juusmon W124 500E -92
Re: juusmon W124 500E -92
Heh, ehdin jo tilata ennen viestiäsi Veholta. Se 25 metrin minimiraja tuli vastaan myös sielläkin, mutta virhe meni myyjän piikkiin. Tilasin siis 2 metriä, ja varaosamyyjä ei huomannut että minimitilaus Saksasta on se 25 metriä. Luvattu kun oli, leikkasi mulle sen toivotun parimetrisen. Eli nyt saa myös Herttoniemen Veholta lyhyttä pätkää jos joku tarvitsee
Viime aikoina lähes kaikki talliaika on mennyt talliin itseensä. Purin sieltä pois järkyttävän kokoisen paikan päällä laudoista rakennetun hyllykön johon olisi voinut säilöä varmaan viisi rengaskertaa, mutta mihinkään muuhun se ei juuri soveltunut. Tilasin korjaamotyöpöydän laatikostoilla ja seinäkaapeilla, työkaluvaunun ja hyllykön. Viimeksi mainitut ovat vielä lähettämättä, mutta pelkän työpöydän kasaamiseen meni varmaan 7-8h.
Sen verran olen ehtinyt eemeliä ropaamaan, että sain tuon rikkoutuneen putken vaihdettua. Samalla rikoin pitkälti samaa reittiä kulkevan alipaineletkun, joka menee moottorin takaosasta imusarjan ali ja etupään kautta EZL:lle. Sitä putkea löytyi onneksi sopiva pätkä omasta varastosta, joten sekin on nyt vaihdettu. Myös lambdan johto on taas ehjä. Nyt kun vaan keli sallisi, voisi kokeilla miten kone käy, mutta eipä tuonne ulos näytä olevan menemistä aikoihin.
Vaihdekepin lukitusmekanismia tutkailin taas ja luulen aiemman diagnoosini olleen väärä. Ei se vaijerin kuori ole mihinkään luiskahtanut. Nyt vähän epäilen, että onkohan vaijeri vain venynyt. Sama pätee myös jarrupolkimelta tulevaan vastaavaan vaijeriin, eli sekä se että virtalukolta tuleva eivät ääriäasennossaan (jalka pois jarrulta, avain pois virtalukosta) onnistu vetämään vaihdekepin lukitusmekanismia kiinni asti. Vaijerit ilmeisesti eivät ole säädettäviä? Hommassa ihmetyttää se että hakutulosten perusteella ongelma näiden kanssa yleensä on juuri toisinpäin, että avain jää jumiin virtalukkoon ja/tai vaihdevalitsin P:lle. Voiko pielessä olla jotain muuta mitä en nyt keksi? Pitäisi kai sukeltaa auton alle jotta saisi koko valitsimen irti ja pääsisi tutkimaan paremmin.
Viime aikoina lähes kaikki talliaika on mennyt talliin itseensä. Purin sieltä pois järkyttävän kokoisen paikan päällä laudoista rakennetun hyllykön johon olisi voinut säilöä varmaan viisi rengaskertaa, mutta mihinkään muuhun se ei juuri soveltunut. Tilasin korjaamotyöpöydän laatikostoilla ja seinäkaapeilla, työkaluvaunun ja hyllykön. Viimeksi mainitut ovat vielä lähettämättä, mutta pelkän työpöydän kasaamiseen meni varmaan 7-8h.
Sen verran olen ehtinyt eemeliä ropaamaan, että sain tuon rikkoutuneen putken vaihdettua. Samalla rikoin pitkälti samaa reittiä kulkevan alipaineletkun, joka menee moottorin takaosasta imusarjan ali ja etupään kautta EZL:lle. Sitä putkea löytyi onneksi sopiva pätkä omasta varastosta, joten sekin on nyt vaihdettu. Myös lambdan johto on taas ehjä. Nyt kun vaan keli sallisi, voisi kokeilla miten kone käy, mutta eipä tuonne ulos näytä olevan menemistä aikoihin.
Vaihdekepin lukitusmekanismia tutkailin taas ja luulen aiemman diagnoosini olleen väärä. Ei se vaijerin kuori ole mihinkään luiskahtanut. Nyt vähän epäilen, että onkohan vaijeri vain venynyt. Sama pätee myös jarrupolkimelta tulevaan vastaavaan vaijeriin, eli sekä se että virtalukolta tuleva eivät ääriäasennossaan (jalka pois jarrulta, avain pois virtalukosta) onnistu vetämään vaihdekepin lukitusmekanismia kiinni asti. Vaijerit ilmeisesti eivät ole säädettäviä? Hommassa ihmetyttää se että hakutulosten perusteella ongelma näiden kanssa yleensä on juuri toisinpäin, että avain jää jumiin virtalukkoon ja/tai vaihdevalitsin P:lle. Voiko pielessä olla jotain muuta mitä en nyt keksi? Pitäisi kai sukeltaa auton alle jotta saisi koko valitsimen irti ja pääsisi tutkimaan paremmin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Ootko vilkaissut tämän videon, jossa Kent selostaa tuota vaihdelukon toimintaa?
Itse olisin ajatellut, että jarrua painamalla vaijeri kiristyy ja vetää lukon pois päältä, mutta sehän onkin tosiaan päinvastoin. Muutenhan se vaijerin venyminen ei tosiaan tekisikään sitä, että lukko ei mene päälle ollenkaan. Itsestä olis tuntunut loogisemmalta, että vaijeria pidetään jännityksessä vain silloin, kun jarrua painetaan, kun se on kuitenkin ajallisesti aika pieni osuus. No, taitaa olla niin pienet voimat, ettei tuo vaijeri silti käytännössä veny sen jatkuvan jännityksen takia.
Itse olisin ajatellut, että jarrua painamalla vaijeri kiristyy ja vetää lukon pois päältä, mutta sehän onkin tosiaan päinvastoin. Muutenhan se vaijerin venyminen ei tosiaan tekisikään sitä, että lukko ei mene päälle ollenkaan. Itsestä olis tuntunut loogisemmalta, että vaijeria pidetään jännityksessä vain silloin, kun jarrua painetaan, kun se on kuitenkin ajallisesti aika pieni osuus. No, taitaa olla niin pienet voimat, ettei tuo vaijeri silti käytännössä veny sen jatkuvan jännityksen takia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: juusmon W124 500E -92
Aikaa on ollut muutama hassu tunti viikossa, jos sitäkään, joten tämä edistyy hissunkissun. Joku aika sitten täräytin käyntiin ja siirsin ulos hetkeksi, eikä silloin röpötellyt yhtään, mutta eipä siitä vielä voi mitään päätellä.
Sain hankituksi kuskin ovistopparin, mutta totesin, että varsi pitää vaihtaa vanhasta koska se on oikean värinen. Meni jonkin aikaa ähkiessä sen vaihdon kanssa, jousi ja kuulat lentelivät ympäriinsä, kunnes keksin miten varren saa paikalleen. Siitä ei tullut otettua kuvia enkä edes yritä selittää ilman.
Seuraavaksi oli aika vihdoin saada ovipahvi ja muut hilppeet paikoilleen. Olinkin kasauksen kanssa viittä vaille valmis, kunnes tajusin, että tosiaan, kyynärnojan/kahvan ei kuulu olla erillinen osa, vaan kiinteästi kiinni ovipahvissa... Moni varmaan tietää - itse en tiennyt - että siinä kyynärnojassa on useampi muovinen "tappi", on tehtaalla työnnetty läpi pahvista, ja sitten jollain silitysrautahenkisellä ratkaisulla sulatettu kiinni pahvin nurjalle puolelle. Nuo muovit sitten aikanaan pettävät ja koko kyynärnoja irtoaa pahvista. Löysin muistaakseni Benzworldista tähän idean kuvien kanssa: Virittelee kyynärnojan puolelle ruuveja, jotka vedetään pahvista läpi ja toiselle puolelle sitten mutterit. Tuumasta toimeen.
Lisäksi ruuvailin toiseen suuntaan muutaman ruuvin niihin paikkoihin, joissa oli vastapuolella vielä riittävästi muovia jäljellä. Osan noista mutterikiinnityksistä joudun lopulta poistamaan, koska ne ottivat oven peltiin kiinni. Katsotaan miten kestää.
Vaihdoin myös pelkääjän puolelta ovitiivisteen. Uusi on swag-merkkinen ja ovi ei tunnu menevän nyt kiinni ihan yhtä sulavasti. Mahtaako asettua ajan kanssa, vai tarvitseeko ovi säätöä, vai onko näissä tarviketiivisteissä ongelmia?
Sitten kävin taas sen vaihdelukon kimppuun. Tarpeeksi WISiä kahlattuani opin, että jekku on irrottaa keskikonsoli kokonaan eikä vain jalopuuta. Auton alle ei tarvitse ryömiä. Keskikonsolin irrotuksen jälkeen, kunhan valitsimen neljä ruuvia on irti, pääsee helposti kiinni ruuviin, jolla voi säätää sekä jarrulta että virtalukolta tulevan vaijerin kiristystä. Itse säädössä nyt ei ole mitään erityistä kerrottavaa, homman jujun kyllä tajuaa kun tuijottaa mekanismia ja räplää avainta / painelee jarrua. Hieman ihmetyttää miten tälle on edes näin päässyt käymään - onko jotain aiempaa omistajaa vain ärsyttänyt koko lukitus niin paljon, että se on haluttu poistaa?
Keskikonsolin irrotusprojektin yhteydessä paljastui myös tällainen pieni arkeologinen ihme:
Eli jälkiasenteinen nokialainen handsfree-laite. A-pilarin yläpäässä olikin tutunnäköinen mikrofoni, joten olisihan tuo pitänyt arvata. Tämä selitti myös useamman epämääräisen jälkiasenteisen johdon olemassaolon syyn. Tuosta oli jo joku aiempi kävijä napsinut piuhoja poikki, ja poistin nyt laitteen ja loputkin piuhat, antennikaapelia ja joitain antennin päässä olevia virityksiä lukuun ottamatta.
Keskikonsolin kasaus odottaa vielä ainakin sitä, että löytäisin uuden muovikehyksen, johon mm. ikkunannostimien katkaisijat kiinnittyvät. Tuo on siis niiteillä kiinni puupaneelissa, ja tässä yksilössä se on melkoisen säpäleinä. Ei ilmeisesti saa enää uutena (A1246830700), mutta ilmeisesti tuo sama muovi on jokseenkin jokikisessä 124:ssä ja tuolla varaosanumerolla löytyy maailmalta paljon puupaneeleja joissa se muovi on kiinni ja ehjän näköinen. Ehkä helpointa ja halvinta vain on hommata sellainen?
Sain hankituksi kuskin ovistopparin, mutta totesin, että varsi pitää vaihtaa vanhasta koska se on oikean värinen. Meni jonkin aikaa ähkiessä sen vaihdon kanssa, jousi ja kuulat lentelivät ympäriinsä, kunnes keksin miten varren saa paikalleen. Siitä ei tullut otettua kuvia enkä edes yritä selittää ilman.
Seuraavaksi oli aika vihdoin saada ovipahvi ja muut hilppeet paikoilleen. Olinkin kasauksen kanssa viittä vaille valmis, kunnes tajusin, että tosiaan, kyynärnojan/kahvan ei kuulu olla erillinen osa, vaan kiinteästi kiinni ovipahvissa... Moni varmaan tietää - itse en tiennyt - että siinä kyynärnojassa on useampi muovinen "tappi", on tehtaalla työnnetty läpi pahvista, ja sitten jollain silitysrautahenkisellä ratkaisulla sulatettu kiinni pahvin nurjalle puolelle. Nuo muovit sitten aikanaan pettävät ja koko kyynärnoja irtoaa pahvista. Löysin muistaakseni Benzworldista tähän idean kuvien kanssa: Virittelee kyynärnojan puolelle ruuveja, jotka vedetään pahvista läpi ja toiselle puolelle sitten mutterit. Tuumasta toimeen.
Lisäksi ruuvailin toiseen suuntaan muutaman ruuvin niihin paikkoihin, joissa oli vastapuolella vielä riittävästi muovia jäljellä. Osan noista mutterikiinnityksistä joudun lopulta poistamaan, koska ne ottivat oven peltiin kiinni. Katsotaan miten kestää.
Vaihdoin myös pelkääjän puolelta ovitiivisteen. Uusi on swag-merkkinen ja ovi ei tunnu menevän nyt kiinni ihan yhtä sulavasti. Mahtaako asettua ajan kanssa, vai tarvitseeko ovi säätöä, vai onko näissä tarviketiivisteissä ongelmia?
Sitten kävin taas sen vaihdelukon kimppuun. Tarpeeksi WISiä kahlattuani opin, että jekku on irrottaa keskikonsoli kokonaan eikä vain jalopuuta. Auton alle ei tarvitse ryömiä. Keskikonsolin irrotuksen jälkeen, kunhan valitsimen neljä ruuvia on irti, pääsee helposti kiinni ruuviin, jolla voi säätää sekä jarrulta että virtalukolta tulevan vaijerin kiristystä. Itse säädössä nyt ei ole mitään erityistä kerrottavaa, homman jujun kyllä tajuaa kun tuijottaa mekanismia ja räplää avainta / painelee jarrua. Hieman ihmetyttää miten tälle on edes näin päässyt käymään - onko jotain aiempaa omistajaa vain ärsyttänyt koko lukitus niin paljon, että se on haluttu poistaa?
Keskikonsolin irrotusprojektin yhteydessä paljastui myös tällainen pieni arkeologinen ihme:
Eli jälkiasenteinen nokialainen handsfree-laite. A-pilarin yläpäässä olikin tutunnäköinen mikrofoni, joten olisihan tuo pitänyt arvata. Tämä selitti myös useamman epämääräisen jälkiasenteisen johdon olemassaolon syyn. Tuosta oli jo joku aiempi kävijä napsinut piuhoja poikki, ja poistin nyt laitteen ja loputkin piuhat, antennikaapelia ja joitain antennin päässä olevia virityksiä lukuun ottamatta.
Keskikonsolin kasaus odottaa vielä ainakin sitä, että löytäisin uuden muovikehyksen, johon mm. ikkunannostimien katkaisijat kiinnittyvät. Tuo on siis niiteillä kiinni puupaneelissa, ja tässä yksilössä se on melkoisen säpäleinä. Ei ilmeisesti saa enää uutena (A1246830700), mutta ilmeisesti tuo sama muovi on jokseenkin jokikisessä 124:ssä ja tuolla varaosanumerolla löytyy maailmalta paljon puupaneeleja joissa se muovi on kiinni ja ehjän näköinen. Ehkä helpointa ja halvinta vain on hommata sellainen?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Olen törmännyt samaan tiivisteongelmaan, jotenkin tulee sellainen fiilis, että materiaali on uusissa erilainen, ei yhtä joustava ja mukautuva kuin alkuperäinen.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: juusmon W124 500E -92
Ovipahveissa muissakin kuin 124:ssa on käytetty osien kiinnitykseen noita muovitorneja, jotka on sitten ultraäänisulatettu ikäänkuin niitiksi. Jos tuollainen pitä purkaa, on näppärin pyyhkäistä ne kannat vaan lamellilaikalla rälläkällä pois. Se mitä jää jäljelle on käytännössä valmis ruuvitorni, johon saa ruuvattua ihan tavallisen matala/leväkantaisen peltiruuvin. Ne ei törrötä pahvista, vaan toimii asennettaessa ja osa kiinnittyy hyvin ilman mitään erikoisempia virittelyjä. Plussana toki myös, ettei mitään lisäreikiä tarvita. Toki jos tornit on murentuneet kokonaan rikki, niin sitä ei voi sellaisenaan enää käyttää. 124:ssa ei tainnut olla muita osia vastaavalla tavalla kiinni kuin tuonkyynärnoja, mutta uudemmissa oikeastaan koko paneli on kasattu paloista tuolla tavoin.
Oventiiviste on uutena aina jäykkä ja tuntuu huonolta käyttää. Se eläytyy sinne noin puolessa vuodessa, jonka jälkeen ei enää muista koko asiaa. Aikanaan Cadillacissa ei ovet menneet uusilla tiivisteillä edes kiinni, mutta nykyään toimii kevyesti heilauttamalla ja sulkeutuu kuin se kuuluisa kassakaappi.
Stoppareissa suosittelisin maalaamaan aina uudet, ne osat kun kuluu kuitenkin kaikki komponentit, ei pelkästään se kotelo.
Tuo puupanelin muovikaulus on sama kaikissa 2-3 sarjan paneleissa, eikä liity itse puun reijitykseen mitenkään. Romikselta käytännössä mikä tahansa paska paneli ja siitä ehjä kaulus. Toki vanhan voi muovihitsata nippuun kolvilla jos ei jaksa metsästää.
Oventiiviste on uutena aina jäykkä ja tuntuu huonolta käyttää. Se eläytyy sinne noin puolessa vuodessa, jonka jälkeen ei enää muista koko asiaa. Aikanaan Cadillacissa ei ovet menneet uusilla tiivisteillä edes kiinni, mutta nykyään toimii kevyesti heilauttamalla ja sulkeutuu kuin se kuuluisa kassakaappi.
Stoppareissa suosittelisin maalaamaan aina uudet, ne osat kun kuluu kuitenkin kaikki komponentit, ei pelkästään se kotelo.
Tuo puupanelin muovikaulus on sama kaikissa 2-3 sarjan paneleissa, eikä liity itse puun reijitykseen mitenkään. Romikselta käytännössä mikä tahansa paska paneli ja siitä ehjä kaulus. Toki vanhan voi muovihitsata nippuun kolvilla jos ei jaksa metsästää.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: juusmon W124 500E -92
Kiitos vinkeistä! Katsotaan jos se ovitiiviste siitä asettuu. Muistelisin, että alkuperäisen hinta oli jotain suhteellisen posketonta, joten motivaatio tähän vaihtoehtoon on kohdallaan
No tämäpä juuri. Niistä suurin osa oli aivan entisiä. Niihin jotka eivät olleet, laitoin ohuimmat ruuvit mitä moponetistä sattui löytymään. Eivät olleet peltiruuveja joten laitoin vielä prikat. Olisi tosin pitänyt ostaa enemmän ja isompia prikkoja.
Joo, osanumerolla etsiessäni huomasin että näköjään ei tosiaan reikien määrä vaikuta mitenkään, joten pitänee vain etsiä sopivanhintainen paneeli ehjällä muovilla. Vanhan hitsaaminen taitaa jo olla ns. lost cause koska sitä on jo joku liimaillut paneeliin ja paloja on jäänyt matkan varrelle.
Re: juusmon W124 500E -92
Jep, näin olin ymmärtävinäni. Tähän toki pätee sama kuin tuohon puupanelin muoviin, että ostaa jonkin mustan romispahvin, mikä on vielä kahvan osalta ehjä ja siitä ottaa sen paremman tuohon sun omaan pahviin, niin pystyt noilla peltiruuveilla sen kasata.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: juusmon W124 500E -92
Sain keskikonsolinkin takaisin nippuun ihan siististi vielä vanhoilla osilla. Loputkin siitä nappuloiden muovikehyksestä löytyi (oli edelleen puussa kiinni) joten sitä voisi yrittää kunnostaa kun ensi kerran joutuu avaamaan.
Kuivan kelin kunniaksi, ja sen että autossa on vaihteeksi kaikki osat paikoillaan, päätin ottaa viissatkun liikennekäyttöön ja käydä tekemässä lyhyen koelenkin ja täyttämässä kumit sekä tankin. Jonkun kymmenkunta kilometriä ajelin ja käyntihäiriöstä ei ollut tietoakaan. Saas nähdä onko ilmiö pysyvä vai tuleeko takaisin, mutta vähän tässä uskaltaa jo toivoa. Mukavia nuo onnistumisen elämykset, kop kop.
Mittariston lämpömittarin ja nappuloiden taustavalot eivät syttyneet heti kun akun laittoi kiinni, mutta huoltoasemalla huomasin että siellähän ne taas helottavat kun palasin autoon. Suunnilleen kaikki sen 9-sulakkeen takana olevat asiat alkaa olla tutkittu ainakin sen verran, että ko. laite on otettu hetkeksi irti, paitsi mittaristo (kello). Kunhan muistaisi joskus viedä mittaristokoukut tallille niin voisi sen tutkia vielä ennen kuin kutsuu manaajan.
Kuivan kelin kunniaksi, ja sen että autossa on vaihteeksi kaikki osat paikoillaan, päätin ottaa viissatkun liikennekäyttöön ja käydä tekemässä lyhyen koelenkin ja täyttämässä kumit sekä tankin. Jonkun kymmenkunta kilometriä ajelin ja käyntihäiriöstä ei ollut tietoakaan. Saas nähdä onko ilmiö pysyvä vai tuleeko takaisin, mutta vähän tässä uskaltaa jo toivoa. Mukavia nuo onnistumisen elämykset, kop kop.
Mittariston lämpömittarin ja nappuloiden taustavalot eivät syttyneet heti kun akun laittoi kiinni, mutta huoltoasemalla huomasin että siellähän ne taas helottavat kun palasin autoon. Suunnilleen kaikki sen 9-sulakkeen takana olevat asiat alkaa olla tutkittu ainakin sen verran, että ko. laite on otettu hetkeksi irti, paitsi mittaristo (kello). Kunhan muistaisi joskus viedä mittaristokoukut tallille niin voisi sen tutkia vielä ennen kuin kutsuu manaajan.
Re: juusmon W124 500E -92
Nyt kaikkien tehtyjen toimenpiteiden jälkeen lykkäsin nuo marmorilta ostetut tulpat paikalleen ja vot, konehan käy varsin hyvin. Tyhjäkäynti tuntui perstuntumalta paremmalta kuin viime viikon koelenkillä, mutta perstuntuman kalibraatio ei ehkä ole ihan luotettava kun nyt on molemmilla tulppasatseilla vain yksi ~10km koelenkki ilman käyntihäiriöitä takana. Hyvältä vaikuttaa kuitenkin!juusmo kirjoitti: ↑Ke 09.11.2022 22:30 Kokeilin myös vaihtaa Boschin resistorilliset tulpat Veholta ostettuihin vastuksettomiin Beruihin, koska vastuksiahan näissä ei alun perin kuulunut olla vaikka nykyään usein sellaisia tilalle tarjotaan. Ojasta allikkoon: niiden kanssa auto kävi ihan hetken ja sammui melkein heti.
Taustavalo-ongelmasta olen havainnut seuraavaa:
- kun auto on seissyt ja akun kiinnittää, valot eivät syty heti (ainakaan aina) vaan jossain kohtaa ilmeisesti käynnistyksen jälkeen
- jossain tilanteessa ulkolämpömittarin taustavalo räpsyy hetken, kuin kyseessä olisi kontaktihäiriö
- tämänpäiväsen koeajon jälkeen puuhalin muuta ja huomasin, että jossain vaiheessa valot olivat sammuneet
Mittaristoa pitää vielä tutkia, mutta tuli mieleen että voisikohan vaikka joku sisävalojen viiverele jumitella? Silloin tosin luulisi, että myös itse sisävalot jäisivät päälle. Pitää varmaan tutustua myös X30-jakajaan. Ties vaikka siellä tai jossain muualla olisi vielä jotain kyseenalaisia kytkentöjä esim. tuohon jälkiasenteiseen handsfreehen liittyen.
Huomasin myös, että sähköantenni ei nouse. Mittailin, että heräte kyllä tulee perille asti, mutta antennin päässä on erinäisiä kytkentöjä joiden oletan johtuvan siitä, että sinne on vedetty GSM-antennipiuha, ja varmaan myös koko antenni on vaihdettu sellaiseen josta menee läpi sekä GSM että FM/AM. Tehtävälista alkaa hissukseen olla sen verran lyhyt, että ehkä tämänkin kimppuun ehtii ennen kesää.
Re: juusmon W124 500E -92
Eilen oli taas viikoittainen autonropausaikaikkuna. Sattui myös niin, että osuin paikalle vuoden ensimmäistä kertaa valoisaan aikaan, joten piti käydä vähän ajelulla ja pesemässä auto tallin pölyistä. Samalla pääsin näkemään ensimmäistä kertaa syksyllä maalatun etulokarin luonnonvalossa. Auttaako myllytys, ja miten paljon?
Suhailin n. 30km ja auto toimi taas mainiosti. Tuon ratissa on kyllä jotenkin erityisen muikea tunnelma, fiilis on ihan eri kuin vaikka SL:ssä, varmaan osaltaan siksi että SL näyttää erikoiselta autolta kenelle tahansa sivulliselle. Meinaa tulla sellainen pikkupoika pahanteossa -hihittely pintaan koko ajan, kun eihän tällaista autoa pitäisi olla olemassakaan. Sleeperit on jänniä.
Osansa hihittelyyn varmaan aiheuttaa tuo nykyisen pakoputkiston höpötys. Vaikka haluankin palauttaa sen lähemmäs originaalia, jotain lapsekkaan piristävää siinä pörinässä on. Aiheesta puheen ollen, lähetti kärräsi Imasafin putkiston kotiin alkuviikosta:
Kärrään tuon asennettavaksi Tiittaselle tms kunhan sää menee riittävän pysyvästi plussalle. Kuuluu siihen joukkoon töitä, joihin ei huvita omaa aikaa tai rystysverta tallin lattialla maaten laittaa, koska ammattikamppeilla homma hoitunee käden käänteessä (ja jos ei hoidu, niin ei todellakaan hoituisi myöskään tallin lattialla...).
Jotain sain sentään eilen tehtyä, ryhdyin nimittäin tutkimaan kattoluukun toimintaa. Se siis ei liukunut, ainoastaan kallistui. Lähemmällä tutkimisella ensimmäinen syy liukumattomuudelle oli, että vasen takanurkka ei putoa alas joten luukku ei pääse liukumaan katon sisään. Kun sitä auttoi käsin, luukku aukesi vähän, ja liukui verran pidemmälle kun sitä auttoi taas käsin. Kovin vaivalloista se oli, ja kiinnikään ei mennyt suosiolla. Ensimmäinen ajatus oli putsailla vähän kiskoja (jotka olivat varsin puhtaat) ja ruikkia väliin vähän valkoista litiumrasvaa, ja nitkutella luukkua eestaas. Vähän se tuntui siitä notkistuvan, mutta ei silti tarpeeksi.
Päätin lähteä purkamaan luukkua näillä ohjeilla. Ensin verhoilu irti: neljä verhoiluniittiä auki etureunasta ja verhoilu irti eteenpäin vetämällä. Tässä kohtaa päätin, jälkikäteen fiksusti, tutustua tarkemmin mekanismin toimintaan ennen luukun irrotusta. Ensimmäinen ongelma löytyikin heti:
Eli yksi luukun kiinnitysmuttereista puuttui. Tuo aiheutti sen, että mekanismi ei saanut vedettyä luukun vasenta takareunaa alas. Pistin siihen uuden mutterin ja prikan, ja avaussykli eteni pidemmälle kunnes liuku taas tökkäsi. Vähän aikaa sitä eestaas sahattuani tajusin, että nimenomaan vasemmalla puolella on jotain, mihin liuku tökkää. Sitten rupesin tunnustelemaan kiskoa sormin ja mitäs per... siellähän se alkuperäinen prikallinen mutteri oli kiskossa. Sen kun sai ongittua pois ja laitettua omalle paikalleen, mekanismi alkoi toimia normaalisti. Myös toisella puolella tuo taaempi mutteri oli löysä, joten kiristin sen samalla. Yksi murhe taas pois päiväjärjestyksestä, kesä kuitenkin alkaa päivänä minä hyvänsä.
Huomasin myös että kun luukun avaa, moottori jää surisemaan. Ensimmäisellä kerralla oli tallissa radio päällä enkä tajunnut sitä ennen kuin moottorista kuului pirunmoinen ujellus. Lopulta paljastui, että ongelma oli kattoluukun avauskatkaisijassa, joka jumitti pohjaan. Luulin ensin, että katkaisijassa on yhden painalluksen avaus/sulkutoiminto, mutta ilmeisesti se vain tykkäsi jumittua. Avasin sen ja taittelin vähän sisältä löytyneitä metalleja ja se alkoi pelittää luullakseni oikein muutaman yrityksen jälkeen.
Suhailin n. 30km ja auto toimi taas mainiosti. Tuon ratissa on kyllä jotenkin erityisen muikea tunnelma, fiilis on ihan eri kuin vaikka SL:ssä, varmaan osaltaan siksi että SL näyttää erikoiselta autolta kenelle tahansa sivulliselle. Meinaa tulla sellainen pikkupoika pahanteossa -hihittely pintaan koko ajan, kun eihän tällaista autoa pitäisi olla olemassakaan. Sleeperit on jänniä.
Osansa hihittelyyn varmaan aiheuttaa tuo nykyisen pakoputkiston höpötys. Vaikka haluankin palauttaa sen lähemmäs originaalia, jotain lapsekkaan piristävää siinä pörinässä on. Aiheesta puheen ollen, lähetti kärräsi Imasafin putkiston kotiin alkuviikosta:
Kärrään tuon asennettavaksi Tiittaselle tms kunhan sää menee riittävän pysyvästi plussalle. Kuuluu siihen joukkoon töitä, joihin ei huvita omaa aikaa tai rystysverta tallin lattialla maaten laittaa, koska ammattikamppeilla homma hoitunee käden käänteessä (ja jos ei hoidu, niin ei todellakaan hoituisi myöskään tallin lattialla...).
Jotain sain sentään eilen tehtyä, ryhdyin nimittäin tutkimaan kattoluukun toimintaa. Se siis ei liukunut, ainoastaan kallistui. Lähemmällä tutkimisella ensimmäinen syy liukumattomuudelle oli, että vasen takanurkka ei putoa alas joten luukku ei pääse liukumaan katon sisään. Kun sitä auttoi käsin, luukku aukesi vähän, ja liukui verran pidemmälle kun sitä auttoi taas käsin. Kovin vaivalloista se oli, ja kiinnikään ei mennyt suosiolla. Ensimmäinen ajatus oli putsailla vähän kiskoja (jotka olivat varsin puhtaat) ja ruikkia väliin vähän valkoista litiumrasvaa, ja nitkutella luukkua eestaas. Vähän se tuntui siitä notkistuvan, mutta ei silti tarpeeksi.
Päätin lähteä purkamaan luukkua näillä ohjeilla. Ensin verhoilu irti: neljä verhoiluniittiä auki etureunasta ja verhoilu irti eteenpäin vetämällä. Tässä kohtaa päätin, jälkikäteen fiksusti, tutustua tarkemmin mekanismin toimintaan ennen luukun irrotusta. Ensimmäinen ongelma löytyikin heti:
Eli yksi luukun kiinnitysmuttereista puuttui. Tuo aiheutti sen, että mekanismi ei saanut vedettyä luukun vasenta takareunaa alas. Pistin siihen uuden mutterin ja prikan, ja avaussykli eteni pidemmälle kunnes liuku taas tökkäsi. Vähän aikaa sitä eestaas sahattuani tajusin, että nimenomaan vasemmalla puolella on jotain, mihin liuku tökkää. Sitten rupesin tunnustelemaan kiskoa sormin ja mitäs per... siellähän se alkuperäinen prikallinen mutteri oli kiskossa. Sen kun sai ongittua pois ja laitettua omalle paikalleen, mekanismi alkoi toimia normaalisti. Myös toisella puolella tuo taaempi mutteri oli löysä, joten kiristin sen samalla. Yksi murhe taas pois päiväjärjestyksestä, kesä kuitenkin alkaa päivänä minä hyvänsä.
Huomasin myös että kun luukun avaa, moottori jää surisemaan. Ensimmäisellä kerralla oli tallissa radio päällä enkä tajunnut sitä ennen kuin moottorista kuului pirunmoinen ujellus. Lopulta paljastui, että ongelma oli kattoluukun avauskatkaisijassa, joka jumitti pohjaan. Luulin ensin, että katkaisijassa on yhden painalluksen avaus/sulkutoiminto, mutta ilmeisesti se vain tykkäsi jumittua. Avasin sen ja taittelin vähän sisältä löytyneitä metalleja ja se alkoi pelittää luullakseni oikein muutaman yrityksen jälkeen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Ei myllytyksellä pysty korjata sävyeroa. Hopeat ja shamppanjat on vaikeita. Pitäisi maalata häivyttämällä joko korjattu alue lokarista tai sitten häivyttää massa viereisiin osiin, eli konepeltiin ja oveen.. työlästä, mutta minkäs teet.
Onko uuden vaimentimen putkessa tarkoituksella tuollainen lintattu kohta?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: juusmon W124 500E -92
Joo, tässä oli ollut sellainen ongelma, että autoa on maalailtu ennenkin ja häivytys ei monesta yrityksestä huolimatta onnistunut, joten lokari meni sitten kokonaan maalaukseen. Sikäli kun maalari sattuu lukemaan: ymmärrän hyvin että ei ole helppo juttu; jälki itsessään on tosi hyvää.
Ihmettelin samaa, epäilin ensin kuljetusvaurioksi. Googlasin kuvia vastaavista ja näyttää olevan tosiaan ihan suunniteltu juttu.
Re: juusmon W124 500E -92
Joo’o, mentiinkö lähimmällä valmiskaavalla tuossa värissä, vai kuvattiinko se väri? Jos ei kuvattu, niin se voisi olla vielä tsänssi parantaa sävy koskematta muuhun autoon.juusmo kirjoitti: ↑Pe 17.02.2023 14:09Joo, tässä oli ollut sellainen ongelma, että autoa on maalailtu ennenkin ja häivytys ei monesta yrityksestä huolimatta onnistunut, joten lokari meni sitten kokonaan maalaukseen. Sikäli kun maalari sattuu lukemaan: ymmärrän hyvin että ei ole helppo juttu; jälki itsessään on tosi hyvää.
Ihmettelin samaa, epäilin ensin kuljetusvaurioksi. Googlasin kuvia vastaavista ja näyttää olevan tosiaan ihan suunniteltu juttu.
Tuon putken kanssa mietin just samaa, mutta muistelin että myls 16V:ssä on moinen ”litistys”.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 437
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: juusmon W124 500E -92
Sepä juuri
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 437
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: juusmon W124 500E -92
Tais olla 3 eri sävyä 702:lle. Omasta -87 maalautin etulokasuojat ja iso oli ero. Vanha näytti haalistuneelle ja siltä ettei lakkaa pinnassa olis ollenkaan. Vähän kuin konetila jossa lakkaa ei ole käytetty vaan laitettu jotain kovetetta maalin sekaan. Kahdessa paikkaa kuvattiin vanha maali ja molemmista väärä sävy . Tosin paukkupulloon.
U-pol
U-pol
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: juusmon W124 500E -92
Tiittanen varmaan korjaa myös tuon suunnitteluvirhe-kukkasen tosta mehupillistä? Mahtaakohan autosta kuulua enää mitään?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 437
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: juusmon W124 500E -92
Eipä löytynyt yhtään kuvaa sävyerosta , mutta huutokaupoilla oli sulkeutunut huuto 702 värissä olevasta 124:sta ja siinä kuskin ovessa sävyero huomattavissa, muttei niin selkeä kuin omassa oli. Käy mutka maaliliikkeessä ja kuvaa molemmat onko eroa kuin paljon. Eihän tuo sulla kuitenkaan paha, kun kiiltoa löytyy kuiten .
koko autosta.
koko autosta.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: juusmon W124 500E -92
@Juusmo: Sulla oli probleemia keskikonsolin ja ovipahvien kanssa. Tsiikaa Service bulletin dokut #864 ja #914. Tehdas on pohtinut ratkaisuja.
https://www.500eboard.co/forums/threads ... tins.7075/
https://www.500eboard.co/forums/threads ... tins.7075/
Re: juusmon W124 500E -92
Mielenkiintoista! Linkki ei tosin toimi mulle, löysin dokkarit täältä.Efraim kirjoitti: ↑Su 19.02.2023 16:58 @Juusmo: Sulla oli probleemia keskikonsolin ja ovipahvien kanssa. Tsiikaa Service bulletin dokut #864 ja #914. Tehdas on pohtinut ratkaisuja.
https://www.500eboard.co/forums/threads ... tins.7075/
Lyhyenä referaattina irronneet keskikonsolin nappuloiden kehysmuovit ohjeistetaan kiinnittämään uudelleen niin, että muoviin porataan reiät, ja samoin keskikonsolin puuhun 3mm syvyyteen, ja kiinni lyhyillä ruuveilla, ruuvin osanumero A1249900030. Ei tietysti tee ihan autuaaksi jos kehys on palasina jo valmiiksi...
Oven kyynärnojan suhteen taas dokkari kertoo uuden, ehjän osan kiinnittämisestä. Siinä ideana on, että sulattamisen sijaan muovitapit kiinnitetään ovipahvin nurjalle puolelle lukitusrenkailla A0009940648, ja tappi pitää leikata niin että siitä tulee 1mm yli. Huomasin että 864:stä on vielä uudempi versio 2085, jossa painotetaan että tappi on syytä leikata siististi koska liikaa puristamalla sen saa murskaksi. Enpä muuten ennen tätä edes tullut ajatelleeksi, että näitä ylipäätään voi vieläkin saada uutena: https://www.ebay.com/itm/264510722388. Pari satkua pyytää latvialainen.
Re: juusmon W124 500E -92
Tänään räpelsin kaverin kanssa sähköpiiskaa kuntoon. Se sitten saatiinkin valmiiksi varsin helposti, minkä jälkeen reteästi totesin että nyt alkaa olla pikkuriesat kaikki hoidettu joten voisi se kesä jo tulla. Puuta koputtamatta näytösluontoisesti meinasin sitten laittaa auton käyntiin. Virrat päälle ja startti, eikä tapahdu yhtään mitään. Ei edes solenoidi naksahda. Virtaa siis kyllä on, mutta starttiasennossa ei tapahdu yhtään mitään. Ensimmäinen intuitio oli kokeilla venkslata vaihdevalitsinta eestaas ja kokeilla myös N:llä, mutta ei. En ehtinyt laittaa staria kiinni, sillä pitäisi näkyä ainakin josko hiljattain vaihdetulla vaihdevalitsimen asentotunnistimella / pakkivalokatkaisijalla on jotain hätänä. Mitä muuta pitäisi tutkia? Virtalukon pohjanhan vaihdoin myös jo. Akun jännitteeksi mittasin 12,3V, kyllä kai sen ainakin pitäisi solenoidia naksutella.
Rupesin myös miettimään, että voisiko hapertunut moottorin alajohtosarja aiheuttaa jotain tällaista. Yläjohtosarjan taisi Ville vaihtaa aikanaan, mutta alemmasta ei taida olla mitään todisteita papereissa. Pitää vielä varmistaa. En kuitenkaan äkkiseltään löytänyt netistä vastaavia kokemuksia, yleensä oireet ovat muita (öljynpaineanturin sekoilua ainakin). Mutta mistä näitä tietää.
Palataan vielä siihen sähköpiiskaan. Autoon on oletettavasti handsfreen asennuksen yhteydessä laitettu Hirschmannin sähköantenni, josta menee läpi FM:n lisäksi GSM. Siihen liittyvä antennisplitteri on tyylikkäästi teipattu pakkausteipillä antennin koteloon. Antennin virrat ja radion heräte on ryövätty alkuperäisestä johtosarjasta, ja lisäksi handsfreeltä tuli erikseen vedetty herätepiuha jonka nyppäisin taannoin pois. Alkuperäisen antennin sähköliitinkin on vielä paikallaan, ja löysinpä ilmeisesti alkuperäisen radioantennijohdonkin tästä päästä. Toinen pää ei tullut vastaan keskikonsolia purkaessa, missä sitten lienee. Antenni osoittautui niin sähköiltään kuin antenniominaisuuksiltaan täysin toimivaksi peliksi, ja toimimattomuuden syyksi paljastui niinkin dramaattinen juttu kuin huono kontakti herätejohdon rosvoliitoksessa.
Rupesin myös miettimään, että voisiko hapertunut moottorin alajohtosarja aiheuttaa jotain tällaista. Yläjohtosarjan taisi Ville vaihtaa aikanaan, mutta alemmasta ei taida olla mitään todisteita papereissa. Pitää vielä varmistaa. En kuitenkaan äkkiseltään löytänyt netistä vastaavia kokemuksia, yleensä oireet ovat muita (öljynpaineanturin sekoilua ainakin). Mutta mistä näitä tietää.
Palataan vielä siihen sähköpiiskaan. Autoon on oletettavasti handsfreen asennuksen yhteydessä laitettu Hirschmannin sähköantenni, josta menee läpi FM:n lisäksi GSM. Siihen liittyvä antennisplitteri on tyylikkäästi teipattu pakkausteipillä antennin koteloon. Antennin virrat ja radion heräte on ryövätty alkuperäisestä johtosarjasta, ja lisäksi handsfreeltä tuli erikseen vedetty herätepiuha jonka nyppäisin taannoin pois. Alkuperäisen antennin sähköliitinkin on vielä paikallaan, ja löysinpä ilmeisesti alkuperäisen radioantennijohdonkin tästä päästä. Toinen pää ei tullut vastaan keskikonsolia purkaessa, missä sitten lienee. Antenni osoittautui niin sähköiltään kuin antenniominaisuuksiltaan täysin toimivaksi peliksi, ja toimimattomuuden syyksi paljastui niinkin dramaattinen juttu kuin huono kontakti herätejohdon rosvoliitoksessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Jopas on autossa 'pikkuviat' sitkeässä.
Johtokaavion perusteella startin solenoidin sähköt kulkee muutaman kytkimen ja releen kautta, joten lienee kohtuullisen helppo selvittää mihin asti sähkö kulkee. Kannattaa tutkia sulakkeet, joista muutama tärkeä sijaitsee Base modulin (BM) päällä. BM löytyy akun tilalla olevasta peltilaatikosta.
Antennin GSM:n virityksestä jää asentajalta tyylipisteet saavuttamatta.
Johtokaavion perusteella startin solenoidin sähköt kulkee muutaman kytkimen ja releen kautta, joten lienee kohtuullisen helppo selvittää mihin asti sähkö kulkee. Kannattaa tutkia sulakkeet, joista muutama tärkeä sijaitsee Base modulin (BM) päällä. BM löytyy akun tilalla olevasta peltilaatikosta.
Antennin GSM:n virityksestä jää asentajalta tyylipisteet saavuttamatta.
Re: juusmon W124 500E -92
Niin se ei edes starttaa? Käykö bensapumppu? Muistelin, että minulla oli hieman samantapainen vika aikoinaan ja etsin pitkään syytä. Tuossa on parikin vaihtoehtoa, a) muistaakseni maajohdot/kolmen johdon liitos sen "aivolaatikon" alla hapertuu ja vaatii kolvausta tai sitten b) Base Module on hajonnut. Itsellä paljastui syyksi se Base Module. En saanut Starilla yhteyttä autoon. Kokeilin kaverin 420E:stä BM:a lainaan ja sillä heräsi auto käyntiin.
E500Eboardilla juttua tuosta johtoviasta lisää:
https://www.500eboard.co/forums/threads ... ost-119973
Mulla on noita Base Moduleita paritkin kappaleet jos satut tarvimaan testiin..
Tarvittaessa voin tulla ihmettelemään kaveriksi
-jnes
E500Eboardilla juttua tuosta johtoviasta lisää:
https://www.500eboard.co/forums/threads ... ost-119973
Mulla on noita Base Moduleita paritkin kappaleet jos satut tarvimaan testiin..
Tarvittaessa voin tulla ihmettelemään kaveriksi
-jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: juusmon W124 500E -92
Lykkäsin auton Starin päähän ja ongelma löytyi parissa minuutissa:
Riippumatta valitsimen asennosta vaihde oli aina D:llä. Nyt kun sitä paremman ajan kanssa tunnusteli, niin eihän se vaihdekepin venkslaaminen tuntunutkaan oikein miltään, joten ei kun auton alle sukeltamaan. Ja sieltähän se varsinainen syykin sitten löytyi:
Valitsinvivuston taaempi sokka oli irronnut ja lopulta sitten kävi näin. Hetken päästä tajusin että heeetkinen, mitäs juuri näin työpöydällä...
Eli olin asiayhteyttä ymmärtämättä ja yhtään miettimättä ilmeisesti jossain vaiheessa poiminut lattialta juurikin tämän sokan talteen. Aika hyvä tuuri. Kuten myös siinä, että viimeksi, kun autoa ulkoilutin pari viikkoa sitten, vivusto pysyi kasassa useamman pakittelun jälkeen ja ilmeisesti irtosi vasta kun ajoin auton sisään talliin. Eikä sekään tietysti huonoa tuuria voi olla, että vika osoittautui näin mitättömäksi mekaaniseksi ongelmaksi eikä joksikin sähkömurheeksi
Tuo kuvassakin näkyvä vivuston taaempi pusla näytti hyväkuntoiselta. Samalla kurkkasin etupäätä, ja sieltä on pusla kadonnut ajan myötä jäljettömiin. Selittänee löysää vaihdekeppiä, jota en ollut edes ehtinyt oikein hahmottaa viaksi. Puslan asennus on ilmeisesti jokseenkin tuskainen projekti ilman siihen tarkoitettua työkalua; mistäs saisi lainaan? Eipä nuo montaa kymppiä maksa, mutta ei huvittaisi yhden kerran takia ostaa.
Nyt alkaa pikkuhiljaa ajokauden ja ehkä jopa museotarkastuksen tehtävälista olla lyhyt:
- mainittu pusla
- etulokarin sävyero (mitä tehdä vai tehdäkö mitään)
- vasemmassa takakaaressa on vähän tökeröä paikkamaalausta
- radion fader ei tunnu toimivan enkä ole varma tuleeko ääntä muista kuin vasemmasta etukaiuttimesta (kaiuttimien liittimet mankan päässä olivat ainakin vähän epäilyttävässä kunnossa)
- keskikonsolin tuhkakupin jalopuukehys on irti
ja varmaan jokunen muu kauneusvirhe joita en muista tai ole huomannut. Tai joiden ajettelin antaa olla. Niin, ja se putkisto. Tänään vähän kokeilin paria kattien ja keskipöntön välistä mutteria ja ne lähtivät aukeamaan helposti, toinen oli jopa löysä. Voipa olla, että pitää sittenkin kokeilla onneaan josko tuo homma sittenkin onnistuisi omin kätösin.
Riippumatta valitsimen asennosta vaihde oli aina D:llä. Nyt kun sitä paremman ajan kanssa tunnusteli, niin eihän se vaihdekepin venkslaaminen tuntunutkaan oikein miltään, joten ei kun auton alle sukeltamaan. Ja sieltähän se varsinainen syykin sitten löytyi:
Valitsinvivuston taaempi sokka oli irronnut ja lopulta sitten kävi näin. Hetken päästä tajusin että heeetkinen, mitäs juuri näin työpöydällä...
Eli olin asiayhteyttä ymmärtämättä ja yhtään miettimättä ilmeisesti jossain vaiheessa poiminut lattialta juurikin tämän sokan talteen. Aika hyvä tuuri. Kuten myös siinä, että viimeksi, kun autoa ulkoilutin pari viikkoa sitten, vivusto pysyi kasassa useamman pakittelun jälkeen ja ilmeisesti irtosi vasta kun ajoin auton sisään talliin. Eikä sekään tietysti huonoa tuuria voi olla, että vika osoittautui näin mitättömäksi mekaaniseksi ongelmaksi eikä joksikin sähkömurheeksi
Tuo kuvassakin näkyvä vivuston taaempi pusla näytti hyväkuntoiselta. Samalla kurkkasin etupäätä, ja sieltä on pusla kadonnut ajan myötä jäljettömiin. Selittänee löysää vaihdekeppiä, jota en ollut edes ehtinyt oikein hahmottaa viaksi. Puslan asennus on ilmeisesti jokseenkin tuskainen projekti ilman siihen tarkoitettua työkalua; mistäs saisi lainaan? Eipä nuo montaa kymppiä maksa, mutta ei huvittaisi yhden kerran takia ostaa.
Nyt alkaa pikkuhiljaa ajokauden ja ehkä jopa museotarkastuksen tehtävälista olla lyhyt:
- mainittu pusla
- etulokarin sävyero (mitä tehdä vai tehdäkö mitään)
- vasemmassa takakaaressa on vähän tökeröä paikkamaalausta
- radion fader ei tunnu toimivan enkä ole varma tuleeko ääntä muista kuin vasemmasta etukaiuttimesta (kaiuttimien liittimet mankan päässä olivat ainakin vähän epäilyttävässä kunnossa)
- keskikonsolin tuhkakupin jalopuukehys on irti
ja varmaan jokunen muu kauneusvirhe joita en muista tai ole huomannut. Tai joiden ajettelin antaa olla. Niin, ja se putkisto. Tänään vähän kokeilin paria kattien ja keskipöntön välistä mutteria ja ne lähtivät aukeamaan helposti, toinen oli jopa löysä. Voipa olla, että pitää sittenkin kokeilla onneaan josko tuo homma sittenkin onnistuisi omin kätösin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Hyvä, että tuli kuntoon ja noin pienellä selvisi.
Jos päädyt tuon puslatyökalun hankintaan niin mulla voisi olla sille myös käyttöä..
-jnes
Jos päädyt tuon puslatyökalun hankintaan niin mulla voisi olla sille myös käyttöä..
-jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: juusmon W124 500E -92
Puslien puristus onnistuu kätevästi ruuvipenkissäkin. Mahdoin jotain hylsyä käyttää apuna asennuksessa.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: juusmon W124 500E -92
Kyllä, just tein viime kesänä SL:ään tuon puslajumpan. Hyvin se onnistuu ilmankin mitään erikoistyökalua, mutta ainakin SL:ssä vaatii että ottaa ne vivut sieltä paremmin hollille, että mahtuu työkalujen kanssa kunnolla työskentelemään.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: juusmon W124 500E -92
Putkisto vaihtui sutjakkaasti tänään ihan tunkin ja pukkien varassa ja kahden miehen voimin. Meni kuin elokuvissa eikä edes kuvia ehtinyt räpsiä. Kaikki mutterit aukesivat ja pultit irtosivat kiltisti. On se kiva kun joskus vain onnistuu.
Yllä se Foxin setti. Se menee luultavasti myyntiin (yksi kysely on jo foorumilta tullutkin) mutta pidän sen vielä toistaiseksi itse kunnes saan kokeiltua kunnolla miltä tuo Imasafin tekele tuntuu. Tänään siitä ei saanut vielä muuta kuin nopean tallityhjäkäytön irti, koska keli on liian kehno, eikä taida olla hetkeen parantumassa. Tuon lyhyen kokeilun perusteella yllätyin, miten vähän ääni muuttui. SL:ssäkin on kuitenkin yleismalliset katit ja se on todella vaatimattoman kuuloinen tyhjäkäynnillä. Ehkä kasilta ei voi odottaa ihan vastaavaa herrasmiesmäisyyttä?
Vaihdevivuston pusla tuli myös vaihdetuksi. Puslan asennus meni helposti hylsyn, pultin, mutterin ja parin prikan avulla.
Tuon vivun saaminen takaisin autoon on periaatteessa aika helppo homma, mutta alkoi ilmeisesti keskittyminen herpaantua jo siihen malliin että onnistuin sähläämään sen pariinkin otteeseen väärin kiinni vaihteistoon kylkeen. Ei siitä ehkä sen enempää, paitsi että ei kannata tuhertaa väsyneenä liian pitkään ja että kannattaa huomata miten valitsimen asentotunnistimen (se ns. pakkivalokytkin) varsi kiinnittyy tähän kyseiseen vipuun.
Yllä se Foxin setti. Se menee luultavasti myyntiin (yksi kysely on jo foorumilta tullutkin) mutta pidän sen vielä toistaiseksi itse kunnes saan kokeiltua kunnolla miltä tuo Imasafin tekele tuntuu. Tänään siitä ei saanut vielä muuta kuin nopean tallityhjäkäytön irti, koska keli on liian kehno, eikä taida olla hetkeen parantumassa. Tuon lyhyen kokeilun perusteella yllätyin, miten vähän ääni muuttui. SL:ssäkin on kuitenkin yleismalliset katit ja se on todella vaatimattoman kuuloinen tyhjäkäynnillä. Ehkä kasilta ei voi odottaa ihan vastaavaa herrasmiesmäisyyttä?
Vaihdevivuston pusla tuli myös vaihdetuksi. Puslan asennus meni helposti hylsyn, pultin, mutterin ja parin prikan avulla.
Tuon vivun saaminen takaisin autoon on periaatteessa aika helppo homma, mutta alkoi ilmeisesti keskittyminen herpaantua jo siihen malliin että onnistuin sähläämään sen pariinkin otteeseen väärin kiinni vaihteistoon kylkeen. Ei siitä ehkä sen enempää, paitsi että ei kannata tuhertaa väsyneenä liian pitkään ja että kannattaa huomata miten valitsimen asentotunnistimen (se ns. pakkivalokytkin) varsi kiinnittyy tähän kyseiseen vipuun.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.