OM642 turbon aktuaattori/ahtopaineen säädin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

OM642 turbon aktuaattori/ahtopaineen säädin

Viesti Kirjoittaja esukki »

R320 CDI OM642 nyki toisinaan kiihdyttäessä ,mutta ei mennyt vikatilaan.
Vikakoodia antoi:
2616-002 Tarkasta rakenneosa B60 (pakokaasujen vastapaineen tunnistin). Säätöpoikkeama - Pakokaasujen vastapaine on liian suuri.
Vaihdoin pakopaine anturin (Originaali osa) ja rassasin reiän 4mm poranterällä auki.

Pari viikkoa toimi ilman ongelmia, luulin että tuli kuntoon mutta eilen kiihdyttäessa nykäys ja vikatilaan. Sammutuksen jälkeen toimii normaalisti.
Nyt vikakoodina oli:
2510-001 Tarkista rakenneosa Y77/1 (ahtopaineen säädin). Säädin ilmoittaa viasta
Katsoin autosta osanumerot: säädin Hella 6NW008412, ahdin Garrett 757608-0001

Alkuperäisenä varaosanahan tuota ei erikseen saa, katselin vaihtoehtoja:
KL-varaosat myy numerolla 157315 EVORON merkkistä osaa hintaan 389€
EBAYsta löytyy halvimmillaan alle satasen osaaa kiinasta, euroopasta löytyy eri merkkisiä tarvikeosia ja myös kunnostettuja säätimiä.
Jossain EBAY ilmoituksissa käskettiin tarkistaa Gxxx -numero säätimen kyljestä, mutta sitä ei näe purkamatta.
Tarjotaan myös säädintä 6NW009420 numeron 6NW008412 rinnalla.

Kokemuksia/suosituksia mikä valita?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: OM642 turbon aktuaattori/ahtopaineen säädin

Viesti Kirjoittaja mpower »

Joskus noista Hellan säätimistä on tärissyt aikojen kuluessa sellaiset ohuet johtimet kopan sisältä poikki. Mulla oli sellain käynyt.Helppo tutkia jos ottaa säätimen irti ja säätimen kopan auki. Helppo ja halpa korjata itse tinaamalla . Kannattaa mielestäni ekana tuo asia tutkia, itse säästin aikoinaan satasia.

EDIT: Tuossa näkyy nuo ohuet piuhat jotka saattavat katketa tärinästä.
https://www.youtube.com/watch?v=nlwdUa_StSg
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1750
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM642 turbon aktuaattori/ahtopaineen säädin

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Turbotohtori myös korjaa/vaihtaa näitä
Star
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: OM642 turbon aktuaattori/ahtopaineen säädin

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

Ensin voi tarkistaa, johtuuko vikatila jumittavista ahtimen siivistä. Jos siipien säätövipu liikkuu kevyesti, niin sen jälkeen servo korjattavaksi, esim In-Tek joensuussa korjaa noita. Korjaus maksoi entisessä autossa noin 100€.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 874
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: OM642 turbon aktuaattori/ahtopaineen säädin

Viesti Kirjoittaja esukki »

Jos johtimet sisältä olisi poikki niin sitten olisi vika päällä koko ajan vai mitä?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: OM642 turbon aktuaattori/ahtopaineen säädin

Viesti Kirjoittaja mpower »

esukki kirjoitti: Ti 27.12.2022 19:04 Jos johtimet sisältä olisi poikki niin sitten olisi vika päällä koko ajan vai mitä?
Ei välttämättä, mutta noin loogisesti ajatellen kyllä. Mulla oli sellattiin, koneen jonkin aikaa käytyä ja muutamia kilometrejä ajeltua vika tuli ja sitten saattoi koodit nollaamalla poistuakin.Sitten taas uudestaan. Yksi piuha oli poikki ja siis satunnaisesti yhdisti.Kaveri sanoi, ota se säädin irti ja katso onko piuhat ehjät, ei ollut! Hankala vika kun satunnaisesti ilmeni!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 turbon aktuaattori/ahtopaineen säädin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

mpower kirjoitti: Ti 27.12.2022 19:18
esukki kirjoitti: Ti 27.12.2022 19:04 Jos johtimet sisältä olisi poikki niin sitten olisi vika päällä koko ajan vai mitä?
Ei välttämättä, mutta noin loogisesti ajatellen kyllä. Mulla oli sellattiin, koneen jonkin aikaa käytyä ja muutamia kilometrejä ajeltua vika tuli ja sitten saattoi koodit nollaamalla poistuakin.Sitten taas uudestaan. Yksi piuha oli poikki ja siis satunnaisesti yhdisti.Kaveri sanoi, ota se säädin irti ja katso onko piuhat ehjät, ei ollut! Hankala vika kun satunnaisesti ilmeni!
Melko normalia että on noin,
se rauta lanka vielä hiukan hipoo kohtaa missä pitäis olla kiinni
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin