Onko kellään oikeaa tietoa miten näissä on moottoritila maalattu? Pinta on melkein matta ja jos rättiin laittaa tinneriä ja hinkkaa niin siihen tarttuu maalia, ja tarpeeksi jos hinkkaa niin maali pehmenee ja alkaa irrota raaputtamalla. Onko sielä vaan pelkkä värimassa johon sekoitettu kovettaja, joltain maaliliikkeen myyjältä joskus kuulin tälläisestä? Lakkaa tuola ei näyttäisi olevan, jos olis niin ei rättiin heti tarttuisi punaista.
En itsekkään tiedä varmaksi muutakuin että se on sama värimassa mutta mattapintasena. Kyllähän se tinnerillä toisaalta se lakkakin lähtee ja sen alta massa, jos on ohkanen kerros.. mutta voihan se toki olla joku tehtaan sekotelma väri massaa ja lakkaa, tai sitten vaan mattalakattu. Jotenkin vaikea olis uskoa, että konehuoneeseen olis pelkkää värimassaa ruiskutettu, vaikka nyy oliskin kovetteella.
Täytyy kysyä jos maaliliikkeessä tietävät, jos ei tietoa löydy niin tekee sitten värimassan ja mattalakan kanssa. Onkohan se kiiltoaste mikä, sillä glasuritin kahden lakan systeemillä oon mankin vanteita lakkaillu ja se on kyllä pätevä tuote. Saa sekoitettua itse sopivan matta-asteen ja tulee helposti hyvä lopputulos.
Vois kysäistö Saksan 124-foorumilta, oisko siellä tietoa. Kiinnostaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Täytyy selvitellä, miltähän foorumilta sitä vois kysellä?
IMG_4668.JPG
Korjasin A-pilarin alapään ruostekohdan, leikkasin ruostuneen alueen pois ja tein paikan 1,2mm pellistä. Noin tehden ei tarvinnut hitsata sisäpuolelta enkä halunnut rikkoa sisäpuolen äänieristettä, sitä sai käännettyä sen verran sivuun kuin tarvitsi. Eikä ole niin altis ruostumiselle tuo kohta nyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S202 kirjoitti: ↑Ti 01.11.2022 07:33
Täytyy selvitellä, miltähän foorumilta sitä vois kysellä?
IMG_4668.JPG
Korjasin A-pilarin alapään ruostekohdan, leikkasin ruostuneen alueen pois ja tein paikan 1,2mm pellistä. Noin tehden ei tarvinnut hitsata sisäpuolelta enkä halunnut rikkoa sisäpuolen äänieristettä, sitä sai käännettyä sen verran sivuun kuin tarvitsi. Eikä ole niin altis ruostumiselle tuo kohta nyt.
Noista lokasuojan kiinnityksen ruuvinrei'istä, mikähän olisi oikea tapa korjata jos reikä on päässyt nuljaantumaan eikä orkkis ruuvi ota enää kiinni? Isompaa ruuvia vai tilalle sellainen harvakierteinen, millä esim. lokasuojan yläosa on kiinni?
S202 kirjoitti: ↑Ti 01.11.2022 07:33
Täytyy selvitellä, miltähän foorumilta sitä vois kysellä?
IMG_4668.JPG
Korjasin A-pilarin alapään ruostekohdan, leikkasin ruostuneen alueen pois ja tein paikan 1,2mm pellistä. Noin tehden ei tarvinnut hitsata sisäpuolelta enkä halunnut rikkoa sisäpuolen äänieristettä, sitä sai käännettyä sen verran sivuun kuin tarvitsi. Eikä ole niin altis ruostumiselle tuo kohta nyt.
Noista lokasuojan kiinnityksen ruuvinrei'istä, mikähän olisi oikea tapa korjata jos reikä on päässyt nuljaantumaan eikä orkkis ruuvi ota enää kiinni? Isompaa ruuvia vai tilalle sellainen harvakierteinen, millä esim. lokasuojan yläosa on kiinni?
Koitin epc:stä joskus kattoa noita lokasuojien ruuveja mutta en oikein päässyt käsitykseen minkälaiset ruuvit kuuluu olla missäkin. No yläosassa ne harvakierteiset mutta entä noi muut, tässä oli a-pilareissa samanlaiset ruuvit ja helmoissa olevat ruuvit oli niin ruostuneet että ne on vielä paikoillaan.
Tuohon etuosan kiinnikkeeseen mikä tuossa nyt on uusittu, johon etupuskurikin kiinnittyy, kuuluis vissiin sellainen tiheäkierteinen mutta väänsis siihen tuon harvakierteisen ruuvin, hyvin pysyy. Jos noi ruuvit ei enää ota kiinni niin helpoin varmaan laittaa niittimutteri ja tavallinen m6 ruuvi.
Asiaa sivuten, niin tuollaisia harvakierteisiä muoviruuveja saa Wurthilta, ne kulkee nimellä Plastofast. Kokoja on useita. Noihin toimii hyvin ne alkuperäiset muovimutterit ja muut originaalikiinnikkeet.
S202 kirjoitti: ↑Ke 02.11.2022 09:04
Koitin epc:stä joskus kattoa noita lokasuojien ruuveja mutta en oikein päässyt käsitykseen minkälaiset ruuvit kuuluu olla missäkin. No yläosassa ne harvakierteiset mutta entä noi muut, tässä oli a-pilareissa samanlaiset ruuvit ja helmoissa olevat ruuvit oli niin ruostuneet että ne on vielä paikoillaan.
Tuohon etuosan kiinnikkeeseen mikä tuossa nyt on uusittu, johon etupuskurikin kiinnittyy, kuuluis vissiin sellainen tiheäkierteinen mutta väänsis siihen tuon harvakierteisen ruuvin, hyvin pysyy. Jos noi ruuvit ei enää ota kiinni niin helpoin varmaan laittaa niittimutteri ja tavallinen m6 ruuvi.
En pikaisesti löytänyt muuta kuvaa, tämän mallinen ruuvi on ainakin W126:ssa, luulen että myös W124, oven välisellä alueella ja alareunassa kylkipaneelin alla. Suippokärkinen ja tiheäkierteinen ruuvi on todennäköisesti tarkoitettu että ruuvataan peltiin kun siinä on pieni esireikä tehtynä. Tuon ruuvin kun pari kertaa irroitat ja varsinkin kun satut kerran kiristämään aavistuksen liian tiukkaan, on pellistä kierteet menneet.
Kuva ei näy mutta tiedän mitä tarkoitat kun googlella katsoin mitä epc tarjoaa 124:seen. Tässä on kaikki niitä harvakierteisiä, en tiedä onko alkuperäisiä vai onko vaihdettu mutta hyvin ne ainakin peltiin kiristyy.
Kävin tänään selvittelemässä sitä moottoritilan maalausasiaa, ei ne kahdessa liikkeessä tienneet miten se on tehtaalla tehty mutta epäilys että pelkkä värimassa. Ostin sitten debeerin värimassaa ja siihen kovettimen ja toisesta liikkeestä spraypurkkiin ppg:n deltron bc liuotinohenteista värimassaa. Täytyy testata minkälainen pinta tuolla debeerillä tulee kovettimen kanssa, ppg:tä ruiskutin pienen koealan tuonne korjatun alueen rajalle ja tuli kyllä hyvin samanlainen pinta. Tuo alkuperäinen väri lähtee liukenemaan jo konepesuaineeseen jos rätillä sitä hinkkaa eli lakkaa siinä ei kyllä ole. Itseasiassa jo vedellä kostutettuun rättiin tarttuu hieman punaista kun hinkkaa.
EVO X kirjoitti: ↑Ke 02.11.2022 10:05
Asiaa sivuten, niin tuollaisia harvakierteisiä muoviruuveja saa Wurthilta, ne kulkee nimellä Plastofast. Kokoja on useita. Noihin toimii hyvin ne alkuperäiset muovimutterit ja muut originaalikiinnikkeet.
Joo, aika tavallinen on toi kierre noissa että meiltä löyty ihan hyllystä sopivia ruuveja, hyvin tarttuu muovimutteri kiinni. Biltemasta saa https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... gI3JvD_BwE tälläisen lajitelman jollaisia ruuveja on ainakin 123:sessa tosi paljon, ovat vielä keltapassivoituja.
EVO X kirjoitti: ↑Ke 02.11.2022 10:05
Asiaa sivuten, niin tuollaisia harvakierteisiä muoviruuveja saa Wurthilta, ne kulkee nimellä Plastofast. Kokoja on useita. Noihin toimii hyvin ne alkuperäiset muovimutterit ja muut originaalikiinnikkeet.
Joo, aika tavallinen on toi kierre noissa että meiltä löyty ihan hyllystä sopivia ruuveja, hyvin tarttuu muovimutteri kiinni. Biltemasta saa https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... gI3JvD_BwE tälläisen lajitelman jollaisia ruuveja on ainakin 123:sessa tosi paljon, ovat vielä keltapassivoituja.
Juu nuo on koriruuveja, samoin nuo Wiken laittamat on koriruuveja/peltiruuveja. Nuo on just niitä mitä lokareissa käytetään, molempia versioita. Nippelit.fi löytyy noita wiken mallisia. Mutta sitten pohjassa ja noissa pyöräloteloissa on noita terävä/harvakierteisiä (plastofast tyylisiä) mihin tulee muovimutteri tai esim. Se paisarin kiinnityshärpäke. Haitat on noissa paljon leveemmät ja keski ”tukki” ohuempi. Puree siis muoviin syvemmälle. Meillä noita käytetään työmaalla moneen paikkaan. Mutta kyllä se koriruuvikin asiansa ajaa.
Sitten jos niitä pohjamuovien ruuveja kaipaa niin tarvikkeena saa aivan samanlaisia ja yhtä isolla kiinteällä prikalla olevia kuin alkuperäiset, erona vain se että mustia väriltään ja hinta pussillisella muutaman euron (vrt. jossain hintaa orkkisruuvilla eurotolkulla kappaleelta)
Pahus vaan kun ei muista minkä auton kohdalta ne Koivuselta löytyi, ei mersuista kuitenkaan. Pitää tsekata pussista numero kun sattuu käsiin. Kahteen satalankkuun siitä on ruuvit laitettu ja paljon on vielä jäljellä.
Tein koemaalauksen debeerin värimassalla kovettimen kanssa, muuten hyvä mutta värisävy liian punainen ja pinnasta tuli suht kiiltävä. Sen sijaan ppg:n värimassalla tulee hyvin lähelle alkuperäisen näköinen pinta ja siihen voi teknisen käyttötiedotteenkin mukaan lisätä 10% kovettajaa.
Tein koemaalauksen debeerin värimassalla kovettimen kanssa, muuten hyvä mutta värisävy liian punainen ja pinnasta tuli suht kiiltävä. Sen sijaan ppg:n värimassalla tulee hyvin lähelle alkuperäisen näköinen pinta ja siihen voi teknisen käyttötiedotteenkin mukaan lisätä 10% kovettajaa.
Olen itsekin huomannut että joidenkin toimittajien massalla tulee yllättävän kiiltävä lopputulos, tai siis iso ero valmistajien välillä. Ennen tuli kans käytettyä Debeeriä, mutta sitä kun ei täällä kukaan myy, niin nykyään lähinnä Cromaxia tai Spies Heckeriä. En kyllä tosin enää muista miten noi kiiltää, kun ei ole pitkiin aikoihin tullut käytettyä pelkkää massaa...
Kiitokset Dealerille ruuvivinkistä. Paljon helpompi hakea pussillinen uusia kuin kaivella niitä purkuautoista ja sinkitä
Tässä varmaan lisätty kovettaja teki kiiltoa, kuten maalin myyjäkin taisi mainita.
IMG_4672.JPG
Irrotin akun tuossa joku päivä ja pesin tuon poteron, yllättävän siisti on tuoltakin. Katkesi vaan akkutelineen toinen ruuvi eikä taida saada hitsattua uutta taustapuolelta, varmaan helpoin laittaa niittimutteri tilalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Korjasin tuon viistoon lähtevän pellin alaosan, tuohonhan tulee se muovisuoja mutta kuraa kertyy ajan kanssa päälle ja ruostuu mukavasti. Oli aika taittelu ja naputtelu tuossa pellissä kun tein sen yhdestä palasta. Nyt olis tuo oikean etusisälokasuojan alue korjattu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kantsii muuten kokeilla mattalakan kovettajaa sen massan kanssa. Samoinhan sen mattalakan kanssa käy, jos käyttää normi kovettaajaa niin tukee liian kiiltävä.. ehkä se vois jeesata tässäkin.
Pissapojan säiliön kohta oli tuossa bensa matikissakin mätä ehkä hiukan rajumin kuin sulla tuo ja osasyy oli tuossa se että pissapojan moottorin kumitiiviste oli vuotanu ties kuin kauan ja kun tossa kohtaa peltiä vasten ainakin tuossa oli jonkinlainen bitumimatto ni peltihän on ollu märkä aina. Lopulta sit pelti mätii pois. Eipä sillä tuota kohtaa on korjattu dieselmatikistakin sekä 300DT:stä. Niissä reikä oli sellanen et peukku meni läpi mutta hyvä alku kuitenkin.
Jos innostut uusaamaan takapäänosista kallistuksenvakauttajan U raudat ja tasonsäädön metalliputkia ni ne kannattaa tilata ajoissa meinaan mulla niitten tulo viipyi toista kuukautta.
Tässäkin oikea etukulma paljon pahempi kuin vasen, ruostuminen alkaa ulkoa päin mutta pissapojan säiliöstä vuotava tai ohi kaadettu vesi varmasti edesauttaa ruostumista. Ne kallistuksenvakaajan kiinnikeraudat pitää uusia ja korjata ne kohdat korista mutta ne saa kyllä tehtyä itse. Samoin jos tasonsäädön putkia ei saa tai hinta hirvittää niin nekin pystyy vääntelemään itse, nipat vaan päihin messingillä juottaen tai minkälaiset niissä nyt onkaan.
Saatan käyttää alustan osia ja muitakin sitten sinkityksessä, viime talvenakin käytin mopon osia pariinkin otteeseen.
Sain takakaaren nurkan korjattua. Jonkun verran sai naputella että sopii, on varmaan niin kuluneet jo muotit millä noita kaaria prässäillään.
IMG_4678.JPG
Ja kävin viikko sitten hakemassa vanteetkin, 16x8 kaivonkannet. Renkaita miettiny että mikä koko se olis näille sopiva, pientä venytystä sais olla mutta hyvän maun rajoissa. Ja pitääkö näiden kanssa laittaa ne holkit etulokareiden parin kiinnitysruuvien alle?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kannattaa koittaa ennen muovien ja puskurin laittoa, mikä sopii. Eihän niitä korokkeita ollut kuin kahdessa välissä? Helman etu kiinnikkeen ja puskurin kannatimen välissä? Rengas kuitenkin aika paljon siinä vaikuttaa, miten tilaa jää..
205/55 sopii hyvin 8x16 vanteelle, eikä ole liian venykäs ainakaan omaan silmään. Kokeiltiin myös 225/55 ja oli pyöränkotelo niin täynnä että ei kuoppaan uskaltais ajaa. 205/55 vastaa 195/65-15 kokoa eikä tarvi muutoksia mihinkään. Ajettavuudessa en huomannut eroa. Ainakin 130tkm ajettu 200E kulki kuin juna niinkuin orkkisrenkaillakin. Ehkä kyyti on hiuksen verran kovempaa mutta ei sanottavasti. Uusilla Yokohama BluEartheilla ei kuulu rengasäänet yhtään. Eipä se muutenkaan ole W124:n ongelma.
Leveämpi vanne antaa mukavaa karaktääriä tuohon W124:n keulaan, tekee aggressiivisen näköisen, tykkään.
Kuvapa kertoo miltä ne näyttää, autossa 500E:n 8x16-vanteet ja 205/55 kumit:
Hienoa korinkorjausta tuolla ylempänä. Mulla otti hiuksen hienosti rengas helmamuovin reunaan 8x16 kaivonkansilla ja 205/55-16 renkailla. Ei juurikaan ajossa, mutta keulan korkeutta säätäessä kokeilin ilman jousia. Levitysholkeilla ei ongelmaa. Laitan varmaan 215/55 renkaat seuraavaksi.
Kiitos kuvasta, tuohan selvensi paljon. Ajattelin että 205 tulee turhan veny, kun noilla on nyt 195/45 renkaat ja vanteen reuna tulee tosi ulos renkaasta mutta matala profiili vaikuttaa varmaan myös.
Joo, juuri näin eli lokasuojan muoviin rengas siis otti aiemmin kiinni, ei helmamuoviin kuten kirjoitin. Lokasuoja leviää muoveineen holkeilla ja helmamuovi tietenkin pysyy paikallaan.
S202 kirjoitti: ↑Pe 11.11.2022 21:10
Kiitos kuvasta, tuohan selvensi paljon. Ajattelin että 205 tulee turhan veny, kun noilla on nyt 195/45 renkaat ja vanteen reuna tulee tosi ulos renkaasta mutta matala profiili vaikuttaa varmaan myös.
Sitä miekin vähän pelkäsin, että alkaako näyttämään semmoiselta vanhalta teini-Jetalta linkkurenkaineen. Mutta ei ollut ollenkaan paha. Sen verran nuo vanteet tulee ulos kumista että ei kestä kaataa renkaita selälleen betonilattialle. Pakko säilyttää pystyasennossa.