista tunnisteta ellei sinne hukkuis yhtäkkiä liikaa virtaa, se sitten sammuttaa eculta syöttöjännitteen ennenkuin sulake palaa? Ihan heittona... mitäs jos nyppii nuo kyseiset toimlaitteet irti, ja koittaa? Sitten yks kerrallaan takasin... tietty vaikeeta jos sulakeresetti auttaa ja ei heti pompahda kaikki.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Tarkoitatko varmaan Y27, eli EGR?MiHe kirjoitti: ↑Ke 16.03.2022 18:43 Y75 ja M55 näyttää oikkaria, luulis ettei sellaista tunnisteta ellei sinne hukkuis yhtäkkiä liikaa virtaa, se sitten sammuttaa eculta syöttöjännitteen ennenkuin sulake palaa? Ihan heittona... mitäs jos nyppii nuo kyseiset toimlaitteet irti, ja koittaa? Sitten yks kerrallaan takasin... tietty vaikeeta jos sulakeresetti auttaa ja ei heti pompahda kaikki.
Siinä ja M55 läppämoottorissa tosiaan vikakuvaus on oikosulku.
M55 on ohitettu diodilla, eikä koodi muuttunut miksikään.
EGR töpseli irti toki kannattaa kokeilla, kiitos.
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Toivottavasti kuitenkin 4.7kOhm vastuksella, kuten aloitusviestissä vastuksesta kerroitkin ja se niissä neljänapaisen liittimen keskimmäisissä kontakteissa.
Vähän samanlainen vika tuli tänään korjattua W166:sta. Veholla oli kerrottu, että turbo pitää vaihtaa. Remonttiarvio 10k€, pelkkä turbo maksaa Saksasta 6k€. Joopajoo. Oli vähän ohkaiset ennakkotiedot, mutta selvisi se sitten. 15A sulake oli palanut ja hetken toiminut vaihdon jälkeen ja nyt oli taas palanut. Vastus läppämoottorin liittimeen ja uusi sulake, 3.10€ ja sulakkeita jäi vielä reilusti varallekin.
Oli sitten päästöpäivitys menty tekemään jonkin huollon yhteydessä kysymättä mitään ja kertomatta mitään, joten en päässyt vanhemmalla starilla tekemään mitään ECU:lle, edes diagnostiikkaa. Softa oli mallia 2019. Aika kiva mentaliteetti merkkiliikkeillä.
En ole varma miten EGR-venttiilin ohjauksen takaisinkytkentä on tehty, mutta luultavasti samalla tavalla kuin läppämoottorissakin. Sen OK-tiedonhan sekin tarvitsisi ollakseen "viaton". Ellei sitä ohjelmasta sitten poista, niin vikatilahan siitä silti seuraa liiallisen ilmamassan muodossa.
Tässä nyt jos sulake pysyy ehjänä, kallistuisin minäkin johtovian puoleen, ja nimenomaan tässä piirissä. Selvinnee mittailemalla jännitteitä sulakkeen takana olevilta toimilaitteilta vika päällä. ECU:han testaa kaikki nuo startissa. Jossain huono kontakti ja vikakohdan jälkeen jännite menee polvilleen kun kuormaa tulee. Voi se myös maadoituksesta johtua, sitäkin kannattaa mitata säilyykö esim läppämoottorin tai EGR:n maajohdossa se maapotentiaali, vai nouseeko jännite siellä kuormalla.
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Juu, vastus 4.7kOhm.
Hyvää pohdintaa, taidanpa mittailla jännitteitä ja maajohtoja seuraavaksi.
Ainakin seuraavat: maffit, ahdin, egr, läpät, lämmitin
Hyvää pohdintaa, taidanpa mittailla jännitteitä ja maajohtoja seuraavaksi.
Ainakin seuraavat: maffit, ahdin, egr, läpät, lämmitin
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Onko autossa hiukkassuodatin ?
Eropaineanturissahan on sellainen diagnoosia hankaloittava kompa, että virransyöttö on eri "diagnoosipiirissä", kun varsinainen vika diagnostiikka.
Tämä voi aiheuttaa tlianteen, jossa autossa on vaiva, mutta jota ei saa oikein testerissä näkyviin.
Alat vain yksitellen tempoilla pistokkeita irti antureista ja toimilaitteista jakun staarin näytölle ilmaantuu "oikea" vaiva yksinään, niin hankala kohta on löytynyt.
Eropaineanturissahan on sellainen diagnoosia hankaloittava kompa, että virransyöttö on eri "diagnoosipiirissä", kun varsinainen vika diagnostiikka.
Tämä voi aiheuttaa tlianteen, jossa autossa on vaiva, mutta jota ei saa oikein testerissä näkyviin.
Alat vain yksitellen tempoilla pistokkeita irti antureista ja toimilaitteista jakun staarin näytölle ilmaantuu "oikea" vaiva yksinään, niin hankala kohta on löytynyt.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
.
Jos jatkan vielä aiheesta
Niin hyödyllistä kun vikakoodien poisto ohjelmasta onkin tietyissä tilanteissa - ja usein myäs asiakas suorastaan painostaa siihen.
Sitten kun osa järjestelmästä nilkuttaa, oikean vaivan esiin saaminen onkin tosi haastavaa..
Vaikka jokin tietty vikakoodi olisikkin poistettu, Ecun virransyöttö kuiten tunnistaa tilanteen, se ei vaan osa kertoa oikeaa syytä enään.
Tämä kirjoitus ei varmaankaan liity mitenkään aiheeseen, koska en tiedä, onko ko auto ohjelmoitu vai ei ja voihan se olla vaikkapa minunkin pilaama, mutta asia kannattaa ottaa esilla. Täämn vaivan korjaa päivittämällä vakioksi.
Jos jatkan vielä aiheesta
Niin hyödyllistä kun vikakoodien poisto ohjelmasta onkin tietyissä tilanteissa - ja usein myäs asiakas suorastaan painostaa siihen.
Sitten kun osa järjestelmästä nilkuttaa, oikean vaivan esiin saaminen onkin tosi haastavaa..
Vaikka jokin tietty vikakoodi olisikkin poistettu, Ecun virransyöttö kuiten tunnistaa tilanteen, se ei vaan osa kertoa oikeaa syytä enään.
Tämä kirjoitus ei varmaankaan liity mitenkään aiheeseen, koska en tiedä, onko ko auto ohjelmoitu vai ei ja voihan se olla vaikkapa minunkin pilaama, mutta asia kannattaa ottaa esilla. Täämn vaivan korjaa päivittämällä vakioksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Hyviä vinkkejä myös Tuikkuselta, eropaineanturi pitää syynätä!
En olisi arvannut itse edes vilkaista sinnepäin, kun ei viitettä starista saanut.
Olet sinä minun aiempia pilannut ihan onnistuneesti,
Mutta tämä ei ole ohjelmoitu, tai jos on, niin aika huonosti kun kulkee kuin vakio.
En olisi arvannut itse edes vilkaista sinnepäin, kun ei viitettä starista saanut.
Olet sinä minun aiempia pilannut ihan onnistuneesti,
Mutta tämä ei ole ohjelmoitu, tai jos on, niin aika huonosti kun kulkee kuin vakio.
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
99% varmasti vikana on sulakkeen nr. 104 kärvähtäminen konetilasta, apumiehen puolelta.
Sulakkeen palamisen syynä on imusarjan läppien käyttömoottorin oikosulku - moottori on viallinen. Vaihtoehtoisesti on ko. sähkömoottorin ohjauspistokkeen kastuminen öljyyn. Pistoke on siinä MAFin alla ja putkesta tippuu öljy suoraan pistokkeeseen.
Korjaaminen on helppo: Avaa se pistoke ja kytke siinä olevien neljän piuhan kahden keskimmäisen välille 4,7 kOhmin vastus. Vastus on sama kuin moottorin vastus, joten tietokone ei huomaa siinä eroa. Suojaa vastus jesarilla ja jätä johto irti - siirrä hiukan syrjään ja nippusiteellä kiinni, ettei ole öljytipun alla enää. Ja vaihda sulake ehjään.
Sähkömoottori vetää todennäköisesti läpät aukiasentoon jousen avulla - jos vivut ovat ehjät - ja silloin koneen kaikki sylinterit saavat ilmaa kaikista imusarjan aukoista, niin kuin pitääkin. Mikäli vivusto on väljä, kuten usein on, niin voit yrittää sitoa jokaisen läpän erikseen aukiasentoon. Voi nähdä kyllä sitä pitkää käyttövipua liikuttamalla, onko ne läppien kohdat väljiä; ja kääntyykö kukin läppä auki.
Ja raportoi, miten asia päättyi.
Sulakkeen palamisen syynä on imusarjan läppien käyttömoottorin oikosulku - moottori on viallinen. Vaihtoehtoisesti on ko. sähkömoottorin ohjauspistokkeen kastuminen öljyyn. Pistoke on siinä MAFin alla ja putkesta tippuu öljy suoraan pistokkeeseen.
Korjaaminen on helppo: Avaa se pistoke ja kytke siinä olevien neljän piuhan kahden keskimmäisen välille 4,7 kOhmin vastus. Vastus on sama kuin moottorin vastus, joten tietokone ei huomaa siinä eroa. Suojaa vastus jesarilla ja jätä johto irti - siirrä hiukan syrjään ja nippusiteellä kiinni, ettei ole öljytipun alla enää. Ja vaihda sulake ehjään.
Sähkömoottori vetää todennäköisesti läpät aukiasentoon jousen avulla - jos vivut ovat ehjät - ja silloin koneen kaikki sylinterit saavat ilmaa kaikista imusarjan aukoista, niin kuin pitääkin. Mikäli vivusto on väljä, kuten usein on, niin voit yrittää sitoa jokaisen läpän erikseen aukiasentoon. Voi nähdä kyllä sitä pitkää käyttövipua liikuttamalla, onko ne läppien kohdat väljiä; ja kääntyykö kukin läppä auki.
Ja raportoi, miten asia päättyi.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Kyllä, vika vaikuttaa olevan tuossa piirissä, mitä sulake 104 valvoo.Chili kirjoitti: ↑Pe 25.03.2022 10:17 99% varmasti vikana on sulakkeen nr. 104 kärvähtäminen konetilasta, apumiehen puolelta.
Sulakkeen palamisen syynä on imusarjan läppien käyttömoottorin oikosulku - moottori on viallinen. Vaihtoehtoisesti on ko. sähkömoottorin ohjauspistokkeen kastuminen öljyyn. Pistoke on siinä MAFin alla ja putkesta tippuu öljy suoraan pistokkeeseen.
Korjaaminen on helppo: Avaa se pistoke ja kytke siinä olevien neljän piuhan kahden keskimmäisen välille 4,7 kOhmin vastus. Vastus on sama kuin moottorin vastus, joten tietokone ei huomaa siinä eroa. Suojaa vastus jesarilla ja jätä johto irti - siirrä hiukan syrjään ja nippusiteellä kiinni, ettei ole öljytipun alla enää. Ja vaihda sulake ehjään.
Sähkömoottori vetää todennäköisesti läpät aukiasentoon jousen avulla - jos vivut ovat ehjät - ja silloin koneen kaikki sylinterit saavat ilmaa kaikista imusarjan aukoista, niin kuin pitääkin. Mikäli vivusto on väljä, kuten usein on, niin voit yrittää sitoa jokaisen läpän erikseen aukiasentoon. Voi nähdä kyllä sitä pitkää käyttövipua liikuttamalla, onko ne läppien kohdat väljiä; ja kääntyykö kukin läppä auki.
Ja raportoi, miten asia päättyi.
Mutta, se sulake ei pala.
Vastus on jo laitettu aiemmin läppämoottorille. Keskimmäiset nastat, 4.7 kilo-ohmia.
Sitä DPF:ää ja siten eropaineanturia ei tässä ole, itse jo ehdin innostua että sieltä löytyisi...
Alkaa kai kallistua johtosarjan puolelle.
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
On, mutta vänkärin penkin alla.Onko R:ssä etusam = sulakerasia konehuoneessa?
Entäpä jos kokeilet syöttää kyseiselle sulakkeelle virran jostain muualta, toimiiko sitten ?
wiimax.fi
Re: R 320 cdi sitkeä vikatila
Mittaa tuleeko 104 sulakkeella virta?
1) Eli jännitemittarilla mittaat auton käydessä sulakkeen päältä, onko sulakkeen kummastakin päästä erikseen mitattuna sen sulakkeen ja rungon välillä jännite - ja kuinka suuri se on. Raportoi.
2) Jos jännitettä ei ole, sammuta auto ja mittaa sulakkeen päältä sen päiden välinen vastus - ja raportoi.
3) Mittaa, mikä on sulakkeen ja rungon välinen vastus - raportoi.
1) Eli jännitemittarilla mittaat auton käydessä sulakkeen päältä, onko sulakkeen kummastakin päästä erikseen mitattuna sen sulakkeen ja rungon välillä jännite - ja kuinka suuri se on. Raportoi.
2) Jos jännitettä ei ole, sammuta auto ja mittaa sulakkeen päältä sen päiden välinen vastus - ja raportoi.
3) Mittaa, mikä on sulakkeen ja rungon välinen vastus - raportoi.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein