w211 jarrujen tärinä?
w211 jarrujen tärinä?
Täällä tuntui yhdellä jos toisellakin 211 tärisevän sieltä sun täältä. Ittellä lähti ajossa esiintyvä (yli 100km/h) tärinä viime kesältä pois kun vaihdoin tarvikevanteet mersun orkkis 16":iin. Nyt keväällä uudet kesärenkaat (goodyear) ja muutaman viikon päästä tärinän takia uudelleen tasapainotus. Heittoa pahimmassa renkaassa 40g! Sekin tärinä lähti tuolla.
Mutta nyt jarrut täristää. Kyseessä on E280CDI 4-matic -07. Ostin auton vuosi sitten ja viime syksynä alkoi jarrut tärrätä. Takajarrut oli loppu jotenka vaihdoin sinne palat, levyt ja satulat. Uudet satulat (merteil) jumitti niin että jarrut laahas mutta sain sen loppumaan renkkaamalla mäntiä edestakas jonkun aikaa. Tärinä ei lähteny jotenka vaihdoin seuraavaks eteen levyt, palat, liukutapit ja -kumit. Yksi jarrupala oli jumittanu liukupintoihinsa jotenka putsasin liukupinnat samalla. Jarrujen tärinä hävis. Nyt 25tkm jälkeen tärisee taas, kovemmista nopeuksista kun jarruttaa niin tärrää reilusti, ratissa tuntuu myös. Hitaasta nopeudesta jarrutettaessa ei tärinää tunne. Aattelin että palako se taas on jumissa ja hioin sekä rasvasin (kuparitahnaa) uudestaan etujarrupalojen liukupinnat vaikkei siellä kovin selvää jumia tuntunu muttei auttanu. Etujarrujen männät tuntui liikkuvan kohtuu mukavasti eikä jarrut laahaa. Jarrupalat ja levyt ei hirveesti uutta häpeä. Mistäs seuraavaksi lähtis ihmettelemään? Onko näissä joku "tää se aina on" -kohta? Vai levyt ja palat vaihtoon puolen vuoden välein? Yritin hakua muttei ainakaan het löytäny.
Mutta nyt jarrut täristää. Kyseessä on E280CDI 4-matic -07. Ostin auton vuosi sitten ja viime syksynä alkoi jarrut tärrätä. Takajarrut oli loppu jotenka vaihdoin sinne palat, levyt ja satulat. Uudet satulat (merteil) jumitti niin että jarrut laahas mutta sain sen loppumaan renkkaamalla mäntiä edestakas jonkun aikaa. Tärinä ei lähteny jotenka vaihdoin seuraavaks eteen levyt, palat, liukutapit ja -kumit. Yksi jarrupala oli jumittanu liukupintoihinsa jotenka putsasin liukupinnat samalla. Jarrujen tärinä hävis. Nyt 25tkm jälkeen tärisee taas, kovemmista nopeuksista kun jarruttaa niin tärrää reilusti, ratissa tuntuu myös. Hitaasta nopeudesta jarrutettaessa ei tärinää tunne. Aattelin että palako se taas on jumissa ja hioin sekä rasvasin (kuparitahnaa) uudestaan etujarrupalojen liukupinnat vaikkei siellä kovin selvää jumia tuntunu muttei auttanu. Etujarrujen männät tuntui liikkuvan kohtuu mukavasti eikä jarrut laahaa. Jarrupalat ja levyt ei hirveesti uutta häpeä. Mistäs seuraavaksi lähtis ihmettelemään? Onko näissä joku "tää se aina on" -kohta? Vai levyt ja palat vaihtoon puolen vuoden välein? Yritin hakua muttei ainakaan het löytäny.
mikael
Re: w211 jarrujen tärinä?
Vahva veikkaus tukivarsille.
Re: w211 jarrujen tärinä?
Noni. Pikkasen pääs kattelemaan mutta en löytäny sen ihmeempää tukivarsista. Takajarrujen liukupinnat hioin kans varmuuden vuoksi ja kyllä se auttokin mutta tärinää jäi vielä. Hiljattain vaihdettu oikea narinahela katsastusmiehen pyynnöstä. Mites eteenpäin? Väljää ei tunnu yhdessäkään pyörässä.kartsa11 kirjoitti:Vahva veikkaus tukivarsille.
mikael
Re: w211 jarrujen tärinä?
Alkaako ravistus heti ekasta jarrutuksesta, kilometrin ajon jälkeen, vai vasta muutaman jarrutuksen jälkeen?
------
Jarruneste voisi hyvä olla vaihtaa. Onko poljin yhtään pehmeä? Muutenkin ei haitanne vaihtaa 2-3 vuoden välein.
-------
Jarrusatulat tarvinnee vaan huoltoa. Kevyt hionta ja uudet tiivisteet. Sitten liukutapit puhtaaksi ja hyvä ohut jarruvaseliini liikkuviin pintoihin.
Levyjä ei varmaan onnistu pelastamaan, vaan menevät samalla uusiksi ja tietenkin palat.
------
Jarruneste voisi hyvä olla vaihtaa. Onko poljin yhtään pehmeä? Muutenkin ei haitanne vaihtaa 2-3 vuoden välein.
-------
Jarrusatulat tarvinnee vaan huoltoa. Kevyt hionta ja uudet tiivisteet. Sitten liukutapit puhtaaksi ja hyvä ohut jarruvaseliini liikkuviin pintoihin.
Levyjä ei varmaan onnistu pelastamaan, vaan menevät samalla uusiksi ja tietenkin palat.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w211 jarrujen tärinä?
Tässä on n. 3km pikkutietä ennen kun pääsee satasta ajamaan ja oikeestaan vasta siitä nopeudesta jarrutettaessa tärrää. 60:stä kun jarruttaa niin ei tunnu mitään. Mutta aina isosta nopeudesta, ei tunnu vaikuttavan onko ajanu tai seisonu pitkään edellisen jarrutuksen jälkeen. Jarruneste vaihdettu viime kesänä, voisko olla jo huonoa? Poljintuntuma hyvä, ei vaikuta pehmeeltä. Takasatulat tosiaan on uudet mutta etusatuloita en vaihtanu / avannu viimesyksyn rempan yhteydessä. Jos niitten hionnalla ja tiivistämisellä jatkais. Ja samalla uudet etulevyt ja palat? Kokeillaan viikon päästä, lapinreissu välissä. Tärisköön sen aikaa.simosami kirjoitti:Alkaako ravistus heti ekasta jarrutuksesta, kilometrin ajon jälkeen, vai vasta muutaman jarrutuksen jälkeen?
------
Jarruneste voisi hyvä olla vaihtaa. Onko poljin yhtään pehmeä? Muutenkin ei haitanne vaihtaa 2-3 vuoden välein.
-------
Jarrusatulat tarvinnee vaan huoltoa. Kevyt hionta ja uudet tiivisteet. Sitten liukutapit puhtaaksi ja hyvä ohut jarruvaseliini liikkuviin pintoihin.
Levyjä ei varmaan onnistu pelastamaan, vaan menevät samalla uusiksi ja tietenkin palat.
mikael
Re: w211 jarrujen tärinä?
Minä en kyllä ymmärrä miten esim. jarruneste voisi vaikuttaa jarrujen täristykseen. Siis ellei sitä ole valunut jarrulevylle ja silloinkaan se ei siinä kauan viihdy kun lentää ja haihtuu kuumana pois. Enkä ymmärrä sitäkään miten männän jumittaminen täristäisi jarruja. Siis jos levyt ei ole kierot.Jumihan vain laahauttaa ja kuumentaa jarrulevyä ja tietysti paloja. Sensijaan kuten minulla taannoin oli,ruostepatti oli jäänyt joskus navan ja levyn väliin ja silloin täristi,jopa niin että ABSit rutisivat kevyesti jarrua painaessa. Tärinää tulee nykyisinkin jonkinverran takapäästä kun takalevyistä on kehän ulkoreunasta pintaa lähtenyt. Pitänee tossa syssymmällä uusia takalevyt ja palat. Mutta kertokaa mulle nyt se neste ja männän jumijuttu.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: w211 jarrujen tärinä?
Jarrunesteistä voi lukea vaikka tästä.jsmaa kirjoitti:Minä en kyllä ymmärrä miten esim. jarruneste voisi vaikuttaa jarrujen täristykseen. Siis ellei sitä ole valunut jarrulevylle ja silloinkaan se ei siinä kauan viihdy kun lentää ja haihtuu kuumana pois. Enkä ymmärrä sitäkään miten männän jumittaminen täristäisi jarruja. Siis jos levyt ei ole kierot.Jumihan vain laahauttaa ja kuumentaa jarrulevyä ja tietysti paloja. Sensijaan kuten minulla taannoin oli,ruostepatti oli jäänyt joskus navan ja levyn väliin ja silloin täristi,jopa niin että ABSit rutisivat kevyesti jarrua painaessa. Tärinää tulee nykyisinkin jonkinverran takapäästä kun takalevyistä on kehän ulkoreunasta pintaa lähtenyt. Pitänee tossa syssymmällä uusia takalevyt ja palat. Mutta kertokaa mulle nyt se neste ja männän jumijuttu.
http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste" onclick="window.open(this.href);return false;
Kertomasi yksityiskohta on tärkeä tiedostaa, kun levyjä asentaa. Esim likainen vanteen kiinnityspinta voi aiheuttaa tärinää.
Molemmissa näissä tilanteissa luulisi tärinän olevan läsnä koko ajan
Olen itse törmännyt tärinä ongelmaan, joka alkaa vasta, kun on ensin jarruttanut levyt kuumaksi.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w211 jarrujen tärinä?
Levyt kierot? Käy jarrudynamossa niin siinä selviää mahdollisesti missä nurkassa vika.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: w211 jarrujen tärinä?
Tätä mä ittekkin mietiskelin mutta tyssäs siihen että en keksiny mistä löytyy 4-maticille sopiva jarrudyno ja oisko jollain rullissa vauhtia niin paljon että täristyksen sais aikaan. Jos joltain semmonen löytyis läheltä niin mieluusti kävisin ennen kun alkaa osia tilailemaan.simppa80 kirjoitti:Levyt kierot? Käy jarrudynamossa niin siinä selviää mahdollisesti missä nurkassa vika.
mikael
Re: w211 jarrujen tärinä?
Kyllänse pikku kierous dynossa näkyy hitaallakin nopeudella. Ei mullakaan tuo edellinen passatv äriatäny kun kovassa vauhdissa jarruttaessa. Taka päässä selkeä kiero levy. Ihan tahalllan annoin olla katsastukseen saakka jossa selvisi mikä pitää vaihtaa..mikaelT kirjoitti:Tätä mä ittekkin mietiskelin mutta tyssäs siihen että en keksiny mistä löytyy 4-maticille sopiva jarrudyno ja oisko jollain rullissa vauhtia niin paljon että täristyksen sais aikaan. Jos joltain semmonen löytyis läheltä niin mieluusti kävisin ennen kun alkaa osia tilailemaan.simppa80 kirjoitti:Levyt kierot? Käy jarrudynamossa niin siinä selviää mahdollisesti missä nurkassa vika.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: w211 jarrujen tärinä?
Se oli hyvä uutinen. Vaan vielä tuo 4-matic juttu. Edellisessä katsastuksessa inssi sanoi että jotkut nelivedot sietää dynoa mutta toiset ei. Tämä kuulema ei pidä siitä. Hää testas jarrut katsastusaseman parkkiksella. Jollain tais olla tähän ratkasu mutten muista - tähän asti oon ollu vaan tyytyväinen että katastus menee "vajaana" läpi...simppa80 kirjoitti:Kyllänse pikku kierous dynossa näkyy hitaallakin nopeudella. Ei mullakaan tuo edellinen passatv äriatäny kun kovassa vauhdissa jarruttaessa. Taka päässä selkeä kiero levy. Ihan tahalllan annoin olla katsastukseen saakka jossa selvisi mikä pitää vaihtaa..
mikael
Re: w211 jarrujen tärinä?
Omat nelimaticit (s211 ja s212) on myös aina katsastuksessa jarrutestattu koeajolla eika dynossamikaelT kirjoitti:Se oli hyvä uutinen. Vaan vielä tuo 4-matic juttu. Edellisessä katsastuksessa inssi sanoi että jotkut nelivedot sietää dynoa mutta toiset ei. Tämä kuulema ei pidä siitä. Hää testas jarrut katsastusaseman parkkiksella. Jollain tais olla tähän ratkasu mutten muista - tähän asti oon ollu vaan tyytyväinen että katastus menee "vajaana" läpi...simppa80 kirjoitti:Kyllänse pikku kierous dynossa näkyy hitaallakin nopeudella. Ei mullakaan tuo edellinen passatv äriatäny kun kovassa vauhdissa jarruttaessa. Taka päässä selkeä kiero levy. Ihan tahalllan annoin olla katsastukseen saakka jossa selvisi mikä pitää vaihtaa..
Re: w211 jarrujen tärinä?
Päivitys. Viime viikon lapin reissun jälkeen jarrujen täristys on hävinny lähes kokonaan. En tiedä mikä sen vei mutta ajattelin etten viitti ehjää alkaa korjaamaan. Jos tulee takasin niin paneudun asiaan uudelleen. Enpä oo näin käyttäytyviin jarruihin törmänny W123:n ja W124:n kanssa... No, jos jotain hyvää niin jotain huonoakin. Talvella vaihdettu uus lämppärin puhallin suuttui autojunassa rahtaamisesta(?) niin että mökä lisääntyi tällä viikolla sietämättömäksi. Behr:n puhallin, näyttäis takapään (ei se ropellipää) laakeri ottaneen itteensä. Aikalailla erilainen on kuin orkkispuhallin samalla Behrin numerolla. Huomattavasti halvemmalta näyttää tää uus. KL lupasi uuden takuuna, katotaan kestääkö.
mikael
Re: w211 jarrujen tärinä?
Onko kenelläkään heittolukua (esim 0,07mm), että mikä on "normaali" kierous jarrulevyssä, että paljonko saa heittää, että on toleransseissa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 30.10.2021 09:59
- Paikkakunta: Nummela
Re: w211 jarrujen tärinä?
203 korisarjan korjaus opas sano että etujarrujen maksimi on 0.12mm heittoa ja takajarrujen 0.15mm.
Tietty mitä suorempi sen parempi muistasin omista mitanneeni muutamia satasia, mutta en oo ihan varma muistaako oikein.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 94
- Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
- Paikkakunta: Helsinki
Re: w211 jarrujen tärinä?
Minulla meni uudet etulevyt kieroiksi kun olin ajellut niillä vain pari viikkoa.mikaelT kirjoitti: ↑La 11.06.2016 20:10Tässä on n. 3km pikkutietä ennen kun pääsee satasta ajamaan ja oikeestaan vasta siitä nopeudesta jarrutettaessa tärrää. 60:stä kun jarruttaa niin ei tunnu mitään. Mutta aina isosta nopeudesta, ei tunnu vaikuttavan onko ajanu tai seisonu pitkään edellisen jarrutuksen jälkeen. Jarruneste vaihdettu viime kesänä, voisko olla jo huonoa? Poljintuntuma hyvä, ei vaikuta pehmeeltä. Takasatulat tosiaan on uudet mutta etusatuloita en vaihtanu / avannu viimesyksyn rempan yhteydessä. Jos niitten hionnalla ja tiivistämisellä jatkais. Ja samalla uudet etulevyt ja palat? Kokeillaan viikon päästä, lapinreissu välissä. Tärisköön sen aikaa.simosami kirjoitti:Alkaako ravistus heti ekasta jarrutuksesta, kilometrin ajon jälkeen, vai vasta muutaman jarrutuksen jälkeen?
------
Jarruneste voisi hyvä olla vaihtaa. Onko poljin yhtään pehmeä? Muutenkin ei haitanne vaihtaa 2-3 vuoden välein.
-------
Jarrusatulat tarvinnee vaan huoltoa. Kevyt hionta ja uudet tiivisteet. Sitten liukutapit puhtaaksi ja hyvä ohut jarruvaseliini liikkuviin pintoihin.
Levyjä ei varmaan onnistu pelastamaan, vaan menevät samalla uusiksi ja tietenkin palat.
Tilasin halvat levyt mutta tuntui se silti oudolta miten nopeasti uudet levyt meni kieroiksi.
Soitin Veholle huoltoon jossa asiaa ei sen kummemmin ihmetelty vaan sanottiin että jarrulevyn saa kieroksi hyvin helposti.Riittää että
ajellessa jarruttelee jarrut (levyt) Todella kuumiksi jonka jälkeen ei tarvita muuta kuin ajaa 1-2:den "lätäkön" läpi jolloin levyt saavat kylmän vesisuihkun.Se pelkästään riittää tekemään jarrulevyistä kierot.
Itselläni se tapahtui pari vuotta sitten talvella Helmikuussa jolloin veden lämpötila niissä lätäköissä oli tod.näk.0-5c pakkasen puolella.