![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Saa ... 756181.htm
Volvo V/S70 jakkaroista löytyy vielä parempia mutta väri haastavampi juttu.
On varmasti hyvät… Pieruimuri ja kaikkea, ei helkkari sentään
Aika hyvä budjettiratkaisu olisi… Saabin penkkejä usein kehutaan, itsellä ei niistä kokemusta. Volvoissa yleensä hyvät penkit kanssa, mutta ei tämä W124:n jakkarakaan vielä ole pahalta ruvennut tuntumaan.dealer kirjoitti: ↑Ma 10.04.2023 18:13 Ysisatasen Saabin penkit menee aika helposti satalankkuun, tuosta värikoodilla:
https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Saa ... 756181.htm
Volvo V/S70 jakkaroista löytyy vielä parempia mutta väri haastavampi juttu.
Itse olen tästä vähän eri mieltä. Yhdessä ex-autossa oli tuollainen Recaro, ensinnäkin tuo nappipaneeli painoi ihan helv*tisti reiteen ja koko penkki heilui kuin mikäkin vaikkei ollut hirveästi ajettu. Kaiken kruunasi vielä, että alkuperäinen kyynärnojallinen Sportline karo jakkara oli hävitetty tuon tieltä. Eikä mikään jälleenmyyntivalttikaan tuollainen Recaro tuntunut olevan, kun kaikkien ostajaehdokkaiden ensimmäinen kysymys oli "onko alkuperäinen penkki tallessa?".
No joo, tuo voi olla ostajia karkoittava juttu… Itsekin arvostan alkuperäisyyttä aika paljon, toki tuollainen Recaro tai tällaisessa ei-museoautossa jopa sopivan väriset muun auton jakkarat… niin miksikäs ei, mutta ehjä(hkö) orkkispenkki on ihan hyvä itselleni.V-K kirjoitti: ↑Ma 10.04.2023 21:21Itse olen tästä vähän eri mieltä. Yhdessä ex-autossa oli tuollainen Recaro, ensinnäkin tuo nappipaneeli painoi ihan helv*tisti reiteen ja koko penkki heilui kuin mikäkin vaikkei ollut hirveästi ajettu. Kaiken kruunasi vielä, että alkuperäinen kyynärnojallinen Sportline karo jakkara oli hävitetty tuon tieltä. Eikä mikään jälleenmyyntivalttikaan tuollainen Recaro tuntunut olevan, kun kaikkien ostajaehdokkaiden ensimmäinen kysymys oli "onko alkuperäinen penkki tallessa?".![]()
Vielä itse aiheesta sen verran, että W124 kertomuksia kuvineen lueskelee kyllä mielellään.![]()
Kiitos vinkistä!dealer toisella foorumilla kirjoitti: Keskikonsolin sivussa oleva jalkatilan ilmasuutin mahtaa olla tuo muoviosa.
Ja tuohon ehkä voisi lisätä kärrin kiskominen, jota ei vielä ole tullut kokeiltua tällä. Perävaunumassat tällaiselle näyttävät olevan 675 kg ilman jarruja ja 1500 kg jarrujen kanssa. Voisi olla ihan mielenkiintoinen kokeilla tuota maksimiadneproshin kirjoitti: Sehän se oli mikä eniten tämän auton ostossa arvelutti - miten 200D:llä ehtii... Ensivaikutelma oli, että ihan riittävän hyvin. Kai nyt 53kW/72hp näin pienessä ja kevyessä autossa riittää... Ohituksia nyt aina voi vältellä, joten normiliikenteessä ainoaksi ahdistavaksi asiaksi sanoisin liian lyhyet kiihdytysrampit![]()
Katselin tuossa tarkemmin auton oikeanpuoleista helmaa... Alkoi tuntua silleen ~ puoliksi turhalta tuon tunkin kuskaaminen mukanadneproshin kirjoitti: - Tunkki numerolla 1245830315, vaikutti ehjältä.
Hieno W124! Hyvä että joku tykkää myös näistä 1.sarjan W124:sta. Enemmän minä vertaisin kylläkin Volvon 240 sarjaa MB W123 malliin.dneproshin kirjoitti: ↑Su 16.04.2023 14:40Ja tuohon ehkä voisi lisätä kärrin kiskominen, jota ei vielä ole tullut kokeiltua tällä. Perävaunumassat tällaiselle näyttävät olevan 675 kg ilman jarruja ja 1500 kg jarrujen kanssa. Voisi olla ihan mielenkiintoinen kokeilla tuota maksimiadneproshin kirjoitti: Sehän se oli mikä eniten tämän auton ostossa arvelutti - miten 200D:llä ehtii... Ensivaikutelma oli, että ihan riittävän hyvin. Kai nyt 53kW/72hp näin pienessä ja kevyessä autossa riittää... Ohituksia nyt aina voi vältellä, joten normiliikenteessä ainoaksi ahdistavaksi asiaksi sanoisin liian lyhyet kiihdytysrampit![]()
Vertailukohdat itselläni ovat siinä mielessä hyviä, että kovinkaan tehokkailla ei ole juuri tullut ajeltua. Volvopuolelta tuttuja on esim. sellaiset myllyt kuin B20, B200K, B200F, B230F, B5252... Toki oli yksi bensaturbokin (850 T5), suhteellisen mukavastihan se liikkui ja vitonen murahteli kauniisti - ei vaan ollut meikäläisen juttu se teho, kun muuten ei ollut tarpeeksi sellaista "fiilistä" ko. kulkineessa.
Fiiliksestä voisi sanoa, että jotain samaa on tässä W124:ssa kuin 240-Volvossa aikoinaan. Pitkä konepelti edessä, suhteellisen kevyt ja hidas ohjaus ja isohko ruori... Mersussa lisänä mainio keulatähti, jota on aina kiva seurata... Ja erinomaisen kummallinen tuntuma pomppivalla penkillä. Ajoasennosta muuten sain vielä paremman kun löysin korkeus- ja kallistussäädöt kuskin penkin ja etuoven välistä. Nostin penkkiä hieman ylöspäin - ihan yläasentoon ei voi laittaa tai alkaa olla pää katossa ja reidet kiinni ohjauspyörässä. Nyt voisi varovasti arvioida että ajoasento on jopa erinomainen.
Tuo ohjauspyörän koko lie samaa luokkaa kuin Volvo 240:n (uudemmassa) perusversiossa, eli hieman nykyautojen peruskokoa isompi - 140-sarjan Vollessa (varhainen malli, voisiko sanoa "prefacelift") taas oli aivan kohtuuttoman kokoinen se ruori, sen alle teki jo tiukkaa sovitella koipiaan aikoinaan
Katselin tuossa tarkemmin auton oikeanpuoleista helmaa... Alkoi tuntua silleen ~ puoliksi turhalta tuon tunkin kuskaaminen mukanadneproshin kirjoitti: - Tunkki numerolla 1245830315, vaikutti ehjältä.
Kesänakit laittelin alle ja kävin koeajelulla:
Ulkonäön puoleen pitää vielä makustella asiaa, ei nuo vanteet nyt kaikista huonoin mahdollinen valinta 124:seen ole... Ehkä menen nyt alkuun noilla. "Stancehan" tässä on nyt korkea kuin mikä, mutta käytännön syistä saa ollakin.
Äänimaailmaan ei oikeastaan muutosta tullut, jurina/vollotus jatkuu edelleen. Ehkä pitää voimansiirtoa tutkia sitten seuraavaksi. Ääni riippuu oikeastaan ainoastaan ajonopeudesta - kaartaminen, kiihdyttäminen, hidastaminen, jarruttaminen, vapaalla tai kytkin pohjassa rullaaminen eivät vaikuta ääneen mitenkään. Noin 60-70 km/h on ääni kovimmillaan, sen jälkeen kai katoaa yleiseen kohinaan.
Pyöränlaakerit tuli kanssa pyöriteltyä läpi jousesta tunnustellen - tasaisesti ja äänettömästi pyörivät kaikki. Eikä myöskään välyksiä tuntunut.
Pittääpä katella miten on saatavana osia kardaanin kunnostukseen... Jos ei mahottomia maksa niin voisihan sitä laitella uusiksi mitä sieltä löytyy, kannatinlaakeri, ristikot ja hardykiekot vaimitänenytonnimeltään (?)300E W124 1987 kirjoitti: ↑Su 16.04.2023 16:59 Oisko kardaanin keskilaakeri yhtenä tekijänä.
Joskus kokeiltu ja vähän enemmänkin kiloja perässä. Eipä se häävi kokemus ollut. 200d teho riittää takarätin repimään silleen, että kardaani pyörii, mutta perä ei, jos huonommassa kunnossa on. Jos kovin innostuu kokeilemaan vetokykyjä![]()
Tänks! Ite en oo vielä osannu päättää onko 124 parempi niilla "saccopaneeleilla" vai ilman... Kumpikin vaihtoehto näyttää ihan hyvältä omaan silmään. Tuota W123-vertausta on sinänsä paha mennä kiistämään, kun en 123:lla koskaan ole ajanut - kyydissä sentään ollut, mutta siitäkin taitaa olla yli 30 vuotta aikaa. Omat vertailukohdat Volvomaailmasta ovat 140, 240 ja 740 - ja noista tuo keskimmäinen nyt sattui lähimmäksi 124:n tunnelmaa. 140 on mielestäni huomattavasti vanhanaikaisempi tuntumaltaan, kun taas 740 on jotenkin modernimpi... En osaa selittää miksi, mutta ainakin siinä on selvästi pienempi ratti.
Laitellaan pikkuhiljaa noita kuntoon... Ja tutkitaan mitä kaikkea muita yllätyksiä tästä löytyy... Eiköhän isoimmat viat ennemmin tai myöhemmin "aja itsensä ulos" - joko hinausautokeikan kera tai (toivottavasti) ilman... Autoliiton plus-jäsenyyden otin, kun on näitä vanhempia autoja käyttiksinä...Nozki kirjoitti: ↑Su 16.04.2023 23:07 Harmi, ettei äänimaailma parantunut renkaanvaihdolla. Kuvittelisin sen auttavan jotain, kun paikkaa takapyöränkotelon reiät, vaikka takakontti nyt aika hyvin matkustamosta onkin eristetty. Ja voisi olla hyvä myös tsekata, onko kori reiätön etulokasusojien alla. Siellä ainakin omissa 124:ssä on ollut ruostevaurioita, jotka näkee vasta, kun etulokasuojat ovat irti. Ne on näissä varsin yksinkertainen homma ottaa pois ja laittaa takaisin.
Tähän löytyy se työkalu joka on melkein joka auton työkaluista hukkunut matkan varrelle. Eli vanteen asennustappi, tässä ML:dneproshin kirjoitti: ↑Ma 08.05.2023 13:22 No tuolta kantilta en osannut ajatella… Lähinnä oli mielessä vaikkapa W163:sen renkaiden vaihto - hankalaa, painava pyörä saada pysymään navan päällä ja samalla kohdistaa pultinreiät ja saada ruuvattua pultti perille asti… Melkein kahden henkilön homma. Ja pinnapulttien kanssa ei ole tarvinnut miettiä onko pultti riittävän pitkä / ettei vaan ole liian pitkä… Eikä varata erikseen mukaan varapyörän pultteja… Ja jos kierre vaurioituu tai pultti katkeaa, niin ei ole sitä vaaraa, että menisi koko napa vaihtoon.
Ok, pitää tutkia miltä ristikko tuntuu kunhan saan osat tilattua ja kardaanin pöydälle.